Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarsiktet passar inte, för långt mellan ringarna

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken säger... Köpte ett Leupold VX-II 2-7x33 och det passar inte i ringarna på min bössa, en Sako forester med Weaverbaser och ringar. Mellanröret är helt enkelt för kort. Vad tar jag mig till? 

Ringarna sitter inte mitt på baserna, kan man vända bakre basen så ringen hamnar längre fram?

Tänkte jaga på lördag men nu vet jag inte vad jag ska ta mig till...

Publicerat

Börja med att ta det lugnt :)

Sen sätter du dig ner och funderar lite för det borde passa :)

Publicerat

Man brukar kunna få ta till så kallade extensionsfästen för att få det att passa, de är lite som du beskriver förskjutna.....så ringen inte sitter över centrum på basen/klacken ,om du fattar. Ta en bild på hur det ser ut nu så kanske du kan bli guidad rätt.

Kan vara så att det är tvärsom åxå, om du har extensionsringar nu så kanske du behöver ""raka",det hela hänger ju lite på hur det passar med ögonavståndet med.

Publicerat

Forester har ju relativt kort låda, så det brukar inte vara några problem att få dit korta sikten också.

I alla fall om de har någorlunda ögonavstånd.

Det är alltså inte Sakos egna fästen som du har?

Det bakre fästet ska egentligen inte flyttas alls, utan användas med ett rekylstopp i urfräsningen.

Det är med det främre fästet som man kan öka/minska monteringslängden.

Det skulle som sagt vara bra att få se en bild på det hela...

Publicerat
  • Författare

Här kommer en bild på spektaklet....  Ni får ursäkta men jag är väldigt grön när det gäller den tekniska biten, vad jag har förstått så är det weaver-baser och inte sakos egna..? Hade en Burris Fullfield II 3-9x40 på tidigare som passade perfekt, fanns skapligt med justeringsmån framåt och bakåt för att få rätt ögonavstånd. Men här gick jag bet...

post-12978-0-32770400-1383071237_thumb.j

Publicerat

Svårt att se på bilden, men är det skruvade baser så ska det gå att vända den bakre... Annars kan du ta fram filen och dra ett nytt spår (5 mm brett).

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Här kommer ett par bilder till! Trodde i min enfald att det bara var att skruva fast kikaren som jag gjorde med den förra... Har skjutit i över 20 år men inte rört en skruv förrän nu.  :tongue:

post-12978-0-98780800-1383071732_thumb.j

post-12978-0-96449700-1383071738_thumb.j

Publicerat

Ser högt ut bak...

Även om tuben inte sitter som den ska känns de ojämnt. Inbillning kanske

Publicerat
  • Författare

Ser högt ut bak...

Även om tuben inte sitter som den ska känns de ojämnt. Inbillning kanske

Nej då det är rakt och fint, ögat luras säkert av att kikaren ligger helt galet.

edit: Det är alltså något sånt här jag lär skaffa? http://www.jakt-kungen.se/sv/optik/baser-ringar-fasten/weaver-top-mount/weaver-49090-1-extension-rings-medium-satinblued.html

Samling 08:00 på lördag, nu brinner det... Får väl låna en bössa i värsta fall.

Publicerat

Prova först det Mats skrev. Att vända på klacken, om det går, eller fila ett till spår.

Ska du köpa nya fästen så finns det ett bra (men lite dyrare alternativ) :  Sako Ringmounts 1"  

Publicerat
  • Författare

Testade att vända på klacken... När jag skruvade loss basen följde gängorna med upp... Jippi.

Nu får Sakon gå i ide medan jag matar spargrisen så får man väl skicka skiten till en smed så fort ekonomin tillåter. 

Publicerat

Nya gängade hål behöver inte vara så dyrt. Du kan trösta dig med att det behövdes i alla fall om de var så slitna. Nu finns möjligheter för att det blir riktigt bra. Jag har råkat ut för samma sak.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Publicerat
  • Författare

Nya gängade hål behöver inte vara så dyrt. Du kan trösta dig med att det behövdes i alla fall om de var så slitna. Nu finns möjligheter för att det blir riktigt bra. Jag har råkat ut för samma sak.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Nä det är ju ingen katastrof, bara så surt när man har köpt ett nytt kikarsikte och det är jakt lör-sön. Men jag lånar farsgubbens Tikka så jag slipper sitta vapenlös i skogen iaf. :)

Och som du säger så var det nog ändå bra att det hände så man kan få det riktigt fixat.

Publicerat

Håller med Maddog,varför i hela friden ha skruvade baser när du har frästa kilspår direkt i lådan???

Publicerat
  • Författare

Köpte bössan i detta utförande, vet inte hur tidigare ägare har resonerat. Kanske får köpa Sakos ringar istället då och sätta skruvar i hålen. Halvjobbigt pris på dem bara!

Publicerat

Köpte bössan i detta utförande, vet inte hur tidigare ägare har resonerat. Kanske får köpa Sakos ringar istället då och sätta skruvar i hålen. Halvjobbigt pris på dem bara!

Håll utkik på detta forumet och grannforat det dyker alltid upp optilock till bra priser här alternativt att du sätter in en köpesannons det gjorde jag tog inte lång tid innan man fick napp :smile:

För optilock fästen är nog bland det bästa du kan ha till din sako :yes:

Publicerat

Håller med Maddog,varför i hela friden ha skruvade baser när du har frästa kilspår direkt i lådan???

Snart kommer nog en storvuxen Ume-bo med några 'sanningens ord' :-D ;-)

Publicerat

Ids inte. Ska man använda spåren funkar Optilock bäst - att det inte är detsamma som "bra" är en annan femma och helt ärligt är jag less på att idiotförklaras av de som inte förstår, eller snarare inte vill förstå, trots all empirisk bevisning...

-- Mats

Publicerat

Är det 1" tub eller 30mm tub? jag ska gräva lite kan ha 30mm liggandes någonstans hemma som är till Sako! de där weaver klackarna är bara ännu ett problem.

edit: såg att det var en scandinavia den är 1"

Publicerat
  • Författare

Om jag nu skaffar Sakos optilock ringmounts, hur långt isär sitter ringarna då? Vill ju inte bränna 1500 spänn på ringar och så passar kikarsiktet ändå inte...

Publicerat

Det finns tre olika främre baser anpassade till de olika lådlängderna. Du bör ha den för långa lådan, även om det mest troligt skulle gå med mellanvarianten också...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Vänta nu, lär jag ha baser till Sakos ringar? Var inte finessen med dem att de satt direkt i spåren på lådan?

Ringde en lokal smed som hade beg. Sako ringmounts på hyllan, åker dit och testar.

Publicerat

Optilock är bas + ring.

-- Mats

Publicerat

Det var det jag skrev tidigare - Ringmount.

Det är optilocksystem, men en ring som skruvas direkt i spåren, utan klack.

Det finns bara en höjd. 

Funkar väldigt bra, enligt mig. Så länge det inte är Sakos längsta lådor.