Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny brukskniv

Featured Replies

Publicerat

Japp, så får det bli. Min gamla trotjänare ligger nu kvar i skogen utanför Töcksfors :lol:

På rekommendation av vår gemensamme inspiratör Kimmolilja har jag fått hem ett par blad från DA. Bilder kommer så klart så småningom.

Jag fick så mycket trevliga kommentarer och nya infallsvinklar i min tråd om arbetet med den gamla 9,3an att det får bli en tråd om knivarbete också.

Wizard, känner du pressen nu? ;):P Med lite tur kan vi slippa göra samma misstag i alla fall.

• Svar 95
  • Visningar 16,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Wizard, känner du pressen nu? :huh::huh: Med lite tur kan vi slippa göra samma misstag i alla fall.

Kalas! Nu kan vi sporra varandra lite oxå!!! ;)

Jag håller på att leta fram de verktyg jag har samt införskaffa de jag kommer att behöva innan jag sätter igång.

Vilken typ av kniv skall du göra då?

Publicerat
  • Författare

Tanken är en liten smidig oöm brukskniv som tål att användas. Vi får se hur med blir med designen men jag ska undersöka lite nya material, plexiglas och aluminium :huh:

Publicerat
Tanken är en liten smidig oöm brukskniv som tål att användas. Vi får se hur med blir med designen men jag ska undersöka lite nya material, plexiglas och aluminium :huh:

Tjena Markus. Bara att sätta igång då. :huh:

Aluminiun funkar bra av egen erfarenhet.

Publicerat
  • Författare

Jeg vet att jag har ett par bitar pakkawood liggande, någonstans i röran :huh:

Sen finns det lite kohorn, buffelhorn, päronträ, jakaranda, ebenholtz, älghorn, renhorn, sjödränkt ek, masurbjörk,och kanske en bit olivträ. Mao lite för mycket att välja på B)

Men det jag jag ta :huh:

Aluminium är säkert inga problem bara jag polerar ordentligt, jag är lite mer tveksam till plexiglas, men det skulle kunna bli rätt kul med en genomskinlig detalj. Testas måste det oavsett ;)

Publicerat

FAN, nu blev jag inspirerad! Nu är risken stor att även jag sätter igång. Såg att det finns damaskblad från Mattsson till bra priser och damaskbladskniv har jag alltid velat ha

Publicerat
FAN, nu blev jag inspirerad! Nu är risken stor att även jag sätter igång. Såg att det finns damaskblad från Mattsson till bra priser och damaskbladskniv har jag alltid velat ha

Här smittar det av sig :o

Kanske vi skall kolla upp våra försäkringar på en gång så vi inte knivar ner oss :)

Publicerat
Här smittar det av sig :o

Kanske vi skall kolla upp våra försäkringar på en gång så vi inte knivar ner oss :)

Skit roligt att fler börjar. Upprepar igen hur viktigt det vär att ni använder munskydd när ni håller på.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
Skit roligt att fler börjar. Upprepar igen hur viktigt det vär att ni använder munskydd när ni håller på.

mvh Kimmo Lilja

En dum fråga kanske men varför är det så viktigt att ha munskydd

Publicerat
En dum fråga kanske men varför är det så viktigt att ha munskydd

Det här med träd damm är dåligt utrett. Vissa träslag kan ge allergiska reaktioner tex masur björk om man är känslig. En del tropiska trädslag kan till o med vara direkt giftiga att andas in dammet. Cocobolo, dessert ironwood o många andra är inte bra att andas in dammet ifrån. All stabilizerad träd är inte bra att andas in dammet ifrån, de är giftiga då de innehåller epoxy o andra kemikalier. Tänk på hälsan gubbar.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Förlåt om jag snor tråden ska försöka göra en egen kniv i år men jag har aldrig tid. Har gjort två tidigare som int blev så tokiga, men nu har jag tänkt göra en med ett riktigt blad och en riktig snygg slira. Kan man få lite tips på material man kan använda ska göra sliran av läder och renhorn men vad kan man ha på kniven som blir snyggt och lite tips på ordentliga blad rostfria självklart

Publicerat

Knivtrenden tar sig på Jaktsnack! Själv bestämde jag förra året att jag ska göra mig en kniv som Projektarbete i skolan. Ni får väl se när tråden kommer upp...  <_<

Publicerat
Förlåt om jag snor tråden ska försöka göra en egen kniv i år men jag har aldrig tid. Har gjort två tidigare som int blev så tokiga, men nu har jag tänkt göra en med ett riktigt blad och en riktig snygg slira. Kan man få lite tips på material man kan använda ska göra sliran av läder och renhorn men vad kan man ha på kniven som blir snyggt och lite tips på ordentliga blad rostfria självklart

Hej.

Vad kul. Ska du ha fina blad av en mästare så ta o titta på den här sidan:

http://daknives.com/ Har gjort tidigare några knivar på hans blad o de är riktigt bra.Där har du också rosfria damscus blad som är ruskigt fina. Säg gärna att jag rekommendera dig <_<

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare

Helt ok med lite kapning :P

Om du beställer från DA så har han tennplåt i remsor som inte kostar all världens. Att varva tenn och läder tycker jag är snyggt då lädret blir nästan svart. Annars är en god regel att inte krångla till det tycker jag.

post-2426-1263497288_thumb.jpg

Två trevliga rostfria blad som påstås vara av god kvalitet.

Tanken är att göra två knivar och försöka sälja en. Eller så blir jag så fäst vid båda att jag inte klarar det ;)

Publicerat
Helt ok med lite kapning :blush:

Om du beställer från DA så har han tennplåt i remsor som inte kostar all världens. Att varva tenn och läder tycker jag är snyggt då lädret blir nästan svart. Annars är en god regel att inte krångla till det tycker jag.

post-2426-1263497288_thumb.jpg

Två trevliga rostfria blad som påstås vara av god kvalitet.

Tanken är att göra två knivar och försöka sälja en. Eller så blir jag så fäst vid båda att jag inte klarar det :rolleyes:

Fina blad. AEB-L stål är världskänt att göra blad av för den fina kvaliten och egenskaperna stålet har.

Publicerat

Lagt in en beställning på damastknivblad, svart buffelhorn för början och avslut på skaftet som i övrigt kommer att bestå av super Alrot (stabiliserad) och nån form av plåt (nysilver, tenn?) som avdelare mellan horn o trä. En Rämäkkö slida som färgas svart avslutar det hela. Kan kanske bli en bra kombination och så får vi se när den blir klar. :P

Det kanske borde skapas en arena för knivtillverkning och försäljning av knivar... (hint, hint Jensa)..

Publicerat
  • Författare
Lagt in en beställning på damastknivblad, svart buffelhorn för början och avslut på skaftet som i övrigt kommer att bestå av super Alrot (stabiliserad) och nån form av plåt (nysilver, tenn?) som avdelare mellan horn o trä. En Rämäkkö slida som färgas svart avslutar det hela. Kan kanske bli en bra kombination och så får vi se när den blir klar. -_-

Det kanske borde skapas en arena för knivtillverkning och försäljning av knivar... (hint, hint Jensa)..

Kan säkert bli bra, buffelhorn är skitsnyggt när man polerat upp det. :lol:

när det gäller arena för uppvisning och försäljning så tycker jag personligen att man borde skilja på det. En arena för inbördes beundran ;) och försäljning under köp/sälj.

Det som Wizard och jag nu gjort med en arbetstråd om en knivs tillkomst tycker jag är ett trevligt sätt att göra det på, då jag har goda erfarenheter av min "Griseknoen"-tråd.

Ett annat sätt är ju att man helt enkelt lägger upp bilder på någon kniv man redan gjort, som Kimmolilja och Sevede har gjort.

Jag tycker de areor som redan finns i forumet är tillräckliga för detta men det är endast min ödmjuka åsikt och kan naturligtvis vara ämne för diskussion.

Publicerat
  • Författare

ÄNTLIGEN, har jag lyckats gräva fram de bitar med pakkawood jag visste låg i röran i verkstan.

Planen för en av knivarna är klar. Det blir aluminium, plexiglas och grön pakkawood. Inte helt traditionellt men i alla fall oömt. Jag lär behöva rätt bra parerskydd eftersom både plexi och alu lär bli såphalt med lite blod på :blush:

Men den måste ändå gå ner (och upp) i en vanlig nordisk slida.

Provpolerade lite med slippasta på plexiglaset, det blir helt blankt så man ser rakt genom, lite kul effekt faktiskt med helt genomskinliga skivor i skaftet;)

Publicerat
  • Författare

post-2426-1264278422_thumb.jpgpost-2426-1264278434_thumb.jpg

Nu är jag nästan klar......... NOT!

Nu ska det limmas och sedan filas till jag har skavsår och blåsor i mina frökenhänder :P

Publicerat

Då är handsken kastad :P

Tror det kan bli riktigt sweet med akryl/plexi om du får till ytan! (vilket jag ej betvivlar)

Som sagt, bara att limma och börja fila som en jehu så hoppas jag att vi snart får se ett resultat.

(jag kommer strax med mina första bilder oxå :P )

Publicerat
  • Författare

Jotack, får jag bara snygga fogar kan det bli riktigt häftigt med dessa material.

Jag har också grävt fram det jag kapat av stocken på min söta lilla 9.3a, det vore ju rätt ballt att ha en matchande kniv till den, om man på något sätt kan fånga upp linjespelet i den gamla Husqvarnastocken.

Det får bli nästa kniv :P

Publicerat
  • Författare

Vilket söl :)

Att såga till fyrkantiga bitar är väl ok, men att göra prydliga hål för tången är lite pilligare.

I ändbiten mot bladet, (som säkert har något fint namn), måste det ju dessutom vara ett snyggt hål utan glapp mot bladet. Tålamodskrävande på en nivå som ligger långt över min kapacitet. Det blev ändå rätt ok, jag bröt bara av en enda nålfil :blush:

Ytorna som ska limmas drog jag bara av snabbt på bandslipen med 80papper, det lär räcka för att epoxyn ska bita bra.

Nu är det i alla fall limmat, som vanligt kommer jag på lite för sent att jag borde ha tagit på mig gummihandskar innan :huh: epoxy är visst inte helt nyttigt mot huden, inte går det att tvätta bort skiten heller...

post-2426-1264414438_thumb.jpg

Ändbiten på skaftet får jag limma dit separat, den villa bara glida iväg.

Publicerat

Min svärfar sa att man kunde använda ett lim som heter polyuritanlim (Vet inte om det stavas så) han sa att det är bra för det går in i ojämnheter så man slipper fila upp hålen på mittenbitarna så nogrant.

Synpunkter på det?

Publicerat
  • Författare

PUlim har jag inte testat till knivar, det är starkt men epoxy är ännu starkare. PUlim jäser ut till ett skum och fyller ut ojämnheter, men det bara riktigt starkt när det är pressat till kontaktytorna så att det inte är utrymme för att svälla.

Men det kan säkert funka det med :)

Publicerat
  • Författare

post-2426-1264422078_thumb.jpg

Filandet har börjat. Nu blir jag lite osäker på hur jag ska göra med ändstycket, kommer det att hålla med en aluskiva på änden? jag borde nog gör någon form av tappar för att förstärka fogen.