Publicerat Mars 30, 201412 yr Nu är det dags att köpa en begagnad hagelbössa och jag passade på att kolla lite tips vid kontroll av vapnet i Jaktmarker&Fiskevatten. Funderade dock på två av tipsen "...ta bort framstocken. Kläm fast stocken mellan knäna...glappar det nånstans när du vickar på pipan?" och "Lossa pipan häng den i låsklacken...knacka på pipan..." Nu undrar jag är detta standardförfarande bland begagnatköpare eller kommer vapenhandlarn undra vad f*n jag håller på med när jag plockar isär hans vapen... Något i övrigt att tänka på förutom bulor, sprickor, rost, glapp osv...
Publicerat Mars 30, 201412 yr Jag har aldrig gjort så och aldrig sett någon göra så. Men det är säkerligen lättare att undvika nitar om man följer de råden. telefonskrivet
Publicerat Mars 30, 201412 yr Det är klart du ska kolla vapnet noga innan köp- det är dina pengar, och är absolut ett standardförfarande vid köp av begagnat vapen. Om du är osäker så ta en kamrat med som har kunskap om vad du bör kolla innan köp..
Publicerat Mars 30, 201412 yr Det finns två sorters vapenhandlare - de som springer ut ur kasunen när jag går in, och de som kommer galopperande in..... Jag skrev ett hyfsat komplett begagnattest, det ligger och skvalpar på nätet nånstans på både svenska och danska. Det är som dansken skriver dina pesetas, DU kollar med andra ord pangen som DU vill. T
Publicerat Mars 31, 201412 yr Författare Ännu en av mina ganska ospecifika frågor men kan man säga ungefär hur risig en kvalitetsbössa Beretta eller Browning m.fl kan vara för att ändå vara värd att rädda? Till en rimlig kostnad säg 2-4000. Finns det något fel som är extra allvarligt men lätt att missa?
Publicerat Mars 31, 201412 yr Ejektorer som inte fungerar....... Det kan vara harmlöst skräp ivägen, men det kan också vara totalt uppåt väggarna att rätta till. Kan man inte ejektorer testar man dem noga - vid minsta lilla tillstymmelse till fel så låter man skrället stå. De ska slå samtidigt och lika långt med klickpatroner - helt oberoende av varandra, inte en gång utan 10-20 ggr, /T
Publicerat Mars 31, 201412 yr Författare Tack för det! Det där med ejektorer hade jag garanterat missat att kolla. Kan det vara så att det är bättre att kolla på bössor utan ejektorer för att ha en sak mindre som kan gå fel? Ska kolla upp testet såg att det gick att beställa.