Publicerat Januari 3, 201412 yr Skulle inviga min rök jag fick i julklapp me å röka en rådjurs bog jag sparat te de. Men när den väl tinat kände jag att den lukta lite surt tror jag i alla fall E ju nybliven jägare å hel grön när de gäller allt me viltkött. Kan de va så att de e nått fel på de eller e de bara så rådjur luktar? Ska man slänga de direkt eller spara de? Jag har ialla fall torrsaltat de nu så hoppas på snabba svar! mvh Samuel Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 3, 201412 yr Stoppade du bogen i frysen mesamma efter att det hängt i typ en vecka i lämplig temp, ja då borde det inte vara nåt problem... Luktade det friskt när du frös in det? Hade nog saltat i saltlake för att bättre få in salt hela vägen. Saltar alltid med tillsats av salpeter för det ser för taaaaskigt ut med grått kött.
Publicerat Januari 3, 201412 yr En viss doft har allt kött, men luktar det illa så är det bara att kasta, skölj det under kallt vatten en stund luktar det fortfarande illa, sen är det ju svårt att analysera något via nätet, du har ingen granne som kan hjälpa dig?
Publicerat Januari 3, 201412 yr Jätte svårt att säga något. Allt vilt luktar ju lite speciellt, men som pertan säger. Du vet ingen som är lite mer erfaren? Sista utvägen är väll att du kan testa att ge katten om du har någon en liten bit. Äter han av det är det inget större fel på köttet. Då kan du iaf testa att röka det och sen se själv om du håller med katten eller inte.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Min högst personliga åsikt, men jag anser att mycket kött, friskt sådant när det hängt eller när det tas upp från frys har en lite syrlig doft, är det sedan frågan om rå så kan den doften vara än lite mer markant. Jag skulle ha/ta tillit i min egen process med hanteringen att köttet och fullfölja med en rökning, som Hoel anger ovan, om det visar sig efteråt att köttet inte är gott så är/var det något fel med det men jag skulle som sagt ha tillit till min process. /Christian
Publicerat Januari 3, 201412 yr Skär loss å stek lite.. Lukta å provsmaka.. Då känner du om köttet är dåligt. Dålig lukt förstärks av värmen. Å som sagt rå kan ha en väldigt intensiv doft..
Publicerat Januari 3, 201412 yr Min erfarenhet i ämnet, rådjur kan lukta lite risigt ibland när man tar upp det men det har bara varit precis i ytan. Varför vet jag inte, men det har varit hur fint som helst efter man har putsat av hinnor och annat vilket jag brukar göra precis före tillagning.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Författare Tack för alla svar kommer att prov steka en liten bit å verkar den okej så röker jag den annars blir de te å slita upp hjortbogen istället Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 3, 201412 yr Författare En fråga till hur vet jag när de e klart? E de kött tempen man går på å va ska den va i så fall? Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 3, 201412 yr En fråga till hur vet jag när de e klart? E de kött tempen man går på å va ska den va i så fall? Sent from my iPhone using Tapatalk Lägg köttet i saltlake 1dl grovsalt / Liter vatten. ca 2,5dygn. Skölj av köttet efter du tagit upp det ur den. Digitaltemp skulle jag använda om du har. Rök tills det blir ca 60grader. 70-80 grader i röken, bör ta ca 5-8 timmar. Lycka till!
Publicerat Januari 3, 201412 yr Författare Okej tackar nu e de på väg in i röken kommer me svar hur de ble sen Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 3, 201412 yr hej saax Kul att du kastar dig in i rökeribranschen Även jag var helt ovetande om denna bransch för ett antal år sen och hade en mängd frågor. Av en händelse så visste jag att min dåvarande chef hade en bok om rökning så jag frågade om jag fick låna den. Den står fortfarande i min bokhylla. Försök att hitta en sådan eller liknande så rätar du ut en mängd frågetecken. nu ska vi se om jag kan hjälpa något. Lukten: ingen aning men har allt gått rätt till från skott till frysbox är det ingen fara. Saltning: Du kan göra precis som du vill angående torrsaltning/saltlake. Saltet tränger in precis lika långt per dygn oavsett metod. Kött är tämligen vattentätt så att det tränger in djupare med saltlake är lika sannolikt som att du kör fortare med en motorcykel bara för att du skrapar knäpucken i kurvan. Det där med farten inte sitter i slipade knäpuckar visade jag många under nittiotalet när det blev populärt med puckar. sänkte ett antal puckåkare när dom gav sig fan på att dom skulle kunna hänga med runt på Kinnekulle Ring. ( JA det är jag som är Elefantmannen i Ducatiklubben) Hoppsan spårade visst ur lite... Salpeter: Gör som du vill, men enda skillnaden är färgen på köttet plus att när salpetern träffar din magsyra bildas en mängd kraftigt cancerogena ämnen (enligt Åke "tomatkungen"Truedsson) När är det färdigt: Nu ska vi betänka att rökning är bland den äldsta metoden mänskligheten har för att konservera kött. Jag tror inte grottfolket använde termometer direkt. Men enligt "moderna"tänkare är väl en kärntemp på 60 grader något att utgå ifrån. När du har rökt några gånger kan du nog köra lite på känn. Som avslut: Jag ska till Götene imorgon runt lunch. Vill du ha ett besök kan du skicka ett PM med ett mobilnr.
Publicerat Januari 4, 201412 yr Författare Hade lite problem me å få upp röken i temp så de nådde aldrig 60 grader tog då ut de från röken å körde de på låg temp i ungnen till de va klart men jag tycker endå att de blev lyckat nån som har nån ide om hur man kan isolera skåpet? Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 4, 201412 yr blir ju inte så varmt så du kan ta nästan all isolering som finns på marknaden risken är att du isolerar för bra och får en för hög temperatur för rökningen som har brandskydd bör tilläggas
Publicerat Januari 4, 201412 yr För dom som tycker jag far med osanning ang. saltning. Letade rätt på sidan om det i boken. Och till dig Saax. Om du går in på Icarätt och köper en rimmad julskinka A 29,90/kg och slänger in i röken så får du ett gott och billigt pålägg
Publicerat Januari 19, 201412 yr Jag har en elektrisk rök från Jula. den har svårt att få upp värmen när det är kallt ute (under +4) Jag har en gammal filt som jag lägger över den, det räcker för att tempen skall orka upp i 70-80 grader.
Publicerat Januari 26, 201412 yr Författare Jag har en elektrisk rök från Jula. den har svårt att få upp värmen när det är kallt ute (under +4) Jag har en gammal filt som jag lägger över den, det räcker för att tempen skall orka upp i 70-80 grader. tack för tippset hiva på en gammel trasmatta vi hade liggandes funka utmärkt rök temp på ca 80 grader å utomhus temp på ca -4 Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 26, 201412 yr Enkel regel.. om man tvekar är det ätbart och inte bara det: ju mer man tvekar desto bättre är köttet. Detta gäller fram till den punkt då man inte längre tvekar, man känner en stark doft av surhet och skarp förruttnelse. Det duger inte. Jag tycker att det låter som om du beskriver en riktigt bra köttbit.