Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med att spela upp film från GoPro.

Featured Replies

Publicerat

Jag har skaffat en GoPro kamera men nu har jag ett problem. Filmerna hackar galet mycket när jag spelar upp dom på datorn.(både pc och mac) Men när jag spelar upp dom via GoPro appen så är det inga problem.

Är det någon som vet var felet ligger?

Måste jag ändra några inställningar på kameran?

Hoppas på svar! :)

Publicerat

vad kör du för spelare på datorerna ?

Publicerat
  • Författare

Har provat alla spelare jag har. Det som funkat bäst har varit Windows media player. VLC vart helt tokigt!

Publicerat

Har du lagt över filmerna från SD-kortet till datorns hårddisk?

Publicerat

Du kanske bara har en för slö dator  :tongue:

Publicerat
  • Författare

Filmerna överförda till datorn.

Nu gick jag in o ändrade Från 1080 60FPS till 1080 30FPS o då går det klockrent.

Publicerat
  • Författare

Hur gör jag bäst för att rädda de filmerna jag har filmat med 60FPS?

Publicerat

Konvertera till 30 FPS i nått mediaprogram ;-)

Publicerat
  • Författare

Konvertera till 30 FPS i nått mediaprogram ;-)

Åfan... Nu ska du veta att jag inte är något datafreak så sådana saker har jag aldrig någonsin försökt mig på :P

Publicerat

60 fps 1080p är rätt så krävande att spela upp, det beror sannolikt på datorn, kan vara allt från läshastighet på hårddisken till grafikkortet.

Skulle föreslå exempelvis http://www.videohelp.com/tools/Virtualdub ett ganska lättförståeligt program som borde fungera för dig. Till på köpet gratis.

Om du inte lyckas kan du få en mer utförlig guide!

Glhf

Jens

Sent from my iPad using Tapatalk

Publicerat

Du har slöa datorer, helt enkelt. Konstigare än så är det inte.

-- Mats

Publicerat

Komihåg bara att spara orginalen på 60fps =) Jag nöjer mig inte med 30fps om jag ska kolla på något. Så när du byter dator kommer du nog vilja ha kvar orginalen i 60fps.

Här kan du själv se skillnad.

Publicerat
  • Författare

Ska åka o se om det funkar på Mammas dator. Min Mac är 4-5 år gammal o tjejens PC 2-3 år så det är ju inte de skarpaste dumburkarna i stan... :P Hade egentligen vart nödvändigt att kolla in på mellandagsrean o investera i en ny stationär PC.

Förslag på vad man ska ha? Just de jag hatar Windows 8! Går det att få med 7 fortfarande?

Publicerat

Ska åka o se om det funkar på Mammas dator. Min Mac är 4-5 år gammal o tjejens PC 2-3 år så det är ju inte de skarpaste dumburkarna i stan... :P Hade egentligen vart nödvändigt att kolla in på mellandagsrean o investera i en ny stationär PC.

Förslag på vad man ska ha? Just de jag hatar Windows 8! Går det att få med 7 fortfarande?

Jag hade nog statsat på en Samsung ATIV om jag köpt en dator nu. Tyvärr har nog näst intill alla nya PC windows 8 nu. Tacka vet jag Linux tiden :thumbsup:

Publicerat

Komihåg bara att spara orginalen på 60fps =) Jag nöjer mig inte med 30fps om jag ska kolla på något. Så när du byter dator kommer du nog vilja ha kvar orginalen i 60fps.

Här kan du själv se skillnad.

Så länge man inte vill köra slowmotion så räcker 30fps gott och väl, alla filmer man kollar på TV är ju nästan 24fps. 

Ska åka o se om det funkar på Mammas dator. Min Mac är 4-5 år gammal o tjejens PC 2-3 år så det är ju inte de skarpaste dumburkarna i stan...  :P Hade egentligen vart nödvändigt att kolla in på mellandagsrean o investera i en ny stationär PC.

Laggade på min MacBook Pro 15,4" 2008 redan på 1080p 30fps med GoPro Hero2. 60fps har främst sina fördelar att man kan göra slow-motion genom att sakta ner 60fps till 30fps utan att förlora bilder emellan (förutsatt att de slutgiltiga klippet skall vara 30fps)

Publicerat
  • Författare

En fråga till då. Vad är det för skillnad på läget PAL och NTSC?

Googlat o kommit fram till att NTSC gäller i USA o PAL i större delen av övriga världen?

Kameran stod på NTSC från fabrik. Nu ställde jag om till PAL o då vart det 25/50FPS istället för 30/60FPS.

Batteritiden på kameran är ju för övrigt katastrof! Med Wi-fi igång så är det ju slut på ett ögonblick.

Publicerat
  • Författare

Nu testade jag att filma i läge PAL 1080 25FPS och 50FPS. Inga som helst problem med uppspelningen då.

Publicerat

Nu testade jag att filma i läge PAL 1080 25FPS och 50FPS. Inga som helst problem med uppspelningen då.

var nog den inställningen då !  :smile:

ett tips om du vill filma i slowmotion: vrid ner kvalitén (på kameran till 720 istället för 1080) då får du in mer fps (frames per second /bilder per sekund i filmen)  och kan få en mycket renare slowmotion !  :thumbsup:  fast då blir ju kvalitén en anings sämre.

// L 

Publicerat

Annan fråga; var fäster du gopron? Har en men inte hittat nåt sått jag är riktigt bekväm med.. Mina krav är att den inte ska sitta på bössan och den ska vara smidig att starta (kör iofs med wifi, men som du säger så slukar det batteri). Tips någon?

Publicerat
  • Författare

GoPro headstrap tror jag fästet heter. Sitter som en pannlampa.

Publicerat

GoPro runt huvudet fungerar jättebra. Iaf med hagelbössa, inte testat med studsare och kikarsikte än.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Så länge man inte vill köra slowmotion så räcker 30fps gott och väl, alla filmer man kollar på TV är ju nästan 24fps. 

Laggade på min MacBook Pro 15,4" 2008 redan på 1080p 30fps med GoPro Hero2. 60fps har främst sina fördelar att man kan göra slow-motion genom att sakta ner 60fps till 30fps utan att förlora bilder emellan (förutsatt att de slutgiltiga klippet skall vara 30fps)

Absolut, sen kan man ju låta blaser R93an stå i skåpet och istället gå ut med en HQ1600 av samma kaliber. Jag gillar iaf bra bild ;)

Publicerat

Absolut, sen kan man ju låta blaser R93an stå i skåpet och istället gå ut med en HQ1600 av samma kaliber. Jag gillar iaf bra bild ;)

60fps ger kanske i vissa fall mera "flytande" rörelser vid snabba händelser, men 30fps har också sina fördelar och youtube spelar inte heller up 60fps utan allting är renderat i 30fps. Och om man gillar "bra" bild så har man vell inte en gopro från början.

En fråga till då. Vad är det för skillnad på läget PAL och NTSC?

Googlat o kommit fram till att NTSC gäller i USA o PAL i större delen av övriga världen?

Kameran stod på NTSC från fabrik. Nu ställde jag om till PAL o då vart det 25/50FPS istället för 30/60FPS.

Batteritiden på kameran är ju för övrigt katastrof! Med Wi-fi igång så är det ju slut på ett ögonblick.

PAL och NTSC är om inte jag kommer fel ihåg något som lämnat kvar efter analogt filmmaterial. Usa valde att köra NTSC som kör 24fps t.ex. I Europa och andra länder användes då istället en 25fps standard på televisionsändningar. Förr hade det en betydelse då televisionerna inte kunde köra båda, men med digitalt media så har det inte lika stor betydelse längre. 

Publicerat

60fps ger kanske i vissa fall mera "flytande" rörelser vid snabba händelser, men 30fps har också sina fördelar och youtube spelar inte heller up 60fps utan allting är renderat i 30fps. Och om man gillar "bra" bild så har man vell inte en gopro från början.

PAL och NTSC är om inte jag kommer fel ihåg något som lämnat kvar efter analogt filmmaterial. Usa valde att köra NTSC som kör 24fps t.ex. I Europa och andra länder användes då istället en 25fps standard på televisionsändningar. Förr hade det en betydelse då televisionerna inte kunde köra båda, men med digitalt media så har det inte lika stor betydelse längre. 

Nej absolut är inte gopro det bästa man kan ha, utan det är ju att ha med sig "Universals" filmteam som spelar in jakten. Men om man nu har en gopro så kan man ju iaf utnyttja den fullt ut genom att låta den spela in i så hög upplösning som möjligt och så många fps som det bara går. Det är iaf mitt tycke :smile:

Publicerat

Nej absolut är inte gopro det bästa man kan ha, utan det är ju att ha med sig "Universals" filmteam som spelar in jakten. Men om man nu har en gopro så kan man ju iaf utnyttja den fullt ut genom att låta den spela in i så hög upplösning som möjligt och så många fps som det bara går. Det är iaf mitt tycke :smile:

Såklart om omständigheterna är bra så är 60fps förstås bättre, sen beror de ju också på vad man skall med det senare. Om man skall redigera och vet att man kommer att använda 30fps med andra klipp så kan det vara bättre att köra det direkt. Också vid låga ljusförhållanden är 30fps bättre då de har en längre slutartid och tar då in mera ljus. Men om det är ljust och snabba rörelser så har 60fps övertaget, såklart skall man använda det ifall det går, då är också möjligheterna att göra slowmotion mycket bättre.