Publicerat Januari 19, 201412 yr Hej! Jag har två par cellgummikängor, Lundhags minst 25år gamla, med väldigt mjukt cellgummi. Betydligt mjukare än de på dagens lundhags och de har jag som sommar och höst kängor, Vinterkängorna är minst lika gamla jörnkängor med en ullinnersko från lundhags, givetvis med näbb! Egentligen är jörnkängan alldeles för bred för min fot nen med ulllinern blir det perfekt. Det blir sorg när nån av de ger upp. Dock verkar de ha mycket kvar att ge. Lundhags sydde om sommarkängan i år då den spruckit i ett par sömmar. Mvh Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Publicerat Januari 19, 201412 yr angående Viking-kängor jag köpte Kängor på Elmia Game Fair förra året. det blev Viking efter ett antal provande. På utsidan av kängan står det UGC. på flärpen med skostorlek står det,art.Hunter High GTX. Hittills har jag inget att klaga på. Smidiga att snöra och än har jag inte blivit blöt trots genomtrampning ner till knät några gånger. På mässan var det dessa som jag tyckte var skönast att ha på foten. Jagar inte varje dag men minst en dag i veckan.
Publicerat Januari 19, 201412 yr Jag jagar bara i snitt 4dagar/vecka som hundförare september-december förutom första jaktveckan i september och oktober då det blir helveckor. Sedan jag gick över till skalkängor (jörn m96) för två år sedan byter jag inte tillbaka, snabb torkade och lätta kängor. Skaften är inte så höga man det löser man med damasker när det behövs. Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk
Publicerat Januari 19, 201412 yr Allra först... Jag är ingen "kängmänniska", gillar gummi bäst! Men ramlade på ett par kängor till ett "måste-köpa-pris" för några år sedan och jag måste medge. de är skitbra! Nå't italienskt... GRI-sport kanske!? Inte sålda som jaktkängor, mer som vandringskängor och köpta för halva priset på en "vanlig" "gubbklädesaffär" för åtta hundringar. Jag gullar med dom så for vi varit ute och hittills har de hållit mig både torr och varm men det är alldeles för enkelt att hoppa ner i gummistövlarna eller mina original P...
Publicerat Januari 19, 201412 yr Jag hade ett par Rocky Lynx som höll 8 år och dom var superbekväma och när de blev dags att byta så fanns det ingen återförsäljare kvar i landet så jag fick kolla i staterna. Såg att det hade kommit en ny version och den modellen var utgående så fick ett par för $120 med frakt, rena rånet! Lagom höga, lätta och varma med 800g thinsulate värmefoder
Publicerat Januari 19, 201412 yr Jag ringde Lundhags och skällde ut dem för att en söm hade gått upp efter bara 20 år. Jag kände mig lite full-i-fan och gjorde en grej över hur besviken jag var... KRÄNKT, tamigfan. De bad så mycket om ursäkt och reparerade för en struntsumma.
Publicerat Januari 19, 201412 yr Jag är inne på samma taktik ;-) mina Lundhags proffessional är bara tre år och det har gått en söm på båda. Mina gamla Alaskakängor hängde med i 20 år utan att något gick sönder mer än att sulorna var blanka och lädret nött hål genom på insidan. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Januari 19, 201412 yr Jag jagar bara i snitt 4dagar/vecka som hundförare september-december förutom första jaktveckan i september och oktober då det blir helveckor. Sedan jag gick över till skalkängor (jörn m96) för två år sedan byter jag inte tillbaka, snabb torkade och lätta kängor. Skaften är inte så höga man det löser man med damasker när det behövs. Skickat från min GT-P3110 via Tapatalkduger dom att sitta på pass med då, eller kalla som fn?
Publicerat Januari 19, 201412 yr duger dom att sitta på pass med då, eller kalla som fn? M96an är bra när man går och tidigt på säsongen, till pass skulle jag rekommendera deras antifrys, är själv sugen på ett par sådana till nästa vinter. Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk
Publicerat Januari 21, 201412 yr Jag har mindel känga gore-tex, den är skit. Har gjort slut på dom på två säsonger. Läcker.. ossv, trotts ömt vårdande. Backup kängorna är m90 sommarkänga. Helt ok att gå i, men svala att stå i. Första 10milen var tråkiga, men dom blir bättre, och bättre. Sen passtövlar, muckboot. Planen är att köpa lundhags eller jörnkängan (om detgår att få tag på dom) Mina gamla dog av bristande underhåll
Publicerat Februari 11, 201412 yr Finska armèns kängor m05 av Jalas. Duger finfint åt mig. http://www.varusteleka.com/en/product/_2IE1BRN4A/
Publicerat Februari 11, 201412 yr Nice bumpning!Beställer imorgon från England ett par lowa combat gtx.Har inga större förhoppningar, men jag har omgivande vandrare som höjer dom till skyarna. 1750:- ska bli intressant och ser hur den kängan står sig. Den kommer primärt bara vara "ut och gå med hund" sko.
