Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur funkar provskjutning av begagnat?

Featured Replies

Publicerat

Kommer inom en snar framtid att påbörja jägarexamen och så småningom blir det ju dags att inhandla vapen etc. Då blir det förmodligen begagnat då budgeten är tajt och utbudet rätt stort. Men i många diskussioner rekommenderas provskjutning vilket låter helt rimligt MEN hur funkar det??? Man kan väl knappast åka till vapenhandlarn och lasta bilen full med alla möjliga bössor och ge sig av till lämplig bana eller...

Publicerat

Rimligtvis brukar det handla om 1-2 vapen man är intresserad av, då skriver man ett intyg på att du lånar vapnet från ett visst datum till ett visst datum och under tiden är du då alltså ansvarig för bössan. Vet dock inte om man kan få det om man aldrig ansökt om licenser. Det låter jag vara oskrivet.

Ett annat sätt är ju att göra upp med vapenhandlaren att ni möts på en skyttebana i närheten en viss tid med dom gevär du är intresserad av.

Publicerat
  • Författare

Efter ett tag vet man ju vad man letar efter och då blir det väl kanske 1-2 men just nu känns det som om jag skulle kunna provskjuta hela butiken... Så alternativ nummer 2 kanske kan va nåt. Men första kanske får bli lite av en chansning.

Publicerat

Vissa handlare har skjut-tunnel (kjells Vapen). bara att brassa på. Men det blir väl inte helt som en skjutbana.

Publicerat

Rimligtvis brukar det handla om 1-2 vapen man är intresserad av, då skriver man ett intyg på att du lånar vapnet från ett visst datum till ett visst datum och under tiden är du då alltså ansvarig för bössan. Vet dock inte om man kan få det om man aldrig ansökt om licenser. Det låter jag vara oskrivet.

Ett annat sätt är ju att göra upp med vapenhandlaren att ni möts på en skyttebana i närheten en viss tid med dom gevär du är intresserad av.

Du måste ha minst en vapenlicens för att få låna ett vapen......

T

Publicerat

Och det för ett liknande vapen om jag inte missminner mig helt. Mao vill du testskjuta klass 1 bör du ha klass 1 licens.

Angående person från butiken åker ut med dig till skjutbanan med några bössor är tyvärr på många ställen ren fantasi. Självfallet finns det säkert undantag men de lär aldrig gå ihop sig samt tar för mkt tid tyvärr.

Lycka till i sökandet av vapen! Finns mycket att välja på.

Publicerat

Och det för ett liknande vapen om jag inte missminner mig helt. Mao vill du testskjuta klass 1 bör du ha klass 1 licens.

Angående person från butiken åker ut med dig till skjutbanan med några bössor är tyvärr på många ställen ren fantasi. Självfallet finns det säkert undantag men de lär aldrig gå ihop sig samt tar för mkt tid tyvärr.

Lycka till i sökandet av vapen! Finns mycket att välja på.

Håller inte helt med på den.

Vill man testskjuta ett klass 1 kan man ju som Kkjon sa använda sig av skjuttunnel (inte så vanligt att det finns dock). Finns inte det har man säkert någon vänn som har licens och kan låna vapnet i sitt namn och låta honom provskjuta det.

Dom vapenbutikerna jag handlar i drivs iaf av personer som är vapenintresserade. Dvs spenderar tid på skjutbanor. Så om man frågar snällt när dom nästa gång ska till en sådan och frågar om dom inte kan ta med bössorna för provskjutnig så bör det inte vara några som helst problem om dom är lite service inriktade och sålänge man kan anpassa sig efter vapenhandlaren.

Tror nog även att vapenhandlaren är ganska mån om att sina jägare ska bli nöjda för då återkommer dom säkert och köper mer saker där. Kanske inte om man bor i större städer men ananrs.

Publicerat

Lätt att tro.

Jag har hittills aldrig handlat av ngn handlare som varit villig till provskjutning av vapnen innan köp.

Hört tusen olika förklaringar till varför man INTE.......

Köper man begagnat e de en annan sak!

Då kräver man  :tongue:

Publicerat

Lätt att tro.

Jag har hittills aldrig handlat av ngn handlare som varit villig till provskjutning av vapnen innan köp.

Hört tusen olika förklaringar till varför man INTE.......

Köper man begagnat e de en annan sak!

Då kräver man  :tongue:

Nej med en ny bössa är det ju förståligt då den ej är ny efter skotten =) Men jag är helt 100 på att det går att lsöa om vapenhandlaren inte är vrång som tusan och då är det väll bara att tacka för sitt och gå någon annan stans =)

Publicerat

Skjuttunnel finns på få platser. Visst om ägaren till butiken vill lägga sin fritid på att ta med vapen till en skjutbana så absolut. Själv jobbar jag mellan 200 och 210 timmar i månaden. När jag är ledig så är jag ledig. Tror inte jag är ensam om den tanken. Vilket är synd för dom som vill prova bössor men en butiksanställd är bara personal när den jobbar o levande människa på fritiden.

Men har man någon person i sin närhet som vill följa med o låna vapnet så absolut är de bra!

Tyvärr är somsagt möjligheterna små till testskytte om inte man har någon bekant med vapen sen tidigare.

Obs serviceinriktad behöver inte betyda att man lägger sin fritid på jobbet oxå om man inte har någon egen vinning på det. Kallas sunf förnuft och privatliv!

Man får MÅNGA "kompisar" när man jobbar i dylika butiker märkligt nog...

Publicerat
  • Författare

@Turbo hunter. Förstår dig precis, ledig är ledig. Men jag funderade på en annan grej. Nu kanske jag är "way off" men demo-dagar på skjutbana är det nåt som existerar? Då tänkte jag främst på arrangerat av tillverkare... Tillverkare inom golfindustrin är ju mycket pigga på att låta folk prova på deras grejer. Men det kanske finns lagliga problem med något sådant?

Publicerat

Skjuttunnel finns på få platser. Visst om ägaren till butiken vill lägga sin fritid på att ta med vapen till en skjutbana så absolut. Själv jobbar jag mellan 200 och 210 timmar i månaden. När jag är ledig så är jag ledig. Tror inte jag är ensam om den tanken. Vilket är synd för dom som vill prova bössor men en butiksanställd är bara personal när den jobbar o levande människa på fritiden.

Men har man någon person i sin närhet som vill följa med o låna vapnet så absolut är de bra!

Tyvärr är somsagt möjligheterna små till testskytte om inte man har någon bekant med vapen sen tidigare.

Obs serviceinriktad behöver inte betyda att man lägger sin fritid på jobbet oxå om man inte har någon egen vinning på det. Kallas sunf förnuft och privatliv!

Man får MÅNGA "kompisar" när man jobbar i dylika butiker märkligt nog...

Vet inte alls hur vapenhandlare jobbar gällande provision och försäljning. Men om man ändå ska till en skjutbana ett datum borde väll inte det vara en allt för stor uppoffring att dra med en bössa från jobbet någon är intresserad av och låta den skjuta ett par smällar? Är man intresserad av skytte så tror jag inte man har några problem att göra det. Säljer man även en bössa på detta kan det väll inte vara så jäkla svårt att fjäska till sig en komp timma gratis om man är anställd. Butikspersonal brukar oftast vara anställd på 75-87,5%.

Andra senariot är ju att det är en egen företagare och då har ju personen vinning med att sälja bössan + en väldigt nöjd kund.

Givetvis pratar jag nu från mitt egna perspektiv.

Att inte hjälpa någon med något jobbrelaterat på fritiden var en konstig definition av sunt förnuft.

Publicerat

@Turbo hunter. Förstår dig precis, ledig är ledig. Men jag funderade på en annan grej. Nu kanske jag är "way off" men demo-dagar på skjutbana är det nåt som existerar? Då tänkte jag främst på arrangerat av tillverkare... Tillverkare inom golfindustrin är ju mycket pigga på att låta folk prova på deras grejer. Men det kanske finns lagliga problem med något sådant?

Tyvärr väldigt sällan. Annars är de väldigt skoj med såna dagar. På mässan vi hade i somras så hade vi en provskjutning av flera browningvapen iaf vilket var skoj.

Inte så mkt lagliga problem med såna skyttedagar. Tyvärr händer det väldigt sällan ändå.

Publicerat

Vet inte alls hur vapenhandlare jobbar gällande provision och försäljning. Men om man ändå ska till en skjutbana ett datum borde väll inte det vara en allt för stor uppoffring att dra med en bössa från jobbet någon är intresserad av och låta den skjuta ett par smällar? Är man intresserad av skytte så tror jag inte man har några problem att göra det. Säljer man även en bössa på detta kan det väll inte vara så jäkla svårt att fjäska till sig en komp timma gratis om man är anställd. Butikspersonal brukar oftast vara anställd på 75-87,5%.

Andra senariot är ju att det är en egen företagare och då har ju personen vinning med att sälja bössan + en väldigt nöjd kund.

Givetvis pratar jag nu från mitt egna perspektiv.

Att inte hjälpa någon med något jobbrelaterat på fritiden var en konstig definition av sunt förnuft.

Kan bara prata utav egna erfarenheter och när jag är ledig vill jag gärna vara ledig mtp antalet timmar iaf jag jobbar o mina kollegor då oxå. Är man egenföretagare så är det nog i ett annat ljus de ställs då.

