Publicerat December 31, 201312 yr Detta är en populär post. Körde in i en älgkrock i går. Efter att ha kollat att folket i bilen var ok sköt jag älgen som låg i diket med bruten rygg. Hade bössan i bilen eftersom jag varit hemma och jagat. Sedan kom räddningstjänsten efter 30 min med en skitförbannad räddningsledare. Han hävdade att jag inte fick avliva älgen. Är det så?
Publicerat December 31, 201312 yr Du har rätt, men jag skulle ringt 112 om man är osäker! Vad tyckte räddningsledaren? att du skulle köra älgen till veterinären?
Publicerat December 31, 201312 yr Du får med stöd utav djurskyddslagen avliva skadat vilt. Även vid trafikolycka. Sen skall Nvr fixa resten med jakträttsinnehavare. Du får däremot inte påbörja eftersök
Publicerat December 31, 201312 yr Låter konstigt, trodde att man alltid skall förkorta onödigt lidande med alla medel man har till buds? Så länge man inte riskerar att förvärra situationen vilket du verkligen inte gjort. Antar att hänsyn till bebyggelse och kulfång var tagen. Jag hade gjort likadant. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 31, 201312 yr Man får och ska avliva om det är uppenbart att det är nödvändigt. Det enda det kan bli tjafs om är just om det var nödvändigt. I detta fallet var det solklart? Sent from my C6903 using Tapatalk
Publicerat December 31, 201312 yr morris... ska avliva är väl inte rätt, men du har rättighet att göra detta men inte en skyldighet!
Publicerat December 31, 201312 yr Rätt uppenbart att man avlivar om man har bössa i bilen - nåt annat vore ganska korkat skulle jag säga.
Publicerat December 31, 201312 yr Tycker du agerade helt rätt. Jag skulle ha gjort detsamma om det var som tidigare nämnt ok med bebyggelsen och fullgott kulfång. Man har laglig rätt att avliva skadat vilt om det kan ske utan att förvärra lidandet. Bra gjort! Gott nytt år!
Publicerat December 31, 201312 yr Författare Detta är en populär post. Jakträttsinnehavaren kom alldeles efteråt och var nöjd. Räddningsledaren var sur för att jag"tagit" det medicinska ansvaret i stället för honom. Jag hade bedömt patienterna och satt dem i en varm bil. Han fick ju inte sätta på nackkragar innan. Patienterna mådde bra. Lite skärsår efter en krossad vindruta i händer och lite näsblod. Annars inga allvarliga skador. Jag hade dagen innan gått av mina ambulanspass och var på väg hem. Som civil tyckte han att jag inte skulle lägga mig i. Kunde dock inte låta bli eftersom vi fick vänta mer än 30 min på räddningstjänst och ambulans.
Publicerat December 31, 201312 yr Du agerade rätt på alla sätt och vis, räddningsledaren vara bara rädd att hans redan lilla penis skulle krympa och behövde därför hävda sig i sin arbetsroll och maskulina existens...
Publicerat December 31, 201312 yr Vart var det? Vissa RL i länet är väldigt revir pinkande.(Viss ambulanspersonal anser sig också som allsmäktiga och ser ner på IVPA insatser från RT...) Resolut och riktigt agerande från dig!
Publicerat December 31, 201312 yr Författare Hammerdal.... Utan att peka ut någon speciell dock tror jag att de absolut flesta av oss i ambulansen är mycket nöjda och imponerade av va ivpa åstadkommer med enbart lite syrgas och närvaro. Ni är mycket duktiga ochtill otroligt stor hjälp för våra patienter när vi är lite sena.
Publicerat December 31, 201312 yr Hammerdal.... Utan att peka ut någon speciell dock tror jag att de absolut flesta av oss i ambulansen är mycket nöjda och imponerade av va ivpa åstadkommer med enbart lite syrgas och närvaro. Ni är mycket duktiga ochtill otroligt stor hjälp för våra patienter när vi är lite sena. Jopp, men undantag finns överallt.
Publicerat December 31, 201312 yr Helt rätt agerat. Sen att räddningsledaren hade PMS, kan du inget göra åt.
Publicerat December 31, 201312 yr Helt rätt agerat. Sen att räddningsledaren hade PMS, kan du inget göra åt. Hahaha!
