Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

långsiktig planering av vapengarderob

Featured Replies

Publicerat

om man är en gnällspik skulle jag säga att jag har problem med min garderob men det vore att ta i ofantligt.

jag kanske är en sådan person som aldrig blir nöjd, risken framträder som större för varje månad och år som går.

Det jag lärt mig som rejält många andra är att man skjuter som en gud om man älskar sina vapen. dvs då tenderar det att bli så att de jag använder mest = vapen för bana är de jag litar på mest och dessa följer med ut i skogen. Tyvärr är det långt från optimalt då de är tunga och ganska långa men med fantastisk balans och optik.

för att ge er en överblick så listar jag nog för första gången vad jag har i tron om att det kan ge en överblick för kommentarer och råd.

till bana (och jakt i ett antal fall):

- En Tikka m65 i 260rem i en grs varmint hunter kolv med 65cm rätt grov pipa med broms och dämpare. en riktig tornracer och fantastisk banbössa som robban byggt. skjuter löjligt bra även i kl 1. på jaktlicens. Nightforce 5.5-22x56mm belyst. 5,5 kg

- En Tikka m65 Continental i 6,5x55 som jag skjuter älgbana med och jagar en del drevjaktspass med och tornjakt om det beger sig. den skjuter tillräckligt för kuljaktstig och bana likt Basic R. osv, men jag märker viss försämring i precisionen efter sisådär 5000 skott med mig som andra ägare. Jag har en fullt justerbar running targetkolv på den och en meopta 3-12x50mm belyst. jaktlicens. 5 kg

- en 8x57js M98 som var min farfars och på den sitter en pecar 6x40 mm och bössan ligger i en syntetkolv som funkar asbra.

denna bössa är helig och stannar oavsett. det är min länk till morfar och håller mina bästa jaktminnen som barn. skjuter bara bana med den och har den på banlicens. 3.5kg

till jakt har jag följande:

- En 9.3x57, M98, kortad pipa, boldtrycke, weaverklackar, syntetstock, 1.5-6x42mm helia och en förträfflig drevjaktsbössa för kortare håll och långsammare vilt, dvs då man ska skjuta. kulbana är sisådär - mitt i på 50 och 90m med 300-grainarna. gjuter lite till den men just nu går det sådär... nytt kydex kindstöd som gör den bekvämare. den funkar. det enda som är drygt är att kulan går så slött med 18,5 grammare. kanske skulle jag ta 15-grammare är det lösningen? 3.5 kg

-En 8x33 kurz/243a Tikka m55a med bytbara pipor. skitkul bössa, dämp och en grym klass 2a som subbas till kl 3 i 8x33 och ett brutalt nöjjespaket. den försvinner inte heller. no way! på den sitter ett 2,5-10x56 S&B (fin kikare). 3.5kg

- En browning hagelbock ultra sport någonting  76cm pipor mm som passar perfe och den stannar livet ut.

en sako quad 22lr/17M2 syntet med en S&B 3-12x50mm som används till diverse slaskjakt och skyddsjakt. denna måste jag ha, dvs det är min "hammare" i skyddsjakts-verktydslådan och mer ett väl valt verktyg än jaktbössa.

det jag känner att jag saknar är en bössa med lagom vikt. samtidigt gillar jag tung pipa för det är lätt att skjuta med.9,3an saknar lite stabilitet/balans pga lätt pipa.

mina funderingar går i att kanske utforska 9,3an med lättare kula så jag trivs mer med hastigheten och kulbanan i kombo.

en 193a eller 232a med mer ös i för att bättre passa mig i hur jag agerar som skytt.

eller så lägger jag ned en tusing på originalkolven för continentalen och sätter på reglerbart kindstöd och får en lättare och smidigare bössa. alternativt så köper jag en annan kolv till den mer för jakt och lättare - McMillan eller har ni förslag? kan sätta kydexkindstöd på en McM tex...

eller så byter man in den mot en Sauer 202 med pipbyte och 6,5x55mm pipa samt något annat skoj, typ 8x68s eller något tyskt i den stilen. 7x64 kan funka...

blaser vill jag inte ha, vill ha cylinderslutstycke i bössan.

jag är lite villrådig såklart. varför göra det enkelt... jag är petig det vet jag redan...

kommentarer någon?

