Publicerat Oktober 26, 201312 yr Nyfiken på hur många fler än mig som jagar höstbäver och om ni tycker att det är lättare att komma till skott då än på våren? /Mike
Publicerat Oktober 26, 201312 yr jag gör det och nja i bland så är det lättare dom verkar inte skygga lika mycket men har för liten grund att stödja nått på mer på
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Författare Som jag uppfattar det så är dom extremt mycket runt och på hyddorna och jobbar flitigt på att vinterbona dom,ser inte alls denna trafik på våren då dom i regel bara simmar till och från med långa intervaller. /Mike
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Jag har väl tänkt att prova på det men än har det inte blivit av. Just nu så håller isen på att lägga sig över älven. Ett tunt istäcke över älven just nu där det inte är så strömt.
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Författare Passa på då att testa jonsson om en möjlighet öppnar sig. Ju närmare isbildning desto mer trafik tycker jag. /Mike
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Ja, jag får nog ta o göra det! Hm! Det där lät intressant. Är det mest trafik på em el. från morgonen?
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Författare På morgonen. Du speciellt borde testa höstjakt då isläget på våren ibland knappt medger jakt innan säsongen gått ut samt att vårfloder,översvämmningar och islossning säkert gör allt svårare. /Mike
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Ok! Ja, det har ju ibland varit lite mycket snö o lite högt vattennivå i bäcken.
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Detta är en populär post. Jag tycker bäverjakten tillhör våren, finns mycket annat man kan jaga nu. Tycker vår jakten är underbar,se naturen och skogen vakna till liv. så vill helst skjuta bävrarna då.
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Jag tycker inte man ska jaga bäver på våren av samma anledning som man inte jagar älg när dom har ungar. Mvh // Johannes
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Jag tycker inte man ska jaga bäver på våren av samma anledning som man inte jagar älg när dom har ungar. Mvh // Johannes Här har både älgar och rådjur "barn" nu när de jagas.
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Här har både älgar och rådjur "barn" nu när de jagas. Menar du att du skjuter en älgko med kalv och låter kalven vara ? Mvh // Johannes
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Jaktiden på bäver är slut när födslarna drar igång, åtminstone så är det tänkt så. Och fjolingarna anses klara sig själva. Har du belägg för annat ?
Publicerat Oktober 30, 201312 yr http://jagareforbundet.se/jakten/jakttider/jakttid-for-enskilt-djur/?animalId=496&countyname=Norrbottens%20l%C3%A4n
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Jaktiden på bäver är slut när födslarna drar igång, åtminstone så är det tänkt så. Och fjolingarna anses klara sig själva. Har du belägg för annat ? Ja egentligen hade jag det men eftersom jag mindes fel angående jakttiderna som Isjonsson så förträffligt länkade till så får jag här med ge mig och glatt erkänna jag hade fel. Mhv / Johannes
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Man ser nästan inga bävrar ute när jakten börjar på hösten och för det mesta så har isen börjat lägga sig då. Vet inte om det är någon skillnad i pälsen på hösten mot våren men jag tycker att det är betydligt mera svårjagat under hösten. Vattnet är dessutom mycket lägre och det blir svårare att få skottchans på dem medan det på våren är vatten långt upp i skogen och tvååringarna flyttar ut för att hitta nya revir vilket gör dem mera aktiva och lättare att komma åt.
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Ja egentligen hade jag det men eftersom jag mindes fel angående jakttiderna som Isjonsson så förträffligt länkade till så får jag här med ge mig och glatt erkänna jag hade fel. Mhv / Johannes Bävrar är något av ett favoritdjur för mig och hade det funnits nån tvekan gällande hona/födsel/skjuta så skulle jag vara jag glad för ny info. Min närmsta granne var under många år en bäverhyddda och där tillbringades många "TV-kvällar" och förhoppningsvis lärde jag mig nåt där, har skjutits stora honor vid nåt tillfälle i förvaltningssyfte och de har alla haft fostren i sig. Så känslan är att vi ligger rätt i datum även om det är på gränsen. Nils, lite vatten under våren tycker jag begränsar deras födosök den tiden de är som mest aktiva och underlättar att lokalisera dem. När skogarna ligger under vatten kan de som en nu berömd låsasprins finnas "all over the Place".
Publicerat November 1, 201312 yr http://www.corren.se/ostergotland/motala/baver-orsakade-trafikstopp-6604171-artikel.aspx
Publicerat November 1, 201312 yr ett par veckor till så ska fällorna ut. Har du köpt dig bäverfällor? Har du gått teorikursen också?
Publicerat November 1, 201312 yr Har du köpt dig bäverfällor? Har du gått teorikursen också? glöm inte sökt tillstånd hos länsstyrelsen om det gäller ihjälfällor
Publicerat November 1, 201312 yr glöm inte sökt tillstånd hos länsstyrelsen om det gäller ihjälfällor Det också ja.
Publicerat November 2, 201312 yr Har du köpt dig bäverfällor? Har du gått teorikursen också? japp det har jag ! har inte du gjort det!
Publicerat November 2, 201312 yr glöm inte sökt tillstånd hos länsstyrelsen om det gäller ihjälfällor japp det har jag nått mer!?