Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur bra precision kan man räkna med i en .22:a?

Featured Replies

Publicerat

Hur kommer det sig att .22 har sämre precision?

Det har den ju inte, jag skulle i själva verket påstå att den har potential till att vara extremt bra.

Men det är lite känsligt för variation i tillverkningen och pratar vi extremt så får USAs skyttar i OS-laget tillverkade patroner individuellt till sina gevär. Men för oss vanliga räcker det att prova sig fram och hitta en bra 10000-patronersomgång och köpa hela.

• Svar 80
  • Visningar 11,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• 22lr är dels "svårskjuten", dvs den förlåter väldigt lite av fel vid skyttet pga den långa lopptiden vilket gör att små fel hos skytten direkt visar sig på tavlan. (därmed är den också förbaskat nytti

• Christian N
    Christian N

22 LR skjuter inte automatiskt sämre än andra kalibrar på avstånd inom dess spec, ie 50-60 meter och ingen/svag vind, http://www.accurateshooter.com/guns-of-week/gunweek080/ men kalibern lider av bla

• Återfallsjägare
    Återfallsjägare

Tack. Ska ta och sälja lite prylar som jag har ståendes som sambon inte vet vad dom är värda... Sen blir det att köpa ett riktigt sikte med parallaxjustering. Jag är ju inte direkt någon vapenbyt

Posted Images

Publicerat
  • Författare

kanske är trycket för hårt, eller orent...

Sen får man som du gjort leta lite bland alla leverantörer för att hitta den ammo som skjuter bäst med sin bössa.

Jag fick bättre träffbilder efter jag justerat trycket efter en riktig rengöring..

Hur justerar jag trycket på en Anschutz 1415-1416 då?

Det sitter en liten skruv framför avtryckaren, är det den?

Och åt vilket håll ska den vridas i så fall?

Jag vill ha lättare trycke.

Publicerat
  • Författare

Att pipan e friliggande tar jag för givet att du kollat?

Sett många äldre 22or svälla som svampar i den fukt som är denna årstid o med nypande kolvar som res.

Jag skulle absolut fundera på en felfaktor om den höll 40mm.

:blush:    Drog ett papper mellan framstocken och pipan idag, och det gick lite trögt längst fram, men inte så att det nöp på något vis, så jag tror inte pipan ligger emot.

Däremot blev jag lite paff när jag tog ett ordentligt tag i pipan... -Den satt inte fast i kolven!  :wallbash:

Det gick att dra skruvarna över ett varv innan dom nöp fast.

Jag misstänker att det kan spela in en hel del på precisionen. 

Publicerat

Häng en 750 grs tyngd på avtryckaren och skruva. Tar det nästan i där fram så lägg an mot något och kolla igen för det kan glappa lite upp och ner mot när du har den liggandes mot något.

Publicerat

:blush:    Drog ett papper mellan framstocken och pipan idag, och det gick lite trögt längst fram, men inte så att det nöp på något vis, så jag tror inte pipan ligger emot.

Däremot blev jag lite paff när jag tog ett ordentligt tag i pipan... -Den satt inte fast i kolven!  :wallbash:

Det gick att dra skruvarna över ett varv innan dom nöp fast.

Jag misstänker att det kan spela in en hel del på precisionen. 

Mycket troligt!

Jag blir förmodligen hängd av optik nördarna.... Jag hade en Gamo 3x9x40 med parallaxjustering på min. Den gluggen funkade ua till det skytte som är aktuellt för en .22lr

Upp till 40 m är den utmärkt. Funkar bra till 50 m. Ska du ut på 60 m eller mer, då bör man stega upp till .22 hornet eller .22 magnum.

(Sa han som knäppte några knipor på 150-180 m med sin Anschutz .22lr med gamo glugg....)

Kliver man upp dit så tycker jag det blir mer befogat med att kosta på en 3000:- kikare....

Publicerat

Låter som du har en tajp passning mellan kolv o pipa.

De ska gå "LÄTT" med en 20a eller tidningspapper.

Glappet har allra troligast INTE förbättrat precisionen  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Häng en 750 grs tyngd på avtryckaren och skruva. Tar det nästan i där fram så lägg an mot något och kolla igen för det kan glappa lite upp och ner mot när du har den liggandes mot något.

Du menar att jag ska skruva på den skruven framför avtryckaren, är det rätt skruv?

Hur menar du när du skriver att jag ska lägga an mot något? Det är pipan du pratar om nu, va?

Glappa upp och ner när jag har den liggandes mot något?

Nu hänger jag inte med, tror jag.

Du menar pipans tighta passning mot kolven nu?

Publicerat
  • Författare

Mycket troligt!

Jag blir förmodligen hängd av optik nördarna.... Jag hade en Gamo 3x9x40 med parallaxjustering på min. Den gluggen funkade ua till det skytte som är aktuellt för en .22lr

Upp till 40 m är den utmärkt. Funkar bra till 50 m. Ska du ut på 60 m eller mer, då bör man stega upp till .22 hornet eller .22 magnum.

(Sa han som knäppte några knipor på 150-180 m med sin Anschutz .22lr med gamo glugg....)

Kliver man upp dit så tycker jag det blir mer befogat med att kosta på en 3000:- kikare....

Låter intressant!

Ska bli spännande att prova bössan imorgon nu när jag dragit fast grejorna... :)

Publicerat
  • Författare

Låter som du har en tajp passning mellan kolv o pipa.

De ska gå "LÄTT" med en 20a eller tidningspapper.

Glappet har allra troligast INTE förbättrat precisionen  :thumbsup:

Ska prova det imorgon.

Det var ett ganska tjockt papper jag använde idag, typ blankt broschyr-papper.

Om det fortfarande är lite trångt så bör man väl ta ur pipan ur kolven och slipa bort lite trä så pipan går fri?

Det knepiga är att jag tycker att pipan ligger lite snett i kolven, om ni fattar vad jag menar.

Det är mera luft mellan pipa och kolv till höger om pipan än till vänster...

Publicerat

Ska prova det imorgon.

Det var ett ganska tjockt papper jag använde idag, typ blankt broschyr-papper.

Om det fortfarande är lite trångt så bör man väl ta ur pipan ur kolven och slipa bort lite trä så pipan går fri?

Det knepiga är att jag tycker att pipan ligger lite snett i kolven, om ni fattar vad jag menar.

Det är mera luft mellan pipa och kolv till höger om pipan än till vänster...

Det är bara att slipa ur framstocken lite, med ett sandpapper. Det ska gå tämligen fritt att tom dra en dubbelvikt 20:a.

Behöver inte vara ett bekymmer att det är mer luft på ena sidan om pipan. Det som är viktigt är att lådan sitter där den ska och låser stumt i kolven.

Min Anschutz hade dom bäddat med någon typ av ark gjord av halvhård "plastic padding" kring lådan. Jag gissar att en riktig bäddning skulle vara bättre. 

Publicerat

Kikare med parallaxjustering gör att bössan skjuter konsekvent tätare än kikare utan,hur mycket beror lite på men bättre blir det alltid,speciellt om man skjuter ofta i improviserade skjutställningar.

Tyvärr har jag inte kvar min "före" träffbild men jag var inte helt nöjd med precisionen i min 17 mach II med kikare utan parallax initialt,skaffade således kikare med parallax och nu skjuter den konsekvent såhär oberoende av skjutställning/huvudposition.

/Mike

post-240-0-26654200-1380663455_thumb.jpg

Publicerat

Det jag menar är att du lägger dej i skjutställning eller trycker framme på stocken för att se om det tar i. Där du ställer in avtryckaren skall det vara någon typ av färg. Tyngden lägger du där du trycker...

Publicerat
  • Författare

Det jag menar är att du lägger dej i skjutställning eller trycker framme på stocken för att se om det tar i. Där du ställer in avtryckaren skall det vara någon typ av färg. Tyngden lägger du där du trycker...

Ok, då är jag med. :)

Tack.

Publicerat
  • Författare

Kikare med parallaxjustering gör att bössan skjuter konsekvent tätare än kikare utan,hur mycket beror lite på men bättre blir det alltid,speciellt om man skjuter ofta i improviserade skjutställningar.

Tyvärr har jag inte kvar min "före" träffbild men jag var inte helt nöjd med precisionen i min 17 mach II med kikare utan parallax initialt,skaffade således kikare med parallax och nu skjuter den konsekvent såhär oberoende av skjutställning/huvudposition.

/Mike

Tack!

Nu börjar jag förstå ett och annat...

Publicerat
  • Författare

Nu har jag slipat ur framstocken lite, kortat fjädern till trycket, justerat in upphaket, och dragit fast allting ordentligt.

Nu jävlar ska den väl skjuta som den ska.

Annars vet jag ett kikarsikte som ska av illa kvickt...

Men nu har jag i alla fall eliminerat så många tänkbara felkällor som möjligt.

Strålande solsken här och inte mycket vind.

-Skjutbanan i eftermiddag! :)

Publicerat

...kortat fjädern till trycket...

STOPP!!!

Vad håller du på med?!? Du kan för helvete inte korta fjädern! Det är ju den som ser till att bössan kan haka upp, kapar du den så kan du få en bössa som smäller vid repetering och på din Anschütz kan det smälla innan den är i lås - nåt som kostar MINST en tumme, om inte livet!

SKJUT INTE MED DEN BÖSSAN INNAN DU FÅTT DET FIXAT AV EN DUGLIG SMED!!!!

Och grattis till en dyrköpt läxa...

-- Mats

Publicerat

'Återfallsjägare'...allvarligt...du må börja lyssna på oss! Vi driver inte med dig när vi ger råd! :blink:

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Jag följde anvisningarna i tråden som Regnar länkade till.

Där stod att fjädern skulle kortas två varv. :(

post-14553-0-73153400-1380707222_thumb.j

Publicerat

Allt på internet är inte sanning ;)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Allt på internet är inte sanning ;)Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Jag kapade den fjädern ett varv.

Det gav ett lite lättare trycke.

Justerskruven är inskruvad, det betyder att fjädern sitter på sin plats, och är i spänn.

Är det helt galet?

Publicerat

Snälla du, låt nån med begrip titta på det där... Du har mitt PM som förklarar farorna.

​Bodde inte du i Sundsvall? Kan galenhunden träda in som smedsaspirant?

-- Mats

Publicerat

Och som ännu ett förtydligande: om den fjädern hade kunnat vara kortare med bibehållen säkerhet så hade den varit det från fabrik.

Det är ett resonemang som man bör ta med sig vilka modifikationer det än gäller.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Ok, ok... Jag fattar.

Ska kolla upp omgående om det finns fjädrar som ger olika styrka i trycket som är avsedda att bytas ut.

Sedan ska jag sluta att pilla på saker jag inte begriper mig på.