• Svar 55
  • Visningar 6,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• "Kräva svar" är väl kanske inte rätt formulering. Förstår precis exakt vad Kalle menar. Själv har jag slutat att starta trådar just här på jaktsnack då det har tenderat att bli en viss "slicka röv men

• Skapat tråden 23:20 och förvånad över att du fått en kommentar efter lunch i dag? Du har inte lite krav på responsen du...... T

• Varför samma kolv till alla när dom har olika användningsområden? En kolv till allt blir inget bra. /Mike

Posted Images

Publicerat

Man ska vara petig!

om du nu gillar sauer så köp en och skaffa många olika pipor till den!

Jag gjorde valet att köpa en Merkel helix för typ drevjakter och en pipa i 9,3x62, och en 308.

sen köpte jag en r93 som jag stoppade i en grs stock, pipor 6xc,270wsm och snart 416 Taylor

jag har piccanittyskenor på båda(Merkels original)

kikarsikte, två z6i 1-6 , helia 5 2,4-12x56, helia ki 6-24!

Målet för mig är att ha en kikare/kaliber/bössa/kula  speciellt för den jakt jag har just nu!

Blir det grisvak så tar jag idag 270wsm och helia 5an, blir det älgjakt så tar jag 9,3x62 och z6i, eller kanske bockjakten då blir det 6xc och helia ki!

skulle jag testa toppfågel så ligger ju valen mellan helix och 308 eller lite tyngre 6xc bådå toppas antagligen av helia ki ev helia5an!

Jag vill alltså kunna kombinera olika bössor med olika kikare och dessutom kunna ha olika kulor för att alltid ha den optimala vapnet!

Publicerat
  • Författare

Jahapp.

ett svar på detta. Då får man väl söka på annan plats.

tack då Ozzian.

Publicerat

Jahapp.

tack då Ozzian.

Skapat tråden 23:20 och förvånad över att du fått en kommentar efter lunch i dag?

Du har inte lite krav på responsen du......

T

Publicerat

Ska du inte ha nåt motsvarande det jag kommer bygga inom en överskådlig framtid?

.308

Semigrov pipa, 48-50 cm med dämpare

Allroundkikare (lutar mot att jag gräver upp Swarre tre-nian som ligger nånstans i förrådet)

Lätt stock, låg totalvikt

Absolut pillförbud när den väl är injusterad

Det blir en bössa som kan användas till allt från räv till älg, en sån som kan tas med när nån ringer och bjuder in till jakt dagen efter och fyra bössor befinner sig i varierande stadier av ombyggnation...

-- Mats

Publicerat

Jahapp.

tack då Ozzian.

Ringer dig grabben så ska du få min syn på det hela ;):D

Skickat från min LG-E610 via Tapatalk 2

Publicerat

Pipa om continentalen till önskvärd kaliber och pipprofil,köp enMcM.

Fördelar- då du har en till M65 så har du samma känsla i all mekanik,handgrepp och tryckte.

Jag har fyra R700- spelar ingen roll vilken jag tar,att hantera alla sitter i ryggmärgen.

/Mike

Publicerat

Mitt förslag är:

1. Ladda Vulkan till 9,3an.

2. Ny pipa och kolv till Continentalen, PMa gärna om du vill snacka om specifika val där. :) Förslagsvis 7x64 som du nämnde, eller min favorit bland de lite rappare 7mm kalibrarna - 284win.

3. Baggen dubbelrem! Eller motsvarande. Mina Tikkor väger 5,5-6kg och så vill jag ha det till den jakt jag använder dem på, men bärhjälpmedel är bra ibland. :)

Publicerat

I-Mats har en poäng, något som man kan plocka ut rakt av och man vet det funkar till det mesta

det har jag min r93'a som motsvarar det

för långsiktig planering, läs jag tror att det kommer inskränkningar på vad man får ha så ser jag till att ha vapen som passar in till lite olika sorters jakt och en hope extrapipor med innan dom stänger den möjligheten

Publicerat
  • Författare

Skapat tråden 23:20 och förvånad över att du fått en kommentar efter lunch i dag?

Du har inte lite krav på responsen du......

T

Så är det.

"Man ska skola sin beställare"

Publicerat
  • Författare

Goda idéer inklusive de samtal jag fått under dagen.

Det finns en vits med att ha ett system till med samma låda, eftersom det när jag läser mitt eget inlägg är det jag efterfrågar mer eller mindre.

En "nicht pillen" rigg har sina fördelar som du påpekar Mats, det är väl fan att det ska vara begränsat hur kul man får ha.

När säsongen på älgbanan är över så skulle systemet kunna få trilla ned i en ny kolv och man skulle kunna tratta i en annan pipa.