Publicerat December 31, 201312 yr Bra gjort! Men man ska aldrig sätta in inblandade i en annan bil då Rt helt sonika klipper taket om man har otur!
Publicerat December 31, 201312 yr Vad gäller idag egentligen vid avlivning av trafikskadat vilt??? Jag har avlivat både rådjur o älgkalvar med bara kniv när jag har kommit till plats. Jag har gjort det 4 gånger. Detta var söder ut i trakterna runt Aneby, Tranås o Gränna. Inget här uppe ännu. Det beror lite på hur stor älgkalven har varit också. Det är ju inte alltid som man har vapen med sig men en kniv ligger alltid i bilen o ej synlig för länsman om han skulle stoppa mig o titta in i bilen. Flera gånger som jag har blivit stoppad av dom så har dom stuckit in halva huvudet i bilen för att se om det luktar alkohol el. något annat som inte hör hemma där. Enl. en bekant i bostadsomr. som numera är pensionär så får jag ha en kniv i bilen utan att något ska hända enl. knivlagen. Det var ju inte så länge sedan som en kille hade haft en kniv synlig i bilen o polisen såg den. Hur det slutade rättsligt vet jag inte/minns jag inte.
Publicerat December 31, 201312 yr Jakträttsinnehavaren kom alldeles efteråt och var nöjd. Räddningsledaren var sur för att jag"tagit" det medicinska ansvaret i stället för honom. Jag hade bedömt patienterna och satt dem i en varm bil. Han fick ju inte sätta på nackkragar innan. Patienterna mådde bra. Lite skärsår efter en krossad vindruta i händer och lite näsblod. Annars inga allvarliga skador. Jag hade dagen innan gått av mina ambulanspass och var på väg hem. Som civil tyckte han att jag inte skulle lägga mig i. Kunde dock inte låta bli eftersom vi fick vänta mer än 30 min på räddningstjänst och ambulans. Jag kan inte fatta varför han blev sur, men han kände väl att hans små ömma tår blev trampade på... Hur som gjorde du rätt både ur juridisk och moralisk synvinkel. Bra gjort att ta kontrollen och agera! Vidare har inte räddningsledaren något medicinskt ansvar, men det är ju en annan sak. Här hos oss hade du fått beröm och ett tack för att du hjälpt till.
Publicerat December 31, 201312 yr Detta är en populär post. Klockrent agerat som jag ser det.. Lever älgen så kan man möjligen skynda på att ta status på patienterna, är det ingen fara med dem så känns det angeläget att avliva viltet. Ibland är det rätt kul att be folk dra åt helvete, inte så ofta man har bra möjlighet, dvs att det är befogad men i denna situation så hade jag nog funnit visst nöje i att be RL fara åt helvete :-) Snyggt jobbat!
Publicerat December 31, 201312 yr Knivlagen är komplicerad. Verktyget ska vara ägnat att användas till olagliga saker för att det ska vara ett brott. Just därför blir det ju väldigt luddigt och det bästa är väl att rannsaka sig själv. Har man kniv i bilen som är tänkt att användas till en försvarbar handling så är det ju okej. Men lycka till att bevisa det Jag har sett rättsväsendet göra tokiga saker för att sätta dit folk. Det mest uppmärksammande var när en 18 åring stod åtalad och åklagaren presenterade felaktig bevisning medvetet.
Publicerat December 31, 201312 yr Som skrivets tidigare var det utom tätbebyggt område så har du gort rätt ang avlivning! Var det älg olyckan mot lorås? läste att det small på rejällt där tur att det gick bra med dom i bilen!
Publicerat December 31, 201312 yr Jakträttsinnehavaren kom alldeles efteråt och var nöjd. Räddningsledaren var sur för att jag"tagit" det medicinska ansvaret i stället för honom. Jag hade bedömt patienterna och satt dem i en varm bil. Han fick ju inte sätta på nackkragar innan. Patienterna mådde bra. Lite skärsår efter en krossad vindruta i händer och lite näsblod. Annars inga allvarliga skador. Jag hade dagen innan gått av mina ambulanspass och var på väg hem. Som civil tyckte han att jag inte skulle lägga mig i. Kunde dock inte låta bli eftersom vi fick vänta mer än 30 min på räddningstjänst och ambulans. Väldigt bra insats av dig! dels för älgen men även för folket