Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Browning 525 vs Miroku MK70

Featured Replies

Publicerat

Har fortfarande inte investerat i ett hagelvapen... men har kollat lite

Stötte på en vapenkandlare (som inte handlar med hagelvapen)

Han sa:

"-köp inte Miroku sånt kinatillverkat skit..."

Även om jag vet att det ju inte stämmer så var det något som gnager lite i sinnet.

Är ju inte kul att ta fram ett sådant vapen om andra skyttar tycker att man har ett billigt och dåligt vapen.

Så är frågan skall man ta en Browning 525 istället, då den är väl motsvarigheten till Miroku MK70.

Nån som har koll på vad som skiljer???

Och vissa av delarna på Browning 525 tillverkas visst på Miroku fabriken...

Publicerat

Det säger oändligt mycket mer om vapenhandlaren än Mirokus bössor.

Publicerat

Om du bryr dig mer om de okunnigas blickar än kvalité/pris så köp Browning. Miroku får gränslöst med beröm på engelska skytteforum, vad jag förstår så har de lite annorlunda stockutforming än vad de sätter på Browning-märkta skjutjärn, och passar därmed bättre/sämre...

Publicerat

En man säger detta om stockarna:

Sean Richo:

Had a visit to gunsmiths today. My old Miroku MK60 was still in there so the gentlemen got it out for me and measured the two properly. The Browning had a longer stock but as advised by the people above an inch would have been to much to remove however 3/4 inch is what I need maximum so that is what I have gone for. I was surprised that such a small amount could change how the gun felt that drastically. The gunsmith said that the Browning stocks are relatively long when new as it allows for everyone then if its to long you can simply get it shortened. Hopefully when I get it back will fit fine cost around £40 and he will fit original butt plate. 
Publicerat

Om skyttarna du möter i alla fall har ett par aktiva hjärnceller, så vet dom att Miroku är långt ifrån något "dåligt vapen".

De övrigas åsikter kan du strunta i,  eller hånflina åt.

Så hittar du en fin Miroku - köp den!

Och den där "vapenhandlaren"...  Jösses  :pinch:

,

Publicerat

Handla inget av en sån idiot.

-- Mats

Publicerat

Sicket jävla spån!! Inget att bry sig om öht.

Publicerat
  • Författare

Ja, jag tyckte heller inte det var så klyftigt uttalande av handlaren.

Något annat än stocklängden som skiljer dessa två vapen?

Publicerat

Ja, jag tyckte heller inte det var så klyftigt uttalande av handlaren.

Klyftigt? Man kan idiotförklara sig på mer omständiga sätt än det där.....

Något annat än stocklängden som skiljer dessa två vapen?

Beror lite på årtalen, men i stort skiljer bara uppspänningen.

T

Publicerat
  • Författare

Klyftigt? Man kan idiotförklara sig på mer omständiga sätt än det där.....

Beror lite på årtalen, men i stort skiljer bara uppspänningen.

T

De vapen jag tittar på är helt nya hos handlarna, så förhoppningsvis är det 2013års modeller...

Så i princip är dessa två vapen helt likvärdiga, då bara ett fåtal mindre skillnader finns...

Toppen! :thumbsup:

Publicerat

Skrämmande läsning om det nu är så att denna vapenhandlaren faktiskt trodde det...

Miroku har aldrig gjort några dåliga bössor! Inga jag har sett i alla fall.

Det finns inga som är så duktiga hantverkare på denna planeten som just japaner så han har så många fel man kan!

Jag hade aldrig handat en pinal av den gubben igen, den saken är säker.

Personligen tycker jag Browning B525 känns lite "billig" i sitt utförande men så blir det när man pressar priserna.

För mig finns bara Browning när det handlar om O/U hagelgevär, men för mig ingår Miroku utan tvekan i det valet.

Publicerat

Nu har jag begränsad erfarenhet jämfört med skribenterna ovan men har verkligen fastnat för Browning, och det är lite som en bilhandlare sa till mig en gång "mest Audi för pengarna -VW Passat".

En flång ny Miroku för 15k på Torsbo tror jag är svårslaget när det gäller kvalite/krona när man pratar nya vapen.

Men jag har fått en känsla av att Sverige är ett utpräglat Berettaland, står det bara Beretta på bössan så är det bra, resten blir stående i hyllorna hos handlarna i väntan på någon som vågar gå mot strömmen av allmogejägare.

