Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken vikt är lagom på en avtryckare?

Featured Replies

Publicerat

Jag tycker avtryckarens vikt är för hård på blasern när jag skjuter i bänk, är 50-200 gram lagom eller ska man upp mer i avtryckarvikt?

Bix'n Andy leverer fantastiske kvalitetsprodukter, og dette avtrekker setter prikken over i'en på Blaseren din. Avtrekket er langt renere, og har ingen kryp, og virker også raskere. Standardavtrekket er satt til 100 gram, og er justerbart fra 50 til 200 gram. Det er også justerbart på vandring/dødgang. Avtrekket er svært enkelt å skifte, to skruer og inn med det.

Avtrekkeren passer alle Offroad og Professional modeller. Dette er sport/benchrestutgaven av denne avtrekkeren.

Ekstra fjærpakke er inkludert, 1x 200-500 gram.

Publicerat

Inget att rekommendera på ett jaktvapen om du frågar mig.......ca 1 kg tycker jag är ok. 200g är jäääävligt lätt.

Publicerat
  • Författare

ok, då är det väl det andra trycket då:

Bix'n Andy leverer fantastiske kvalitetsprodukter, og dette avtrekker setter prikken over i'en på Blaseren din. Avtrekket er langt renere, og har ingen kryp, og virker også raskere. Standardavtrekket er satt til 500 gram, og er justerbart fra 150 til 500 gram. Det er også justerbart på vandring / dødgang. Avtrekket er svært enkelt å skifte, to skruer og inn med det.

Avtrekkeren passer alle Offroad og Professional modeller. Dette er jaktutgaven av denne avtrekkeren.

Ekstra fjærpakke er inkludert, 1x 450-750 gram & 1x 700-1200 gram.

Klikk her for monterings og bruksanvisning

Klikk her for mer informasjom om Bix'n Andy sine kuleavtrekk

Publicerat

Jag själv gillar 0.5kg absolut max 0.8kg. Dock har jag dom flesta vapnen till lugn jakt med lugna och sansade skott.

blaserdrillingen vet jag inte vad den har dock. Får väga.

ska du ha för vakjakt med inte allt för stelfrusna fingrar så hade jag mer än gärna haft 200g men det känns inte helt alround.

Publicerat
  • Författare

ok, men det sista lät väl ok?

Publicerat

Jag tycker iaf det men allt är högst personligt :)

Publicerat

Det är du som känner vad som passar dig bäst,, själv så ändrade jag vikten på nya bössan tills det kändes rätt

Publicerat
  • Författare

Det är du som känner vad som passar dig bäst,, själv så ändrade jag vikten på nya bössan tills det kändes rätt

till vilken vikt?
Publicerat

1 kg,,

Publicerat

Jag gillar 0,5kg på tunga bössor som man jagar lugnt med och i regel hinner ta av handsken innan skott, ca 1kg för bökiskogenikylaochskit-bössor.

Alla är vi olika så jag förstår inte riktigt frågans syfte om du ändå tycker 200g är för tungt.

Publicerat

har precis köpt Bix´n andy har lagt mig på 750g men tycker det blev lite lätt funderar på att gå högre upp 

Publicerat

Tycker det vanliga rådet är bra: det viktigaste är att trycket är rent. Sitter man i bänk med grymt bra stöd kommer man dock undan med ganska mycket släp. På kuljaktstig i stående utan stöd bör trycket dock vara rent och inte alltför lätt, tycker jag. Men det är mycket en vanesak och beror på vad man tränat med. Jag tycker inte att "lättare är bättre" - det behöver inte alls vara så.

Publicerat
  • Författare

har precis köpt Bix´n andy har lagt mig på 750g men tycker det blev lite lätt funderar på att gå högre upp

Köpte du det trycket som är mellan 150-500 med extra fjäderpaket?
Publicerat

Köpte du det trycket som är mellan 150-500 med extra fjäderpaket?

jupp  kände direkt att 500 var för lite för mig ligger på ca 750 nu ska nog upp lite till  

Publicerat

Håller med. Kan man skjuta pistol i 22lr med 1 kg tryck ser jag inte varför det skulle underlätta speciellt med ett lättare tryck.

