Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Schmidt&Bender Zenith 1,1-4x24 eller Trijicon Accupoint 1-4x24?

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att byta från mitt Aimpoint hunter 30L till ett lågförstorat kikarsikte istället. Saknar förmågan att vrida upp förstoringen något när skotthållen blir lite längre. Kan dock inte bestämma mig för vilket. Har kikat runt och fastnat för två stycken: Schmidt&Bender Zenith 1,1-4x24 och Trijicon Accupoint 1-4x24. Vilket är bäst mån tro?

Kikarsiktet kommer användas till drevjakt på älg, vildsvin, rådjur, kron- och dovvilt. Jag går även en del som hundförare.

Har någon där ute någon erfarenhet av de två kikarna? Eller kanske finns det ett bättre alternativ?

Tacksam för all hjälp och synpunkter!! 

Publicerat

Funderar på att byta från mitt Aimpoint hunter 30L till ett lågförstorat kikarsikte istället. Saknar förmågan att vrida upp förstoringen något när skotthållen blir lite längre. Kan dock inte bestämma mig för vilket. Har kikat runt och fastnat för två stycken: Schmidt&Bender Zenith 1,1-4x24 och Trijicon Accupoint 1-4x24. Vilket är bäst mån tro?

Kikarsiktet kommer användas till drevjakt på älg, vildsvin, rådjur, kron- och dovvilt. Jag går även en del som hundförare.

Har någon där ute någon erfarenhet av de två kikarna? Eller kanske finns det ett bättre alternativ?

Tacksam för all hjälp och synpunkter!!

Jag har en trijicon 1-4 och jag tycker den är helt underbar. Så jag slår ett slag för trijiconen. :)

Publicerat
  • Författare

Jag har en trijicon 1-4 och jag tycker den är helt underbar. Så jag slår ett slag för trijiconen. :)

Använder du BAC-triangeln eller vanligt kors?:)

Publicerat

Jag har ägt just den modellen av sub, enligt mig inte värd pengarna eller ger tillräckligt med prestanda, en 1, 5-6 är oändligt mycket bättre, i det givna valet hade tom jag valt det andra alternativet. Christian

Publicerat
  • Författare

Jag har ägt just den modellen av sub, enligt mig inte värd pengarna eller ger tillräckligt med prestanda, en 1, 5-6 är oändligt mycket bättre, i det givna valet hade tom jag valt det andra alternativet. Christian

Finns det ingen risk att bössan kommer kännas "topptung" med en 1,5-6x42? kikaren kommer användas uteslutande till drevjakt och då jag går som hundförare, har sedan tidigare en zeiss 3-12x50 till vakjakt. söker därför en kikare som lämpar till snabba skott, på korta till medellånga håll och som är smidig att bara runt på :) Men du anser ändå i vilket fall att 1,5-6x42 är det bättre alternativet?

Publicerat

Sub:arna är rätt tunga, tror att en ny svarre alt Helia inte väger mer och nej jag tror inte det kommer att förändra balansen, känslan i vapnet. Christian

Publicerat
  • Författare

Sub:arna är rätt tunga, tror att en ny svarre alt Helia inte väger mer och nej jag tror inte det kommer att förändra balansen, känslan i vapnet. Christian

Frågar dig Christian med större erfarenhet av kikarsikten och dylikt. S&B Zenith 1,5-6x42 för 10900kr, är det ett rimligt pris tycker du?

Publicerat

Varför inte en March 1-10x24 ? Jag har ett 2,5-25x42 och är grymt imponerad av optiken. Då kan du verkligen vrida upp förstoringen...

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag kör med bac triangeln, kommer nog aldrig byta bort :) tycker de är suveränt!