Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var köper man Hornady Interlock i cal. .30 billigast? I Sverige eller utomlands?

Featured Replies

Publicerat

Jag är ute efter Hornady Interlock #3070, (180 gr., cal. .30).

Har hittat några som säljer den, men tycker att det är dyrt, (3,35:-/st.).

Skulle det bli billigare att beställa den utomlands?

Någon som har något tips på en bra sida att beställa kulor ifrån?

Publicerat

Kolla Grauwolf eller arms 24. Tror dock inte att det blir billigare.

Publicerat

Är det nåt det är oklokt att snåla på är det de jaktkulor man använder. Besparingen är minimal i sammanhanget och står man där med en fulskjutning ångrar man sin snålhet, jag lovar! Nu är inte Interlock en dålig kula...tvärtom...bland obondade tillhör dom den övre klassen. Men argumentet att hitta billigast möjliga jaktkula är bara dumsnålt. Men har du bestämt dig för en kula av bra kvalisort är det ju i.o.f inte fel att försöka hitta just den kulan så billigt som möjligt. Torsbo är billigast i Sverige på Hornady är min erfarenhet. Kulor är tunga = dyrt porto = som regel ej lönsamt köpa utomlands om du inte beställer pallvis ;)

Publicerat

Håller med föregående.

Priset på jaktkulor är ganska meningslöst att jaga allt för mycket.

Däremot övningskulor kan vara lönt att leta runt efter...

Säger iaf jag som skjuter 10 jaktskott/år och ca 3000 övnings/tävlingsskott per år ;-)

La själv en beställning på arms24 för ett tag sedan.

Frakten är ca 200:- upp till en vikt som jag inte minns.. (20kg?)

Men då gjorde jag en sambeställning med skyttekompisar

Publicerat
  • Författare

Dyrt med 3,35/st?  :wacko: Hur mycket skjuter du egentligen?

Har jag kulor hemma och uppladdat och klart så kan det nog brinna iväg både 200 och 300 kulor på en helg.

Nu är jag sambo sedan ett år, och det har medfört en viss bromsande effekt på skyttet... :P

Publicerat
  • Författare

Är det nåt det är oklokt att snåla på är det de jaktkulor man använder. Besparingen är minimal i sammanhanget och står man där med en fulskjutning ångrar man sin snålhet, jag lovar! Nu är inte Interlock en dålig kula...tvärtom...bland obondade tillhör dom den övre klassen. Men argumentet att hitta billigast möjliga jaktkula är bara dumsnålt. Men har du bestämt dig för en kula av bra kvalisort är det ju i.o.f inte fel att försöka hitta just den kulan så billigt som möjligt. Torsbo är billigast i Sverige på Hornady är min erfarenhet. Kulor är tunga = dyrt porto = som regel ej lönsamt köpa utomlands om du inte beställer pallvis ;)

Håller med till 100%.

Nu var det ju så att jag hade bestämt mig för just den kulan, så det är enbart en jakt på lägsta priset för just den specifika produkten. :)

Publicerat
  • Författare

Kolla Grauwolf eller arms 24. Tror dock inte att det blir billigare.

Tack! :)

Beställde 500 st. 165 grains interlock här: http://www.wiederladen-alzey.de

Billigare än så blir svårt att hitta.

Publicerat

Brukar beställa där jag med. :) 

Publicerat
  • Författare

Brukar beställa där jag med. :)

Härligt! :)

Då kan jag slappna av.

Alltid lika nervöst första gången man provar en ny e-butik. 

Publicerat

Hoppas du får dem att hålla ihop. Hornadys 165-grainare kan vara lite besvärliga. Jag fick aldrig till nån superprecision trots mycket pickel...men till älgjakt funkade det. Lycka till och hoppas du inte köpt en säckad gris till just din bössa ;)

Publicerat
  • Författare

Hoppas du får dem att hålla ihop. Hornadys 165-grainare kan vara lite besvärliga. Jag fick aldrig till nån superprecision trots mycket pickel...men till älgjakt funkade det. Lycka till och hoppas du inte köpt en säckad gris till just din bössa ;)

Vafan... :(

Jag som hört att dom ska ha sjukt bra precision... 

Publicerat

Man brukar säga att det beror på bössan, att de är individer och att var och en måste testa fram rätt ammunition i sitt vapen. :)

Men i det här fallet kan du vara lugn då Dr Krall inte kan skjuta för fem öre. ;) ;)

Publicerat

Man brukar säga att det beror på bössan, att de är individer och att var och en måste testa fram rätt ammunition i sitt vapen. :)

Men i det här fallet kan du vara lugn då Dr Krall inte kan skjuta för fem öre. ;) ;)

:lol: Turligt nog är älgarna jääääävligt stora i Härjedalen...räcker att grovrikta nånstans i samma härad så biter det gôhtt! ;)

Publicerat

Jag har en erfarenhet av Hornady IL som skiljer sig markant från doktorns: de är - i ett flertal patroner och kalibrar - några av de mest välskjutande kulor jag testat. 165 gr IL sköt så bra i min sunkiga Voere Kufstein att jag inte kan åter ge det utan att verka lögnaktig, och 180 gr gick ändå bättre (den SÄMSTA träffbilden i den laddstegen var 15 mm/4 skott...)

Lägg till det att de funkar galant på svenskt vilt så lär du inte bli missnöjd.

-- Mats

Publicerat

Halvdålig precision säkert delvis beroende på SBS för min del...'Skit Bakom Skaftet' :wink: Nädå...men det är väl så att bössor är individer. På den tiden böt jag inte pang så ofta...mest av ekonomiska skäl (fattig student)...så det var mestadels endast i en bössa kulorna sköts...å den gillade väl inte just de bulorna helt enkelt. Det var just 165 grainarna boattail. 180 grains flatbase sköt bättre...och har så gjort senare i andra pangar och kalibrar (både 308 win och 30-06). Fick också bra prec med IL 286 grains i 9,3x62. Hoppas även på 250-grainarn IL i min 358 win...kulor hemma men har inte hunnit testa än  :smile:

Publicerat

Hårt i bommarna eller minst en halvmilli därifrån och tillräckligt mycket kula i hylsan för att antända krutet ordentligt... Det är vanligaste "felet", oavsett kula. ;-)

-- Mats

Publicerat

Mats...lite OT...apropå Interlock. En kompis har en R8 i 375 H&H. Vi tänkte pröva ladda 270 grains IL till den, i ganska moderat hastighet säg runt 780 m/s (nånstans mittemellan min och max enl Normas laddtabeller). Har du nån erfarenhet av den kulan i 'the english queen of calibers'. Har för mig jag sett nåt expansionstest (Robsoft?) där den gjorde bra ifrån sig??

Publicerat

Jag tror inte jag provat just den, men 300 gr funkar utmärkt - precis som ALLA kulor i spannet 270-300 gr...  :thumbsup:

-- Mats

Publicerat

Beställde lite pryttlar med. Men har dom bara banköverföring som besökalternativ?

Skickat från min GT-P5110

Publicerat

Beställde lite pryttlar med. Men har dom bara banköverföring som besökalternativ?

japp ....

Publicerat

Skulle stå betal:huh:

Publicerat
  • Författare

Jupp. Busenkelt.

Man lägger in dom som internationell betalning i internetbanken, betalar i euro, och skickar iväg betalningen på vanligt vis.

Tyvärr tar banken ut en avgift på 150:-, märkte jag... :(