Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nå'n som är sugen att skjuta en gris?

Featured Replies

Publicerat

visst är det vissa vaknätter som man minns......har inte många i mitt minne men en är då jag och en forumare som du kanske känner sitter ett par timmar i vinterkyla på en skithög en lördagkväll.....och väntar på gris :biggrin:

Vackert, som poesi !
  • Svar 57
  • Visningar 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• qvarnhill
    qvarnhill

Tack alla ni som fattar grejen, det värmer!    Till "gnällberg" kan jag bara säga, detta handlar mer om "självplock", det är inte skyddsjakt på individer som sabbar för jordbruket, det är jakt på e

• Stort tack till Qvarnhill för ett trevligt åtelpass som slutade med fälld gris. Qvarnhills jaktkompis klev upp mitt i natten och stod redo med flåbock och kylskåp. Fick tom hjälp att ta ur och flå. Gr

• qvarnhill
    qvarnhill

Nu kommer favoritsäsongen på åteln, tilltagande temperaturer och tilltagande ljus gör det enkelt att att sitta timvis, dropp stilla och bara lyssna på skogens ljud, när småfåglarna småningom väljer at

Publicerat

vad annars skulle det vara :cool:

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag kommer om jag får behålla fällt vilt samt ev får bensinpengar.

Annars är erbjudandet väldigt girigt må jag säga.

Publicerat

Att du ens skriver nå't om du inte är intresserad...  :wacko:  :wallbash:  :sick:

jaha dertil kommer nok også betaling for ammo :woot:  :wallbash: kalledk

Publicerat

Jag står då gärna för bensinen!

Har inte haft tillgång på jakt på otroligt länge

Har skjutit tre rådjur så jag juger om jag säger att jag är helt "ny jägare"

Men det är ca 17 år sedan!

Har länge velat ta upp jakten igen och har nu köpt på mig lite utrustning (en 3006a en 22a och en hagelbössa)

Brukar nog anses vara både sossial trevli.....

Tror dessutom att jag bor ganska så nära!

Mvh Fredrik

Publicerat

vänta nu,vad vill quarnhill ha?

bensinpengar o ammokostnad, hut fn kan du jaga utan dessa kostnader?

Publicerat

Tanken är säkert god men jag börjar bli hiskeligt trött på alla "bönder" som gapar över förstörda grödor och alla hundratusen dom förlorar.

Men att låta några jägare få skjuta lite gris o behålla kttet nä det går inte för sig.

Man vill liksom både äta upp och behålla kakan.............

Publicerat

Tanken är säkert god men jag börjar bli hiskeligt trött på alla "bönder" som gapar över förstörda grödor och alla hundratusen dom förlorar.

Men att låta några jägare få skjuta lite gris o behålla kttet nä det går inte för sig.

Man vill liksom både äta upp och behålla kakan.............

Men vid dom här tillfällena är ju inbjudaren med vid jakttillfället, om jag har förstått saken rätt, och "coachar" hela vägen.

Det är ju en ovärderlig erfarenhet för en nybliven jägare att bära med sig i framtiden.

Bara att få skjuta, och ha uppbackning, gör ju att självförtroendet växer och att man blir en bättre jägare med lite erfarenhet.

Jag tror säkert personen i fråga kan skjuta sina grisar själv, men varför inte slå två flugor i en smäll, och göra en välgärning samtidigt?

Publicerat

JAPP, + på qvanrnhill

Publicerat

338

Läs tråden igen så får de se vad det handlar om egentligen , att Peter vill ha en slant som täcker utfodring mm är i mitt tycke helt ok.

Fredrik k, ja det är inte grannsocknen men väl bara styvt en halvtimme bort,

Publicerat

Vi ser olika på detta.

Hos mig får du släppa din hund och det du skjuter blir naturligtvis ditt.

Unslöshet och girighet är något soom växer sig allt starkare ju mer viltet breder ut sig.

Jag kan som tydligast se detta på gotland där rådjuren har varit borta sedan 40talet och numera växt till sig ordentligt de senast 5-10 åren.