Publicerat

Dito vad Mackis skriver, var förbi WB, igår, mi n gröna skylten, de har massor med beretta på auktionen o folk är som flugor på skit, övriga märken o modeller helt ointressanta. Christian

Publicerat

Det finns säkert bra, sämre och skitbra varianter inom båda falangerna. Ett gammalt rappel som det övas moderat med men som passar som handen i vanten är många gånger bättre än en till "rätt" peng inköpt (för in valfritt fabrikat). Handlaren i fråga gör ingen en tjänst genom sitt agerande. Självklart ger känslan av att ha köp ett visst fabrikat förhoppningar om bra funktion.

En förstagångsköpare tror mer än de vet i de flesta fall - tro det gör man i kyrkan eller varhelst man finner sinnesro nog, och det borde fanimej vara alla handlares förbannade skyldighet att se till att köparen lämna affären med hårdvara som fungerar med tanke på användningsområdet. Med fungerar avser jag för skytten och ändamålet. Smäller gör vilket djävla rappel som helst, mer eller mindre. Våra rekommendationer på ett forum kan bli vilseledande även om intentionen är den bästa. Browning är 'the Shit' alla ska ha, Miroku duger vilket märkligt nog Beretta också kan göra. Övriga fabrikat kan katta-faen få släpa ut igen ungefär. Argument som "köp en XXX, den håller hela ditt liv och x-antal tusentals smällar" är sekundärt om man inte avser skjuta 500-700+ stålplugg på skjutbanan varje vecka...

Köparen är inte fri från ansvar för han äger ansvaret för sina avlossade skott, köparen vet inte alltid vad han egentligen bör köpa/ behöver.

Ser jag en kille till med en Browning på skjutbanan som knappt träffar liggande duvor ska jag leta upp vederbörande som sålt/ rekommenderat köpet - hänga upp denne i hälsenorna och därefter låta någon utan skuld kasta första stenen  :wallbash:

Stackars köpare/ nybörjare/ mindre upplysta!

/M

Publicerat

Nu blir jag lite osäker på vad du vill förmedla Maichel. Det TS var ute efter var ett ganska konkret råd i valet mellan två modeller. Sedan har det rört sig om mest prisvärda bössan. Ingen av oss har väl hävdat att Beretta är dåliga bössor, men de blir ofta lite haussade i beggatsammanhang jämfört med andra märken och då kan man få mer för pengarna med andra märken.

Skytteträning och eventuell anpassning av bössan behöver de flesta oavsett vad man köper.

Publicerat

Nu blir jag lite osäker på vad du vill förmedla Maichel. Det TS var ute efter var ett ganska konkret råd i valet mellan två modeller. Sedan har det rört sig om mest prisvärda bössan. Ingen av oss har väl hävdat att Beretta är dåliga bössor, men de blir ofta lite haussade i beggatsammanhang jämfört med andra märken och då kan man få mer för pengarna med andra märken.

Skytteträning och eventuell anpassning av bössan behöver de flesta oavsett vad man köper.

Du har rätt Markus. Jag bidrog inte heller till att underlätta vid köpet av hagelvapen. Men jag ser inte att så många av de andra svaren heller underlättade nämnvärt mer. Blev lite hetlevrat från min sida...

Vad jag tycker vi ska svara TS, om jag får föreslå: Miroku är ett bra hagelvapen OM det passar användaren. Med rätt vapen oaktat fabrikat kan skytten med rätt dos träning i kroppen skjuta skjortan av många "bättre" fabrikat. Det lyfter jakten och upplevelsen. Passar Browning 525 bössan skytten är de vapnet bättre för TS. Tyvärr är det prestige inblandat och då blir fabrikat en faktor. Vissa fabrikat ÄR bättre... 

Geväret SKA passa skytten. Råkar det sen vara en Miroku av viss modell är det extra roligt om innehavarens jaktlycka visar sig god jämfört med den som betalat XXX-tusen kronor för ett gevär de inte kan skjuta med. Sen om Miroku eller Browning som begagnad bössa är bäst är sekundärt.

/M

Publicerat
  • Författare

Tackar för att ni fyller på med kryddiga åsikter och matnyttig fakta!!! :smile:

Då jag har ställt andra frågor kring olika hagelbössor och testat de tre stora märken som nämns i tråden...

Så har jag krympt antalet fabrikat till två. (som blir aktuella att köpa ett av)

Skjuter ju en massa på bana... och är relativt okänslig hur vapnen är... jag anpassar mig efter hur de beter sig.

