Publicerat Oktober 29, 201312 yr Atv suget dyker upp och de är ju praktiska att ha för viltvård och för att få hem vilt från skogen, varit inne på någon äldre bigbear 4x4 eller liknande ingen kinesmaskin, så sa kollegan köp en 6x6 istället. Ni som provat är 6x6 mycket bättre har en polaris 500 på gång, den ser så stor ut men har ett litet praktiskt flak. Tacksam för svar Ambivalent pryl samlare
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Tja, jag har kört en polaris 500 6hjuling en hel del. Älskade flaket, jäkligt smidigt att slänga upp lite prylar och så. Körde en hel del i skogen med den men där kom problemet. Svängradien är tämligen oduglig, den var bongstyrig och otymplig. Mannars rätt trevlig maskin men som alltid vill man ha lite mer mos efter ett tag Denna maskin blev utbytt mot en polaris 550 sportsman, den är jag helt kär i! Bra klös i maskin. Men ingenstans o lasta något så då åker man på o släpa kärran..
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Beror nog mycket på hur din skog ser ut om du kan ta dig fram bra med 6x6. Jag tycker att 4x4 med boggie-vagn är suverän att hämta ut vilt med. Hel bakaxel ska det helst va då, annars tappar du markfrigång då du har lastat på vagnen. Har du mycket stickvägar är säkert en 6x6 bra. Men ska du ut i bräsket så vinner säkert 4x4 på smidighet. Flyttbar vinsch så fastnar du aldrig /M
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Flaket är praktiskt! Jag upplever 6x6 som mer klumpig och inte så följsam. Att bränna runt i vanlig skog med två hjul extra tycker inte jag tillför något, skulle vara i snö då... Skulle jag köpt en helt ny maskin hade jag tveklöst köpt en Yamaha, Honda eller Suzuki. Polaris, arctic cat, Can am går bort eftersom du får bättre kvalitet till mindre peng på en japansk. Där inte sagt att de är dåliga, men de andra ger mest för pengen. Tror att eftermarknads flak finns att köpa eller gör som jag. Två brödbackar
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Köp en Polaris X2:a flaket på den räcker till det vilt du orkar lyfta upp, är ca 20cm längre än övriga polaris. Jag är hel nöjd med min
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Atv suget dyker upp och de är ju praktiska att ha för viltvård och för att få hem vilt från skogen, varit inne på någon äldre bigbear 4x4 eller liknande ingen kinesmaskin, så sa kollegan köp en 6x6 istället. Ni som provat är 6x6 mycket bättre har en polaris 500 på gång, den ser så stor ut men har ett litet praktiskt flak. Tacksam för svar Ambivalent pryl samlare Hej, har lite erfarenhet från olika maskiner fast ingen expert på något sätt. Hur mycket bättre tycker jag beror mest på vad för slags mark du ska ha samt vad du ska göra med den. Pratar vi om att köra ut lite saltstenar, ha med sig en motorsåg, dra ut jakttorn och dra hem älgar så räcker t.ex en fyrhjulsdriven Honda 350 med ett släp samt en viltpulka från glasmästaren i Jokkmokk gott och väl. Den största fördelen med en 6-hjuling är att man kan köra nästan var som helst, då tänker jag framförallt på att du inte behöver glida runt kanten på våtmarker utan att man kan ösa på ganska rakt även med en hel del lastat. Den blir ju av naturliga skäl lite mer svårmanövrerad och beroende på hur din mark ser ut så kanske de extra hjulen inte ger så mycket. Utifrån din beskrivning av vad den ska användas till tror jag som sagt att en begagnad 350 med ett bättre släp och pulka skulle räcka, beroende på hur mycket av din mark som är riktigt blöt myrmark. Jag tror jag kan summera min åsikt med att det nog egentligen inte spelar så stor roll vad du köper, 4 eller 6 hjul, rem eller växellåda, storlek på motor och så vidare, ett hyfsat släp och pulka kan nog vara mer värt. Storlek på motor och antal hjul begränsas mest av vad man är beredd på att betala för det lilla extra eftersom den praktiska nyttan av det nog inte riktigt är så stor för vad en genomsnittsjägare använder den till. Kan väl också tillägga att hittar jag minsta lilla ursäkt så kommer jag snabbt att inhandla en 6-hjuling.
