Publicerat September 8, 200619 yr Om jag går med min hund i band och hunden får tag på en lösspringande katt, biter denna och det krävs veterinärvård. Vem är det då som får stå för kostnaderna, är det jag eller kattägaren? Vill gärna ha svar från personer som VET, inte tror sig veta! Mvh
Publicerat September 8, 200619 yr Om jag går med min hund i band och hunden får tag på en lösspringande katt, biter denna och det krävs veterinärvård. Vem är det då som får stå för kostnaderna, är det jag eller kattägaren?Vill gärna ha svar från personer som VET, inte tror sig veta! Mvh Hundägaren är alltid ansvarig för vad hans / hennes hund gör. I princip kan du ha din hund inlåst i ett kassaskåp och den som ev bryter sig in i detta skåp och blir biten , har laglig rätt till skadestånd . Det är så lagen är skriven. Du blir nog ersättningsskyldig för katt kräket
Publicerat September 8, 200619 yr Perra Jag har inte samma erfarenheter som amakulu En lösspringade katt har samma skyldigheter/rättigheter som en lösspringande hund. I ditt fall är din hund kopplad och förutsatt att du inte gått in på en annans tomt eller dylig inhängnad som kan anses vara privat mark. Då åligger det kattägaren att hålla koll på sin katt, om den som i ditt fall inte har den självbevarelse driften själv. ;D Det hade varit tvärtom om katten kommit bunden och klöst ögonen ur din lösspringande hundvalp. En katt är egentligen enligt lagen fredlös utanför inhängnat område, vilket på tok för få jägare utnyttjar då " tam katter" är en stor predator på fälthöns och harungar. Men grannsämjan väger nog oftast tyngre än ett par harungar. : Men en löspringande hund blir det alltid ett jäkla hallå över men när kom din hund hem med en fasan i truten sist? Denna regeltolkning är vedertagen i liknande tvister. Hade din hund därimot varit lös hade regeltolkningen varit annorlunda naturligtvis. Jag är ej advokat, men har liknande erfarenheter som jag lutar mig mot. Lycka till och pröjsa inte ett öre.
Publicerat September 8, 200619 yr En katt är inte fredlös. Katt får endast skjutas om den förmodas vara förvildad. Grannkatten är således inte lovligt byte tyvärr.
Publicerat September 8, 200619 yr Håller med amakulu. När vi skaffade valp så gick vi en kurs hos lokala brukshundsklubben. Där berättade dom: Om man själv är ute och går med sin hund i koppel och det kommer en lösspringade hund som flyger på din hund och dessa börjar slåss så är man ändå helt ansvarig till vad sin egen hund har gjort. Lycka till!
Publicerat September 9, 200619 yr Hej Perra Enligt §6 i Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM så ligger du risigt till mvh Rune 8)
Publicerat September 9, 200619 yr Om inte kattägaren ser dig/dådet....varför säga något ???...låtsas som om det regnar...förutsatt att kissen avlider såklart....olyckor händer, katter blir överkörda......hårt och kallt kanske, men inte fan är jag så sugen på att stå å pröjsa en massa tusingar i skadestånd för en katt!...har bättre grejjer att lägga de pengarna på... /Fredde
Publicerat September 10, 200619 yr En katt är inte fredlös. Katt får endast skjutas om den förmodas vara förvildad. Grannkatten är således inte lovligt byte tyvärr. En katt som befinner sig 1km från hemmet är förvildad oavsett om den har ett gulligt rosa halsband eller ej. Jag har synnerligen egna erfarenheter i ämnet. Min hund bet ihjäl en katt när han stod bunden i draget på bilen utanför jaktstugan, förvisso ca 1 km från hemmet. Jag tog med mig katten hem och gick till ägaren som är polishustru, den jagande maken tolkade lagen enligt min fördel trots fruns misstycke och inte skit blev det av detta. Om detta berodde på att han var less på katt kräket eller ej vet jag därimot inte. Har nu läst lagen bifogad av Rune och lägger därför ner tanken på vidare råd i ämnet. Får faktiskt fortfarande kaffe där ibland .