Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Naturvårdsverket visar var dem står/270

Featured Replies

Publicerat

Naturvårdsverket har nu bestämt en gynnsam bevarandestatus för stora rovdjur. 270 är det minsta antalet vargar vi ska ha i Sverige.

Idag släppte Naturvårdsverket gynnsam bevarandestatus för de stora rovdjuren. För varg väntades det inom ett intervall av 170–270 som riksdagen röstat igenom. Naturvårdsverket valde alltså den högsta nivån.

För de andra arterna gäller björn 1.400, järv 600 och lodjur 870.

Regeringens föreslagna intervall för de stora rovdjuren var.
För varg: 170–270 individer, lodjur 700–1.000, björn 1.100–1.400 och järv 500–600.

– För varg är det nästan provocerande, säger Gunnar Glöersen på Jägareförbundet. Men nu ska de här 270 delas ut på länen och sen ska länsstyrelserna bestämma om vi ska ha fler vargar än så i landet.

Att naturvårdsverket lyser igenom som vargkramare är väl ingen nyhet. Att dem väljer de högsta refernsvärdena för björn och järv ser jag som en mörkläggning av valet av vargens. Dom vill helt enkelt dölja att dom bryr sig mer om vargen, därför sätter dem det högsta refernsvärdena på björn och järv. Ett mer rimligt val hade varit att välja ett mellanting mellan 170-270 då hade det varit ok. Men i och med detta visar dem tydligt var dem står, att dem hellre hade haft fler vargar i Sverige! Men eftersom dem är tvungna att välja något av dessa intervall väljer dem givetvis det högsta antalet! NV bryr sig helt enkelt mer om vargen än om människorna som lever med dem!

Publicerat

270 är det minsta, nån övre gräns finns i vanlig ordning inte.

Nån som tror vi får skjuta 150 i vinter? Får vi skjuta tillväxten framåt utifrån 500 får vi nog vara glada...

Publicerat

Som vanligt... Att NV kan arbeta från lägsta nivå genom riksdagens beslut tyder på maktfullkomlighet. Min fråga är : var tog demokratin och dess gemensamma lagar och beslut vägen? Jag trodde det var riksdagen och inte NV som beslutade.

Dvs samma demokratiska beteende som gör att jägare följer lagen oavsett vad man personligen tycker i vargdrågan. Hade landets jägare haft samma totalitära synsätt som NV hade vi inte haft några vargar kvar!

Mvh

RG

Till JO-galgen med NV!

Publicerat

150 blir det inte, snarare ett trettiotal.

Det är beslutat enligt demokratiska principer. Politiker som valts av folket har utformat och beslutat om att golvet ska ligger inom intervallet 170-270 djur och sedan gett NVV i uppdrag att sätta en exakt siffra inom det intervallet och NVV har gjort precis det. 

Vari ligger det odemokratiska? 

Publicerat

Just att det inte kommer att ligga på denna aktuella och beslutade nivå. NV bör inte bestämma i denna fråga, jag tror att alla vet att det knappast kommer att skjutas uppåt 250 vargar, på direkten, med anledning av detta beslut. 270+250 borde vara ett rimligt antal vargar i dagsläget.

De som forskar och bestämmer om vargens vara eller inte vara och i vilken omfattning är fel folk - då dessa människor oftast är grundmurade rovdjursfanatiker. Se till att dessa människor presenterar adekvat fakta och låt sedan myndigheterna ta beslut efter riksdagens beslut och inte minst betänkande.

Landsbygden och dess traditioner kommer att dö ut!

Publicerat

Jag tycker att vi jägare bestämmer att vi inte jagar vildsvin de närmsta 3 åren - oavsett vilka påbud och förfrågningar landets experter och ledning tycker... Hur hade detta sett ut?

Nej, vi jägare är alltför lojala och ställer upp i vått och torrt. Förhoppningsvis kommer detta att skina igenom på sikt även om min farhåga är att vi blir uppätna med mössan i hand!

Publicerat

Hej.

Total bojkott måste gälla! Att en NaturVÅRDSverket helt öppet obstruerar ett demokratiskt fattat beslut från regering och riksdag är väl det sista och yttersta beviset på var " Verkets" agenda och kopplingar finns! Navv. bör snarast och för all framtid tas ifrån allt ansvar eller ens yttranderätt i frågor om jakt och viltförvaltning. Och dessutom så kan man väl fråga sej vilken planet ansvariga politiker befunnit sej dom senaste åren då man gav uppdraget till just Navv....

Samtliga jägare bör dessutom vägra att ställa upp på sk. skyddsjakter när Länsstyrelserna kan ordna detta själva genom helikopteravlivning. Kolla på "skyddsjakten" och vilka förutsättningar ,(läs försvåranden), från berörda Lst som satts upp för avlivning av endast den ena ,(!), hundjägaren i Haveröreviret

.

Nä, skall vi ut på dylik skitjakt mitt i vintern så skall full ersättning för förlorad arbetsförtjänst, helg och OB-tid samt resekostnader betalas konsekvent och fullt ut av SAMTLIGA Lst, annars så skall vi avstå solidariskt!

Publicerat

Det är för j-a sorgligt om det inte blir nån vargjakt.

Vad ska de drabbade ta sig till?

måste dom bomba euparlamentet för att folk ska förstå hur det är att leva i vargsamhälle?