Publicerat Oktober 29, 201312 yr 6x6 är helt överlägsen överallt, utom där den är helt underlägsen... På välgallrade bolagsmarker vinner den alltid, medan det inte är nån semester att försöka ta sig fram i normal bonnskog med de långa, långsnodda asen. Hur ser det ut hos dig? -- Mats
Publicerat Oktober 29, 201312 yr 4x4 med diffspärr o winch fram o bak är rätt svår att stoppa. Jag har hittills inte lyckats att stoppa våran Suzuki 750. Men utan winch så är det lätt att man hänger den när man ska över stock o sten. Stora däck ger självklart fördelar. Men ska du ha snökedjor på vintern (vilket du ska) så får inte däcken vara så stora att kedjorna tar i ramen. Vi löste det med dubbla uppsättningar däck o fälg. Det är självklart även bra om man kör punka. Vagn med boogie klättrar bra som fan men blir lite tyngre att vända om du behöver ta loss vagnen för att vända. Boggie är även lättare att backa med. Vi har en boggievagn från Carlmans som vi köpte begagnad o det ångar jag lite idag. Golvet börjar bli dåligt o det har blivit några sprickor i bakkant pga att vi har kört för tunga saker utan att ha bak lemmen på.
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Författare Skogen är blandad, väldigt bra input jag bävar väl för tät skog och bängla runt med en jättemaskin, hittade en bigbear men dem saknade lågväxel o diff. På 70% av marken funkar 6x6, men jag vet att då ramlar älgarna på de återstående 30% Myrmark har vi inte i den omfattningen runt Uppsala, men tät skog på sina håll.
Publicerat Oktober 30, 201312 yr 4x4 maskin med vinsch och en timmervagn med boogie och vinschkran. Iof behöver du ett insatsflak när du fraktar älg. (Jag gjorde en ekonomi variant och spikade ihop ett träflak i två halvor så det är lätt att lyfta ur.) Då kör du ut älgar oavsett vart dom ligger, helt själv. Ju "mindre" maskin desto större framkomlighet i terrängen. Ligger älgen på en riktigt blöt myr är det bara att ha med sig lite rep så spelar man in den till fast mark. Har du en stor maskin behöver du hugga gator och det är svårt att kryssa i steniga och kuperade områden. Visst på platta och släta ytor kan det vara en fördel med en "stor" hjuling. Åtminstone så har de mindre hjulingarna ingen fördel mot de större där. Och du tar dig lite längre ut från "spelbara träd" på blöt myrarna.....
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Vad det låter som så är nog inte 6x6 aktuellt för dig. Sondera begagnatmarknaden efter Suzuki, Honda eller Yamaha (min åsikt). Många bekanta till mig har gått från Polaris till Honda och deras hydrostatmaskin. Ska du ut i bräsket är hasplåtar och axelskydd viktiga detaljer, nog så viktiga som winsch. Min Honda har hittills inte satt sig och då har jag klättrat över stengärden, större granar och hasplåten gör att man kan glida över eländet. Fördelen med hydrostat är att du aldrig får några ryck då du smyger igång. Men planerar man körningen så kvittar det hur det växlas eller drivs. Lågväxel är bra! Min boggie-vagn har rejäla däck och har fått hemsnickrat flak som lätt går att lyfta av. Grymt användbar i skogen och på gården. Storleken på maskinen är också en faktor. Vissa blir lite klumpiga om motorn kryper upp mot 700cc. I Hondas fall är 500cc gränsen sen blir maskinen lite större vilket jag märkte var en klar nackdel då jag fick låna hem en Honda 680 hydrostat. Gick som ett as men otymplig. Vad jag ska förbättra är däcken. Orginal duger, men det finns lite bättre som hanterar dynga och snö smidigare. Som nämnt ovan får man akta sig lite om man ska kränga på snökedjor. Har inte behövt göra det själv än, men den dagen kommer kanske även i Skåne. Har du 70% bra skog att köra i, så räkna med att älgarna faller på de övriga 30% Lycka till i ditt val /M
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Författare Som notorisk fartgalning med kroniskt öppna spjäll så vill den delen av själen ha något väldigt häftigt att flyga fram med, men nu kommer pensionärsvarningen den ska vara liten och smidig i skogen, bättre i skogen än på låghöjd, de 4x4 jag kollat på är med motorstorlek 350-400 och jag förstår att en 6x6 går inte sätta nästan förutom mellan två träd alternativet kan ju vara mororsåg på flaket Får klura en stund men med era goda råd så lutar det åt en 4x4.
