Publicerat Februari 28, 201412 yr Kanske inte nödvändigtvis måste vara permanent fäst på kolven utan göra en löstagbar. Den ska ju fortfarande ha formen av kolven så det blir bra passform. En bit valnöt går ju lägga i men i mitt fall handlar det om ca 5-7 mm max... Svårt att få snyggt och så ska man hitta en någorlunda matchande träbit också. Har också letat efter den projekttråden men finns som sagt inga "bevis" kvar...
Publicerat Februari 28, 201412 yr Har förvisso inte skjutit tillräckligt med bössan än så det är kanske inte ens nödvändigt. Men i vilket fall så kan det ju vara bra att lägga upp en projekttråd för de som vill ha inspiration... Behöver inte jag höja min så kan jag hjälpa till med din Pongu, om du vill...
Publicerat Februari 28, 201412 yr http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=77891&start=20 Du kan ju alltid PM:a a-414 och be om en bild eller två!
Publicerat Februari 28, 201412 yr Behöver inte jag höja min så kan jag hjälpa till med din Pongu, om du vill...Tack för erbjudandet!Du har nog tummen mindre mitt i handen än jag har! Har annars en bit enkel valnöt som jag funderat på att använda, men jag tror faktiskt faner blir snyggare. Hade valnöten varit av bättre kvalitet hade jag erbjudit dig halva! Råkar du ha en bandsåg..? Tänkte annars kapa av kolvkammen med kap-/gersågen... Borde funka om man skruvar dit en träkloss istället för bakkappa så den ligger stadigt...
Publicerat Februari 28, 201412 yr Vi kan ju kolla på din bit innan men jag tror också att faner blir snyggare. Trät i nya pangen är relativt livlöst... Det kan nog funka bra med kapsågen...
Publicerat Februari 28, 201412 yr Kan höra med frugans kusin om man kan låna deras bandsåg, i Moheda.
Publicerat Februari 28, 201412 yr Tack, men jag tror faktiskt det blir rätt bra med kapsågen. Bara man förbereder väl. Min bit är väldigt plain. Tänkte att det inte gör så mycket på min "bruksbock"! Ska jag någon gång renovera den blir det ändå ny stock och omblånering. Då kan jag nästan lika gärna köpa en annan!
Publicerat Februari 28, 201412 yr Har man bara en bra bössa som är välhållen så kan väl en investering i nytt trä vara rätt väg att gå... Jag ska försöka justera in denna och sen saknar jag bara en 3-delad Tweedkostym innan jag känner mig tillfreds... Sen blir det väl att försöka få tag i en engelsk pang ist...
Publicerat Februari 28, 201412 yr Nu är den inte så välhållen i övrigt heller... Men den duger som skjutjärn! Har inte råd med en ny för 120000kr!
Publicerat Februari 28, 201412 yr Författare Det kostar lite för tweedkostym också....så pengar du sparade kan du använder till en rough shoot för red grouse i Skotland =)
Publicerat Februari 28, 201412 yr Blir något att sikta på till 30-årsdagen, åka till England eller Skottland och jaga fågel och låta sy upp en Tweedkostym...
Publicerat Februari 28, 201412 yr Nu låter det ju som att det är länge till din trettioårigsdag. Det är väl knappt ett år dit? Skickat från min LT25i via Tapatalk
Publicerat Februari 28, 201412 yr Ett hett tips i all välmening är att ta hjälp av någon som kan ta kolvmått. Inte helt lätt att få till det. Gärna någon som kan instruera i skytte och vet vad som krävs.
Publicerat Februari 28, 201412 yr Ett hett tips i all välmening är att ta hjälp av någon som kan ta kolvmått. Inte helt lätt att få till det. Gärna någon som kan instruera i skytte och vet vad som krävs.
Publicerat Februari 28, 201412 yr ...... Råkar du ha en bandsåg..? Tänkte annars kapa av kolvkammen med kap-/gersågen... Borde funka om man skruvar dit en träkloss istället för bakkappa så den ligger stadigt... Men för jösse namn - köp en japansåg..... /T
Publicerat Mars 1, 201412 yr Men för jösse namn - köp en japansåg..... /T Jo, frihand med rygg- eller japansåg går också bra, men då ska ytan jämnas till också. Kap-/gersågen ger en helt rak, plan och finsågad yta direkt. Och valnötsbiten har också till synes raka kanter. Så latmasken inom mig lockas av alternativet att bara behöva såga och sedan limma! :mrgreen:Men du har nog rätt i att japansåg blir minst lika snyggt som bandsåg! Ibland överkomplicerar man saker!
Publicerat Mars 1, 201412 yr Jo, frihand med rygg- eller japansåg går också bra, men då ska ytan jämnas till också. Kap-/gersågen ger en helt rak, plan och finsågad yta direkt. Och valnötsbiten har också till synes raka kanter. Så latmasken inom mig lockas av alternativet att bara behöva såga och sedan limma! :mrgreen: Men du har nog rätt i att japansåg blir minst lika snyggt som bandsåg! Ibland överkomplicerar man saker! Du får snyggare kanter av japansågen än av bandsågen om du inte har en flång ny klinga äv yppersta kvalitet. Och rätt sågat behöver du INTE plana efter japansågen.......... Sedan finns det kolvmakare som gör det snyggt och snabbt till en förvånande små pengar, det kan vara ett alternativ med. /T
Publicerat Mars 1, 201412 yr Du får snyggare kanter av japansågen än av bandsågen om du inte har en flång ny klinga äv yppersta kvalitet. Och rätt sågat behöver du INTE plana efter japansågen.......... Sedan finns det kolvmakare som gör det snyggt och snabbt till en förvånande små pengar, det kan vara ett alternativ med. /T Kap-/gersågen kapar extremt rakt och snyggt, men du har säkert rätt i att bandsåg är ett sämre alternativ. Det går säkert att såga helt plant med japansåg, men jag tror inte jag skulle lyckas! Kolvmakaren ringer jag i nödfall. Bra att veta att det inte är snordyrt. Stocken är ändå limmad, urslipad osv, så det är ett bra övningsobjekt!