Publicerat November 18, 201312 yr Gokväll, jag har av lite olika skäl fått in en 7 mm RM i skåpet. Nu är detta inte min favoritkaliber men när min huvudbeväpning för tillfället består av en 358 win kan jag absolut se en plats för en 7mm. Den enda 7mm kula som jag har på hyllan är 300st 162 grains amax, frågan är vad ni tror om den kulan i ca 900 m/s för blandat klövvilt? Jag lär nog prova oavsett men det vore kul att höra vad forumets erfarenheter säger? Henrik
Publicerat November 18, 201312 yr Som du vet så har jag jagat omfattande med A-max,mest då i kal 6mm 105gr och .30 155 och 178gr. Jag har skrivit det tidigare vid något tillfälle att jag upplever A-max i funktion och effekt som en V-max fast med djupverkan. I kal .30 expanderar kulorna till 2,5ggr kuldiametern med hyffsad restvikt,vill minnas att jag har ett par 155gr kulor som ligger mellan 65-70%,sårkanalen är ordentlig men inte överdriven,sköt två 50 kilosgrisar vid ett tillfälle mitt i bogarna och det var förvånansvärt fint i ingångsbogarna. Märker ingen skillnad i effekt mellan 155gr med ett Vo om 890m/s eller 178gr och 820m/s,däremot så bryts mina 105gr kulor i 6mm sönder mer men då går ju dom en bit över 900m/s. Om det är ett gyllene fönster för A-max för jakt oavsett kaliber och kulvikt under 900m/s ska jag låta vara osagt men funkar bra gör dom. /Mike
Publicerat November 18, 201312 yr Skulle tro att träff i stora ben, kort håll inte ser snyggt ut, annars är jag övertygad om den goda verkan. Christian
Publicerat November 19, 201312 yr Författare Hmm, det låter ungefär som jag misstänkte. Jag får väl försöka lägga mig en bit under 900 m/s med 162:orna vilket såklart innebär skapligt modesta tryck. Bössan som är en T3 super varmint kommer att användas vid jaktformer som möjliggör lite mer "finskjutande" så några grova ben räknar jag inte med att kulorna skall behöva penetrera. Tanken är inte att det skall bli värre utmaningar än spjälstaket eller halskotpelare för denna kombination men det känns tryggt att veta att det finns lite marginal om det skulle krävas. Återstår att se om och hur de skjuter i bössan, verkar som att jag kommer att kunna testa det rätt snart Henrik
Publicerat November 19, 201312 yr Författare Kalle (a k a WT) meddelade som bekant igår att han hade ett lee verktyg som han erbjöd sig att låna ut. Som den allmänt hyggliga prick och hedervärdige samhällsmedborgare han är så satte han sig i bilen i morse för att leverera det i egen hög person. På grund av diverse gynnsamma omständigheter så uppstod det en möjlighet att ta en halvdag ledig i dag och det var jag så klart inte sen att utnyttjade. Jag for hem med det lånade verktyget, kalibrerade snabbt som Ville Vessla 20 hylsor, i med fed 215 tändhattar. Kollade snabbt med QL och fastnade för 65 grains MRP som en laddning som både var verkligt mild utan att för den sakens skull ge farligt låga tryck, dessutom verkade den enligt QL ge de önskvärda 900 m/s. Patronlängden sattes till 85 mm för att säkerställa att patronerna funkade i magasinet och 30 minuter efter jag kommit hem var laddningen klar Återstod bara att fixa till bössan, häromdagen var jag och hämtade en T3 super varmint som i huvudsak skall utgöra grunden för kommande projekt men eftersom det tar en liten stund att allokera delar till detta framtida projekt kunde jag mjligen kosta på mig att använda bössan i originalkonfiguationen så länge. Nåväl, på med ett AV 6-18x50 som jag hade liggande och kontrollerade att det hamnade ok innan jag for iväg till banan. Det tog mig fyra smällar att dels konstatera att bössan i originalutförande och med min milda laddning (som snittade 902 m/s) var rätt hyfsad att skjuta med och att vara skapligt inskjuten. Jag drog då iväg två tre skottare, den ena landade på 12 mm och nästa med lite justerat träffläge låg på 13 mm. Samtidigt som jag kämpade med att få till vettiga träffbilder med 358 win så är det bara att konstatera att de kan sätta ihop bössor som skjuter de där finnpajsarna dessutom verkar det som att det går att få 7 mm rem mag att skjuta vettigt och uppföra sig rätt belevat också. Ibland undrar jag varför man går över ån efter vatten Jag bifogade lite bilder som bilagor eftersom jag hade lite strul med att ladda upp dem i svaret
Publicerat November 19, 201312 yr Författare Efter mina tillkortakommanden med 358:an var det skönt för självförtroendet att den gamla knekten kunde vingla in ett par skott i samma härad Om jag nu skall börja felsöka den kanske det är denna pang som får agera allroundpang, tål att tänkas på. Henrik
