Publicerat Oktober 10, 201312 yr Här om dagen på väg till jobbet smällde en bilist med en hjort på 80 väg. Jag stanna och fråga hur det gick och förarn va ok och hjorten död så han ordnade det hela själv med polisen. Hundskallen ekar och jag förstod att det va godsjakt. Då kommer ett gäng hjortar till och helt plötsligt hade jag två wachtlar, en gråhund och två tyska jaktterrier snurrandes på vägen varav en börjar lugga den döda hjorten. Åker vidare och får tvärnita för en vildsvinsgalt och håller på att ta livet av en laika. 100m längre fram får jag igen bromsa in då det står tre topputrustade jägare och toyota hilux blabla jakt AB på vägen med varningsskyltar om jakt på går, får krypa fram på vägen. Sitter även passjägare längs vägen med skjutriktning åt alla möjliga håll. Det va fan så man nästan duckade när man körde. En bit fram var det dags för nästa inbromsning, två griffon vendeen och en blandras. Måttlig glad när man kommer fram försent till jobbet. Kan tilläggas att jag hört talas om det förra året men inte sett det själv längs den vägen men då hade de ställt ut passkyttar på annans mark eller så kunde inte gästerna läsa kartan. Vanligtvis används 8st ekipage (hörsägen av jaktgrannar) och detta på en mark som är ca 1000 hektar. Förstår att jakten är en viktig inkomstkälla för godsen, om man nu ska bedriva godsverksamhet, men nån måtta får det väl vara! Att det bedrivs packhundsjakt är mer regel än undantag och absurt. Att man blockerar landsvägar är pinsamt. Innan nån spelar "avundsjukakortet" så kan jag meddela att jag varit med på en hel del storjakter både som passkytt och hundförare men tackar numera nej. I det här fallet är det synd att det går att tjäna pengar på jakten eftersom det helt verkar spela ut etik, moral och sunt förnuft. Markerna tävlar om vem som kan erbjuda mest action per krona och hundförarna om vem som har skarpast hundar. Ingen tillfällighet att de jagar vid landsvägen då det ligger några grymt bra såtar där, så skiter man i att det går en relativt tungt trafikerad väg där.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Mycket ilska i det inlägget.. betvivlar att du har så stor erfarenhet. Vilken jaktarrangör/jaktledare premierar överskarpa hundar? Det leder ju som bekant inte till vilt i pass utan idioter med blodiga knivar. Att hundar går ihop brukar väl gå rätt ok att undvika, de bättre ställena brukar ju planera så de kan undvika detta. Ibland händer det dock men det är inte eftersträvansvärt på något sätt. I det stora hela kan jag sympatisera med ditt inlägg dock men jag vet inte, det där kortet du talar om ligger väldigt nära till hands. Men säkert finns avarter kvar fortfarande här och var även om jag tror de flesta ställen lugnat sig högst betydligt.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Detta är en populär post. Tja, som hundförare är väl det enda jag reagerar på att man står på i 80 trots att de ställt ut skyltar om att jakt pågår? Ingen vill ha sina hundar på vägen eller i ett koppel tillsammans med andra, men ibland händer det och man får försöka sätta stopp för det bäst man kan. Men jag blir alltid lika förvånad och irriterad när jag står topputrustad mitt på vägen och försöker få förbipasserande att lätta på gasen av hur få som saktar in.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Detta är en populär post. Mycke ilska blir de... Så på grund av att det va enl dig "packjakt" blev det en viltolycka ? Viltolyckan hade väl blivit oavsett om där va en hund eller 30 som drev fram hjorten ? Avarter finns säkert. Ingen vill ha sin hund överkörd eller att den jagar ihop med andra. Att man varnar för jakt pågår ser jag som något bra. Att man försöker lugna ner trafiken kan inte va nått fel. Tyvärr skiter det sig ibland ändå... Antar att du gärna ser att man inte jagar den såten ? Hur ska man då tex hålla nere stammen där ? Hatar själv att släppa hund i vissa områden, givet beroende på hund... men jagar där gör vi ändå på ett eller annat sätt. Spånar vidare.. TS inlägg verkar nästan va förbannad för ha kommit försent till jobbet ? Som bilist är det väl mitt ansvar att komma iväg i tid och ha möjlighet att bromsa in ifall något dyker upp på vägen ? För att en vägsträcka har en hastighet på tex 80km/h betyder det inte att jag kan kräva att köra den hastigheten hela sträckan oavsett....
