Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
M-Ola

Rökeri i närheten av Lund

Recommended Posts

M-Ola

Hej

Är det någon som har koll vart man kan lämna in lite Dovhjorts-delar för rökning i närheten av Lund?

Är intresserad av både kall och varmrökt men de som jag brukade lämna till har slutat att ta i mot från privatpersoner.

/Mats-Ola

M-Ola

Efter mycket googlande och annat så svarar jag själv på detta. Man kan lämna på Holmgrens charkfabrik på Kalkstensvägen i Lund.

30:-/kg för varmrökt och 40:-/kg för kallrökt. På måndag ska dovkalven få bidra med ett bakben för varmrökning och ett framben för kallrökning.

N Holmgrens Charkuterifrabrik AB
Kalkstensvägen 6
224 78 Lund
Tel: 046 – 15 79 90

Öppettider
Måndag Onsdag Torsdag 06:00-14:15
Tisdag och  Fredag 05:00-14:15

• Like 1

Jenseff

Tackar hövligt för tipset, har haft exakt samma funderingar.

Blir nog ett besök där så småningom!

22kort

Glöm nu inte att köpa ett gäng knakar när ni är där  :yes:

skaneman

Jättebra info ! Spec då han jag bruka lämna till gått bort nyligen :(

M-Ola

Kan nu meddela att båda delarna är hämtade. Det blev de båda bakbenen som  lämnades in. Hämtade den varmrökta efter en vecka och den kallrökta i fredags. Den varma kostade 80:- och den kalla 60:- 

Är helt nöjd och nu ska båda hamna på julbordet hos svärföräldrarna tillsammans med julskinka och revben från ett vildsvin. Alltid kul med kött från egenskjutna djur.

God jul och gott nytt på er.

pfrep

Har glömt tacka för tipset. Har fått varmrökt två rådjursfioler och en dovfiol. Ser bra ut men har inte hunnit testsmaka än

M-Ola

Var och hämtade en Rådjursskinka och ett vildsvinsytterlår  som är kallrökta samt en slaksida från vildsvin som jag fick "baconrökt" i dag på Holmgrens.

160:- totalt och allt smakar underbart.

Frågade samtidigt om man kan lämna in en hel liten "grillgris" för varmrökning och det skulle gå utmärkt om den inte var för stor.

Så nu är det bara att vänta på att de randiga växer till sig på åteln. :smile:

post-14420-0-61040000-1393576068_thumb.j

M-Ola

Baconen blev bra. Nu får man bara skaffa en bra skärmaskin så man kan få tunna skivor....

post-14420-0-83346500-1393681839_thumb.j

INHWAN-Wannabe

Tack! Jag fällde mitt första vilt förra veckan, en råbock. Ska stycka den i veckan och funderar på att lämna in något för rökning.

M-Ola

Kan rekommendera att kallröka bogarna, om de finns kvar, och varmröka en skinka. 

INHWAN-Wannabe

Kan rekommendera att kallröka bogarna, om de finns kvar, och varmröka en skinka.

Tack för tipset! Allt är kvar. Så himla bra att få lite råd när man är en sån rookie som jag.

Hur är det sedan med hållbarheten. Kan man vakuumpacka eller på något sätt använda det som röks nu till Jul?

Wizard

Traditionellt så rökte man kött just för att konservera det - men då pratar vi enbart om kallrökt.

Varmrökt kött tillagas också under processen och då får man hantera det som man gör med all annan tillagad mat man har hemma - antingen ett par dagar i kylskåp eller så får man frysa in det.

Salthalten i köttet efter det har saltats in har också en konserverande effekt.

Skall du ha kött till jul så får du salta in och kallröka helt enkelt.

M-Ola

Som Wizard säger ovan så det varmrökta får in i frysen om det skall hålla sig. Kallrökt brukar hålla sig länge. Jag brukar finstycks skinkan, vakuumpacka och frysa in den samt skära loss det kallrökta och vakuumpacka i portionsbitar och lägga i kylen. Är ju gott att ta med en bit när man skall ut och jaga.

INHWAN-Wannabe

Lämnade in båda bakbenen för kallrökning i torsdags. Klart om 3 v från måndag.

INHWAN-Wannabe

Fantastiskt gott!

xwing1976
På ‎2014‎-‎02‎-‎28 at 09:32 M-Ola sa:

Var och hämtade en Rådjursskinka och ett vildsvinsytterlår  som är kallrökta samt en slaksida från vildsvin som jag fick "baconrökt" i dag på Holmgrens.

160:- totalt och allt smakar underbart.

Frågade samtidigt om man kan lämna in en hel liten "grillgris" för varmrökning och det skulle gå utmärkt om den inte var för stor.

Så nu är det bara att vänta på att de randiga växer till sig på åteln. :smile:

post-14420-0-61040000-1393576068_thumb.j

Ser fint ut :) 

xwing1976

Lämnade in lite på Holmgrens idag. Dov: ytterlår och "entrecote"; rådjur: hela frambogen "fiol".  Skulle saltas en vecka och sedan rökas, klart om cirka 2-3 veckor. Skall bli roligt att prova. Lite svårt att röka själv, när man bor i lägenhet.

Någon som vet var i Lund med omnejd man kan lämna in fågel: vildand och fasan? Det gick inte på Holmgrens. 

En del av er varmröker vilt?! Hur blir det? Jag har aldrig smakat annat än varmrökt gris (domesticerad), det är gott. Den är fetare än vilt. Hur blir varmrökt vilt? Vilka delar brukar ni röka?

Takko

Röker det mesta men mest baklåret från gris och rå. En del hjärtan också och det blir finfint:yes:

xwing1976
11 hours ago Takko sa:

Röker det mesta men mest baklåret från gris och rå. En del hjärtan också och det blir finfint:yes:

Ok!

Tyvärr är det många som inte tar emot hjärta och fågel.

Takko

Du får kolla runt lite i jaktlaget mm. om någon känner nån som röker osv. Lättare om du kan få nån kontakt på så vis. Lämna in så är det ju lite begränsat med vad man tar emot som du säger. Bor du så att du kan röka själv eller är det kört?

xwing1976
På 2017-08-26 at 12:52 Takko sa:

Du får kolla runt lite i jaktlaget mm. om någon känner nån som röker osv. Lättare om du kan få nån kontakt på så vis. Lämna in så är det ju lite begränsat med vad man tar emot som du säger. Bor du så att du kan röka själv eller är det kört?

Ja, det är tyvärr ingen i laget som röker, men visst någon har kanske kontakter.

Jag bor i lägenhet. Har förvisso en mycket rejäl balkong, men grannarna skulle nog klaga om det doftar för mycket. 

Takko
7 hours ago xwing1976 sa:

Ja, det är tyvärr ingen i laget som röker, men visst någon har kanske kontakter.

Jag bor i lägenhet. Har förvisso en mycket rejäl balkong, men grannarna skulle nog klaga om det doftar för mycket. 

Ja det är ju inte så lätt. Håll öron på vid gavel så kanske du får napp på nån som röker. 

Krågejägarn

Lämnade in älg- och dovhjärta för rökning hos Holmgrens i morse, kunde ev vara färdigt denna veckan. Har aldrig ätit det tidigare så det ska bli mycket spännande! :D