Publicerat November 19, 201312 yr Från Ballistic Studies (Nathan) 7mm RM: The 162 grain Hornady A-Max is an excellent long range hunting bullet - although Hornady never designed the A-Max for hunting. Its only limitation is at close ranges where early bullet blow up can limit penetration on stout bodied medium game. On light bodied game (under 60kg/130lb) at impact velocities above 2900fps, entry wounds can be up to an inch in diameter, internal wounding is violent followed by an exit wound of a similar diameter to the entry wound.On game weighing between 70 and 90kg at impact velocities above 2900fps, the A-Max tends to produce a normal caliber sized entry wound followed immediately by widely diffused wounding through vitals. The bullet then comes to rest in the offside muscle or bone. The A-Max often appears as though it has the potential to produce a complete failure (surface bullet blow up) but it never quite does. Kills are either fast or slightly delayed, game soon succumb to internal wounds. Personally, I cannot bring myself to trust a bullet that is incapable of penetrating through offside muscle and bone therefore I prefer to take neck shots on stout bodied game at close ranges when using the A-Max. For ordinary chest shooting at point blank ranges, the A-Max is best used on game weighing no more than 70kg (155lb).At impact velocities of 2900 to 2700fps, the A-Max shows more uniform behavior across a wide range of game weights. Internal wounding is violent followed by exit wounds averaging 1” diameter on lighter bodied game. 80kg (180lb) is perhaps a realistic maximum body weight for the A-Max at these velocity parameters.Between 2600 and 2000fps, the A-Max comes into its own. Internal wounding is thorough, exit wounds can be very large due to the size of the remaining bullet fragments. From a velocity of 3100fps, the A-Max crosses the 2000fps mark at 775 yards. Beyond this range, the A-Max is somewhat reliant on bone to initiate expansion. The A-Max is able to produce wide wounding at 1600fps (1135 yards) when shots strike the lower scapular and leg bones of game.At velocities of 2600 and below, the A-Max is again, best suited to game weighing up to 80kg (180lb) but can produce adequate results on game weighing up to 150kg (330lb). Hunters in the U.S have taken Elk sized game (320kg/700lb) with the A-Max however, the .30 caliber 178 and 208 grain A-Max are much more emphatic killers on big animals at long ranges. Raggarö, som sköt en vildget på 50 meters håll med A-Max......
Publicerat December 14, 201312 yr Henrik! Hur ser ditt recept ut för handladdning av amax 162 grainaren till 7mm rem magen??
Publicerat December 14, 201312 yr Författare Geronimo, det är mycket enkelt. 65 grains MRP, fed 215 tändhattar, laddade till 85mm eftersom det var den längsta COL som lirade med mitt magasin. Henrik
Publicerat December 14, 201312 yr Heheheh, jag har ju laddad 45-70 fram till nu...lite mer småpill med 7mm rem mag Jag får ju hem min sprillans nya t3 varmint i kkc kolv vilken vecka som helst (8-15 veckor väntan på licens)
Publicerat December 14, 201312 yr Författare Det kan nog bli en riktigt trevlig bössa, eftersom än min laddning är skjuten i en T3:a så är jag rimligt säker på att dina magasin också sväljer patroner med 85 mm patronlängd. Henrik
Publicerat December 15, 201312 yr Författare Självklart, farten låg på 902 m/s. Förvisso ingen maxladdning men den kändes rätt "lagom" i hastighet med avseende på kulans konstruktion. Än så länge har jag bara provat laddningen på ett rådjur som la sig snällt efter ett klassiskt lungskott utan någon iögonfallande köttförstöring. Henrik
Publicerat December 15, 201312 yr Hur kommer det sig att Hornady inte rekommenderar den som en kula för jakt? Bara som Match kula. Den har ju blykärna och plastspets?? Som deras varmintkulor också har? Vad skiljer den från resten? Tänkte köra 155gr i .308
Publicerat December 15, 201312 yr Jag ska ge mig på att testa vildsvin på vak med denna kulan i 162 grain. Så frågan är om man skulle ta och ladda den lite vassare, någon som har mer koll på detta!? Min åtel ligger cirkus 130 meter från där jag sitter (har tyvärr inga andra möjligheter att placera den)
Publicerat December 15, 201312 yr Kikade efter o i min 7x64 laddade jag upp lite A-max o fritt i minnet var de elakare än SSTn. Lite osäkra hastigheter men runt 830m/s borde de ligga på. En trevlig välskjutande kula är det. Hur har det gått Henrik, har du lagt ner något vilt med kulan? //
Publicerat December 15, 201312 yr Författare Nja, de enda vilten som jag skjutit hittills är ett rådjur som jag sköt i spjälstaketet och en räv. Bägge två for till de sälla jaktmarkerna snabbt och enkelt men det kommer knappast som någon överraskning. Än så länge har det inte blivit något klass 1 vilt för bössan men om inte förr så hoppas jag kunna fixa till det över helgerna. Henrik
Publicerat December 15, 201312 yr Vi avvaktar då det kanske räcker med 900 m/s för vildsvin... Hör av dig efter helgen gått då, Henrik skitjakt på er!!
Publicerat December 15, 201312 yr Författare Jag är rätt övertygad om att 900 m/s kommer att funka även på grisarna. Om jag inte rapporterar resultaten av helgernas övningar får väl herrskapet påminna mig Henrik
Publicerat December 15, 201312 yr Heheheh, får väl själva komma ihåg det Ha en fin fortsatt kväll...nu ska jag kolla Thomas Haugland och hans skytte med A-maxen en stund!!
Publicerat December 15, 201312 yr Förvisso inte en 7mm rem mag...men det är ju en 162 grainare A-max http://www.youtube.com/watch?v=wm7tTrhYtuk
Publicerat December 15, 201312 yr Hur kommer det sig att Hornady inte rekommenderar den som en kula för jakt? Bara som Match kula. Den har ju blykärna och plastspets?? Som deras varmintkulor också har? Vad skiljer den från resten? Tänkte köra 155gr i .308 Varför dom slutat med det får vi gissa oss till. Första generationens a-max rekommenderades för typ "varmints and thinskinned game" jag har några askar kvar av dom. När dom började med AMP jackets så ändrades det, kanske är det så att dom tjänar mer per såld jaktkula än skyttekula? kanske är jänkarna lite för dumma och använder A-max till vilt som borde tacklas med tuffare kulor? Hur som vad som skiljer A-max från resten är avsaknad av blylås och samma tjocklek på manteln runt hela kulan,A-max mantel är mer lik V-max än tex SST. Expanderar gör den varje gång! dock snabbt och okontrollerat så kulan passar inte till all jakt men fungerar ypperligt för den som kan och väljer att placera kulan på annan plats än mitt i bogleden. /Mike
Publicerat December 15, 201312 yr Varför dom slutat med det får vi gissa oss till. Första generationens a-max rekommenderades för typ "varmints and thinskinned game" jag har några askar kvar av dom. När dom började med AMP jackets så ändrades det, kanske är det så att dom tjänar mer per såld jaktkula än skyttekula? kanske är jänkarna lite för dumma och använder A-max till vilt som borde tacklas med tuffare kulor? Hur som vad som skiljer A-max från resten är avsaknad av blylås och samma tjocklek på manteln runt hela kulan,A-max mantel är mer lik V-max än tex SST. Expanderar gör den varje gång! dock snabbt och okontrollerat så kulan passar inte till all jakt men fungerar ypperligt för den som kan och väljer att placera kulan på annan plats än mitt i bogleden. /Mike Inget blylås låter ju inte så fint. Hur stor chans är det att kulan delar sig vid en sned benträff? Nåmen mitt i bogleden skjuter väl ingen människa som ens börjar titta på såna här kulor. Du som har QL. Vilken fart och hur mycket krut skulle du säga för .308 155gr? Främst ämnat för säl,rådjur och predatorer. Alltså mer medelstora till mindre djur. Du vet ju var jag placerar mina skott också. Borde jag använda den här kulan överhuvudtaget då eller är det nackskott som gäller?
Publicerat December 15, 201312 yr Läser man runt lite ser man ju att jänkarna använder den helt fullt ut som jaktkula. Tycker ändå v-maxen har en jämn expansion efter att ha bombat lite vilt med den tycker jag den stannar lika snabbt i allt. Men a-maxen är lite osäker alltså? Alltså så länge man träffar rätt