Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulfång inne

Featured Replies

Publicerat

Det här låter antagligen lite korkat men har någon provat att skjuta inne? Jag håller på att bräjka in bössan och skall rengöra efter varje smäll, 10-12 smällar i rad. Jag bor så jäkla illa till att grannar, katter, hundar och kor skulle ställa till ett jävla liv om jag drog på utanför huset. Det blir otroligt många mil om jag skall köra fram och tillbaka till skjutbanan bara för att bränna av ett skott i vallen. Skulle man kunna dra på sig hörselskydden och bränna av skotten i en hink med sand eller vatten ute boden? Bra, dålig eller mittimellanbra fundering?

Publicerat

Var är problmemet med att göra rent pipan på skjutbanan?

Skjuta inne gör man med luftgevär.

Publicerat

Inte skjuta inomhus  ;)

Publicerat
  • Författare

Det var varmt i dag men -16 häromdagen. Skall inte direkt bli oväder framöver heller. Svinkallt att stå och pilla med kemikalier ock läskstång på den banan jag har tillgång till. Sedan blir 4 mil x 12skott ganska långt. Varmare, bekvämare och billigare om det gick att sätta skotten i något säkert inne i uteboden/garaget. Typ en stor hink full med sand. Ok att en del bara skjuter luftgevär inne men det kanske beror på att man inte provat något värre. Men, om man ställer sig bakom frysen och plockar ner racercykeln med kolfiberram så borde det vara lugnt, eller??

Publicerat

Okej skaffa en ekstock modell grov o ca 1 meter så är du iaf säker på att det stannar. Men kom inte o gnäll när du fipplat o satt en smäll utanför...

Vad har frysen o räcercyckeln med saken o göra?

Publicerat

Jag har skjutit 22wmr inomhus och det gör jag aldrig mer om. Dels för att det smällde nått otroligt i källargången. Dels för att grannarna (förståerligt nog) ringde och undrade... nä krutvapen skjuter man på skjutbana. Ta med rengöringskitet. Skjut och gör rent om vart annat, du ska ju inte åka hem emellan skotten toker :thumbsup:  

Publicerat

Jag tycker personligen att det är helt onödigt att rengöra mellan varje skott vid break-in.

3-5 skott, sedan rengöring har funkat bra för mig när pipan har varit av någorlunda kvalitet.

Det viktiga är att inte skjuta pipan het, utan ta det lugnt.

Det finns ingen anledning att slösa bort kulor i hinkar, väggar eller någon annan inredning,

Man kan mycket väl börja pejla in precisionen under break-in.

Så du klarar dig nog med en sväng till banan, om du tar med rejäla tumvantar   :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Okej skaffa en ekstock modell grov o ca 1 meter så är du iaf säker på att det stannar. Men kom inte o gnäll när du fipplat o satt en smäll utanför...

Vad har frysen o räcercyckeln med saken o göra?

Jo, cykeln är så jävla dyr och frysen känns ganska säker. Sedan kan det nog vara rätt svårt att förklara splitterskador i ramen för försäkringsbolaget. Och kan jag inte smussla med den får jag aldrig köpa en sådan underbar cykel igen för frun. Speciellt inte om jag skjutit i den... :)

Publicerat

Var är problmemet med att göra rent pipan på skjutbanan?

Kan vara uttryckligen förbjudet. Se punkt 9: http://www4.idrottonline.se/RosersbergsSpSK-Skyttesport/Sakerhet/Sakerhetsregler/

Om trådstartaren bor så att han får skjuta utomhus hemma och har ett säkert kulfång (en hink räcker inte alls) tror jag det skulle kunna vara värt att fundera på ljuddämpning ute i stället för kulfång inne.

Publicerat

How about no?

Publicerat
  • Författare

Jag har sett film när Jouko (i bågforumet) skjuter 30-06 i en hink med sand från tio meter. Kulan stannar i hinken varje gång. Känns som det skulle fungera bra både ute som inne. Pil med jaktspets går däremot rakt igenom. Cykeln definitivt i fara!!

Publicerat

det finns ju ett flertal innomhusbanor för både geväs och pistolskytte, som dessutom inte brukar vara särskillt dyra. om du tänker dig FMs blindavfyrningslådor, så talar man om en SJ pall fylld med sand så det blir ju varken enkelt eller praktiskt, dessutom får man inte avlossa skott innom detaljplanerat område utan tillstånd... det är tekniskt och praktiskt möjligt men klart olämpligt.

Publicerat

Glöm boden, förutom riskerna med själva kulfånget kommer smällen och tryckvågen att bli som i båset på älgbanan ->grannarna ringer polisen...

Sätt dubbdäck på cykeln och ge dig av till skjutbanan  :sweat:  Ta med ett par handvärmare och skjut in i lugn och ro, med rengöring på plats. Har också gått ifrån det extrema, så jag håller med Danne när det gäller frekvens.

Publicerat

Kan vara uttryckligen förbjudet. Se punkt 9: http://www4.idrottonline.se/RosersbergsSpSK-Skyttesport/Sakerhet/Sakerhetsregler/

Om trådstartaren bor så att han får skjuta utomhus hemma och har ett säkert kulfång (en hink räcker inte alls) tror jag det skulle kunna vara värt att fundera på ljuddämpning ute i stället för kulfång inne.

jäklar vad regler det var på den klubben

Publicerat

Jag skulle inte dra av en 284 Win inomhus oaktat kulfånget. Det är en väldig massa ljud som man släpper loss för att inte tala om kulan. /Christian

Publicerat

För helsike karl. En klass 1 bössa inomhus. :ohmy: Jag garanterar att farbror blå kommer att hälsa på inom två skott. Jag har gjort break in på några bössor i minusgrader men rengörning har gjorts i bilen som fått stå på tomgång den tiden det tagit att rengöra pipan. Hellre att ta några timmar på banan med bilen på tomgång än mickla med något halvtaskigt kulfång.

Publicerat

Måste ju finnas nån som har en plätt mark inärheten där du kan skjuta.

Publicerat

Är det detaljplanerat område krävs det (enligt Ola) skottöossningstillstånd även inomhus...

Publicerat

Det var inte lite regler i den klubben. :ohmy:

Publicerat

Boka SJ nattåg, Åk till härliga Sörmland och skjut in på Virå en dag, varmt och skönt, inga poliser, grannar, katter som frågar varför det sitter en kula i grannens ytterdörr. Du sparar dessutom öronen rejält. Mitt stalltips är ett solklart nej till en dylik aktivitet.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Det finns underjordisk skjutbana på Husqvarna AB (Tommys vapenverkstad nyttjar den) samt på Norma som jag vet om.

Alternativt om du har mark, pengar i överflöd, bra kompisar o tid så kan du bygga en egen skjuttunnel.

Du får regga dig om du ska kunna se fotona.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=132516

Publicerat
  • Författare

Nä, jag skiter i att bygga något eget. Det var ett jävla mäck och smäller som satan. Åker till skjutbanan i stället....

Publicerat

Jonsson

Ar du saker? Jag har for mig att det funkade bra sa lange det var Tommy som drev firman. Men sa vitt jag vet ar han nu glad pensioner och han som taigt over har inte fatt samma frihet inne pa bolagets omrade...