Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Plexi!

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att göra en kniv av 4 mm plexiskivor som jag limmar ihop med 0,5 mm aluminium.

Är det någon som provat just plexi till skaftet?

Publicerat

I fjällstugan finns det en gammal norsk kniv med plexi/alu skaft. En sticktånge där plexibitar trätts på skaftet. Jag tycker den är värdelös i greppet, glider och har sig när den blir blöt eller blodig.

Publicerat

Jag har gjort en kniv av plexi, aluminium och pakkawood, för att få en kniv som är helt okänslig för fukt. Det funkar men som flugan mycket riktigt påpekar blir det lätt halkigt.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Publicerat

Markus här inne har gjort en kniv  med inslag av plexi har jag för mig. Den blev dekorativ. I övrigt håller jag med föregående talare, hårt och halt material känns inte direkt rätt för handtag till kniv, men du kanske hade en idé där i utformningen som motverkar detta?

/Christian

Publicerat

Min erfarenhet av plexi, lexan och andra typer av plast är att de är fruktansvärt svåra att polera med maskin då de inte tål värmen som utvecklas när man polerar. Har man bara plast i skaftet kan man polera med gasol men har du aluminiumspacers kommer det inte att funka så bra är jag rädd för...

Men visst går det! Du får bara konstruera kniven efter förutsättningarna - dvs den blir hal om den är blöt.