Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

exabits skytte- och småviltsracer 2.0

Featured Replies

Publicerat
Dags igen :woot:

Pipa & kaliber
Min LW-pipa (28" rostfri .243" 1-8" #2260 Remington Varmint) som stått och samlat damm hos Robban kommer nu äntligen komma till användning. Den var nära att försvinna häromdagen men spekulanten tyckte att profilen var för fet för ett 6 BR-bygge så han avstod. Och efter kontakt med Robban har jag nu fått grönt ljus för att äntligen göra det som jag skrev en del om i fjol, nämligen att kamra pipan för 6XC och börja skjuta A-Max 105:or i ohemula hastigheter, eller iaf runt 950 eller så :yes: Bergerkulor har ju marginellt vassare bc men eftersom jag vill kunna jaga rådjur och räv med bössan så ligger A-Max bättre till.

Låda
Det förra projektet baserat på Remington 700 SPS Varmint i 243 rann ut i sanden då Robban höll på att avveckla verksamheten, vilket ledde till att jag gjorde mig av med problembössan (samt alla komponenter i form av underbeslag etc.) och satsade på ett säkert kort istället i form av en T3 Super Varmint:en i 308. Den bössan har nu gått exakt 308(!) skott och den pipan kommer skruvas ur om några månader när jag fått licens på XC-pipan och Robban har tid. Jag tror också jag kommer beställa ett nytt slutstyckshandtag med lite mer "taktisk" slutstycksknopp för bättre grepp. Det går ju med gummikula men det känns lite b på en sån här bössa.

Stock
Något som tillkommit till ekvationen är en McMillan A-TH som jag beställde för några veckor sedan - systemet ska pelarbäddas i denna. Jag har lite tankar på att skaffa en tredje T3:a och kamra för nåt riktigt vasst såsom något i 7mm som avfyrar Berger 180-grainare eller något i 300 som käkar Berger 230, men närmaste halvåret kommer fokus istället ligga på att få 6XC:n så bra det bara går.

Piplängd
Jag kommer behålla pipan så lång som möjligt och istället ta ner den om jag skulle vilja ha den kortare efter en tids användning. Kanske går det att backa nåt halvt grain eller två från maxladdning och ändå få ut bra hastighet med 28" pipa. Pipan kommer eventuellt Duracoat:as om jag tröttnar på den blanka looken.

Throat
Robban har en standardbrotsch vilket innebär att man får bomkontakt med en A-Max 105 vid en patronlängd på 70 mm. Jag tror det kan bli ganska bra då magasinet sväljer 71mm-piller som mest. Dessutom gör detta att jag kan köra med bomkontakt om jag vill men även gå ner på 66-67 mm patronlängd för en mer harmonisk patron och då ha 3-4 mm friflykt. Tror det kan bli ganska bra :thumbsup:

Optik
Siktet blir inget extravagant alls till att börja med utan det blir det Vortex Viper PST 6-24x50 SFP som nu sitter på bössan. Tröttnar jag på det framöver eller känner för att gå all in så kanske det blir ett K624i med MSR-riktmedel om jag får drömma lite, men det är inget jag räknar med i nuläget.

Första provskotten
Skapelsen kommer kunna vara helt klar runt semestern så det blir en viss väntan på detta, men det är bara nyttigt för min del ;) Jag borde dock kunna börja med att köra med Super Varmintstocken och göra en kort break-in eller snarare laddstege framåt april/maj.

Inte så mycket nytt här egentligen men jag tänkte att det kan vara bra att ha det samlat i en egen tråd istället för att fortsätta på den andra där förutsättningarna inte längre gäller. Det ska bli intressant att se vad för hastigheter jag får ut och givetvis också vilken precision pipan förmår.

Alltså en sån här stock fast i marble med 60% svart och 40% oliv samt ett gäng mellanlägg för att kunna justera kolvlängden.

Revard.jpg

Publicerat

YES! Ett intressant vapenprojekt att följa :thumbsup:

Publicerat

Härligt :D

Publicerat

Det här kommer bli bra :yes:

/Mike

Publicerat

Kommer att bli toppen 6XC är en mycket trevlig skyttepatron!

Harmonisk och nog den bästa balans mellan rekyl/ballistik man kan finna :thumbsup:

Har inte koll hur A-Max kulan ser ut men är den lik Berger skulle jag säga att bommkontakt vid 70mm är lite för långt.

Det brukar skapa sot problem och kommer att bli allt mera eftersom throten nöts. Jag tycker runt 67,5-68 är optimal col med Berger standard brotcharna jag sett har gett bommkontakt runt 66mm med Berger

Publicerat
  • Författare

Hmm, så man kanske bör se över brotschbruk och throater? Är ju flera månader bort så Robban kanske kan låna brotsch från herr C på schlätta :)

Publicerat

Jo har haft max col på 70 det gav problem för mig.

Mer safe att börja lite kort att justera det längre är inte mycket jobb men för långt innebär pipkapning och nytt läge å gänga alltså i princip en ompipning

Publicerat

Grymt projekt detta! Följer med spänning!

Publicerat
  • Författare

Jo har haft max col på 70 det gav problem för mig.