Jag får fundera lite grann sen återkommer jag

Publicerat

Du är en klödd kalle ;) Har för mig att du förr hade en 308 som låter precis som det du söker eller mina jag fel?

Publicerat

Det är många som försökt planera ett vapengarderob långsiktigt men bössbytarsjukan flyger i alla förr eller senare :D

Publicerat

Goda idéer inklusive de samtal jag fått under dagen.

Det finns en vits med att ha ett system till med samma låda, eftersom det när jag läser mitt eget inlägg är det jag efterfrågar mer eller mindre.

En "nicht pillen" rigg har sina fördelar som du påpekar Mats, det är väl fan att det ska vara begränsat hur kul man får ha.

När säsongen på älgbanan är över så skulle systemet kunna få trilla ned i en ny kolv och man skulle kunna tratta i en annan pipa.

Jag får fundera lite grann sen återkommer jag

Helst inte!

Ny kolv, då är du inte ett med vapnet.

så en kolv många pipor är mitt förslag!

Publicerat

Jag har fyra olika kolvar på mina byggen och ser inga problem med det.

Vad dom däremot har är samma system,trycken och maglösningar,däri ligger receptet till framgång för mig.

/Mike

Publicerat

offtopic

mad mike : enligt mig så har du ju då fyra olika bössor?

Vore det inte bättre med samma kolv i alla?

Enligt mig så är kolven viktigare än trycket,

systemet o magget har knappt betydelse!

Men att det har funkat för dig är ju bra men till andra?

Publicerat

Varför samma kolv till alla när dom har olika användningsområden?

En kolv till allt blir inget bra.

/Mike

Publicerat

Så är det.

"Man ska skola sin beställare"

Börjar man kräva svar på ett forum är man nog lite snett på det.....

T

Publicerat

Håller med dig där Joakim, trodde jag var ensam om att ha noterat detta.

Publicerat

Håller med dig där Joakim, trodde jag var ensam om att ha noterat detta.

Det är du absolut inte ensam om att ha reflekterat över - faktum är att jag tror inte att du och jag är själva om att känna så heller.

Publicerat

Nja det finns ett flertal som gång efter annan har bett om och fått "hjälp" bara för att skita i den o ta lösning 1a istället eller ännu värre dem som fått en sanslös massa prylar donerade för att få igång en pang/projekt för att sedan veckan efter kränga allt som ett "kitt" och då inte ens ha vett att skicka tillbaka gåvorna,

allt dem som kör ett projekt i månaden o sen kränger prylarna, till slut orkar man inte investera egen tid i andra som konsekvent agerar så.

Om det kan man ha åsikter men det är den andra sidan av myntet. Christian

Ps ovanstående är helt offtopic ds

Publicerat

.......Jag har sett i egna trådar som varit i princip identiska med andras möjligen med undantaget - annat vapen/system att det ändå har lyckats skiljt sidtals med svar av någon konstig anledning.

..........

Mvh

Joacim

Du svarar ju själv på frågan - annat vapen/system..... Vill folk bonnatrimma en Volvo 740 må de ju göra det, jag kan inte påstå att jag tycker det är speciellt intressant eller något jag vill kommentera. I synnerhet inte om det är samma vinkel på frågan som det varit de senaste åren. Och det tenderar ändå alltid att bli lösning 1a i alla trådarna......

För det är ju faktiskt upp till den som skriver att vilja skriva. Vill man inte så vill man inte, och då skriver man inte.

Däremot blir jag irriterad på när folk tar för givet att man ska svara på bara Gud vet vilka frågor. Man skriver där man vill när man vill. Det är ingen rättighet att få svar på frågan.....

T

Publicerat

alt. dem som kör ett projekt i månaden o sen kränger prylarna, till slut orkar man inte investera egen tid i andra som konsekvent agerar så.

Om det kan man ha åsikter men det är den andra sidan av myntet.

Tycker det ligger en del i detta. Är själv notorisk bössbytare och förväntar mig inte att folk ska lägga ner tid på att engagera sig när de vet eller misstänker att bössan är borta om två månader. Man får vara realist också och inte bara hänga läpp - annars blir man bara bitter. Trovärdigheten minskar i takt med bytesfrekvensen givetvis. Vore konstigt annars.

Publicerat

Det är ingen rättighet att få svar på frågan.....

T

Absolut inte, samtidigt är det väll lite av meningen med ett forum - eller?