Ofta kan jag redan på en serie (25 lerduvor) avgöra var jag skall sikta.

Har bara skjutit hagel denna säsongen, annars har de varit många olika typer av målskytte för min del.

Sköt i ösregn med ett för mig oprövat gammalt hagelvapen 22träff av 25... skranglig bössa och var ju hal i regnet, men visst gick den att skjuta med.

Bössan som gav mig mest huvudbry att hitta läget på var en gammal Browning av okänd modell...

Men då jag inte vet vem som är tidigare ägare på bössan och om railen är skränkt så tog det lite mer tid...

men efter 40 lerduvor så började den bössan också känna sig hemma i mina händer.

När jag köper en bössa så kommer jag ju att om det behövs modda den så att den är anpassad 100% för mig.

Kommer att skjuta in den på pappskiva, och testa olika höjder osv på stocken om det behövs.

(är ju inte det första vapnet jag äger... :wink:  )

Men första hagelbössan som jag kommer att köpa...

Funderade ett tag på att köpa en begagnad och ha den att skjuta med ett par år och sen köpa en ny...

Men räknar med att det blir samma visa med inskjutning även med en beg... och i mitt fall som behåller bössorna länge kan det lika gärna bli en ny.

Publicerat

...... Tyvärr är det prestige inblandat och då blir fabrikat en faktor. Vissa fabrikat ÄR bättre... 

Prestige vet jag inte, det är en jävla skillnad på olika vapen sett til, kvaliteten. Hur många billiga bockar jag försökt hålla igång enkeltryckena och ejektorerna på vet jag inte men det är jävligt många nu....... Och det ibland efter något hundratal skott, sedan tillkommer rost, särskjutning och kolvträ som rör sig.

Geväret SKA passa skytten. Råkar det sen vara en Miroku av viss modell är det extra roligt om innehavarens jaktlycka visar sig god jämfört med den som betalat XXX-tusen kronor för ett gevär de inte kan skjuta med. Sen om Miroku eller Browning som begagnad bössa är bäst är sekundärt.

/M

Att välja hagelbössa utifrån om den passar eller inte är idiotiskt av tre skäl:

1 de flesta vet inte hur det känns om bössan passar och sannolikheten att den ska passa exakt rätt är om uttrycket tillåts ytterst osannolikt.

2 väljer du den som passar väljer du med största sannolikhet inte den bössan du egentligen ska ha: du får en kortsiktig när du ska ha en lång, du får en Classicjunk när du skulle köpt en Miroku, du får en tung när du ska ha en lätt......

3 en hyvelrasp, sandpapper, trälim och en flaska stockolja kostar mindre än en 500-låda skott.

Den enda handlare jag vet som skulle säga "jag har ingen som passar dig" är jag. Å andra sidan brukar mina kunder inte bry sig om kolvmåtten om de bara är i närheten av vad borde funka eftersom de ändå ska hem om och bygga om den......

T

Publicerat

.....

Men räknar med att det blir samma visa med inskjutning även med en beg... och i mitt fall som behåller bössorna länge kan det lika gärna bli en ny.

Köp då en beggad Miroku så har du pengar över till att få den omstockad till dina mått när du väl satt dem. Och du kan köpa en herrans massa rundor på hagelbanan med de som blir över. En Miroku som gått 100 000 skott är knappt inkörd.....

T

Publicerat
  • Författare

Den enda handlare jag vet som skulle säga "jag har ingen som passar dig" är jag. Å andra sidan brukar mina kunder inte bry sig om kolvmåtten om de bara är i närheten av vad borde funka eftersom de ändå ska hem om och bygga om den......

T

Där fångade du mitt intresse lite mer... :smile:  kan du inte PM:a mig vilken handlare det gäller...

Publicerat

Där fångade du mitt intresse lite mer... :smile:  kan du inte PM:a mig vilken handlare det gäller...

Du kan ju googla mitt nick.....

T

Publicerat
  • Författare

Ahh där ser man... trodde det var en fysisk butik.

Lär ju nog få beställa och läsa din bok. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Skiljer det något nämnvärt i träffbilderna med olika piplängder?

Publicerat

Inte det minsta

T

Publicerat
  • Författare

Trevligt! :thumbsup:

Då kan man ta bort det från ekvationen...

Har för mig att jag har hört någon säga att det blir mer rekyl med en kortare pipa...

vet inte om det stämmer...