Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6e vapnet i garderoben?

Featured Replies

Publicerat

Jag har vid dagens datum 5 vapen på jaktlicens. Eftersom att det mesta tyder på att det ska bli betydligt svårare att få 6 vapen om inte allt för lång tid så känns det som att man borde passa på att fylla upp platsen med ett vapen till. Här kommer några tankar om det hela o jag ser mer än gärna att ni kommer med förslag både vad det gäller kaliber o modell :) OBS budgeten ligger förmodligen på max 15000kr exkl eventuell optik.

Jag har bara 1 hagelvapen o det en relativt tung sporting bock så ett till hagelvapen i form av en oöm halvautomat i syntet skulle ju kunna vara ett mkt lämpligt val som dessutom inte borde vara direkt svårt att motivera på ett lätt sätt. Det dumma är ju att jag sällan jagar med hagel så vitsen går ju liksom bort en del där...

Det grövsta jag har i skåpet nu är 8x57JS o en "grovsing" måste man ju nån gång äga.

Här är det framförallt 458WM som lockar. Rätta mig om jag har fel men om jag inte missminner mig helt så kan man i 458WM även skjuta patroner i 458x2" American? detta på samma sätt som man kan skjuta 458WM i 458Lott. Då kan man ju plötsligt ladda betydligt mildare laddningar både till jakt o övning. Subsonic laddningar går ju också bra att få till :) Denna skulle ju kunna motiveras med att man ska till Afrika på elefantjakt även om sådana planer inte finns :P

En DS svs har jag länge velat ha men då sticker ju budgeten iväg långt över den tänkta om man inte väljer en Bajkal eller liknande o det är inte aktuellt!

Även en DSD vore intressant om det inte vore för priset.

Kl2 vapen har jag aldrig ägt o känner inget som helst behov för det annat än möjligtvis för skyddsjakt på skarv vid någon av sjöarna vi har vatten i.

Så egentligen är det väll bara en hagelbössa eller en grovsing kvar att välja på :P

O då är ju frågan vad man ska satsa på? :)

Kom nu med förslag så jag kommer någon vart i detta! :)

Just det. Ett till alternativ är att skriva över pappas hva modell 17 kombi i 16+9,3x57R 360. Men den skulle ju isf bara stå o ta platsen då den inte går att använda till så mkt.

//Per

• Svar 66
  • Visningar 7,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Per Gustafsson
    Per Gustafsson

Idag var jag o provsköt Taylorn Den var behaglig att skjuta med o jag ska inte klaga på träffbilden heller. Började stående på 40m stoppade i 3 skott o sköt först ett på tavlan o sedan 1 på en lerd

• Att skjuta 2" i en Win Mag är korkat, till skillnad från att skjuta Win Mag i en Lott.   I en Lott har du en throat som är anpassad för att vara säker att skjuta med Win Mag, medan en Win Mag ofta h

• Jag är i precis samma tankebanor nu då jag i min ordinarie garderob har fem vapen-alla studsare.   Jag har velat mycket men om jag ska se om mitt hus på bästa sätt för resten av livet så har jag kom

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Inga förslag?

Publicerat

Ett kombinationsvapen kanske? För egen del har kombin nu äntligen funnit sig till rätta i garderoben efter att jag börjat se den som ett kulvapen med hagelmöjlighet istället för tvärt om. Ett precisionsvapen istället för ett drevvapen. För något år sedan satt den lite löst, men nu är det ett av de vapen jag sist skulle kunna tänka mig att släppa.

Alternativet är väl som jag ser det en lätt och smidig hagelpang i cal 20.

Grovsing, ja det kan du väl ordna i form av extra pipa till blasern kanske?

Publicerat

Om du ska ha en grovsing (eller vad som helst) så måste jag avråda dig från att motivera den med utlandsjakt - åtminstone enbart. Beatless på forumet fick preliminärt avslag på en sådan motivering och fick omformulera sig. Men Polisen på din sida Vättern kanske är mer normal än vad de är här...

Om du har 79 loppor att avvara så får jag rekommendera Dakotan i 416 Rigby som står på Torsbo. Lätt den absolut läckraste och trevligaste grovsing jag känt på :wub:

Publicerat

Får man drömma så såg jag en sån sjukt fin ds sbs igår! Fyfan så vacker! Hade jag bara haft minsta lilla användningsområde för en sådan hade jag själv haft en dylik. Eller en ds med extra hagelpipa? Samma där. Sjukt trevliga o nä nu blir man snart köpsugen på dylika saker själv.

En drilling är sjukt trevlig oxå. Faller väl mest pp användningsområdet där då du verkar jaga mest klass 1 vilt?

Publicerat
  • Författare

Kombivapen har jag anvændt en del før några år sedan men fastnade inte før vapentypen. Isf skulle det vara en DSD men som sagt då blir det ju allt før dyrt før tillfællet.

Haha jadu 79 loppor var væll iaf 60 før mkt ;) Vet om en Dakota i 460 A-square før betydligt rimligare pris men den bør vara såld nu.

Torsbo har en merkel 141 i 9,3x74R som passar mig helt perfekt! men priset var runt 31 loppor.

Som sagt vanlig drilling passar inte riktigt min jaktform då det oftast ær kl1 vilt som jagas. Men annars ær de ju sjukt trevliga :) Pappa hade en Sauer tills før några år sedan o den anvænde jag ibland.

Publicerat

Merkel 141a som jag tittade på oxå. Tyvärr i 9.3x74 kalibern. Tycker 8x57 eller kanske 7x57 skulle lämpa sig bättre. Men jag gillar dessa kalibrar.

Spara lite o skaffa ds i sbs utförande o bruka den med öppna riktmedel. Visst gör blasern samma jobb. Egentligen kanske det bättre tom då fler skott finns MEN ds är ju såååå trevliga o hanskas med så det har ändå en given plats i klass 1 jägarens skåp ;)

Publicerat

Att skjuta 2" i en Win Mag är korkat, till skillnad från att skjuta Win Mag i en Lott.

I en Lott har du en throat som är anpassad för att vara säker att skjuta med Win Mag, medan en Win Mag ofta har en lång throat för att hålla trycket nere: avståndet från stötbotten till den punkt kulan möter räfflingen skiljer väldigt lite mellan dessa två och kan t.o.m. vara längre på en Win Mag än en Lott... Detta gör att även de kortare patronerna har en normal tryckutveckling och god tätning i ett Lott-läge.

Med en 2"-hylsa i ett standard Win Mag-läge kommer kulan att lämna hylsan innan den möter pipan, nåt som gör att risken för gasläckage och/eller tryckspikar är mycket stor - snudd på garanterad.

En Lott är som sagt konstruerad för att kunna skjutas med Lott eller Win Mag, medan den senare inte är konstruerad för att skjutas med nåt annat än Win Mag. Sen vill jag citera mig själv i en tidigare diskussion på samma ämne:

"...varför i hela friden skulle man göra nåt sånt? Det finns ingen fabriksammo utan man måste handladda den, varför då inte ge fan i att kapa och svarva hylsorna?!? .458 Win Mag går alldeles galant att skjuta i en .458 Win Mag..."

Det är inga som helst problem att ladda lättare kulor i lite lägre fart i vanliga Win Mag-hylsor om man är rekylrädd - fast smartast i så fall är ju att inte skaffa nån grovsing öht.

-- Mats

Publicerat

Jag är i precis samma tankebanor nu då jag i min ordinarie garderob har fem vapen-alla studsare.

Jag har velat mycket men om jag ska se om mitt hus på bästa sätt för resten av livet så har jag kommit fram till att det måste bli en drilling,dom ligger lågt i pris nu också.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Att skjuta 2" i en Win Mag är korkat, till skillnad från att skjuta Win Mag i en Lott.

I en Lott har du en throat som är anpassad för att vara säker att skjuta med Win Mag, medan en Win Mag ofta har en lång throat för att hålla trycket nere: avståndet från stötbotten till den punkt kulan möter räfflingen skiljer väldigt lite mellan dessa två och kan t.o.m. vara längre på en Win Mag än en Lott... Detta gör att även de kortare patronerna har en normal tryckutveckling och god tätning i ett Lott-läge.

Med en 2"-hylsa i ett standard Win Mag-läge kommer kulan att lämna hylsan innan den möter pipan, nåt som gör att risken för gasläckage och/eller tryckspikar är mycket stor - snudd på garanterad.

En Lott är som sagt konstruerad för att kunna skjutas med Lott eller Win Mag, medan den senare inte är konstruerad för att skjutas med nåt annat än Win Mag. Sen vill jag citera mig själv i en tidigare diskussion på samma ämne:

"...varför i hela friden skulle man göra nåt sånt? Det finns ingen fabriksammo utan man måste handladda den, varför då inte ge fan i att kapa och svarva hylsorna?!? .458 Win Mag går alldeles galant att skjuta i en .458 Win Mag...[/size]"

Det är inga som helst problem att ladda lättare kulor i lite lägre fart i vanliga Win Mag-hylsor om man är rekylrädd - fast smartast i så fall är ju att inte skaffa nån grovsing öht.

-- Mats

Det var bra att få detta avklarat så man inte gör något dumt! Tack för det :)

Publicerat
  • Författare

Ringde o kollade om 460A-square Dakotan fanns kvar. Såld för 2v sedan för 15000kr. Använd under EN jakt i Afrika o i helt nyskick! Fan det hade ju vart ett klipp.

Publicerat

Det finns en CG1900lyx i 458winmag på fieldsports i Karlstad. Inte jättedyr.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Publicerat
  • Författare

Det finns en CG1900lyx i 458winmag på fieldsports i Karlstad. Inte jättedyr.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Det ska jag kolla :yes:

Publicerat
  • Författare

Det finns en CG1900lyx i 458winmag på fieldsports i Karlstad. Inte jättedyr.Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Hittade den. Lite väl dyrt med 15500kr tyckte jag allt. Men klart den såg jävligt fin ut. Tyvärr utan riktmedel.

Publicerat

Jag tror de säljer den på kommission, ring och pruta hårt :wink:

Publicerat
  • Författare

Jag tror de säljer den på kommission, ring och pruta hårt :wink:

Får ta o gøra det ;)

Publicerat

Får ta o gøra det ;)

Synd bara att det var en Monte Carlo stock och inga öppna riktmedel, lite utav ett signum för en grovsing :P

Publicerat
  • Författare

Synd bara att det var en Monte Carlo stock och inga öppna riktmedel, lite utav ett signum för en grovsing :P

Absolut! Men det går att ändra :)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Någon som köpt vapen från Handlare i Finnland? (ej Åland) Vad krävs för importen o vad kostar importen? Hittat en handlare som ska ha 1800 Euro för en Sako Kodiak 375H&H. Här i sverige kostar de ca 22 000kr.

Publicerat

Sakon är fin men är det inte förståndiga OCH trevligare att bara köpa en pipa till blasern?

Har du funderat på en automat typ sauer 303?

en smidigare bössa som helix?

eller kanske ännu smidigare som en Kr1?

men du saknar ju helt klart en ds eller en dsd men då får du nog spara pengar nån vecka till!

Hade du jagat mer med hagel hade ju en ss kaliber 20 vart kul!

jobbiga val.......

Publicerat
  • Författare

En till pipa vill jag inte ha utan det är att fylla garderoben som är prio 1.

Att Helix eller KR1 skulle vara smidigare än R8 har jag svårt att se.

Publicerat

helixen är väl några hekto lättare och kr1 går ju få ca 90 cm lång om jag minns rätt!

nej du vill inte ha en pipa till nu, men jag menar att köp nått annat, för när du behöver en 375a så är det ju bara att köpa en pipa till!

förstå mig rätt om du vill ha en 375a nu, så är det bättre att köpa en blaser pipa OCH en ss i kaliber 20 än att köpa en sako OM du inte tycker att sakon är bättre än blasern!

men det måste väl finnas många trevliga grovsingar som inte kostar 20 000, begagnade då!

Publicerat
  • Författare

Men nu är ju inte låg vikt något man brukar prioritera på en grövre studsare...

Köper jag en pipa till Blasern så lär jag ju inte träna mkt med den grova pipan.

Köper jag däremot ett till vapen så bör det innebära att det tränas mer med det.

Klart det finns billigare val helt klart! Men frågan är hur mycket en Kodiak sjunker i värde på säg 2-3 år. Tar jag en från Finnland så kostar den knappt 16 000kr plus import. Mot i Sverige ca 22 000kr... Beg värdet baseras ju på nypriset i Sverige så frågan är om man förlorar något på en sådan affär? Köper man istället en äldre Sako hunter t.ex o byter kolv på denna så förlorar man ju garanterat på den om man tröttnar på vapnet efter några år.

Publicerat

Men nu är ju inte låg vikt något man brukar prioritera på en grövre studsare...

Köper jag en pipa till Blasern så lär jag ju inte träna mkt med den grova pipan.

Köper jag däremot ett till vapen så bör det innebära att det tränas mer med det.

Klart det finns billigare val helt klart! Men frågan är hur mycket en Kodiak sjunker i värde på säg 2-3 år. Tar jag en från Finnland så kostar den knappt 16 000kr plus import. Mot i Sverige ca 22 000kr... Beg värdet baseras ju på nypriset i Sverige så frågan är om man förlorar något på en sådan affär? Köper man istället en äldre Sako hunter t.ex o byter kolv på denna så förlorar man ju garanterat på den om man tröttnar på vapnet efter några år.

Beställ en riktig customstudsare istället ;-)

Publicerat

Hehe, nej det var två olika alternativ:

blaserpipa kontra sako

eller

helix,kr1 för smidigare/lättare bössa men då är ju inte 458wm ett alternativ!

nä du förlorar nog inte så mycket på en finsk sako,, jo om du gillar den och säljer blasern istället!

Lycka till i valen!