Det viktiga är att trycket är rent. Är av uppfattningen att de flesta både spänner sig och rycker av ett släpigt tryck. (behöver bara gå till mig själv, som tyvärr har så dåliga tryck på mina gevär att jag konstant rycker av skotten.

/Urban

Publicerat
  • Författare

Jo, blasertrycket är inte rent, och om jag ska byta så är det väl bra om jag kan ställa trycket från 150 g till 1200g?

Publicerat

Det var uteslutande Blasers tryck som tippade över vågskålen när jag köpte min 202a...... Och att 202an stod i stället färdig och klar.

T

Publicerat

köpte min blaser begangnad för ca 10 år sedan fick veta efteråt att före ägaren låtit en vapen smed fila på trycket har alltid tyck att det varit kast  :wallbash:  :wallbash:  men med mitt nya ( Bix´n Andy ) så är bösan som om den var ny går inte att jämföra men ska upp närmare 1kg för att bli optimalt  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

köpte min blaser begangnad för ca 10 år sedan fick veta efteråt att före ägaren låtit en vapen smed fila på trycket har alltid tyck att det varit kast  :wallbash:  :wallbash:  men med mitt nya ( Bix´n Andy ) så är bösan som om den var ny går inte att jämföra men ska upp närmare 1kg för att bli optimalt  :thumbsup:

Känns som jag är tvungen att beställa ett sånt nu då....

det jag tror är bäst är 150g-500g med extra fjäder till 750g,1200g är det nått att fundera över?

Publicerat

Jag kör uteslutande med 500-700 gram. På kombin vet jag inte men det är mer hagelskytte.

Det gör skyttet lättare då man utan att ta i klämmer av skottet. Jag har tidigare haft hårda trycken och kommer aldrig återgå. Det finns viss mental vits med ett lätt trycke, lättare att "slappna av".

Publicerat
  • Författare

jupp  kände direkt att 500 var för lite för mig ligger på ca 750 nu ska nog upp lite till

Nu är jag ca 4000kr fattigare, men tack för hjälpen, annars hade det blivit det med lättare!
Publicerat

Jag kör uteslutande med 500-700 gram. På kombin vet jag inte men det är mer hagelskytte.

Det gör skyttet lättare då man utan att ta i klämmer av skottet. Jag har tidigare haft hårda trycken och kommer aldrig återgå. Det finns viss mental vits med ett lätt trycke, lättare att "slappna av".

Konceptet med avtryckarvikt ligger till absolut största delen i tanken att avtryckarvikten ska motsvara skjuthandens grepps hårdhet - ett koncept alla duktiga pistolskyttar insett.... En fripistol håller man inte i, den tar man på sig och tänker av skottet. Å andra sidan är rekylen närmast att likna med en vibration......

Om man nu inte håller om greppet så blir ju frågan ganska akademisk, men då kommer rekylen att bli problemet och man kommer att vandra över hela tavlan på 300m i de olika ställningarna eftersom man låter bössan faraomkring efter eget gottfinnande. Skjuthandens grepp är tar upp ganska mycket rekyl, långt mer än de flesta tror.

Därav ska man inte välja ett lätt tryck som genväg, den dagen man skjuter lika bra eller bättre än bössan - då men inte förr ska man börja med att labba med lätta tryck om man nu vill det. Själv tar jag hellre ett riktigt hårt tryck bara det är riktigt rent.....

T

Publicerat

Som andra varit inne på så är teknik lika viktigt som andningen ;)

Hur är handen placerad, vart hamnar avtryckaren på fingret och hur ser rörelsen ut, sen kan trycket vara som på Glocken och det går att träffa ändå om man gör mer rätt än fel

Publicerat

För en tränad skytt är 200 gram tryckvikt inget problem. För 99,99% av jägarkåren är nämnda tryckvikt FULLSTÄNDIGT åt helvete då de aldrig lärt sig en korrekt säker vapenhantering.

Förutsättningen för att så lätta tryck skall vara säkra är preussisk noggrannhet med avtryckarhanteringen. Dvs fingern läggs inte på avtryckaren förren det är dags att skjuta.

För alla som lägger på fingern på avtryckaren när kolven är vid höften på älgbanan eller fingern på avtryckaren innan han kallat på duvan har så mycket säkerhetsmässigt kvar att lära sig att han skall ge helt tusan i så låga tryck.

Håkan