Från att ha gratis bjudit in grannar, vänner grannortsboende på "rävrallyn" och rabbisjakt till att numera ej längre bjuda in till gemensamhets jakt och att ta ut skyhöga fällavgifter är för djävligt tycker jag.

Girighet genomsyrar och förgiftar hela det underbara intresse vi alla har tillsammans oc det är själva jakten.

Och det beror till stor del på att man unnar inte andra en del av kött pga att man får så otroligt bra betalt för svartförsäljning av rådjur till privatpersoner och krögare.

Fy fan säger jag....

Publicerat

Ja det var lika dant på citygross idag, dom j-arna ville ha betalt idag med......

Publicerat

Vi ser olika på detta.

Hos mig får du släppa din hund och det du skjuter blir naturligtvis ditt.

Nu slog det mig, du ska ju naturligtvis skriva i den här tråden: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/13757-ungdomarnyboerjare-som-oenskar-foelja-med-ut-paa-jakt/page-15#entry783596

Bjuder du in en nybörjare till jakt på dina marker, med eller utan hund, så blir du hjälte i mina ögon i alla fall. :)

Publicerat

Det är en fin tanke av Qvarnhill att bjuda in folk till jakt, givetvis ger det mycket inspiration samt erfarenhet till en nybliven jägare. Sen tycker jag inte att alla borde vända sig mott .338wm som arga gamar, även om hans uttalande var något "rakt på sak". Det intressanta är att jag delvis kan förstå vad .338w menar, jag har också fått erbjudande att jaga gris på marker där ägaren haft problem och i dessa fall så är det inte så jävla kul alla gånger. Visst jag har det som intresse, jag tycker att det är kul och vill jaga gris. Men skall jag sitta och köra ett par mil, sitta uppe hela nätterna och lägga pengar på skott och grejer samt soppa för att få sopa en gris i backen, ta ur den och sen ge bort den? Hur tänker folk? Jaga älg på dagen med ostmacka och termos går bra men att rädda åkrarna och offra ett par nätter i regn och rusk mitt i natten går inte för sig, inte heller bygga en åtel eller försöka hjälpa till. Givetvis är det olika på personer, på ställen osv men det jag vill komma till är att det finns så jävla många trötta gubbar rent ut sagt som vill ha "problemet löst" sen ta allt kött och göra sitt jävla långkok lördagkväll med frugan och berätta hur duktiga dem är. Fyfan för dem säger jag bara. Och som sagt detta är inte riktat till trådskaparen eller någon annan, utan bara en öppen bild av hur det faktiskt är på många marker. Punkt.

Publicerat

Men skall jag sitta och köra ett par mil, sitta uppe hela nätterna och lägga pengar på skott och grejer samt soppa för att få sopa en gris i backen, ta ur den och sen ge bort den? Hur tänker folk? Jaga älg på dagen med ostmacka och termos går bra men att rädda åkrarna och offra ett par nätter i regn och rusk mitt i natten går inte för sig, inte heller bygga en åtel eller försöka hjälpa till.

Du får det ju att låta som att det är ett tvång.

Och åteln har ju Quarnhill redan byggt, liksom en jaktkoja, efter vad jag kan förstå?

Man kommer ju till ett dukat bord.

Jag förstår vad du försöker säga, men jag hävdar ändå att det är två helt olika scenarier.

Publicerat

Du får det ju att låta som att det är ett tvång.

Och åteln har ju Quarnhill redan byggt, liksom en jaktkoja, efter vad jag kan förstå?

Man kommer ju till ett dukat bord.

Jag förstår vad du försöker säga, men jag hävdar ändå att det är två helt olika scenarier.

Jag förstår dig också, notera slutet av mitt inlägg. Berör inte trådskaparen men ville visa att jag delvis håller med .338wm för att statuera upp ett exempel.

Publicerat

är det en massa jobb bakom fällt djur iform av foder byggda kojor och dyligt så är det värt en slant för fällt djur tycker jag....

Publicerat

Liknande Ebjudande på grannforumet där delas det på bytet 50-50 mellan skytt o han som sköter om åteln,,

Ingen kostnad för jakten, men det är väl upp till han som ombesörjer åtel om kostnad så tillvida!!

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=23&t=182815