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Om jag tolkar Stalkerns inlägg rätt så stod ju varningsskyltarna en bra bit efter olyckan. Det kan man gärna anmärka på. Sedan verkar det vara lite väl många hundar. Men utan att veta mer om marken, såtindelning och vad som hänt tidigare under dagen vill jag nog inte vara allt för skarp i kritiken. Men den finns där. Och jag blir förvånad om inte även hundförarna efteråt hade lite kritik till jaktledningen... Däremot förstår jag inte hur du Stalkern kan se åt vilka håll de har skjutriktning? Jag har många gånger suttit på (visserligen tråkiga men ändå) vägpass där tillåtna skjutriktningar bara var bort från vägen. Min högst personliga uppfattning är att kritiken gör sig bäst direkt till bla bla Jakt AB. Det verkar finnas brister i planeringen och genomförandet som inte gynnar vare sig deltagande jägare, hundförare eller allmänhet. Antagligen gynnar det inte de själva heller. Jag har liksom svårt att se att jägarsverige står i kö för att få vara med på dylika jakter. Och jag tror inte att huvuddelen av jaktarrangörer och Gods i det här landet förtjänar att även deras rykte dras i gruset.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Här om dagen på väg till jobbet smällde en bilist med en hjort på 80 väg. Jag stanna och fråga hur det gick och förarn va ok och hjorten död så han ordnade det hela själv med polisen. Hundskallen ekar och jag förstod att det va godsjakt. Då kommer ett gäng hjortar till och helt plötsligt hade jag två wachtlar, en gråhund och två tyska jaktterrier snurrandes på vägen varav en börjar lugga den döda hjorten. Åker vidare och får tvärnita för en vildsvinsgalt och håller på att ta livet av en laika. 100m längre fram får jag igen bromsa in då det står tre topputrustade jägare och toyota hilux blabla jakt AB på vägen med varningsskyltar om jakt på går, får krypa fram på vägen. Sitter även passjägare längs vägen med skjutriktning åt alla möjliga håll. Det va fan så man nästan duckade när man körde. En bit fram var det dags för nästa inbromsning, två griffon vendeen och en blandras. Måttlig glad när man kommer fram försent till jobbet. Kan tilläggas att jag hört talas om det förra året men inte sett det själv längs den vägen men då hade de ställt ut passkyttar på annans mark eller så kunde inte gästerna läsa kartan. Vanligtvis används 8st ekipage (hörsägen av jaktgrannar) och detta på en mark som är ca 1000 hektar. Förstår att jakten är en viktig inkomstkälla för godsen, om man nu ska bedriva godsverksamhet, men nån måtta får det väl vara! Att det bedrivs packhundsjakt är mer regel än undantag och absurt. Att man blockerar landsvägar är pinsamt. Innan nån spelar "avundsjukakortet" så kan jag meddela att jag varit med på en hel del storjakter både som passkytt och hundförare men tackar numera nej. I det här fallet är det synd att det går att tjäna pengar på jakten eftersom det helt verkar spela ut etik, moral och sunt förnuft. Markerna tävlar om vem som kan erbjuda mest action per krona och hundförarna om vem som har skarpast hundar. Ingen tillfällighet att de jagar vid landsvägen då det ligger några grymt bra såtar där, så skiter man i att det går en relativt tungt trafikerad väg där. Håller med dej till 100% Har förmodligen inte varit på samma ställe som du men känner igen det, allt för väl. Sen blir jag förvånad över hur det i inlägg försvaras, förklaras detta. Jakt har övergått från en naturupplevelse med skottchans till nåt jäkla skyttesafari som folk tjänar stora pengar på. (är inte emot att folk tjänar pengar men inte på bekostnad av viltet eller "vanligt" folk inte har råd att jaga). En sådan såt går att jaga av med smyg eller vak jakt men klart det är ju för lite skjuta och ingen stil för herr von fjant. Sen, hörsägen är ALDRIG alenarådande. finns alltid två versioner på en berättelse.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Skönt att det gick bra för bilföraren. Jag har själv varit anställd på ett sk. jaktgods. Och min erfarenhet var att det var mycket begränsat med skyttar så väl som med hundar. Däremot någon mil därifrån var ett arrende med bjudjakter för "kändisar". Där var det inte ovanligt med 30-40 skyttar och en hejjävlar drös med hundar. Varken möss eller människor, boendes i området ville gå utanför dörrarna dessa dagar. Jag vet att detta orsakade mer än nödvändigt utmed den trafikerade vägen.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Har räknat till 30hundekipage längs med en väg på till en mark. Ingen nämnd ingen klämd. Det spontana var wow! men sen tänkte man efter och mådde lite illa över det hela man sett. Skönt att det gick väl med bilisten
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Jag har några vänner, riktigt goda sådana, som har sådana där plånböcker vi dödliga bara kan drömma om. Någon har visst lite "Von" bakgrund.. Kan säga att ingen av dem skulle betala för att vara med på den typen av jakt som beskrivs här ovan. De vill samtliga ha en lite större utmaning i jakten. De skulle bli vansinniga på den jaktledning som riskerar hundarnas liv genom taskigt jaktupplägg. Däremot har jag sett jaktarrangörer som lever på 40 & 50 årspresenter och på "midlife crices" karriär wanna be's där det gäller att skjuta så mycket och stort som möjligt på kortast möjliga tid. Jag har även sett vanliga "svenssons" som glömmer allt vad etik och moral heter så fort de passerar gränsen in till Polen/Ungern. Men det är inte de som kommer tillbaks gång efter annan och därmed ger en stadig inkomst till markägaren/arrangören. Kan vara så att jag har haft tur i hur jag lyckats välja mina vänner (eller att de valt mig) men ovanstående är i alla fall min erfarenhet av hur det ser ut kring mig...