Publicerat Februari 12, 201412 yr Jag har ju ett par Alt-berg tabbing boots, absoluta favisar nu efter en del användning, detta är då en lättviktskänga, skall köpa deras tyngre vintermodell när budgeten tillåter. Jag rekommenderar. /Christian
Publicerat Februari 12, 201412 yr Jag har två par Chiruka, ett par med snörning storlek medeltjocka sockar, används dagligen till hundpromenader, jagas i ca 4-5 dagar/vecka de är nu tre-fyra år gamla, det händer att gubben tycker synd om dom och smörjer dom annars ingen skötsel. Funkar perfekt, märks knappt att dom är använda. Det andra paret har skruvstängning och är nåt nr större för tjocka strumpor senhöst och vinter, används inte lika mycket är två år gamla, syns knappt at dom är använda. Båda paren mycket bekväma, fina att gå i på alla underlag.
Publicerat Februari 12, 201412 yr Finska armèns kängor m05 av Jalas. Duger finfint åt mig. http://www.varusteleka.com/en/product/_2IE1BRN4A/ Deras beskrivning av kängorna gjorde ju att man vart sugen att handla av dem bara för att
Publicerat Februari 12, 201412 yr Jag ha slitit ut meindel kängorna med högt skaft och mina med kort skaft håller även på att ha sett sina bästa dagar.. Kan erkänna att jag inte är bäst på att vårda dom. Köpte ett par lundhags pro high men dom krympte ihop en storlek så ha skickat tillbaka dom till järpen. Nu på vintern använder jag Jörn antifrys, köpte till ett extra par foder. Helt klart värt alla pengar, så dessa rekomenderar jag. Kommer inte att köpa några andra vinterskor hädanefter. Tänkter prova lundhagarna när dom kommer tillbaka annars köper jag nog ett par jörnare sommarkängor. Helt klart bäst.
Publicerat Februari 12, 201412 yr Då pratar man med Lundhags i Järpen så sular de om dom åt dig för en peng och vips så är skorna om nya igen... Gör om det i ett par membrankängor... ;-) Skickat från min Sony Xperia Acro S via Tapatalk 2 Jo, sedan jagar man ripa och på dag 2 av 5 (efter att man lyfts ut i terrängen med helikopter) så lossnar båda sulorna. Skitkul!
Publicerat Februari 12, 201412 yr Jo, sedan jagar man ripa och på dag 2 av 5 (efter att man lyfts ut i terrängen med helikopter) så lossnar båda sulorna. Skitkul! Mockasiner :-)
Publicerat Februari 13, 201412 yr Våren 1996 - hösten 2006: Hade jag Meindl Army Pro kängan. Kängan nyttjades varje dag året runt under de 3 första åren därefter ofta. De höll i 11 år innan båda sulorna ramlade av och blev riktiga mockasiner. Grymt nöjd med dem. Hösten 2006 - Hösten 2010: Sedan införskaffades Lundshags Pro (hög). Jobbigare att gå med på asfalt än Meindel men ändå grymt nöjd med dem. Tyckte dock att sulan slets fortare än på Meindl. Skickade upp dem till Lundhags för omsulning vilket är klart suveränt att man kan men sedan hände det ovan, sulorna släppte dag 2 av 5 under ripjakten. Hösten 2010 - Still alive: Fick nya Lundhags Pro uppe i Järpen butiken. Dessa har jag gått med men de har aldrig blivit lika sköna som mina tidigare Lundhags samt trots all vård de får läcker de som såll. De jag hade innan var grymt mycket bättre i det avseendet. Hösten 2012 - Still alive: Pågrund av Lundshags läckande införskaffades Meindl Dovre Extreme GTX med tanke på mina goda minnen från Army Pro modellen. Jag är nöjd med dem. De håller mig torra och varm om fötterna. I och med att jag har 2 par olika känger kan jag säga att Lundhags används tidigare på året, sensommar, tidig höst för att senare på året gå över till Meindl kängorna.
Publicerat Augusti 15, 20178 yr Är det någon här som är nöjd med sina Härkila? Har bytt mina GTX 9 Elk hunter kängor 2ggr och alla läcker rikligt. Kommer inte få pengarna tillbaks av butiken tyvärr...så det är väl bara att fetta in yttertyget duktigt i år och sen lämna membran träsket inför nästa säsong? Passformen är dock fantastisk på min fot. Men blöta fötter funkar inte.
Publicerat Augusti 15, 20178 yr Just now The Gunners sa: Är det någon här som är nöjd med sina Härkila? Har bytt mina GTX 9 Elk hunter kängor 2ggr och alla läcker rikligt. Kommer inte få pengarna tillbaks av butiken tyvärr...så det är väl bara att fetta in yttertyget duktigt i år och sen lämna membran träsket inför nästa säsong? Passformen är dock fantastisk på min fot. Men blöta fötter funkar inte. Prova att ta kontakt med härkila direkt!?