Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad för bössa söker jag?

Featured Replies

Publicerat

Jag vet en vapensmed i Jämtland som framgångsrikt använder 8x57JS Jaktmatch till toppfågeljakt. Mycket 'dö' i den halvtrubbiga helmanteln på gråfågeln  :cool:

Och nog finns M12:an i trevligt trä tror jag...

post-8252-0-32241300-1388135183_thumb.jp

Men ska du ha 'klenkaliber' så är väl en kaliberanpassad låda det smuttaste...en Sako 85 Classic Deluxe i 6 XC kanske :-)

post-8252-0-63919800-1388135325_thumb.jp

• Svar 55
  • Visningar 7,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fan vilket gnäll det var på mig då. Jag har faktiskt sagt att han ska köpa Lasern om den gav samma aha-känsla som D99. Däremot hade jag nog sparat en slant själv om användningen var några dagars älg

• Med tanke på att jag ändrat mig fem gånger sedan du startade tråden så förstår jag hur svårt det är för dig!

• Finns det något annat val en Blaser?

Posted Images

Publicerat

Mauser m03 med 6,5pipa. Klumpig men trevlig.

Den borde hålla sig inom budget med okej träkolv.

Polaren köpte en och montage ingick.

M12 är ruskigt trevlig, piskar allt i samma prisklass på fingrarna när det gäller känslan.

Publicerat

Lägg några tusingar på snabbmat innan licensen kommer så har kanske du fått den berömda "köttkudden" utan justerbar kolvkam :)

Publicerat
  • Författare

6xc är ju tyvärr klass 2. Måste ha klass 1 ut i fall att man får för sig att ta sig ut o valla älgarna med kompisen o hans hund eller någon gris.

Mausern är trevlig. M03an är aningen för tung och m12an har jag klämt på för lite för att kunna bestämma mig för den så de får jqg göra här framöver.

Sitter just nu o inväntar en superfet kebabtallrik men den maten har tyvärr inte så god effekt som önskat för de du tänkte ;)

Publicerat
  • Författare

8mm kulor finns hemma så den skulle kunna fungera iaf. Har ju 8mm i drillingen. Dock ingen fmj har jag ej men de kommer då jag tänkte bruka den så ofta jag kan vid huset till nästa höst.

Publicerat

Jamen...då har du ju redan vad du behöver...en sexåenhalva Browningen funkar väl!? Eller vill du ha en kortare och lättare bössa? Då är väl en 308 win i en fin kortlådebössa ett bra alternativ. Ger ju extrem flexibilitet vg kulval.

Publicerat

Det finns en nackdel med blasers träkolvar. De är skurna lodrätt istället för längs med bössan för att få den att se bättre ut. Det medför att den blir känslig i pistolgreppet. Missförstå mig rätt, den går inte av hursomhelst men åker den i backen eller får en del våld där så är risken stor att den ryker av.

Kan vara värt att ha i åtanke, det gäller i första hand de med grade trä. Ifall du går all in på en :)

Ska du bara ha en som allroundbössa så är sidelocks förslag på en 75a inte dumt. Dock har de aptråkigt trä. Jag hade tagit en laminatstock.

Skryter förbi när hagelförrådet är slut :)

Har ni nsi plugg på jobbet?

Publicerat

Sako 85 Classic Deluxe i 308 win...nurå!  :cool:

Publicerat

Sako 85 Classic Deluxe i 308 win...nurå! :cool:

De är grymt fina!

Publicerat

Sako 85 bavarian i 8x57js?:) oerhört trevlig bössa som fungerar till allt!

Sent from my GT-I8190N using Tapatalk

Publicerat

Snackar vi 8x57, allroundbössa som är smidig i trä= grizzly

Publicerat

Sako finns väl också i 7mm-08 från fabrik!? Det är ju en riktigt mysig mellankaliber som kan göra bra tjänst i både klass-1 och klass-2  :smile:

Finns denna kvar måntro??

