Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Usla kängor..

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag använt mina härkila pro hunter gtx reinforced i dryga 2 år och jag måste säga att jag är missnöjd. Dom är pedantskötta enligt konstens alla regler men trots det så har limningar släppt och "kevlartyget" är så nött att det snart är hål i det. De läcker in en del vatten också. Enligt mig är det usel kvalite.. Så jag måste skaffa nya innan våren är här.

Mina förra kängor höll i 8 år (viking) och det lutar nog åt såna igen. Någon som har nyare vikingkängor och kan ge en liten recension? Eller kanske någon har något annat tips? De bör vara stadiga då mina fotleder är som en kokt spagetti men det är också viktigt med bra grepp på sulan även på is och våta stenar. De måste också vara bekväma och klara många och långa dagar utan att fötterna blir fördärvade. Någon med något gott råd?

• Svar 51
  • Visningar 19,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Att ett par kängor hållt i 10år säger ju inte så mycket. Vem fan vet om ni jagar 5dagar i veckan året runt eller om ni bara jagar vid datorn. Det som håller i en evighet för den ena kanske är utslit

• kör med lundhags mina nuvarande har överleft i 11 år och ser nästan nya ut mina föra levde i 7 år hos mig sen 4 år på grabbens fötter 

• Läder och gummi, om jag får välja    Goretex suger verkligen i kängor. Det BLIR blött till slut ändå och då får man inte ut fukten - plus att materialet åldras. Att par blöta läderkängor är inga pr

Publicerat

En skalkänga kanske.

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk

Publicerat

Nu har jag använt mina härkila pro hunter gtx reinforced i dryga 2 år och jag måste säga att jag är missnöjd. Dom är pedantskötta enligt konstens alla regler men trots det så har limningar släppt och "kevlartyget" är så nött att det snart är hål i det. De läcker in en del vatten också. Enligt mig är det usel kvalite.. Så jag måste skaffa nya innan våren är här.

Mina förra kängor höll i 8 år (viking) och det lutar nog åt såna igen. Någon som har nyare vikingkängor och kan ge en liten recension? Eller kanske någon har något annat tips? De bör vara stadiga då mina fotleder är som en kokt spagetti men det är också viktigt med bra grepp på sulan även på is och våta stenar. De måste också vara bekväma och klara många och långa dagar utan att fötterna blir fördärvade. Någon med något gott råd?

Mitt goda råd, ge fan i membrankängor. Jag kör Lundhags nu och jag är mycket nöjd. Nästa gång blir det nog Jörn.

Publicerat

kör med lundhags mina nuvarande har överleft i 11 år och ser nästan nya ut mina föra levde i 7 år hos mig sen 4 år på grabbens fötter 

Publicerat

Läder och gummi, om jag får välja  :tongue:

Goretex suger verkligen i kängor. Det BLIR blött till slut ändå och då får man inte ut fukten - plus att materialet åldras. Att par blöta läderkängor är inga problem - man tar fram ett par torra sockor och torkar kängorna mot en eld. Man blir torr på en halvtimme och hinner grilla en korv på den tiden också. 

Publicerat

Lundhags! :wub:

Publicerat

Vår, sommar, höst kör jag Lundhags syncro high. Bra känga, stabil och vattentät. Lite hal på is. Vintertid använder jag ett par alpina trapper. Mindre styv, inte lika halkig som lundhagarna. Tycker inte jag behöver samma stadga på vintern. Eftersom de är fodrade med nåt goretex liknande är de varmare. Torkar ganska långsamt och första paret fick jag reklamera eftersom de läckte. Andra paret håller dock bra. Som vardags/gå ut med hunden-kängor har jag Meindl Island Pro. Dessa är rätt nya men verkar än så länge väldigt bra. Kan dock tänka mig att de torkar långsamt om de blir blöta men hittills har det inte skett. För mig var tricket att inte hitta ett par kängor till allt utan istället ha flera som är bra på sitt sätt.

Publicerat

Efter att ha slitit ut 3-4 par grotexkänger av olika fabrikat i 2-3500:- klassen...tog jag fram mina gamla Lundhags som jag köpte när jag va kring 18-20 bast.

De har jag nu gått i några år.

Inget slår dessa helt enkelt..

En smart ide som jag fick va att köpa ett par grotexstrumpor...

Eftersom jag är rätt dålig på att smörja läderkänger..

Med dessa strumpor är jag alltid torr.

Har inte varit blöt om fötterna på flera år...såvida jag nu inte går i för djupt vatten....  eller typ simmat...vilket händer emellanåt...

Lundhags är bäst helt enkelt...

Publicerat

Jag har haft mina Lundhags i ett år nu och är väldigt nöjd.

Jag hade ett par membran kängor förut, och jag kommer inte att byta tillbaka.......

Publicerat

Lundhags Professional Mid, den absolut bästa kängan jag har haft!

