Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

162 grains Amax

Featured Replies

Publicerat

A-max är inte osäker,öppnar fint och svampar upp till mins dubbla kuldiametern,men den är inte konstruerad för att penetrera eller ha hög restvikt,är man medveten om det så finns ingen bättre kula.

Jag laddade 155gr A-max till 890m/s i MIN förra .308 pipa 24" med 49.5gr N550  sköt vildsvin,dovhjort och rådjur med det receptet,den kommer funka lika bra för det du ska jaga.

Kulan kommer gå sönder vid benträff och om man väljer alternativ träffpunkt dvs ej lungskott så blir effekten omedelbar :wink:

Bild på en 155gr A-max skjuten i gelatin på 100m, kulan har svampat till 2,5ggr kuldiametern och har en restvikt på 70%

/Mike

post-240-0-74362400-1387144386_thumb.jpg

Publicerat

Efter mina tillkortakommanden med 358:an var det skönt för självförtroendet att den gamla knekten kunde vingla in ett par skott i samma härad :wink:

Om jag nu skall börja felsöka den kanske det är denna pang som får agera allroundpang, tål att tänkas på.

Henrik

har du inte hunnit testa sierra kulorna än.

Publicerat
  • Författare

Daniel, tyvärr har jag inte hunnit till skjutbanan ännu. Vare sig för att testa sierran eller provskjuta kolv/kikare med befintliga laddningar.

Henrik

Publicerat

Jag laddade 155gr A-max till 890m/s i MIN förra .308 pipa 24" med 49.5gr N550  sköt vildsvin,dovhjort och rådjur med det receptet,den kommer funka lika bra för det du ska jaga.

Och den pipan hade en längd på? Ger mej lite mera att gå på. Kommer ha ganska lång pipa på m55an så länge den är .308.

Publicerat

Med tanke på att du själv citerade Mike när han skrev att pipan var 24" funderar jag på vilken ytterligare information du ha?

Hoppsan... Lite trött.

Publicerat

A-max är inte osäker,öppnar fint och svampar upp till mins dubbla kuldiametern,men den är inte konstruerad för att penetrera eller ha hög restvikt,är man medveten om det så finns ingen bättre kula.

Kulan kommer gå sönder vid benträff och om man väljer alternativ träffpunkt dvs ej lungskott så blir effekten omedelbar :wink:

Bild på en 155gr A-max skjuten i gelatin på 100m, kulan har svampat till 2,5ggr kuldiametern och har en restvikt på 70%

/Mike

En 208 gr AMAX i moderata hastigheter i .30 (30-06) borde således bli en förträfflig jaktkula för diverseskytte i skogen och man behöver inte vara orolig över effekten...

kommentar önskas av dig mike  :smile:

Publicerat

208 A-max i min 30-06AI kommer nog bli en mycket trevlig bekantskap särskilt med tanke på att den nästan har 100 enheter bättre S.D än vad 155gr A-max har :cool:  men det är fler kulor som ska provas ut.det kan lika gärna bli en 200gr Sierra GK.

Precision på distans får fälla avgörandet.

/Mike

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur gick det Henrik? har det blivit något klass 1 vilt fällt med amax 162 grainaren??

Publicerat
  • Författare

Nej, än så länge har det varit lite stolpe ut när det gäller klass 1 vilten men ytterligare ett rådjur har det allt blivit.

Henrik

• 2 months later...
Publicerat

Inga klass 1 vilt ännu??

Publicerat

208 A-max i min 30-06AI kommer nog bli en mycket trevlig bekantskap särskilt med tanke på att den nästan har 100 enheter bättre S.D än vad 155gr A-max har :cool:  men det är fler kulor som ska provas ut.det kan lika gärna bli en 200gr Sierra GK.

Precision på distans får fälla avgörandet.

/Mike

208orna var långa och snygga, I hope they serve you well...

:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Än så länge har det blivit en dov och ett par årsgrisar men de är allihop skjutna i spjälstaketet med rätt höga lungskott vilket inneburit att de lagt sig synnerligen snällt i skottet.

Än så länge har jag inte skjutit något stort klass 1 vilt eller haft någon mer krävande skottplacering men "so far, so good".

//Henrik

Publicerat

skall jag tolka "höga lungskott" som lite "ojsanskott"  :cool:  :wink:

Publicerat
  • Författare

Kalle, självklart får du tolka det som du vill :wink:

Faktum är att jag gillar att sätta kulan lite högt i lungorna precis bakom bogen eftersom det ger bra effekt och ringa köttförstöring (om man inte är revbensfantast). Detta under förutsättning att jag använder en lite mjukare/blötare kula i skapligt hög hastighet. Bägge dessa parametrar torde en 162 grains amax med ett Vo på 900 m/s uppfylla....

//Henrik

Publicerat

Mys-pys  :yes:

sätter du skotten likadant på grisarna, eller är det nacken/under örat som gäller!?