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=171906

Publicerat
  • Författare

Trevligt med bra respons! :)

Browningen har zeiss 6-24x72 monterad och snabbmontage gick inte att lösa på något vettigt sätt. Annars var det första tanken. Blivande bössan ska vara en "vanlig" bössa mao inge monstersikte eller kolv som lämpar sig mer för liggande o sittande skytte utan vettigt bruksvapen. Antingen med trä eller syntet.

Angående blasers träkolvar så är den risken inte stor det blir sån tyvärr. Budgeten sätter jag på 25k med antingen ställbar kolvkam eller ett montage och inget köp nu då bil för 60-80k ska pyntas kontant till sommaren så har väl en 8-9k i månaden i spar på en lön på cirkus det dubbla eller lite mer så ni kan tänka er den spartaktiken. Mao inge köp försen bilen är i hamn om inget oförutsätt händer på kontot :)

Blaser blir mao i syntet om detta ska hållas inom budgeten.

Sakoförslagen är intressanta. 8x57 skulle kunna fungera då det är en trevlig kaliber. Annars är det 6.5x55 som gäller främst utöver den.

Grizzly bössan är tyvärr lite lång i kolven o ska man va kinkigt så hade jag gärna fått ner vikten något!

Angående 7-08:an så lockar den inte då jag vill iaf ha tillgång till lite övningsplugg utan o behöva specbeställa eller dylikt även om det högst sanolikt är en riktigt trevlig kaliber :)

Publicerat
  • Författare

Sako 85 bavarian är fin! Riktigt trevligt ihopplock ;)

Publicerat

Ordentliga pengar dessa vapen kostar!

Stor eloge till dig som är så driven o sparar, mycket imponerad!

Publicerat

Nån av Sauer 202 modellerna?

Sent from my LG-P875 using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Har man inte gott om pengar från början så får man vackert spara ihop så mkt som möjligt :D btw nsiplugg finns på jobbet. Dock ej deras övningsammo :)

Sauer 202 är trevliga bössor oxå. Tittat lite på både med syntet och med träkolv men hitills har ingen trä jag tittat på haft tillfredställande träbit. Nu är ju inte trä ett krav men ska de väl vara trä så ska det iaf vara ok träplanka till kolv :)

Publicerat

Har man inte gott om pengar från början så får man vackert spara ihop så mkt som möjligt :D btw nsiplugg finns på jobbet. Dock ej deras övningsammo :)

Sauer 202 är trevliga bössor oxå. Tittat lite på både med syntet och med träkolv men hitills har ingen trä jag tittat på haft tillfredställande träbit. Nu är ju inte trä ett krav men ska de väl vara trä så ska det iaf vara ok träplanka till kolv :)

I dina skor hade jag nog köpt en bössa och en mcmillan kolv o justerat lite i taget efter hur plånboken såg ut. Ju mer man lär sig ju mer gör man om. Kolv, bössa, ny pipa etc borde du lösa för aktuell peng.

Gott med nsi :)

Publicerat

Med tanke på att jag ändrat mig fem gånger sedan du startade tråden så förstår jag hur svårt det är för dig!

Publicerat

Nån av Sauer 202 modellerna? Sent from my LG-P875 using Tapatalk

ett säkert köp om du frågar mig.
Publicerat
  • Författare

Haha jo finns en hel del o välja på. Tittade lite snabbt på blocket angående sauer 202. Finns några stycken som var rätt vettiga ändå! Träkolvarna var sådär men priser runt 16-17k är ändock helt okej!

Aja ska inte köpas riktigt än men det vapnet är en ganska fin kandidat. En bekant har en sauer 202 så får nog klämma o känna lite på ddn o se om den passar mig :)

Publicerat

huh,,hur kan ni jämföra Brownings syntetkolvar med Tikkas.

De lirar överhuvudtaget inte i samma division då tikkas känns som dom är gjutna av gamla blöjpaket.

Publicerat

Finns det något annat val en Blaser? ;)

Publicerat

Köp en Sako eller Tikka från Sunes på Åland till bra pris.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Publicerat

Finns det något annat val en Blaser? ;)

Japp.