Publicerat Juli 7, 20179 yr Detta är en populär post. Jag skäms som en hund över bristen på koll, men tänkte ändå delge mina erfarenheter. I måndags på prova-på kvällen hade jag med flera bössor. Jag har laddat sst i både 8x57js och 338-06Ai. I spöregnet rev jag åt mig några sst och 338an, fattade inte varför jag inte träffade, 40 plåt på 300 meter är ju galet stort. Efter ett par skott fick jag dessutom ett klick. Det har väl aldrig hänt förr, om något så har min gamla m98 ett bastant anslag. Jag ser då att en tomhylsa har väldigt kort hals... Säga vad man vill om gamla m98or, men att utdragaren hållt patronen så hårt att slagstiftet kunnat avfyra laddningen är ganska häftigt. Nåväl, jag vill på intet sätt uppmana till denna form av fireforming, det är alltid bättre att utgå från den hylsan som från konverterats
Publicerat Juli 7, 20179 yr Författare Detta är en populär post. 14 minutes ago Christian N sa: gör inte om det. /C Det har jag inga ambitioner om, tro mig.
Publicerat Juli 7, 20179 yr 29 minutes ago MarkusR sa: Säga vad man vill om gamla m98or, men att utdragaren hållt patronen så hårt att slagstiftet kunnat avfyra laddningen är ganska häftigt. Har du sett en 10,75X57 patron ? Den måste "hänga" i utdragaren, för den har nästan ingen hals- likaförbenat funkar den fint När Mauserutdragaren har skjutets framåt in i lådan trycker pipringen så hårt på utsidan att den inte går att rubba i sidled- det är det som är en del av det finurliga att den ALLTID får tomhylsan med sig ut även fast den sitter fast (samt att den drar över så stor del av hylsans omkrets jämför med en push-feed) Jo, nog kunde dom göra bössor dom gamla Germaner
Publicerat Juli 7, 20179 yr Författare Visst är det en gedigen konstruktion, det är därför jag gillar den Men nej, jag har inte sett 10,75*57.
Publicerat Juli 7, 20179 yr Detta är en populär post. Jag letade fram den i min lilla samling och kom att tänka på att jag måste se till organisera upp dom snyggt och göra en fin display. Då ska jag göra ett bildreportage och berätta lite om några av "godingarna"...
Publicerat Juli 8, 20179 yr Vi... eller jag råkade stoppa några 243w i en bössa med kaliber 308w och jag bommade också... fattade inte förens jag kollade hylsbotten och det stod ju inte alls 308 där numera så är det endast en bössa och dennes patroner i skjutbänken när det ska provakjutas nånting