Hoppa till innehåll

Tips om klass 2- vapen


MBx

Recommended Posts

Har hittills bara jagat med hagel men blir lite sugen på ett kulvapen när viltet inte kommer inom skjutavstånd.

Vad säger experterna om - kaliber? 222, 223, 243 eller något annat? Fördelar/nackdelar med repektive kaliber? Och vidare, vilket märke på vapen är att föredra? Hagelskytte kommer att dominera för mig i framtiden men ibland vill jag kunna skjuta kula, alltså ett OK vapen till ett rimligt pris. Inget top-of-the-line eller skrytvapen denna gång.;)

Jag har inget emot att köpa begagnat, Walter Borg har en vapenauktion den 10 november 2013. Några Sako Vixen finns till salu som jag förstått är ett OK vapen. Slå till på ett sådant eller finns det andra vapen på auktionen som står sig bättre?

Länk till auktionen:

http://www.walterborg.se/auktion/index.html

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara rekommendera min egen modell, Tikka m55 i 222rem. :) Eller köper du Turbo Hunters m55 i 223rem, den är till salu nu.

 

Finns många fina modeller i dessa kalibrar men m55 är en jag gillar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte jättelångt till Åkersberga heller från Uppsala och här finns lite 222 bössor att klämma på också. Låter andra yttra sig om märkena men det är säkert inga dåliga bössor utan kvalitutta. Butiken är lätt att hitta och personalen som jobbar där är goa jägare o fiskare - har själv bra erfarenhet från dem.

 

http://www.blocket.se/jaktia-akersberga?ca=11

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis som trådskaparen är även jag lite intresserad av en klass 2-bössa för lite mindre vilt (bäver, ...).

 

Har dock tittat väldigt lite och i dagsläget så ligger blicken på en Remington 700P LTR i .223 men jag tar tacksamt emot tips på liknande bössor.

 

Är ute efter en "liten" och lätt bössa i syntetstock som tål att användas och samtidigt ha god precision.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hittills bara jagat med hagel men blir lite sugen på ett kulvapen när viltet inte kommer inom skjutavstånd.

Vad säger experterna om - kaliber? 222, 223, 243 eller något annat? Fördelar/nackdelar med repektive kaliber? Och vidare, vilket märke på vapen är att föredra? Hagelskytte kommer att dominera för mig i framtiden men ibland vill jag kunna skjuta kula, alltså ett OK vapen till ett rimligt pris. Inget top-of-the-line eller skrytvapen denna gång. ;)

Jag har inget emot att köpa begagnat, Walter Borg har en vapenauktion den 10 november 2013. Några Sako Vixen finns till salu som jag förstått är ett OK vapen. Slå till på ett sådant eller finns det andra vapen på auktionen som står sig bättre?

Länk till auktionen:

http://www.walterborg.se/auktion/index.html

/M

Jag tycker nummer 438 såg intressant ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sätter lite griller i huvudet och tycker du ska överväga 6,5x55,enligt vissa den bästa klass 2an..............som kan användas till klass 1 med.....win/win!

För tillfället är det inte aktuellt med ett klass 1-gevär. Men för att anknyta till tråden: vad har den kalibern för fördelar jämfört med de nämnda klass 2-kalibrarna och hur är de olika klass 2-kalibrarna i förhållande till varandra?

Nu är det inte jättelångt till Åkersberga heller från Uppsala och här finns lite 222 bössor att klämma på också. Låter andra yttra sig om märkena men det är säkert inga dåliga bössor utan kvalitutta. Butiken är lätt att hitta och personalen som jobbar där är goa jägare o fiskare - har själv bra erfarenhet från dem.

 

http://www.blocket.se/jaktia-akersberga?ca=11

Har inget emot att ta mig till Åkersberga men behöver lite mer teori och fakta innan jag börjar klämma på något.;)

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vart man nyfiken på turbo hunters tikka.

Köper man en ny 223 idag finns olika räffelstigningar att tillgå. Vilken är att föredra och vet någon vad han har i sin?

Antar att olika stigningar har med hur tunga kulor som skjuts?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För tillfället är det inte aktuellt med ett klass 1-gevär. Men för att anknyta till tråden: vad har den kalibern för fördelar jämfört med de nämnda klass 2-kalibrarna och hur är de olika klass 2-kalibrarna i förhållande till varandra?

Har inget emot att ta mig till Åkersberga men behöver lite mer teori och fakta innan jag börjar klämma på något. ;)

/M

Har faktiskt aldrig ägt en klass 2a,men 6,5 med lättare kulor blir ju en klass 2 a, sen har du möjligheten att ha den till klass 1 då och om det blir aktuellt.Sen kan du använda den till pappälgen. Mindre vindkänslig är den med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu frisk ur minnet taget så har jag 1:8 men ska rätta mig om jag har fel. Skjuter finfint med 50gr ttsx kulorna så klarar lagom långa iaf utan problem

Bössan ska enbart säljas för det är klass 3 begränsningar för skoteråkandet vilket de kommer bli en del av i sundsvall sen senare framöver.

Kkc kolv o stalon compactdämpare monterad. M14x1 gänga på pipan som är av jaktprofil o är 55cm lång. Kan skåda den på jobbet om du säger till någon dag innan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu frisk ur minnet taget så har jag 1:8 men ska rätta mig om jag har fel.

Bössan ska enbart säljas för det är klass 3 begränsningar för skoteråkandet vilket de kommer bli en del av i sundsvall sen senare framöver.

Kkc kolv o stalon compactdämpare monterad. M14x1 gänga på pipan som är av jaktprofil o är 55cm lång. Kan skåda den på jobbet om du säger till någon dag innan.

Okej, pris?

Btw har du fått licens redan på din xbolt? Får olika info om polisens handläggningstider hela tiden...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nejnej. Får vänta bra länge på licensen nu. 10-14v har jag hört men det ligger runt. Skicka pm med frågor om du har flera samt pris diskuterad där även :)

Btw sitter en skena på bössan snart med 20moa lutning samt pipan ska cherakotas likaså.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...