Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Teague choke gängar ur sig vid skytte

Featured Replies

Publicerat

Hej

Min teaguechoke (ported extended) till Beretta urika 2 gängar ur sig själv vid skytte. Inte bara ihållande skytte på lerduvor utan även ibland vid enstaka jaktskott. Jag skruvar fast den med handkraft och använder inte något verktyg. Chokerna borde sitta med handkraft..?

Riktigt olustigt att känna att choken sitter löst och man har bränt iväg både stål och bly plugg.

Hoppas inte pipan/gängorna/choken tagit skada av detta.

Original chokerna sitter bra och lossnar inte efter man dragit i dem med verktyget.

Hur gör ni mer era teague? Har ni märkt samma problem?

Max

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Nja.. inte Teauge men Beretta Victory tuberna ville jazza ut sig lite. De sitter skyddade av en kant i pipan så jag tror inte det ska vara ngr problem.. Skjutit ett antal jaktskott utan tub öht och när jag sen rattade i så verkade det inte vara ngr skador på gängorna så det är nog lugnt.

Hur du löser grundproblemet vet jag däremot inte.. har ngt diffust minne av att Wiz föreslog rengörning av gängorna i bössan när jag undrade sist men det var ett tag och jag minns inte helt säkert.

Publicerat
  • Författare

Jag ska rengöra gängorna och även kanske införskaffa teagues verktyg för att dra åt choker?

Lite av tanken med extended är ju att kunna byta choke efter pass och humör. Då vill man inte behöva använda verktyg.

Publicerat

Det e samma med mina. 

Duger inte med handkraft.

Nigel skickade nå fett samt köpte jag chokenyckeln för att slippa problemet.

Dvs "Duger inte med handkraft"!

Vet inte om de e just för att de e portade.

Har flera så det e inte bara en choke som beter sig så i min Benelli.

Glömmer jag dra fast med nyckeln så gängar de fortf ur.

Jävligt irriterande då just extended  var för att slippa verktyg vid chokebyte!

Publicerat
  • Författare

Blir till att beställa chokenyckel isåfall. Mailar honom ang fett ifall det också hjälper.

Kanske även slänga in en choke samtidigt... En kvart för stålplugg på and kanske...? :)

Publicerat

För jakt (normal sådan alltså, inte duvjakt i sydamerika) går det galant att dra för hand. Choken släpper efter ett antal smällar, inte några enstaka, så om tanken var att skifta choker mellan pass behövs inget verktyg.

Största vinsten med förlängda choker brukar annars vara att jämna till träffbilden, inte smidighet att byta.

-- Mats

Publicerat

Jag har upptäckt samma någon enstaka gång.

Ett större problem är att den fastnar så in i h-**** att man inte får loss den ibland om man drar fast för hårt. Man får ta en rörtång e. liknande tom. Chokenycken hos Teage är jag inte imponerad av, den funkar inte alls för mig. Riktig skit tom, helt värdelös.

Det är ingen skilllnad mellan extended portade och vanliga extended vad jag märkt.

Jag har satt det i automatik att först lossa och sedan skruva fast för vart 5:e-10:e skott ungefär så har jag löst båda problemen. Bra eller anus? Tycke och smak, funkar jättebra för mig i alla fall. 

Publicerat

Rengör gänga och pipa, ha lite lagom med smörja på gängan på choken, dra med handkraft, skjut något skott, efterdra och den sitter som den skall. Det är min metod med dessa choker med var och en får bli salig på eget sätt.

Just det, Benelli Comfort. /Christian

Publicerat

Skjuter ju sisådär 100smällar per gång iaf o int sitter choken fast oavsett rengjort.

Lös efter 5-10skott.

Nigels tipps var fetta in "ordentligt".

Men de hjälpte inte.

Dra åt med nyckel o sen sitter det även om en pollygrip funkar bättre än chokenyckeln.