Mer safe att börja lite kort att justera det längre är inte mycket jobb men för långt innebär pipkapning och nytt läge å gänga alltså i princip en ompipning

Ok. Hur mycket bäryta av kulan ner i halsen ska man satsa på för att vara safe vid bomkontakt då? Så här ser det ut med 70 mm COL:

post-296-0-14612600-1389732971_thumb.jpg

Publicerat

Det där såg rätt optimalt ut :)

Amax är nog längre än Berger för den sitter bara just över 3mm i halsen vid col 70

Lagom är 6-7mm halsgrepp

Publicerat

Själv brukar jag alltid utgå från ideal oal vid skapandet av kulläget med mina kalibrar,jag vill inte ha något av boattailen i halsen,hellre att den sitter aningen djupare då.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Kan man inte köra med 3 mm ff eller så då? Måste man ha kort ff?

Publicerat

Jodå funkar fint med typ 3mm FF också. I mina pipor har bommkontakt skjutit bäst men skillnaden på tex 3mm FF är kanske 3-5mm extra spridning på 100

Publicerat
  • Författare

Själv brukar jag alltid utgå från ideal oal vid skapandet av kulläget med mina kalibrar,jag vill inte ha något av boattailen i halsen,hellre att den sitter aningen djupare då.

/Mike

Så vad skulle det bli för oal i mitt fall?

Jodå funkar fint med typ 3mm FF också. I mina pipor har bommkontakt skjutit bäst men skillnaden på tex 3mm FF är kanske 3-5mm extra spridning på 100

Har du provat A-Max? Det kanske är ett beteende unikt för Bergerkulor?

Publicerat

Har du provat A-Max? Det kanske är ett beteende unikt för Bergerkulor?

Nix bara skjutit Berger och Scenar den senare har fungerat då Berger börjat sota

Dessutom bara skjutit molly kanske har lättare att sota men vet dem med blanka berger som haft samma problem

Publicerat

Så vad skulle det bli för oal i mitt fall?

Sätt kulan så djupt att där boattailen börjar slutar halsen så har du ideal oal.

Hadde problem med både min 308 och 243 i början då jag ville sätta kulorna långt ut för max förbränningsutrymme men fick problem med tryck och sot,dessutom använder jag bara högenergikrut vilket inte gör saken bättre men med lite nytänkande och djupare satta kulor är problemet borta.

jag såg ingen skillnad i precision direkt med längre ff men det är stor skillnad på att bara skjuta praktiskt eller från bänk,om jag gett bössan till en bänkskytt hade det säkert blivit skillnad.

/Mike

Publicerat

ha ha, kan inte låta bli att garva lite. vem var det som inte gillade remington i någon tråd. det var visst något om att byta komponenter och hur dåligt det var, jag minns inte så noga.

sen var det något som någon skrev, något med hycklare.:)

nejdå skämt och sido det blir svinbra det där.

Publicerat

Hur var det? Hade du hylsor? Jag kan donera 50 st engångsskjutna till fromma för projektet. Alla borde ha en XC att njuta av. /Christian

Publicerat
  • Författare

Sätt kulan så djupt att där boattailen börjar slutar halsen så har du ideal oal.

Ok, ungefär så jag tänkt också. Frågan är egentligen hur kritiskt det är med bomkontakt vid den patronlängden, eller om man klarar sig med 2 mm ff och således kan använda Robbans standardbrotsch.

ha ha, kan inte låta bli att garva lite. vem var det som inte gillade remington i någon tråd. det var visst något om att byta komponenter och hur dåligt det var, jag minns inte så noga.

sen var det något som någon skrev, något med hycklare.:)

Skillnaden mellan fabrikaten är väl att man faktiskt inte behöver pipa om en Tikka, men det innebär ju inte att det är fel att göra det heller. Angående hyckleri så är det ju precis vad du håller på med när du slår dig för bröstet och säger att man ska satsa på nordiska vapen när du själv inte har ett enda. Påminner om brorsan som mässar om hur jäkla viktigt det är att köpa svensk kvalitet för att sedan åka skytteltrafik till Biltema...

Hur var det? Hade du hylsor? Jag kan donera 50 st engångsskjutna till fromma för projektet. Alla borde ha en XC att njuta av. /Christian

Jag tar gärna emot en sådan donation - tack! :wub:

Publicerat

Ok, ungefär så jag tänkt också. Frågan är egentligen hur kritiskt det är med bomkontakt vid den patronlängden, eller om man klarar sig med 2 mm ff och således kan använda Robbans standardbrotsch.

Skillnaden mellan fabrikaten är väl att man faktiskt inte behöver pipa om en Tikka, men det innebär ju inte att det är fel att göra det heller. Angående hyckleri så är det ju precis vad du håller på med när du slår dig för bröstet och säger att man ska satsa på nordiska vapen när du själv inte har ett enda. Påminner om brorsan som mässar om hur jäkla viktigt det är att köpa svensk kvalitet för att sedan åka skytteltrafik till Biltema...

Jag tar gärna emot en sådan donation - tack! :wub:

menar du att jag försökte slå mig på bröstet när jag tyckte att det känns mer rätt att köpa trån ett grannland.

tråkigt att du uppfattar det så och väldigt tråkigt att du ser mig som en hycklare men sanningen är att jag ändå tycker så även om det är mycket amerikanskt just nu pga dom kraven jag har.

jag hade gärna valt finskt om jag hade valt mellan två likvärdiga produkter.

Publicerat
  • Författare

*andas i en papperspåse*

Publicerat

Boys ni tar det här på alldeles för stort allvar. Gå ut o ta en öl ;)

Publicerat

Åtgång skapar tillväxt! Bygg mer! :D