Vad skulle hända om alla kräver skydd när dom går till skolan , går o handlar, rastar hunden.

går det inte att mailbomba alltihop?

Vad skulle man åka på för straff om 100 bilar med plakat råkade få motorstopp i varenda korsning i stockholmia, kanske behövs 1000 bilar!

Om detta görs en gång i veckan så kanske folk fattar, jo jag diggar Frankrikes bönder, dom snackar inte dom gör något!

Vad händer om nästa rivna hund/får tappas på plattan eller någon bra plats?

jag är trött på eländet och jag är inte ens drabbad!

Publicerat

Just att det inte kommer att ligga på denna aktuella och beslutade nivå. NV bör inte bestämma i denna fråga, jag tror att alla vet att det knappast kommer att skjutas uppåt 250 vargar, på direkten, med anledning av detta beslut. 270+250 borde vara ett rimligt antal vargar i dagsläget.

De som forskar och bestämmer om vargens vara eller inte vara och i vilken omfattning är fel folk - då dessa människor oftast är grundmurade rovdjursfanatiker. Se till att dessa människor presenterar adekvat fakta och låt sedan myndigheterna ta beslut efter riksdagens beslut och inte minst betänkande.

Landsbygden och dess traditioner kommer att dö ut!

270 är och har alltid varit ett golv, inte en nivå som stammen ska ligga på. Det demokratiska beslutet som våra folkvalda politiker har tagit är just att det ska vara högre än GYBS och att det är upp till NVV att besluta vart nivån ska ligga.

Dom som forskar på varg i Sverige är till stor del jägare, förvisso inga rovdjurshatare men jag skulle knappast kalla dom för grundmurade rovdjursfanatiker, har ens något öht som stödjer det påståendet? Eller är det bara skitsnack som kommer för att dom inte håller med dig?

Det är för j-a sorgligt om det inte blir nån vargjakt.

Vad ska de drabbade ta sig till?

måste dom bomba euparlamentet för att folk ska förstå hur det är att leva i vargsamhälle?

Vad skulle hända om alla kräver skydd när dom går till skolan , går o handlar, rastar hunden.

går det inte att mailbomba alltihop?

Vad skulle man åka på för straff om 100 bilar med plakat råkade få motorstopp i varenda korsning i stockholmia, kanske behövs 1000 bilar!

Om detta görs en gång i veckan så kanske folk fattar, jo jag diggar Frankrikes bönder, dom snackar inte dom gör något!

Vad händer om nästa rivna hund/får tappas på plattan eller någon bra plats?

jag är trött på eländet och jag är inte ens drabbad!

Jag som är "drabbad" gör som jag gjort som senaste 8 åren oavsett om det blir vargjakt eller inte, vi fortsätter med våra smskedjor, vi fortsätter vaka över fåren, vi fortsätter att hålla koll på och undvika vargarna.

Det jag är mest trött på i dagsläget är jägare som sätter sig och tjurar om att dom inte kan fortsätta precis som förr. Lite måste vi ändra på oss och vi är många som har anpassat oss efter verkligheten istället för att ge upp våran hobby. 

Vargen är inte ett rovdjur som anfaller oss så fort vi kliver utanför dörren, att kräva skydd då vi ska handla, gå till skolan eller rasta hunden vore rentav löjligt.

Har du någon aning om hur det är att leva i ett "vargsamhälle"? Jag gör det varje dag.

Publicerat

270 är och har alltid varit ett golv, inte en nivå som stammen ska ligga på. Det demokratiska beslutet som våra folkvalda politiker har tagit är just att det ska vara högre än GYBS och att det är upp till NVV att besluta vart nivån ska ligga.

Dom som forskar på varg i Sverige är till stor del jägare, förvisso inga rovdjurshatare men jag skulle knappast kalla dom för grundmurade rovdjursfanatiker, har ens något öht som stödjer det påståendet? Eller är det bara skitsnack som kommer för att dom inte håller med dig?

Jag som är "drabbad" gör som jag gjort som senaste 8 åren oavsett om det blir vargjakt eller inte, vi fortsätter med våra smskedjor, vi fortsätter vaka över fåren, vi fortsätter att hålla koll på och undvika vargarna.

Det jag är mest trött på i dagsläget är jägare som sätter sig och tjurar om att dom inte kan fortsätta precis som förr. Lite måste vi ändra på oss och vi är många som har anpassat oss efter verkligheten istället för att ge upp våran hobby. 

Vargen är inte ett rovdjur som anfaller oss så fort vi kliver utanför dörren, att kräva skydd då vi ska handla, gå till skolan eller rasta hunden vore rentav löjligt.

Har du någon aning om hur det är att leva i ett "vargsamhälle"? Jag gör det varje dag.

Jo jag skrev detta som du kallar löjligt för att jag tycker det är lika löjligt att inte få jaga varg!

För mig är det helt oförstendeligt att vi inte kan skjuta ner vargstammen till dessa 170-270 individer, men självklart är det lika fjantigt att begära skydd.

Men man läser ju om folk som blir attackerade lite då och då, mest i ryssland ioförsig men det är ju fortfarande varg!

Men hur ska vi få dem som bestämmer att förstå ERT problem, det hörs inte så mycket om ni smsar varandra?