Publicerat

Är lite nördig när det gäller jaktkläder, har alltid hållt Härkila högst även i krass jämförelse med andra premium som woodline, swedteam och Chevalier. Detta har kommit på skam rejält sista åren via såväl kängorna som byxorna i prohunterserien. Kängorna, eller egentligen vänster känga har jag aldrig fått tät. Den duger egentligen bara under torrfrusna förhållanden tyvärr, i september är den åt helsike för varm. Tror att Härkila gör samma kinaresa som Chevalier gjorde för 7-8 år sedan, pris och kvalité matchar inte just nu. Ganska missnöjd med prohunter byxorna också, spricker överallt i sömmarna. Ryktet tar tid att bygga, men rasar desto fortare.

Publicerat

Inte att förglömma i sambandet är hur mkt skodonen brukas och i viken miljö, skiljer många timmar och mil mellan oss alla.

Publicerat

Se där Strävhår han före. :)

Publicerat

Se där Strävhår han före. :)

Vi har nog en del likadana vänner.
Publicerat

Jag stämmer in i kören. Använder du kängorna hårt och vill att dom ska hålla så skippa membrankängorna. Det är bara en tidsfråga innan membranet spricker någonstans. En läderkänga håller tills du har nött upp sulan. Mina gamla lundhags har inte mycket mönsterdjup kvar men kängan ser i stort sett ut som ny annars.

Publicerat

Hade faktiskt ett par chevalier som höll i 8 år. Och då hade jag inte ens dator. Numer är jag villrådig....vet inte vad jag ska köpa härnäst. Kör stövlar så länge det är plusgrader.

/Urban

Publicerat

Hade ett par Haglöfs Gore-tex. Utslitna på två år.

Hade ett par Lundhags Bielne. Utslitna på två år. Reklamerade mot pengar tillbaka. Köpte Jörn.

Har ett par Lundhags Polar Quest. Haft i två år. Märkte idag sulan börjar släppa. Ska försöka reklamera dom med och lyckas det ska jag skaffa Jörns motsvarighet. Om inte får jag försöka laga.

Det som jag tror verkligen håller är riktigt randsydda skor. Har ett par R.M Williams. Meindl och Hanwag gör också flertalet modeller randsydda. Ingen av de tre passar dock tyvärr i en sydsvensk blöt skogsmark.

Mvh / Johannes

Publicerat

Nja, jag hade ett par danner botts i typ 20 år, och då jagade jag första 10 åren 3-5 dagar i veckan,,,mindre sedan.

Dessa har membran, men jag har för mig att dom kostade 3500kr 1985

Publicerat

Jag stämmer in i kören. Använder du kängorna hårt och vill att dom ska hålla så skippa membrankängorna. Det är bara en tidsfråga innan membranet spricker någonstans. En läderkänga håller tills du har nött upp sulan. Mina gamla lundhags har inte mycket mönsterdjup kvar men kängan ser i stort sett ut som ny annars.

Då pratar man med Lundhags i Järpen så sular de om dom åt dig för en peng och vips så är skorna om nya igen...

Gör om det i ett par membrankängor... ;-)

Skickat från min Sony Xperia Acro S via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Ja visst är det så att hållbarheten mycket beror på hur mycket de används, men i mitt fall så irriteras jag av att härkila marknadsförde dessa kängor som förstärkta för att klara miljöer som ris i fjällen och liknande utan att gå sönder vilket inte stämde överhuvudtaget. Och dessutom bör det vara rimligt att förvänta sig att de ska hålla längre än 2 år även om de används relativt mycket. Jag skulle nog gissa att mina används i snitt 3 gånger i veckan vilket inte är så mycket. Det enda jag egentligen är nöjd över är höjden. 10 tum är lagom särskilt under den varmare årstiden då jag håller som mest hundkurser. Då är det skönt med en känga som inte går så högt på vaden.

Membrankängor har brister, absolut, men jag gillar dem pga att de känns bekvämare på mina fötter. Största nackdelen som jag ser det är att de tar en jäkla tid att torka. Fler än en gång man har fått sätta plastpåsar på fötterna för att få vara torr :)

Men det blir kanske lundhags nästa gång och använda en bra innersula samt rätt strumpor och sockor.

Publicerat
  • Författare

Hmm, läst lite om lundhags och syncro high verkar ju intressanta. Lite höga men verkar vara stabila vilket är bra för mina tändsticksleder. Nåväl, jag hinner nog prova några olika innan det blir att köpa. Tänkte vänta till sommaren då det är mycket trevligare att gå in dom. Nu får jag köra mina muckboots.

Publicerat

Hmm, läst lite om lundhags och syncro high verkar ju intressanta. Lite höga men verkar vara stabila vilket är bra för mina tändsticksleder. Nåväl, jag hinner nog prova några olika innan det blir att köpa. Tänkte vänta till sommaren då det är mycket trevligare att gå in dom. Nu får jag köra mina muckboots.

Tror XXL.se har Megarea på dom nu! :thumbsup: passa på, du ångrar dig inte :)

Publicerat

Jag gillar mina syncro än så länge, men råkar du ha rätt storlek så säljer jag ett par pro high passande normalstorlek 45-46 om du råkar ha sådana fötter. Kan nog justera priset iom din tjusiga bild ;-)

telefonskrivet

Publicerat

Förresten.. glömde.

Mina Lundhags är så gamla att de är anpassade för skidbindningar av äldre modell... :smile: