Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpare som inte hämtar vapen?!

Featured Replies

Publicerat

Har ett väldigt irriterande problem. Har "sålt" ett vapen till en köpare som inte hämtar eller betalar "sitt" vapen.

Redan i maj månad kom vi överens om köpet men han strulade till det och fick inte sin licens förän i augusti.

Han har fortfarande inte hämtat vapnet och det börjar bli drygt. Jag kan ju inte sälja det till någon annan för han har ju licensen.

Nu svarar han inte i telefon och sist jag pratade med honom för typ en månad sedan var det tusen ursäkter och han skulle ställa allt till rätta.

Vad kan jag göra? Kan man ta tillbaka licensen?

Jag vet att den förfaller efter 6månader om han inte hämtat vapnet men vad händer då? Står jag med ett vapen utan licens då?

Jag blir rent ut sagt så jä**la förbannad bara jag tänker på det. Är det någon som varit med om lliknande?

Publicerat

Jag skulle ha tagit kontakt med polisen och höra vad de säger om situationen.

Kladdat från padda med hjälp av tappadtolk.

Publicerat

Jag brukar alltid ta ett förskott på 10-20% vid vapenaffärer...innan man skickar licensen. Brukar vara ett bra incitament för köparen att fullfölja inbillar jag mig ;) Hjälper ju inte dig nu...men till nästa gång kanske B)

Publicerat

Bra knepigt system, först kan man se ut en bössa med tom plånbok. Skicka in ansökan, få licens efter flera månader och sedan spara ett halvår till för att lösa den.

Helt enkelt gå till handlaren och säga, "schysst pang jag tar den, ses om ett år"

Publicerat
  • Författare

Ja. Man slutar ju att lita på folk.

Publicerat

Och jag brukar låta köparen söka inköpstillstånd/"öppen licens". Då är inte vapnet uppbundet om ansökan avslås men överklagas, eller köparen strular. Och då har man dessutom originallicensen kvar under processen.

Men klen tröst nu... Om han har skickat in originallicensen så måste det rimligen visa att ingått ett avtal.

Publicerat

Magiska ordet vid försäljning av vapen är "förskottsbetalning" ;)