Publicerat Oktober 21, 201312 yr Jag har fällt ett par kanadagåsar under hösten och undrar vad ni gör med dem? Röker ni dem? Maler den till färs? Eller har ni ett bra recept som ni kan dela med er av? Mvh Markus
Publicerat Oktober 24, 201312 yr Har en kompis som skjuter ett hundratal gäss varje år. Han tycker att brösten är alldeles för grova och sega för att tillaga bitar av. Han mal allt och gör grymt goda biffar, järpar, köttfärslimpor osv av rubbet.
Publicerat Oktober 24, 201312 yr rök dom, blir fantastiskt bra. jag kör en del i en vanlig röklåda (varmrökt), funkar fint. Du kan också prova att gör tjälknöl på dom, det blir en enormt kraftig smak. Mycket gott!
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Författare Tack för svaren! Det blir nog en av varje då jag flyttar in i hus =)
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Beroende på åldern på gåsen kan köttet vara mer eller mindre segt. Ju äldre desto segare. Vill du ta det säkra för det osäkra skulle jag rekommendera att röka köttet. All sjöfågel smakar mer eller mindre samma rökt.