Publicerat

Tycker nog att en Poly känns som rätt mycket övervåld men vem är jag att argumentera med dina gängor, det går helt klart att dra sönder gängor med stora hävarmar men jag förmodar att du har känsla och förnuft Jimmy, så ingen skugga över dig.

/Christian

Publicerat

Det är bara önsketänkande att chokerna ska sitta kvar endast dragna med handkraft.

Använd chokenyckel som Teague påbjuder.

//Blyström

Publicerat

Nu hjälper det ju ingen annan på något vis, men de jag har till berettan sitter precis lika hårt efter 100 skott som när jag drog dit dem, är det någon som har beretta choker som skruvar fast/lös sig som vill prova och bytlåna så vi kan avgöra om det hänger på vapnen eller choken?

Publicerat
  • Författare

Största vinsten med förlängda choker brukar annars vara att jämna till träffbilden, inte smidighet att byta.

-- Mats

Träffbilden är såklart primär och smidigheten att byta sekundär.

Att konstant efterdra chokerna mellan 5-10 skott känns ohållbart.

Det verkar som att vissa personers choker gängar ur sig och andras inte.

Jag tar och ger gängorna lite kärlek och försöker att dra åt dem då de är rena och smorda.

PS. Hur citerar jag flera personer från tapatalk?

Publicerat

Limma då :P

Nä ska inte säga för mkt, tänk om nån får för sig att göra de..

Jag begriper inte hur de kan gänga ur sig, det krävs ju moment och de bör inte uppstå såhär... Tänkte om de har med värmen att göra?

Publicerat

Jag hade Briley portade i min beretta urika 2 var optima plus. Hade samma problem.

De som var att chocken inte bottnade mot loppet. Allt avhjälptes med en svarv och lite polering.

Sen så funka det kanon.

S.

Publicerat

Även om Teague har järnkoll på sina tillverkningstoleranser och håller variationen till ett minimum har piptillverkaren sina toleranser med en helt annan variation.

+ tolerans i pipan och -tolerans på choken ger ingen vidare passform.

- tolerans i pipan och +toleans på choken måste ändå att gå och montera.

Publicerat

Mina beretta optima chocker drar jag bara för hand. Brukar känna på dom efter varje serie o ibland får man dra åt lite.

Publicerat

Tycker nog att en Poly känns som rätt mycket övervåld men vem är jag att argumentera med dina gängor, det går helt klart att dra sönder gängor med stora hävarmar men jag förmodar att du har känsla och förnuft Jimmy, så ingen skugga över dig.

/Christian

Hehe :lol: , jag sa bara att de var mer effekt i en poly!  :devil:

Jag använder INTE poly o de bör nog ingen göra heller.

Även om teuges chokenyckel e kass så är den funktionel o jag efterdrar aldrig några choker efter dragit fast med den.

Mitt irritationsmoment är att det inte duger med handkraft.

Men jag e välan för klen kanske  :blush:

Publicerat

Skjuter ju sisådär 100smällar per gång iaf o int sitter choken fast oavsett rengjort.

Lös efter 5-10skott.

Nigels tipps var fetta in "ordentligt".

Men de hjälpte inte.

Dra åt med nyckel o sen sitter det även om en pollygrip funkar bättre än chokenyckeln.

Jimmy är de förlängda chocker? Hur ser mynningen ut på bössan utan chocker? Skavd? Verkar vara förlängda eftermarknads som spökar hos de flesta?

S

Publicerat

Förlängda portade teague choker.

Bössan var i stort sett splirans ny då jag började använda chokerna o felet fanns där omedelbart.

Publicerat

Loctite ;)

Publicerat

Lånade ett par oportade av Hippen dom sitter perfekt med handkraft :thumbsup:

Publicerat

Lånade ett par oportade av Hippen dom sitter perfekt med handkraft :thumbsup:

Det gör dom för du har ett kvalitetsvapen :wink:

/Mike

Publicerat

Det gör dom för du har ett kvalitetsvapen :wink:

/Mike

och betongnypor :tongue: