Publicerat Oktober 8, 201312 yr Stort och klarsynt R, nu ligger charmen men dig i det att du är konsekvent och generarar ett ökat vapenkunnande hos din omgivning genom dina byten. Christian
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Eller ännu värre dem som fått en sanslös massa prylar donerade för att få igång en pang/projekt för att sedan veckan efter kränga allt som ett "kitt" och då inte ens ha vett att skicka tillbaka gåvorna. Den känner man igen helt klart. De tycks anse att gåvorna är deras att göra vad de vill med, vilket enligt mig är helt korrekt men inte särskilt smart om man vill få såna erbjudanden fler gånger.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Nja det finns ett flertal som gång efter annan har bett om och fått "hjälp" bara för att skita i den o ta lösning 1a istället eller ännu värre dem som fått en sanslös massa prylar donerade för att få igång en pang/projekt för att sedan veckan efter kränga allt som ett "kitt" och då inte ens ha vett att skicka tillbaka gåvorna, allt dem som kör ett projekt i månaden o sen kränger prylarna, till slut orkar man inte investera egen tid i andra som konsekvent agerar så. Om det kan man ha åsikter men det är den andra sidan av myntet. Christian Ps ovanstående är helt offtopic ds Visst, nu är vi väldigt långt ifrån ursprunget på tråden - sorry för det Kalle (my bad). Om det är så som du förklarar - alltså att folk får prylar som sedan säljs för att man gett upp sitt projekt utan att man i första hand frågar "donatorn" om den vill ha tillbaka prylarna - det är illa! Vet att jag fick en bunt med 9,3-kulor av Exabit till min Heym 9,3x62 - när bössan byttes in så frågade jag om det va ok att jag sålde kulorna. Svaret jag fick var något i stil med "Du har fått dom, du gör vad du vill med de". Trodde att alla hade såpass vet att de frågade innan man sålde prylar man fått. Skickat från min LG-E610 via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Tycker det ligger en del i detta. Är själv notorisk bössbytare och förväntar mig inte att folk ska lägga ner tid på att engagera sig när de vet eller misstänker att bössan är borta om två månader. Man får vara realist också och inte bara hänga läpp - annars blir man bara bitter. Trovärdigheten minskar i takt med bytesfrekvensen givetvis. Vore konstigt annars. Vet att vi har diskuterat det här förr och då höll jag med dig. Men nu har jag välfdigt svårt för att hålla med i sak. Ser man till vilken respons du faktiskt fått vad gäller ditt byte till T3:an osv så kan man ju inte hävda att "Trovärdigheten (responsen?) minskar i takt med bytesfrekvensen" för du är väll en bössbytare av rang ändå Men jag börjar nog bli en "Ove" för att citera P-O i senaste VT. Eller med mina ord - helt enkelt en bitter tjurig gammal gubbe i 25-års åldern Skickat från min LG-E610 via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Absolut inte, samtidigt är det väll lite av meningen med ett forum - eller? Skickat från min LG-E610 via Tapatalk 2 Svar kan man få genom att söka eller fråga, generellt sett frågas det för mycket och söks för lite på forum om du frågar mig. Månget forum har gått under och imploderar av blotta tyngden från 1000-tals trådar som alla handlar om samma sak.... För min egen, svarar jag inte på frågor man borde ha sökt först och frågat sedan på, eller på frågor som jag finner ointressanta eller som avhandlar för mig ointressanta vapen. Börjar det sedan krävas svar brukar jag inte ens kommentera om det är nått jag finner intressant. att din tråd blir kortare än ngn annans tråd beror nog mer på frågan än vem som frågat, å andra sidan börjar man jämföra trådlängder så är väl frågan förr om du vill ha ett svar eller bara är ute efter bekräftelse och personlighetsboosting. Det där med att posta bara för postandes egen skull förstår jag inte riktigt....... Får man svar när man frågar så får man svar, får man inte det så kanske man skulle sökt i stället. Men att förvänta sig svar på 12 timmar när man postar runt midnatt en arbetsdag därtill mitt i säsongen känns lite mer än lovligt navelskådande i min värld, man får väl ge folk en ärlig chans att hinna svara? T
