Publicerat December 27, 201312 yr Det är uppenbart att myndigheterna skiter fullständigt i dem drabbade människorna! Det är något som övertygat mig nu. Mycket snack, liten verkstad. Många av människorna hade kunnat tänka sig att acceptera gråben i en liten mängd men återigen trampar man här folk på tårna! Jag blir väldigt förvånad om detta inte leder till ökad illegal jakt. Observera att jag INTE är för något olagligt! Jag kan dock ha viss förståelse för människorna som kan komma att ta saken i egna händer! folk har inget val, när man kör över folk på detta sättet!. "Robin Hood tar från de rika och ger till de fattiga" men han gör det av en enda anledning! för han vet i sitt hjärta att det han gör är rätt"! Detta är endast något som jag TROR kommer hända om myndigheterna fortsätter köra över folket på det här viset Vad tror ni?
Publicerat December 27, 201312 yr Tänker du på överklagan till förvaltningsrätten nu ? Hörde på nyheterna att de trodde förvaltningsrätten skulle sätta stopp för jakten i flera år framöver.
Publicerat December 27, 201312 yr Vad har hänt? Hur kan en liten klick få igenom sånt här? Man börjar ju fundera?
Publicerat December 27, 201312 yr Det är de nyttiga idioterna som obstruerar rättvisan just nu och det är tur att dom inte äger intelligensen att inse det! Vill man ha varg så ska man jaga varg, vill man inte ha varg så låt den vara och bli ett reellt problem för samhället inom snar framtid. Det är min fasta övertygelse.
Publicerat December 27, 201312 yr ....... vill man inte ha varg så låt den vara och bli ett reellt problem för samhället inom snar framtid. Det är min fasta övertygelse. Problemet är att det inte blir ett "reelt problem", det drabbar en alldeles för liten del av befolkningen för att det ska bli ett reelt problem. Skulle gråben öka på avflyttningen i glesbygden är de "reela problemen" krasst sett en statsfinansiell fördel..... Men visst, fortsätter man på den inslagna vägen lär ju svartjakten öka ytterst påtagligt. Ett tag i alla fall, sedan lär den med avta. T
Publicerat December 28, 201312 yr Problemet är att det inte blir ett "reelt problem", det drabbar en alldeles för liten del av befolkningen för att det ska bli ett reelt problem. Skulle gråben öka på avflyttningen i glesbygden är de "reela problemen" krasst sett en statsfinansiell fördel..... Men visst, fortsätter man på den inslagna vägen lär ju svartjakten öka ytterst påtagligt. Ett tag i alla fall, sedan lär den med avta. T Ja, se på Finland. Där har man numera inga egna vargar att svartjaga på, allt tack vare Bryssel.
Publicerat December 28, 201312 yr Ja, se på Finland. Där har man numera inga egna vargar att svartjaga på, allt tack vare Bryssel. Finnarna tog lagen i egna händer.
Publicerat December 28, 201312 yr När ska myndigheter fatta att det är de som orsakar tjuvjakt och giftutlägg i naturen??? Man måste anpassa ALLT vilt, klövdjur som rovdjur, idag genom jakt, för att möta upp människans exploatering. Det ska ju självklart gälla allt som rör sig i floran och i faunan.
Publicerat December 28, 201312 yr Ja, se på Finland. Där har man numera inga egna vargar att svartjaga på, allt tack vare Bryssel. Problemet med den lösningen är att den har en hög risk för att utlösa systemets immunförsvar, och då kan all jakt drabbas...... Stater brukar inte långsiktigt se på lagtrots med särdeles blida ögon över längre tidsperioder. T
Publicerat December 28, 201312 yr Problemet med den lösningen är att den har en hög risk för att utlösa systemets immunförsvar, och då kan all jakt drabbas...... Stater brukar inte långsiktigt se på lagtrots med särdeles blida ögon över längre tidsperioder. T Det kan nog vara så, men värdigheten har sitt pris.
Publicerat December 28, 201312 yr Arrenderar all jakt utom älg på en fastighet som ger tillträde till ett VVO i nordvästra Värmland. Årets facit på älgjakten där, på 50 jägare, en skjuten älg, åtta vargobservationer och en vargtagen hund. Inte så konstigt om en del är frustrerade!
Publicerat December 28, 201312 yr Ja, hur mycket kostar inte vargen totalt? Om man räknar faktiska kostnader + förlorat jaktarende+ lidandet när djur tas. kostar det mer eller mindre än arbetslösheten?
Publicerat December 28, 201312 yr Äh, vargen är ett problem konstruerat av folk som tydligen vet bättre än oss andra. Borde nog känna mig lite kränkt, över att jag inte förstår vad som är så toppen med att ha varg. Men klart att dom som inte har varg runt stugknuten ska få ha sin åsikt, att det är trevligt att man kan få åka på varg safari, och höra dom yla.
Publicerat December 28, 201312 yr Det kan nog vara så, men värdigheten har sitt pris. Absolut! Jag har den fullaste förståelse för om det sker, men jag gillar inte riktigt de konskvenser det kan medföra.... Arrenderar all jakt utom älg på en fastighet som ger tillträde till ett VVO i nordvästra Värmland. Årets facit på älgjakten där, på 50 jägare, en skjuten älg, åtta vargobservationer och en vargtagen hund. Inte så konstigt om en del är frustrerade! Ja, ska vargen hållas på dagens nivåer så är jakt=billigt kött nog ett minne blott. Ja, hur mycket kostar inte vargen totalt?Om man räknar faktiska kostnader + förlorat jaktarende+ lidandet när djur tas.kostar det mer eller mindre än arbetslösheten? Nä, knappast. Nu är det iofs lite tjorvigt att kvantifiera en älgs lidande när den tas av en vargflock i kronor.... Men givet vad man kan anse att övriga rovdjurs födosök genererar som katters lek med möss så borde det knappast bli speciellt dyrt. Inte ens nära en 1/100 del av arbetslöshetens pris.... T
Publicerat December 28, 201312 yr ok! Jag har alltså inte en aning om hur mycket som jaktarendena förlorat i värde, efter vargens tillkomst, eller varg har väl funnits rätt länge men sen den slog ut jakten! jag antar att den biten är den absolut största kostnaden för varg? Arbetslösheten kostar väl 10 000-50 000 per arbetslös gissar jag? 8 miljarder? detta dividerat i 1 100del ger ca 80 miljoner, och det tror jag att vargen kostar betydligt mer. kanske inte rätt ut i statliga pengar men i förlorade privata inkomster. Men som sagt detta är mina funderingar och ingen sanning!
Publicerat December 28, 201312 yr ok!Jag har alltså inte en aning om hur mycket som jaktarendena förlorat i värde, efter vargens tillkomst, eller varg har väl funnits rätt länge men sen den slog ut jakten!jag antar att den biten är den absolut största kostnaden för varg?Arbetslösheten kostar väl 10 000-50 000 per arbetslös gissar jag?8 miljarder?detta dividerat i 1 100del ger ca 80 miljoner, och det tror jag att vargen kostar betydligt mer.kanske inte rätt ut i statliga pengar men i förlorade privata inkomster.Men som sagt detta är mina funderingar och ingen sanning!Du kan räkna med runt 1,5 miljoner per arbetslös och år. Så förr runt 100 miljarder än 8.....Därtill är minskningen i jaktarrendena marginell pga av vargen, räkna på vad den minskade älgstammen ger för mervärde. T
Publicerat December 28, 201312 yr Man ju bara lyfta på hatten för bevarande sidan. De är mindre än jägar sidan plus fårbönder trots det lyckas dom bättre. De agerar och jägarna klagar genom artiklar och debatt i jakttidningar och forum. Egentligen pinsamt hur passiva vi är. Predikar för redan frälsta istället för att verkligen göra nått.
Publicerat December 29, 201312 yr Man ju bara lyfta på hatten för bevarande sidan. De är mindre än jägar sidan plus fårbönder trots det lyckas dom bättre. De agerar och jägarna klagar genom artiklar och debatt i jakttidningar och forum. Egentligen pinsamt hur passiva vi är. Predikar för redan frälsta istället för att verkligen göra nått.Det har du nog fenomenet av att de bara drabbar en mindre del av Sveriges jägarkår, nu förkastar kåren genast när någon/några tar nävarna ur byxfickan och gör något åt sin situation. Är alltid fint att sitta brevid och kunna fördömma andras handlingar när man slipper leva med eländet.
Publicerat December 29, 201312 yr Jag menar att vi som kollektiv skulle kunna åstakomma mer än vad vi gör. Jag har varit engagerad i denna fråga men tröttnat, delvis för jag upplevde att vissa verkar trivas i offerrollen och gå o klaga och inte göra så mkt mer. Genom förbunden, pr, politiskt och myndigheterna är det demokratiskt möjligt att få en bättre utveckling i denna fråga. Men många bra saker görs och har gjorts skall sägas. Nu är det läge att stå upp och slåss för de politiska beslut som skall råda gällande antalet varg och vargjakt. Nu är det inte längre myndigheter och politiker utan NSF,RF