Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppslag till dovhjortsadel

Featured Replies

Publicerat

Någon som har ett bra recept på hjortsadel?

Publicerat

Jag gör det enkelt:

Putsa till sadeln och se till att den stått ute i rumstemp några timmar innan tillagning. Salta o peppra och bryn alla ytor i en het stekpanna, även kortsidorna. Om filéerna är kvar så lägg över i en långpanna, om de inte är kvar så låt ligga några minuter med insidan av ryggen mot stekpannan innan du flyttar över till långpanna eller ugnsfast form. In i ugn, 130 - 155°C, med termometer i mitten av köttet. Kör tills tempen är på 54 - 56°C. Plocka ut och slå in i ordentligt med alu-folie. Låt stå minst 15 minuter men helst en halvtimme/timme. Nu har köttet varit uppe på 60 - 62°C och är perfekt. Skär loss köttet från ryggen, skär upp i skivor och lägg tillbaka och servera med trevliga tillbehör. Om du tycker köttet har kallnat för mycket så in med det en kort stund i het ugn innan du skär upp. En just rödvinssås och potatis/jordärtskocks-gratäng är aldrig fel.

Korka upp en fin flaska och njut.

(Det gjorde jag förra söndagen)

Publicerat
  • Författare

Låter rätt enkelt. Utan så många krusiduller.

Helt klart ett gott alt  :thumbsup:

Publicerat

Kan inte annat än hålla med m-ola angående stekningen. Har du kantareller hemma så gör en gräddig kantarellsås det tycker jag är snäppet trevligare än rödvinssås som det ofta blir till vilt. Åt detta i fredags med hasselbackspotatis till. Men drack ljus ale till hjorten annars är ett passande rödvin finemang.

Publicerat

det enda tips du kan få av mig är att bena ut köttet redan när du styckar. jag har aldrig förstått vitsen med att lagra ben som man ändå inte äter, tar bara plats i frysen

Lycka till

PS. om du bara håller koll på kärntempen på köttet och inte låter det gå långt över 60 grader kan knappast misslyckas med dov  

Publicerat
  • Författare

Kan inte annat än hålla med m-ola angående stekningen. Har du kantareller hemma så gör en gräddig kantarellsås det tycker jag är snäppet trevligare än rödvinssås som det ofta blir till vilt. Åt detta i fredags med hasselbackspotatis till. Men drack ljus ale till hjorten annars är ett passande rödvin finemang.

"Riktiga" kantareller har jag inte.

Men rätt mycket torkad trattkantarell och trumpetsvamp. Kanske funkar till hjort också. Rätt ok till älg och skogshöns iaf....

Publicerat
  • Författare

det enda tips du kan få av mig är att bena ut köttet redan när du styckar. jag har aldrig förstått vitsen med att lagra ben som man ändå inte äter, tar bara plats i frysen

Lycka till

PS. om du bara håller koll på kärntempen på köttet och inte låter det gå långt över 60 grader kan knappast misslyckas med dov

Hade nog också styckat benfritt om jag regerat över verktygen....

Men sadel kan vara spännande att testa.

Kryddor som harmonerar med dov utan att dominera och ta över köttsmaken?

Publicerat

Direkt från kylen, stycka ut ytter- och innerfile, hugg upp benen i bitar.

Bryn benen tillsammans med lite morötter, lök, vitlök och en rejäl skvätt tomatpuré. Flytta över i en kastrull, fyll på med vatten och koka buljong till såsen.

Bryn det nu rumstempererade köttet, innerfileer får bara rulla runt i pannan, äts med fördel direkt vid spisen tillsammans med ett glas rött medan ytterbitarna eftersteks i ugn till 55-58 grader, låt vila 10-15 min inslaget i aluminium folie.

Red av buljongen med lite grädde, rödvin, kanske en skvätt svart vinbärsgelé eller svamp efter tycke och smak. Några kokta mjölig potatisar och resten av rödvinet så trivs man utmärkt, och har förtjänat, ryggläge i soffan sen.

/Markus

• 2 months later...
Publicerat

Ja för fan trattisar och trumpeter passar utmärkt till hjort. Har du tillagat än?