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Har räknat till 30hundekipage längs med en väg på till en mark. Ingen nämnd ingen klämd. Det spontana var wow! men sen tänkte man efter och mådde lite illa över det hela man sett. Skönt att det gick väl med bilisten Man kan ju undra vad det är för pajasar som ställer upp som hundförare på sådana jakter. Måste va usla hundar de har eftersom de släpper så många och intill trafikerade vägar, de räknar väl med försäkringspengar.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare Mitt inlägg kanske lät "ilsket" i så fall vill jag förtydliga att jag inte är ilsken utan en ganska lugn och sansad person. Ber om ursäkt om någon känner sig påhoppad av mitt inlägg? Jag har själv varit hundförare och har inget emot hundförare eller de hf som lever på yrket. Jag har emot HUR man jagar på vissa platser och utvecklingen inom jakten. Hjorten kunde ha blivit påkörd utan packjakten, helt korrekt. Min kritik handlar främst om två saker. 1. packjakten i sig. 2. att lägga jakten omkring en stor väg. Angående 1:an, det är ju bara ett exempel på en tragisk utveckling inom jakten. Det är ju för att effektivisera jakten så mycket som möjligt. Kom inte dragandes med att det har med viltvård att göra. Decimera en stam kan man göra på många olika sätt utan att släppa 10 hundar samtidigt. Angående 2:an förstår jag inte hur man kan försvara detta. Inte har jag sett clubcars som ställer sig på en landsväg och sänker hastigheten på trafiken för att golfare skall gå över landsvägen till nästa hål. Nä det är jägare som tar sig själva och sin hobby (som i och för sig är business här) på för stort allvar. Alternativet till att jaga vid dessa såtar kan vara smyg och vakjakt. Att jaga viltet vid andra såtar och/eller sätta upp viltstängsel (vilket faktiskt har föreslagits) men det blev ett jäkla liv från markägarna. Det andra alternativet är att inte utfodra så extremt mycket... anledningen till den stora mängden vilt är att man aktivt håller stammar stora för att tjäna pengar på jakten, inte konstigare än så. Är det fel? ja det är fel omkring denna väg och det är även fel om anledningen är att bedriva packjakt för att locka kunder. Jag startade tråden i denna kategori eftersom jag tycker detta beteende skadar förtroendet för oss jägare som har till uppgift att bedriva viltvården i Sverige. Det bor rätt mycket folk omkring denna väg som inte jagar. Vad blir deras bild av jägarna i detta område?
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare Håller med dej till 100% Har förmodligen inte varit på samma ställe som du men känner igen det, allt för väl. Sen blir jag förvånad över hur det i inlägg försvaras, förklaras detta. Jakt har övergått från en naturupplevelse med skottchans till nåt jäkla skyttesafari som folk tjänar stora pengar på. (är inte emot att folk tjänar pengar men inte på bekostnad av viltet eller "vanligt" folk inte har råd att jaga). En sådan såt går att jaga av med smyg eller vak jakt men klart det är ju för lite skjuta och ingen stil för herr von fjant. Sen, hörsägen är ALDRIG alenarådande. finns alltid två versioner på en berättelse. Skönt att inte va ensam om åsikten. Du lyckas få sagt det jag känner mycket bra och med mycket färre ord . Absolut, hörsägen är aldrig alenarådande det har du rätt i men de kom från en jaktledare som jag har högt förtroende för sedan tidigare.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare Man kan ju undra vad det är för pajasar som ställer upp som hundförare på sådana jakter. Måste va usla hundar de har eftersom de släpper så många och intill trafikerade vägar, de räknar väl med försäkringspengar. Ja dessa var iaf inhyrda och inte från trakten. Men varför i hela friden släpper man en gråhund och en tysk jaktterrier samtidigt in i en granodling. Stackars hundar! den ena försöker få fart på grisen medan gråhunden försöker stanna den
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Ja dessa var iaf inhyrda och inte från trakten. Men varför i hela friden släpper man en gråhund och en tysk jaktterrier samtidigt in i en granodling. Stackars hundar! den ena försöker få fart på grisen medan gråhunden försöker stanna den :lol: Skickat från min C6903 via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Det är skrämmande att dylika jakter som den beskrivna får förekomma över huvud taget, tycker jag. Sannolikt så behövs det även en del eftersöksjägare också.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Alltså jag vet inte men min absoluta upplevelse är att jaktledarna och ägarna generellt sett konstaterat detta problem för rätt många år sen och dragit ned på antalet hundar och framför allt, tänkt till innan! Inte för många hundar från alla jävla håll utan hellre hundförargrupper på två-tre pers som har hundar i koppel och bara släpper ett lagom antal utifrån såtens krav och hundarnas egenskaper. Självklart finns idioter kvar uppenbarligen men jag vill tro och hävda att de för en tynande tillvaro.. Och givet detta, en ansvarig jaktledare VET så förbannat väl hur illa det kan gå med för många hundar. Jag kunde inte bry mej mindre om hundarna i detta läge, det vidriga är att jyckarna självständigt jagar ifatt och skadar samt dödar vilt. Vet en sån där hjälte.. hans två hundar tog en rödgris bakom fel person på en jakt.. Var sista jakten jag såg honom på där En dag vet jag att jag själv knivade 3 rödgrisar som var illa skadade av hundar.. Det där insåg jaktledaren snabbt att det inte fungerade och därefter vart det skärpning.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Detta är en populär post. Osar "vän av ordning" här, men bra att ämnet ventileras. Få jaktformer är så självsanerande vad det gäller hundarbetet som betaljakter på klövvilt. Gästerna betalar för upplevelsen att få skjutbart vilt i pass. Det är ofta knepigt nog att komma till skott utan att det studsar tre krullsvansar runt grisen eller att hjortarna tok-skenar ur såten med tyst hund i hasorna. Ingen betalar för att höra en brungris trancheras levande - eller att höra hundförarna panga. Det är såväl jaktledningen och arrangören jävligt medvetna om - så marknadskrafterna kommer att driva hundföreriet i "rätt" riktning. Men jakt går inte alltid som man tänkt sig och de har att jobba med det hundmateriel och hundtradition vi har här i landet. Men studiebesök på dylik tillställning i Tyskland hade nog gjort många arrangörer gott och sannolikt påskyndat utvecklingen.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Man kan ju undra vad det är för pajasar som ställer upp som hundförare på sådana jakter. Måste va usla hundar de har eftersom de släpper så många och intill trafikerade vägar, de räknar väl med försäkringspengar. Ja undrar jag oxså..
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Författare Igår pratade jag med en kille i älgskötselområdet och de visste vad som pågick i området. Det har varit såhär i ett par år och en insändare i lokaltidningen kanske kunde göra lite gott och dämpa dom lite. För problemet är förmodligen inte att de inte förstår bättre utan att de tänjer på gränserna medvetet! det är dålig transparens i skogen, man kan göra rätt mycket utan att det kommer till kännedom och det är inte bra. Och bara för att man säljer jakter innebär det ju inte att man kan kring gå god jaktetik. Är inte ute efter att sätta dit nån utan det handlar om bilisters och hundarnas säkerhet samt att viltet ska ha en chans också. Nu har jag låtit som en torrboll med långt pekfinger så det räcker men när man är 10cm från att krossa skallen på en fin laika med bilen på grund av jägarnas dumdristighet blir man lite upprörd.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Tänker släppa detta, insåg idag att det finns en hel del människor där både en och tre indianer saknas i kanoten, som ställer upp på såna här spektakel. Vet ett ställe dock där snacket på bygden gick i hårda ordalag kring allsköns skit som man minsann visste försegick på aktuell gård. De värsta belackarna var jaktgrannarna.. Samma jaktgrannar som kutade ut i långkalsonger och foppatofflor för att hinna med att tjuvpassa när jaktledaren gav hundförarna order att släppa. Finns garanterat skitställen och framför allt, och det sprang jag då på idag, fortfarande idioter som ränner runt med långa knivar och superskarpa hundar som tycker det är fantastiskt läckert när hunden tar livet av det ena efter det andra.. På sikt hoppas jag dock på självsanering avseende detta samt en del ödmjukhet från omgivningen, allt man tror sig veta är inte sant. Klart slut
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Detta är en populär post. Mina 5 öre är att använda allmänna vägar som pass borde vara helt förbjudet 2013, det finns alltid bättre alternativ. Sen tror jag som Hipshot att de långa knivarna är ett snart avslutat kapitel, speciellt på ställen där allmänhetens lampa lyser. Men det är inte heller så gott om dugliga grishundar som inte tar chansen att ta smågris när tillfället ges, det vet alla som håller på med hand på hjärtat.