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Gillar I-Mats tips - en "inte pilla på" bössa! Har en sådan i mitt skåp idag och den har sitt arbetsområde. En annan bössa lik I-Mats recept är på väg in i garderoben och där är min avsikt densamma. Pålitlig och ändamålsenlig för normal jakt. Blir bygget så bra som jag hoppas lär jag inte ha några problem med förtroendet heller och samtidigt är jag alltid klädd för jakt (tror jag). Svårt det här med att välja väg. Allt beror på den jakt man bedriver. Har man en eller två bössor med sig till samlingen innan jakten börjar? Inbjudan skvallrar om vad beväpning man behöver, men passet man får kan i sämsta fall vara helt fel oavsett kulgevär man har med sig. Söker man glädjen i bygget, planeringen eller förberedelserna - eller är man ute efter vetskapen att man alltid kan hugga just den bössan i skåpet och komma välklädd till en jaktdag? Är en pipbytare vad man behöver, då följer kontrollpunkter etc. Behöver man kunna byta optik? Jag trodde jag behövde den möjligheten men fann att jag tappade förtroendet för utrustningen och kontrollsköt mer än jag tränade min förmåga på skjutbanan eller var i skogen och jagade. Det är högst individuellt som med allt. Ny pipa till din 6,5a och du är på banan igen, kostar ingen förmögenhet och samtidigt kan du testa lättare kulor till din 9,3a. Du verkar trivas med båda bössorna så varför skaffa ytterligare ett gevär som behöver din tid och dina pengar! Tråkigt svar kanske... Mina funderingar /M
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Svar kan man få genom att söka eller fråga, generellt sett frågas det för mycket och söks för lite på forum om du frågar mig. Månget forum har gått under och imploderar av blotta tyngden från 1000-tals trådar som alla handlar om samma sak....Håller helt med dig här - förutsatt att vi pratar om samma trådar, trådar med namn som "308 vs 30-06" eller "Zeiss Varipoint 2,5-10x50 eller Swarovski 3-12x50, vad ska jag välja". Dessa trådar öppnar jag inte ens längre.För min egen, svarar jag inte på frågor man borde ha sökt först och frågat sedan på, eller på frågor som jag finner ointressanta eller som avhandlar för mig ointressanta vapen. Börjar det sedan krävas svar brukar jag inte ens kommentera om det är nått jag finner intressant.Givetvis är det så. "Hagelsektorn" här på forumet är jag inne på ytterst sällan då det varken intresserar mig eller att jag känner att jag kan bidra med något direkt.att din tråd blir kortare än ngn annans tråd beror nog mer på frågan än vem som frågat, å andra sidan börjar man jämföra trådlängder så är väl frågan förr om du vill ha ett svar eller bara är ute efter bekräftelse och personlighetsboosting. Det där med att posta bara för postandes egen skull förstår jag inte riktigt.......Det kräver ju först att det är en fråga. Själv tycker jag att trådar som typ Henriks tråd om utvärderingen av sin K95:a och Mad Mikes trådar om hans vapen när de är ute i det praktiska är intressantast. Trådar med frågor är jag helt med dig på - man kan inte mer än att få ett svar. Thats it.MvhJoacim
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Håller helt med dig här - förutsatt att vi pratar om samma trådar, trådar med namn som "308 vs 30-06" eller "Zeiss Varipoint 2,5-10x50 eller Swarovski 3-12x50, vad ska jag välja". Dessa trådar öppnar jag inte ens längre.Jo, vissa ämnen är uttömda redan efter en tråd.....Givetvis är det så. "Hagelsektorn" här på forumet är jag inne på ytterst sällan då det varken intresserar mig eller att jag känner att jag kan bidra med något direkt.Då vore det ju lite förmätet om man där förväntade sig ett svar från dig eller hur? I synnerhet inom 12 timmar när de flesta sover de första 8..... Det kräver ju först att det är en fråga. Själv tycker jag att trådar som typ Henriks tråd om utvärderingen av sin K95:a och Mad Mikes trådar om hans vapen när de är ute i det praktiska är intressantast. Trådar med frågor är jag helt med dig på - man kan inte mer än att få ett svar. Thats it. Mvh Joacim Jo men då är det nog så att uteblivet engagemang beror mer på att frågeställningen/vinkeln/resonemanget etc är ointressant eller egentligen inte behöver besvaras då svaret redan ligger i frågan - det är mer en fråga om att bekräfta ett generellt resonemang och ego än en egentlig diskussion. Uteblivet svarande blir inte omvänd rövslickning utan att önskan om publik egoboosting besvaras av tystnad. Vilket jag som gammal gubbe kan tycka är rätt skönt att se i en tid den som flest kompisar i fejan vinner..... Alla människor är inte intressanta, trist men så är det.T
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Vet att vi har diskuterat det här förr och då höll jag med dig. Men nu har jag välfdigt svårt för att hålla med i sak. Ser man till vilken respons du faktiskt fått vad gäller ditt byte till T3:an osv så kan man ju inte hävda att "Trovärdigheten (responsen?) minskar i takt med bytesfrekvensen" för du är väll en bössbytare av rang ändå Men jag börjar nog bli en "Ove" för att citera P-O i senaste VT. Eller med mina ord - helt enkelt en bitter tjurig gammal gubbe i 25-års åldern Men i så fall anser jag att du i klartext bör skriva vad du tror det beror på att du(?) inte får den respons du förväntar(?) dig i tidigare trådar(?). För om det är något som känns helt "ologiskt" så måste det betyda att det är personligt - eller vad menar du? Menar du att vissa personer är viktigare än andra på forumet, och att det är därför de får mer respons? Och att du inte fått tillräckligt med uppmärksamhet och känner dig "mobbad"? Eller vad? Jag skriver i min dagbok mest för att ha en historia med bilder och annat som jag kan gå tillbaka till och titta i. Och jag tycker det är kul att skriva (borde egentligen försöka slå mynt av det där men har nog lite för mycket Jantelag i mig tyvärr) och ta bilder, samt sammanställa tabeller, grafer och annat. Men jag förväntar mig inte att någon kommenterar det jag skriver, även om det förstås är kul (ok, pikarna om bössbytandet börjar bli lite tradiga men de får man ta om man håller på så här ). Jag hoppas att jag tillför forumet något - att det finns någon som kanske lär sig något eller blir inspirerad att åka och skjuta eller vad som helst. För ett forum MÅSTE ha medlemmar som skriver saker (engelskans "content provider" tycker jag passar in bra här - någon som skapar innehåll) - det kan inte bara bestå av frågor från nybörjare om vilken som är den bästa älgkulan i 308 etc. för det där kan man bli spyfärdig av (även om det är naturligt att såna frågor återkommer om och om och om och om igen...) Tycker också att Henrik och Mike tillhör de som roat mig allra mest med sina bidrag på forumet, men det är ju högst personligt. Nån annan kanske tycker att grytjaktstrådarna är det roligaste som finns medan lsjonsson helt snöat in på "God morgon-tråden" av någon totalt vansinnigt outgrundlig anledning Kontentan av det hela tror jag är att om folk inte skriver ett skit i ens entusiastiskt nystartade projekttråd så kanske det beror på nåt annat än att de är dumma, elaka och själviska? "Problemet" kanske ligger nån annanstans? Eller också är det inte nåt problem överhuvudtaget.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Rikard summerar det hela rätt bra,alla har vi något ämne som ligger oss varmare om hjärtat,ibland är vissa trådars frågeställning dock oklar,i dessa märker man en markant mindre svarsfrekvens,ibland kanske vissa trådar uppfattas som rent informativa för ev framtida forumisters liknade tankegångar-liknande maddogs 221fb=0 svar hittills. Börjar bli läge att starta en separat tråd om behovet att diskutera detta kvarstår och återlämna denna till ts. /Mike
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Författare Börjar man kräva svar på ett forum är man nog lite snett på det..... T Ok Tobbe jag är jävligt snett på det och helt åt helvete ute och cyklar. Nöjd?
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Författare Gillar I-Mats tips - en "inte pilla på" bössa! Har en sådan i mitt skåp idag och den har sitt arbetsområde. En annan bössa lik I-Mats recept är på väg in i garderoben och där är min avsikt densamma. Pålitlig och ändamålsenlig för normal jakt. Blir bygget så bra som jag hoppas lär jag inte ha några problem med förtroendet heller och samtidigt är jag alltid klädd för jakt (tror jag). Svårt det här med att välja väg. Allt beror på den jakt man bedriver. Har man en eller två bössor med sig till samlingen innan jakten börjar? Inbjudan skvallrar om vad beväpning man behöver, men passet man får kan i sämsta fall vara helt fel oavsett kulgevär man har med sig. Söker man glädjen i bygget, planeringen eller förberedelserna - eller är man ute efter vetskapen att man alltid kan hugga just den bössan i skåpet och komma välklädd till en jaktdag? Är en pipbytare vad man behöver, då följer kontrollpunkter etc. Behöver man kunna byta optik? Jag trodde jag behövde den möjligheten men fann att jag tappade förtroendet för utrustningen och kontrollsköt mer än jag tränade min förmåga på skjutbanan eller var i skogen och jagade. Det är högst individuellt som med allt. Ny pipa till din 6,5a och du är på banan igen, kostar ingen förmögenhet och samtidigt kan du testa lättare kulor till din 9,3a. Du verkar trivas med båda bössorna så varför skaffa ytterligare ett gevär som behöver din tid och dina pengar! Tråkigt svar kanske... Mina funderingar /M Det tycker jag inte att det är. Jag har kört fast lite och behöver lite mest för att jag inte kommer någonvart även om jag tänker på det. Alla är inte intressanta alltid i allt de skriver och visst är jag självisk, men de flesta som svarat är ju polare så man får väl blockera tråden om man inte gillar den.Jag skjuter troligtvis inte tillräckligt längre med bössorna för att vara hemma på alla. Det kanske är så att jag borde fokusera likt vissa av er föreslår på ett visst system(m65) och en bössa jag inte petar så mycket med utan känner och känner för. Ny flyger jag så jag återkommer när jag landar i Skåne/Sverige
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Även jag har en alltid redo-alldrig pilla på bössa i skåpet. Det är ett 700 system givetvis i kal 260rem med en McM M40-htg toppad med en swarre 4-16x50 Den är mitt universialverktyg som inte är bäst på något men funkar till allt. /Mike
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Nu har jag sedan jag läste trådstarten gått hemma och grubblat på om jag har någonting konstruktivt att bidra med samtidigt som jag intresserat följt det pikanta lilla sidospåret om skribenters berättigande och egotillfredsställelse. Det där med en ickepillabössa är skitviktigt. Jag hade min gamla ärvda 30-06a som bara stod i skåpet med en medioker kikare. Men alltid inskjuten och klar till skillnad från andra bössor som ständigt var i varierande tillstånd av nedplockning eller framför allt utprovning av laddningar. Gissa vilken bössa som var mest i skogen och det sköts mest vilt med? När det gäller 9,3an så tror jag du är rätt ute med 15grammare, gärna Vulcan eller något lätt expanderande som inte så lätt ger genomslag. Hundförare uppskattar det.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Ok Tobbe jag är jävligt snett på det och helt åt helvete ute och cyklar. Nöjd? Nej, jag tror inte alls att du är ute och cyklar. Däremot är ditt sätt att resonera kring vilken respons du får och varför intressant. Men nu har det varit tillräckligt OT, så jag släpper det nu. T
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Författare nu finns MCM M40-htg för tikka M65 med cheek piece. den är ju en av dem jag frågat MCM om ofta ifall de kommer göra dem till tikka och nu finns den! mmmm.... rackarns vad bra det kan bli helt plötsligt. Jag tror jag ska börja med att skaffa en stock och gå ned i kulvikt på 9,3an. ju mer jag tänker på "inte pilla" konceptet desto bättre smakar tanken speciellt om det är samma mekanism. Enda skälet jag känt själv för att leta annat har varit just aftermarketprylar men nu när det belyses igen så finns det mer än jag visste. en stock utan kindstöd känns dåligt så en htg är inte dumt alls. när det gäller 260n i M65 så är den också "inte pilla" när jag tänker efter. inte heller så dum idé att ha en drev/strosa runt bössa i M65 och en banbössa som jag inte petar på och där siktena sitter i fasta montage så de är där de är. så får jag känna efter hur det mås med grovisar, jag har om inte annat riktigt roligt med den så utöver jakten har 9,3an ett stort värde. köpt av Ken1 för övrigt och i riktigt gott skick fortfarande. nu ska jag springa 2 km.... bättre än inget... /Kalle
Publicerat Oktober 9, 201312 yr nu finns MCM M40-htg för tikka M65 med cheek piece. den är ju en av dem jag frågat MCM om ofta ifall de kommer göra dem till tikka och nu finns den! mmmm.... rackarns vad bra det kan bli helt plötsligt. Jag tror jag ska börja med att skaffa en stock och gå ned i kulvikt på 9,3an. ju mer jag tänker på "inte pilla" konceptet desto bättre smakar tanken speciellt om det är samma mekanism. Enda skälet jag känt själv för att leta annat har varit just aftermarketprylar men nu när det belyses igen så finns det mer än jag visste. en stock utan kindstöd känns dåligt så en htg är inte dumt alls. när det gäller 260n i M65 så är den också "inte pilla" när jag tänker efter. inte heller så dum idé att ha en drev/strosa runt bössa i M65 och en banbössa som jag inte petar på och där siktena sitter i fasta montage så de är där de är. så får jag känna efter hur det mås med grovisar, jag har om inte annat riktigt roligt med den så utöver jakten har 9,3an ett stort värde. köpt av Ken1 för övrigt och i riktigt gott skick fortfarande. nu ska jag springa 2 km.... bättre än inget... /Kalle För att peta in dig lite ytterligare på McM M40-HTG spåret... ... så går jag i väntans tider på att få åter denna skönhet från smeden Jag kommer säkerligen att vilja pilla på den, men inte på de sättet /M
Publicerat Oktober 9, 201312 yr annars vet jag var det snart står en 85a ss med kolvkamshöjning och finfina recknagel i superskick till superpris (obs inte min rishög för den är min, bara min)
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Författare annars vet jag var det snart står en 85a ss med kolvkamshöjning och finfina recknagel i superskick till superpris (obs inte min rishög för den är min, bara min) ok, vem ska fimpa sin sako nu då? du, min 308 var ju en banbössa som var en enskottare. inte direkt det ultimata jaktvapnet...
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Författare Maichel, tack för hjälpen (ditt kräk ) lite småmysig färg du hittat. själv kanske jag tar något city cammo i sann jaktstil! men det är inte det viktiga. jag höll på att skita på mig när jag sprang på en stubbremsa mellan två markvägar och två rådjur som låg i betorna reste 7-8 m breve mig. kommandot "fot" upphörde att ha mening för frasse en bra stund efter....
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Maichel, tack för hjälpen (ditt kräk ) lite småmysig färg du hittat. själv kanske jag tar något city cammo i sann jaktstil! men det är inte det viktiga. jag höll på att skita på mig när jag sprang på en stubbremsa mellan två markvägar och två rådjur som låg i betorna reste 7-8 m breve mig. kommandot "fot" upphörde att ha mening för frasse en bra stund efter.... Glad att kunna bistå med lite input Ansträngde själv tyget i underbyxorna för några dagar sedan. Man vaknar till ganska så effektivt /M
Publicerat Oktober 9, 201312 yr ok, vem ska fimpa sin sako nu då? du, min 308 var ju en banbössa som var en enskottare. inte direkt det ultimata jaktvapnet... jaja, omöjligt att hålla koll på alla dina bössbyten ... jag hade iaf rätt med att du haft en 308 ...
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Något folk missar när de planrar sin långsiktiga vapengarderob är fästen. Först köper de något smäckigt Millet, sedan fungerar inte det och de köper Burris, sedan fungerar inte det och de köper Leupold QR, sedan inser de vilket schmäck QR är och då köper de Warne. När de sedan börjar verkligen kolla hur träffpunkten rör sig ger de upp och ringer de förhoppningsvis Håkan Spuhr och köper ISMS för ett lägre pris än de hade betalt dittills för ringarna de kasserat. Det var i alla fall vägen jag gick Nu sitter det Near, Seekins, Spuhr och i ett fall faktiskt också en Leupold Mk4 mellan mina gluggar och mina vapen. OK, jag har en Burris Zeee Signature till en fast monterad glugg på min 6x45a. Men "det blåste nog vänster när jag sköt det skottet" är borta sedan jag bytte till bättre fästen.
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Att Millett Angle-Fuck och Leupold Kuk-R är skit håller jag med om, liksom att Warne har en konstruktion som ofta medför problem och att Spuhr ISMS är det bästa sen skivat bröd - men vad menar du skulle vara problemet med Burris?!? -- Mats