Publicerat Juni 27, 201411 yr Detta är en populär post. Stort tack till Qvarnhill för ett trevligt åtelpass som slutade med fälld gris. Qvarnhills jaktkompis klev upp mitt i natten och stod redo med flåbock och kylskåp. Fick tom hjälp att ta ur och flå. Grisen fick bo kvar i kylen några dagar eftersom jag saknar kylmöjlighet så här års. Den här sortens människor växer inte på träd.
Publicerat Juni 27, 201411 yr Vi ser olika på detta. Hos mig får du släppa din hund och det du skjuter blir naturligtvis ditt. Unslöshet och girighet är något soom växer sig allt starkare ju mer viltet breder ut sig. Jag kan som tydligast se detta på gotland där rådjuren har varit borta sedan 40talet och numera växt till sig ordentligt de senast 5-10 åren. Från att ha gratis bjudit in grannar, vänner grannortsboende på "rävrallyn" och rabbisjakt till att numera ej längre bjuda in till gemensamhets jakt och att ta ut skyhöga fällavgifter är för djävligt tycker jag. Girighet genomsyrar och förgiftar hela det underbara intresse vi alla har tillsammans oc det är själva jakten. Och det beror till stor del på att man unnar inte andra en del av kött pga att man får så otroligt bra betalt för svartförsäljning av rådjur till privatpersoner och krögare. Fy fan säger jag.... Vi ser olika på detta. Hos mig får du släppa din hund och det du skjuter blir naturligtvis ditt. Unslöshet och girighet är något soom växer sig allt starkare ju mer viltet breder ut sig. Jag kan som tydligast se detta på gotland där rådjuren har varit borta sedan 40talet och numera växt till sig ordentligt de senast 5-10 åren. Från att ha gratis bjudit in grannar, vänner grannortsboende på "rävrallyn" och rabbisjakt till att numera ej längre bjuda in till gemensamhets jakt och att ta ut skyhöga fällavgifter är för djävligt tycker jag. Girighet genomsyrar och förgiftar hela det underbara intresse vi alla har tillsammans oc det är själva jakten. Och det beror till stor del på att man unnar inte andra en del av kött pga att man får så otroligt bra betalt för svartförsäljning av rådjur till privatpersoner och krögare. Fy fan säger jag.... Värsta kommunismen jag hört om i modern tid. Varför kan inte efterfrågan få styra priset både vad gäller jakt och viltkött som det gör på övriga områden i Sverige. Guld värt med någon som tar med nyblivna jägare. Allt under 1000 kr för att sitta med en natt samt tvång att köpa grisen för 50 kr/kg är ju kompispris!
Publicerat Juni 27, 201411 yr Detta är en populär post. Värsta kommunismen jag hört om i modern tid. Varför kan inte efterfrågan få styra priset både vad gäller jakt och viltkött som det gör på övriga områden i Sverige. Guld värt med någon som tar med nyblivna jägare. Allt under 1000 kr för att sitta med en natt samt tvång att köpa grisen för 50 kr/kg är ju kompispris!Jag betalade några kronor/kg för köttet hos Qvarnhill, det var allt tycker inte det var nåt pris att tala om, vi satt ute två nätter och hade ett 100m eftersök innan vi hittade grisen. Dessutom tog han och hans kompis ur grisen mitt i natten och hängde den. Qvarnhill är dessutom INTE bonde, så man kan inte anklaga honom för att försöka flå folk för att bli av med skadedjur. Jag betalade INTE 50kr/kg.Nä i detta fallet tar jag den klagande skrivaren för vad han är, ETT JÄVLA GNÄLL över sånt som han inte vet nåt om. Qvarnhill get on the good job.
Publicerat Juni 28, 201411 yr Jag betalade några kronor/kg för köttet hos Qvarnhill, det var allt tycker inte det var nåt pris att tala om, vi satt ute två nätter och hade ett 100m eftersök innan vi hittade grisen. Dessutom tog han och hans kompis ur grisen mitt i natten och hängde den. Qvarnhill är dessutom INTE bonde, så man kan inte anklaga honom för att försöka flå folk för att bli av med skadedjur. Jag betalade INTE 50kr/kg.Nä i detta fallet tar jag den klagande skrivaren för vad han är, ETT JÄVLA GNÄLL över sånt som han inte vet nåt om. Qvarnhill get on the good job. Alltså, jag tror du missuppfattade mitt inlägg lite om du tyckte att jag skrev gnälligt?? Jag tycker det är guld och hedervärt att Qvarnhill tar med sej nyblivna jägare ut på grisjakt!! Tanken har slagit mej att göra något liknande men tyvärr får man det väldigt sällan att bli av till skillnad från qvarnhill Jag menade att det är mycket hyggligt att ta med folk till ett lägre pris än marknadspris för att ge andra jägare chansen! Det var det tidigare inlägget som jag tyckte var genomruttet, någon tyckte att jägare ska få soppapengar för att åka och jaga och sedan behålla köttet...det saknar logik i mina öron.
Publicerat Juni 28, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Själv tar jag det hela med ro, ja ganska lugnt i alla fall (om jag inte blir påhoppad), det hela är en win-win situation. Tillfredsställelsen att få guida en "oskuld" fram till första skjutna vildsvinet är obetalbar och man kan bara ana hur det känns för skytten. Det hela är ju ingen "big deal", åteln finns ju där och den fiskar bra, gillar ju att posta om nätterna och om jag gör det med någon ny, trevlig bekantskap som dessutom får chansen att spräcka en nolla är ju det kanon och jaktkompisen... Ja, han behöver aktiveras lite han också! Hittills är det bara en plump i protokollet, en ny, trevlig bekantskap från Dalarna som vid två tillfällen postat en hel och en halv natt utan att få se gris... Spooky! OK, en natt kan man kamma noll men det var länge sedan, ja mycket länge sedan t.o.m som man inte hade gris på åteln en av två nätter. Stående inbjudan utdelad till hen, det har ju blivit lite av en prestigesak för min del nu... Hen SKA skjuta en gris! Så, vi jobbar vidare med konceptet och drar vårt strå till stacken för att hålla vildsvinsstammen stången så gott det går.
Publicerat Juni 28, 201411 yr Spridningen går sakta men säkert norr ut enl. 2 olika trådar på grannforat så finns dom i Gästrikland & Hälsingland nu. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=23&t=141440 http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=23&t=67462
Publicerat Mars 27, 20179 yr Tjena, finns denna möjlighet fortfarande kvar? Hör gärna av dig, jag är mycket sugen på att vaka på gris \Micke