Visst om man vill vara vänlig så absolut någon ggr per år men ska de göras så blir det ändock som "jobb" på fritiden.

Ledighet är ledighet och som vanlig anställd eller människa överlag behövar dom flesta koppla bort sig från jobbet och bara vara lediga. Vet inte hur du känner angående det men vi ser inte på saken lika.

Publicerat

Förväntar ni er att bilmekanikern ska lyssna på era motorer på parkeringen utanför ICA med? Eller att läkaren ska lyssna på era lungor om ni möter hen på stan?

Vill man ha en provskjutning så ser jag bara en realistisk lösning: betala för tiden, då lovar jag att ni får provskjuta......

T

Publicerat

Av en privatperson hade jag tagit en provskjutning förgivet. Av ett företag inte, dock har jag fått prova företags gevär mot en mindre kostnad.

Publicerat

Förväntar ni er att bilmekanikern ska lyssna på era motorer på parkeringen utanför ICA med? Eller att läkaren ska lyssna på era lungor om ni möter hen på stan?

Vill man ha en provskjutning så ser jag bara en realistisk lösning: betala för tiden, då lovar jag att ni får provskjuta......

T

Inte riktigt samma saker va?

Jämnförelse med bil kan du dra, men då får du nog jämnaför det med att köpa en begagnad bil och inte få provköra den, eller att betala för milersättning på bilen när du ute och provkör den.

Kanske är en oskriven lag inom just vapenförsäljning från butik men jag har själv jobbat med försäljning ganska länge först som säljare och nu som säljledare. Skulle mina säljare inte vara tillmötesgående med kunderna och kunna erbjuda dom en trygghet att testa produkterna dom köper innan dom köper dom skulle mina siffror ha ett minustecken framför sig varje dag.

All försäljning jag hört talas om eller träffat på under mina jordsnurr så har köparen alltid tillämpas något av följande:

Öppet köp, tillgång till demonstration eller testa produkten syftet den ska användas.

Jag skulle iaf aldrig i hela mitt liv iaf köpa något som jag inte vet hur det fungerar och spec inte i den prisklassen.

Men jag antar att det är jag som är konstigt för det verkar som en jätte självklart sak för alla här att om man köper ett gevär från en butik testar man det inte innan inköp.

Publicerat

Inte riktigt samma saker va?

Jämnförelse med bil kan du dra, men då får du nog jämnaför det med att köpa en begagnad bil och inte få provköra den, eller att betala för milersättning på bilen när du ute och provkör den.

Jo, du får inte provköra en bil utan körkort heller......

Eller rättare sagt - det får du, på inhägnat och avlyst område. Och då blir det ganska likt - boka banan, duka målmateriel, lasta bilen, köra dit, skjuta, packa ihop, köra tillbaka, låsa in, köra hem. Det tar tid, det tar sin runda tid.

Kanske är en oskriven lag inom just vapenförsäljning från butik men jag har själv jobbat med försäljning ganska länge först som säljare och nu som säljledare. Skulle mina säljare inte vara tillmötesgående med kunderna och kunna erbjuda dom en trygghet att testa produkterna dom köper innan dom köper dom skulle mina siffror ha ett minustecken framför sig varje dag.

All försäljning jag hört talas om eller träffat på under mina jordsnurr så har köparen alltid tillämpas något av följande:

Öppet köp, tillgång till demonstration eller testa produkten syftet den ska användas.

Oskriven vet jag inte, har du en licens är det ju inga problem, då får du ju låna. Och får skjuta själv.

Jag skulle iaf aldrig i hela mitt liv iaf köpa något som jag inte vet hur det fungerar och spec inte i den prisklassen.

Men jag antar att det är jag som är konstigt för det verkar som en jätte självklart sak för alla här att om man köper ett gevär från en butik testar man det inte innan inköp.

Problemet uppstår ju bara om man saknar licens i den klassen. Så det är inget problem - egentligen.

T

Publicerat

Jo, du får inte provköra en bil utan körkort heller......

Eller rättare sagt - det får du, på inhägnat och avlyst område. Och då blir det ganska likt - boka banan, duka målmateriel, lasta bilen, köra dit, skjuta, packa ihop, köra tillbaka, låsa in, köra hem. Det tar tid, det tar sin runda tid.

Oskriven vet jag inte, har du en licens är det ju inga problem, då får du ju låna. Och får skjuta själv.

Problemet uppstår ju bara om man saknar licens i den klassen. Så det är inget problem - egentligen.

T

och inte har någon vän som har licens på klass 1. Så chansen att det sker kanske inte är så stor ändå, eller värd att ens diskutera.

My bad :smile: