Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa ny hagelbock, Beretta eller annat märke..

Featured Replies

Publicerat

Jag går i tankar att köpa en hagelbock istället för Benellin, jag har alltid gillat Berettas bössor när jag svingat dom i butiker. Frågar är nu vilken modell man ska ha (eller om man ska titta på ett annat märke när man väl kikar).

Jag är inte så insatt i hagelbocksdjungeln därav önskar jag lite tips och synpunkter.

Krav:

- Hög kvalité (alltså problemfri)

- Skall fungera väl till rådjur, hare, räv, fågel av olika sort, samt på lerduvebanan (skeet, trap m.m.)

- Skall finnas i vänsterutförande

- Budget max 30k

Publicerat

Ska du ha en ny så browning 725 sporter.

Publicerat
  • Författare

Ska du ha en ny så browning 725 sporter.

Vad är argumentet till detta anser du? Alltid intressant att höra folks synpunkter...

Vet du vad som skiljer mellan Hunter och Sporter?

Publicerat

För att browning är en bössa med mer kvalitet och på nya 725an har man gjort framsteg från den tidigare 525.

Kan du hitta en vänsterbössa som passar dig på begagnatmarknaden så tror jag att du får en nästan bättre bössa för halva pengen så kan du lägga resten på skott:)

Publicerat

Skillnad mellan Hunter och Sporter är bland annat att den senare har bredare spång och handutfyllnad i pistolgreppet.

Samt, tror jag, finns med riktigt långa pipor fast det kanske Hunter gör också.

Publicerat

Skillnad i förstocken ibland med. Sporter finns i 81cm Max hos browning tror jag. Själv föredrar jag 76.

Publicerat

kan ju hitta en bra beggad perazzi för den pengen.

Publicerat

Byta en comfort mot en beretta bock?? har du feber??  :ohmy:

Publicerat

Ska du ha bössan till jakt och bana hade iallafall jag valt en med 71 pipa. 76 blir för otympligt i skog och gömslen för min smak.Men smaken är som baken (delad) :biggrin:

Publicerat

Jag går i tankar att köpa en hagelbock istället för Benellin, jag har alltid gillat Berettas bössor när jag svingat dom i butiker. Frågar är nu vilken modell man ska ha (eller om man ska titta på ett annat märke när man väl kikar).

Jag är inte så insatt i hagelbocksdjungeln därav önskar jag lite tips och synpunkter.

Vad ska du ha den till? Och hur skjuter du?

Som frågan är ställd känns det lite som "jag ska köpa bil, vilken tycker ni jag ska ha"

Krav:

- Hög kvalité (alltså problemfri)

- Skall fungera väl till rådjur, hare, räv, fågel av olika sort, samt på lerduvebanan (skeet, trap m.m.)

- Skall finnas i vänsterutförande

- Budget max 30k

Den översta och den understa (hög kvalitet & max 30k) har lite svårt att lira i hop om det nödvändigvis ska vara nytt.

Fungera till rådjur, hare och räv gör snart sagt vad skrot som helst, om du med fågel menar uppflogsjakt på morkulla så blir det en helt annan sak - då ska det vara lätt och snabbt. Ska du fila mycket på trap och Sporting är 76cm pipor ofta ansedda som snudd på korta, och vikten får gärna vara lite åt det tyngre hållet.

Känns som om du "gapar över väl mycket här"......

/T

Publicerat
  • Författare

Vad ska du ha den till? Och hur skjuter du?

Som frågan är ställd känns det lite som "jag ska köpa bil, vilken tycker ni jag ska ha"

Den översta och den understa (hög kvalitet & max 30k) har lite svårt att lira i hop om det nödvändigvis ska vara nytt.

Fungera till rådjur, hare och räv gör snart sagt vad skrot som helst, om du med fågel menar uppflogsjakt på morkulla så blir det en helt annan sak - då ska det vara lätt och snabbt. Ska du fila mycket på trap och Sporting är 76cm pipor ofta ansedda som snudd på korta, och vikten får gärna vara lite åt det tyngre hållet.

Känns som om du "gapar över väl mycket här"......

/T

Jag förstår inte din första synpunkt. Jag skrev ju nedan i det första inlägget (som du till och med själv svarar på) vad jag ska ha den till...

Varför skulle man inte få kvalité för 30K? Kvalité för mig är en fungerande bössa, inte gravyr eller högre klass på trä.

Med fågel menar jag duva, kråka, fasan m.m.

Tack för inputen ang. piplängd, som det lutar nu får det bli en bössa med 76cm pipa. I verkligheten kommer det nog bli så att jag mestadels använder den till fågel och på bana. På rådjursjakt använder jag till 95% av jakterna drilingen. Det är väl på jakter där kulvapen ej är tillåtet (och det är ju inte så jätteofta) som jag brukar ha hagelsprutan för att visa hänsyn.

Publicerat
  • Författare

Byta en comfort mot en beretta bock?? har du feber??  :ohmy:

Haha, kanske :)

Jag har alltid varit väldigt pro halvauto, men på vissa jakter har det sina nackdelar (t ex när det är mycket patron ur på fågeljakter). Därav lutar det nu väldigt mycket åt en bock.

Publicerat
  • Författare

kan ju hitta en bra beggad perazzi för den pengen.

Och vad är fördelarna med en sådan om man får fråga?

Publicerat

Perazzi gör bössor med bra kvalitet. Dock betyder det ju inte att den skjuter bättre för att den är dyrare.

Publicerat
  • Författare

Perazzi gör bössor med bra kvalitet. Dock betyder det ju inte att den skjuter bättre för att den är dyrare.

Självklart är det vad som står bakom bössan som gör det avgörande resultatet. 

Publicerat

Jag förstår inte din första synpunkt. Jag skrev ju nedan i det första inlägget (som du till och med själv svarar på) vad jag ska ha den till...

Jo, men det är en jäkla skillnad på om du ska tänka runt på fjällsidorna efter en setter, eller stå och vänta på ev fasan som labben fiser upp eller skjuta sträckläsas/änder från gömsle.

Varför skulle man inte få kvalité för 30K? Kvalité för mig är en fungerande bössa, inte gravyr eller högre klass på trä.

För 30kkr så blir det en mellanprisklassbössa som Beretta eller Browning/Miroku, ett hagelvapnens Volvo V70 eller Passat kombi. Men jag kallar nu inte en Beretta sp1 eller en passat kombi för kvalitetsvapen/bil. Det är vettiga bruksvapen men inte kvalitetsvapen.

Med fågel menar jag duva, kråka, fasan m.m.

Jo men rör du dig? Eller tänker du stå mer stilla? Hur skjuter du? Snabbt eller mer sävligt?

Tack för inputen ang. piplängd, som det lutar nu får det bli en bössa med 76cm pipa. I verkligheten kommer det nog bli så att jag mestadels använder den till fågel och på bana. På rådjursjakt använder jag till 95% av jakterna drilingen. Det är väl på jakter där kulvapen ej är tillåtet (och det är ju inte så jätteofta) som jag brukar ha hagelsprutan för att visa hänsyn.

Om du nu gillar långa lite mer tröga skjutegenskaper så ja - annars blir det bättre om du går ner mot 68-61cm.

Bättre skjuter den garanterat, i alla fall om den matas med bra ammunition. Sedan om skytten skjuter bättre med den är en annan femma. Men du kan inte jmf en Perazzi med en sketen dussinberetta..... Det är två helt olika saker.

T

Publicerat

Jo, men det är en jäkla skillnad på om du ska tänka runt på fjällsidorna efter en setter, eller stå och vänta på ev fasan som labben fiser upp eller skjuta sträckläsas/änder från gömsle.

För 30kkr så blir det en mellanprisklassbössa som Beretta eller Browning/Miroku, ett hagelvapnens Volvo V70 eller Passat kombi. Men jag kallar nu inte en Beretta sp1 eller en passat kombi för kvalitetsvapen/bil. Det är vettiga bruksvapen men inte kvalitetsvapen.

Jo men rör du dig? Eller tänker du stå mer stilla? Hur skjuter du? Snabbt eller mer sävligt?

Om du nu gillar långa lite mer tröga skjutegenskaper så ja - annars blir det bättre om du går ner mot 68-61cm.

Bättre skjuter den garanterat, i alla fall om den matas med bra ammunition. Sedan om skytten skjuter bättre med den är en annan femma. Men du kan inte jmf en Perazzi med en sketen dussinberetta..... Det är två helt olika saker.

T

Jag tänkte bössa, kontra choker , kontra ammo.

Där vart jag kluven om spridningen blev en annan kvalitet på genom märkesvalet på bössan.

Publicerat

Jag tänkte bössa, kontra choker , kontra ammo.

Där vart jag kluven om spridningen blev en annan kvalitet på genom märkesvalet på bössan.

Med bra ammunition märker du skillnaden...... Du kan knappa in lite med permiumchoker till beretta/browning men ikapp Perazzi/B25 kommer man vanligen inte.

/T

Publicerat

är väl part i målet, men beretta 692 är riktigt trevlig! ligger dock någon tusenlapp över din budget :/

Publicerat

törs lova att ammunitionen betyder betydligt mer än valet av bössa när vi är uppe i bra bruksvapen/kvalitetsvapen. 

Jag tror inte det är många fåglar som jag har tappat för att jag skjuter Beretta istället för B25. DÄREMOT vet jag att jag tappat fågel för att jag proppat i Gyttorppatroner i den :devil:

Men som PMT säger, välj bössa efter användning,

rörlig jakt- lätt bössa o kortare pipor

stationär jakt och lerduvor- tyngre bössa o längre pipor

fågeljakt från gömsle (framförallt om det är ligggömsle)- behåll för allt i världen benellin

Om du har plats i garderoben så behåll halmfläkten som komplement. 

Publicerat

törs lova att ammunitionen betyder betydligt mer än valet av bössa när vi är uppe i bra bruksvapen/kvalitetsvapen. 

Skillnaden är faktiskt ganska stor även mellan standardBeretta och Perazzi, i synnerhet om du kör med orginalchokerna till Berettan och börjar sträcka avstånden lite. Men visst, det måste till bra ammunition för att man ska kunna se/mäta det.

Jag tror inte det är många fåglar som jag har tappat för att jag skjuter Beretta istället för B25. DÄREMOT vet jag att jag tappat fågel för att jag proppat i Gyttorppatroner i den :devil:

Tyvärr är det ju så att G inte längre är den kvalitetsproducent de en gång var......

/T

Publicerat

Vill någon lägga upp märken, modell samt storlek på patroner lämpliga till rävjakt?

Publicerat

Vill någon lägga upp märken, modell samt storlek på patroner lämpliga till rävjakt?

Kanske inte riktigt hör hemma i tråden................ :thumbsup:

Men..........kolla vad som skjuter bra i din bössa! Jag Kör fn en gammal batch Gyttorp nickel magnum us3 till tolvan och Winchester super speed 28g us2 och 4 till tjugan. Tycker 3or om ca 30-32 g är lagom.

Publicerat

Kanske inte riktigt hör hemma i tråden................ :thumbsup:

Men..........kolla vad som skjuter bra i din bössa! Jag Kör fn en gammal batch Gyttorp nickel magnum us3 till tolvan och Winchester super speed 28g us2 och 4 till tjugan. Tycker 3or om ca 30-32 g är lagom.

Nä vet men är man ändå inne på träffbilder så :)

Ok, tack! Ska kolla vad som är vettigt.

Publicerat

Beror ju lite på choke med, men räven har en ganska liten kropp så man ska inte fara på med för grova hagel. Personligen föredrar jag en 6a eller 5a med lite fart i, lagom laddvikt på 1/2 choke är i 28till 32g.

Så en bra 5a som trivs i din bössa och som håller lite fart, gärna med härdade hagel så får du bra träffbilder även om farten är hög.

T