Publicerat Oktober 30, 201312 yr 6x6 är väl i princip bara polaris som gäller i så fall. Men som någon skrev tidigare. En riktigt bra kompromiss mellan den högre lastkapaciten som 6x6 ger och den smidiga körningen som en vanlig 4x4 ger så skulle jag titta på en 4x4 med flak. Polaris har några modeller, så även artic cat. Något som du även kan fundera på är om du vill kunna åka två samt använda lastflaket samtidigt, då är kanske en UTV att föredra. Lastar mer än 6x6 på flaket. Iofs så blir maskinen då lite större men inte alls någon dum idé egentligen. Jänkarna kör mycket med utv, i betydligt större utbredning än vad vi gör i sverige. Som redan sagts i tråden så är det enbart de etablerade märken du bör fundera på, dvs honda, suzuki, kawasaki, yamaha, polaris, canam, articcat.
Publicerat Oktober 30, 201312 yr alternativet kan ju vara mororsåg på flaket Motorsågen ska du ha där framme på pakethållaren inte på flaket. Vill du vara extra snitsig får du väl köpa en sådan där hållare som man bara trycker in svärdet i.
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Har en John deere gator, spärrad till 30 :/ Roligast är arctic cat 1000 men kostar därefter. Vill du åka fort men tryggt köp Honda . Bara fort köp Yamaha.
Publicerat Oktober 30, 201312 yr Författare Absolut kvalitetsmärken som gäller, inget kinajunk "volvo" Tänkte inte lägga mer än jag behöver på det här, jag är ju fortfarande en av få som orkar gå i skogen i jaktlaget, men släpa saltstenar och bygga pass så är det ruggigt mycket "jag vill ha" det jag kollat på är big bear 350-400 äldre kingquad, honda ska jag nog kolla in bättre, pengarna är ju tänkta att räcka till en Aprilia Mille eller en gixxer 1000 att åka ifrån polishelikoptern med Skämt åsido men jag tänker inte lägga ut massor för att ha nytta av någon gång i kvartalet.
Publicerat Oktober 31, 201312 yr Begagnad 4-hjuling med bra terrängdrift 30-40 000, kärra 10-13 000, älgkälke 4500, lite beroende på hur mycket man kan pruta och var man bor. Vet inte vad en vägraket för att åka ifrån polishelikoptrar kostar men tror man nog hamnar runt där.
Publicerat November 1, 201312 yr Begagnad 4-hjuling med bra terrängdrift 30-40 000, kärra 10-13 000, älgkälke 4500, lite beroende på hur mycket man kan pruta och var man bor. Vet inte vad en vägraket för att åka ifrån polishelikoptrar kostar men tror man nog hamnar runt där. tja man bör hamna runt 150000:- för cykeln i nypris sen ska det turbokonverteras lite + andra saker så säg 20 papp till kanske lite mer självklart så blir ju begagnat billigare men säg 170-180 papp men då får man en cykel god för 400km/h polisens helikopter ska göra runt 254 km/h
Publicerat November 1, 201312 yr Absolut kvalitetsmärken som gäller, inget kinajunk "volvo" Tänkte inte lägga mer än jag behöver på det här, jag är ju fortfarande en av få som orkar gå i skogen i jaktlaget, men släpa saltstenar och bygga pass så är det ruggigt mycket "jag vill ha" det jag kollat på är big bear 350-400 äldre kingquad, honda ska jag nog kolla in bättre, pengarna är ju tänkta att räcka till en Aprilia Mille eller en gixxer 1000 att åka ifrån polishelikoptern med Skämt åsido men jag tänker inte lägga ut massor för att ha nytta av någon gång i kvartalet. Kör en CF moto.... Visst en skräpmaskin. Men jag har samma prestanda som en dubbelt så dyr can am, polaris eller japanare. Och den funkar bra än.... Ville inte heller lägga en förmögenhet på en hjuling som inte används så mycket. Billiga lösningar på blinkers osv kan jag leva med, bara dom kan brotta sig fram i terrängen och göra jobbet. Och det gör min maskin väl, än så länge. Dock tror jag inte jag skulle köpa Linhai och den typen av "Kina junk" CF moto och Goes är i förhållande kvalitetsmaskiner och jag har för mig att dom är Koreaner eller nått också. Skulle jag jobba mer kontinueligt med maskin än att dra fram 5-10 älgar och några vedlass om år, kanske jag skulle titta på de dyrare maskinerna med samma prestanda.
Publicerat November 1, 201312 yr 6 Hjuling har väl problem med drivaxeln har jag hört ? då den inte är delad o hänger sig i teräng Vi kör med artic 700 som vi har i skogen vid Huggning o drar fram lagets älgar m,m Se till att ha riktiga vinchar fram o bak o att maskin är servad !