Publicerat Januari 21, 201412 yr Hej allihopa! Tog jägarexamen förra veckan och funderar nu på vilket vapenskåp ska jag köpa inom kort. Fastnade på Safepower SP66 och tänkte fråga om det är någon som äger skåpet och kan lämna lite feedback :-) Jag vill inte köpa det minsta dock inte heller för stor då jag kommer ha 2 vapen under närmaste åren. (i princip) Länk: http://www.hylte-lantman.com/jakt-uteliv-594/vapenskap-536/vapenskap-safepower-sp66-862 http://www.jula.se/vapen-sakerhetsskap-safepower-66-784001 Tacksam för svar! :-)
Publicerat Januari 21, 201412 yr Jag skulle rekommendera att gå upp en storlek. Har själv ett sp88 och det slipper du bulta fast (även om jag gjort det ändå). Överhyllan är guld för andra värdesaker man har. Typ hårddisk, kamerautrustning, gps osv. Skåpet är ändå en rätt stor och ful möbel och då är det bättre att skaffa ett som trots att det inte skrymmer så mycket mer ändå rymmer mer än "bara" vapen och ammunition.
Publicerat Januari 21, 201412 yr Absolut inge fel på det skåpet. Skulle dock råda dig till att köpa det största skåpet du har råd med.
Publicerat Januari 21, 201412 yr jag var i din sits i sommras och köpte ett norlyx 1000ss 152kg ångrar det inte 1 sekund! stort och rymligt plus att du får in allt som har med jakt att göra och lite till!
Publicerat Januari 22, 201412 yr Författare Ja det verkar att sp88 är ett smartare val. Tack för alla tips och svar!
Publicerat Januari 22, 201412 yr Hade ett håbeco vp 10 som första skåp men tyckte att det var för litet, köpte ett sp99 och ångrar inte det en sekund. Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Januari 22, 201412 yr Hade ett Nor-Lyx 6 som första skåp. saknade extra hyllor för ammunition bl a, hade bara ett vapen första året och sen ökade de till två. Men tyckte ändå skåpet var för litet. Köpte ett Nor-Lyx HL1000 för 2½ år sen och det ångrar jag inte, för stort egentligen men kostnaden för någon storlek större var så lite och som många sa: Du ångrar aldrig ett för stort skåp!!
Publicerat Januari 22, 201412 yr Först och främst, grattis till examen! Jag rekommenderar, som många andra, ett lite större skåp (152kg) så att du får plats med allt kring jakten, även om du bara har 2 vapen den närmaste tiden. Själv har jag gps, radio, viktiga papper etc i skåpet, känns skönt att ha det samlat. Jag bor även i en lägenhet och var inte sugen på att bulta fast skåpet. Jag ångrar inte att jag köpte ett större skåp, man fyller det med grejer snabbt! Skickat från telefonen.
Publicerat Januari 22, 201412 yr Hej allihopa! Tog jägarexamen förra veckan och funderar nu på vilket vapenskåp ska jag köpa inom kort. Fastnade på Safepower SP66 och tänkte fråga om det är någon som äger skåpet och kan lämna lite feedback :-) Jag vill inte köpa det minsta dock inte heller för stor då jag kommer ha 2 vapen under närmaste åren. (i princip) Länk: http://www.hylte-lantman.com/jakt-uteliv-594/vapenskap-536/vapenskap-safepower-sp66-862 http://www.jula.se/vapen-sakerhetsskap-safepower-66-784001 Tacksam för svar! :-) Köp över 150kg. Här är vapenskåpet du ska ha om du ska beställa från hylte. Du kommer ångra dig om du köper mindre. (egen erfarenhet). http://www.hylte-lantman.com/jakt-uteliv-594/vapenskap-536/vapenskap-safepower-sp88-sido-inkl-vapenkoffert-804
Publicerat Januari 22, 201412 yr Har du tid och vänta så köp ett i samband med en mässa, det brukar gå och få bra mässpriser. Tror jag tjänade 1500:- om jag inte minns fel...
Publicerat Januari 22, 201412 yr Jag tycker att kodlås är att föredra framför nycklar som man ska ha koll på och inte får gömmas undan i bostaden. Sen tycker jag att det är en fördel om skåpet har kolvar istället för tand låsning. Ingen risk att man slår i vapnet i tandraden, tystare är det också och öppningen blir lite större med kolv låsning. Vidare så är det bra att ha hyllor så man kan förvara å organisera upp olika sorters ammo och annat. Som det här t.ex. http://www.hylte-lantman.com/jakt-uteliv-594/vapenskap-536/genzo-profsafe-s1500-sido-super-kodlas-brandbox-492
Publicerat Januari 22, 201412 yr Som övriga skriver; köp ett så stort som du har plats till. Jag köpte ett Prosafe 1500 och det känns redan trångt. Självklart kodlås - nycklar har man till förbannelse ändå!
Publicerat Januari 22, 201412 yr håller med dem andra jag köpte ett litet först och det tog bara 6mån så fick jag köpa ett större för att få plats med allt och ett skåp med hyllor är guld värt
Publicerat Januari 22, 201412 yr Tänk på höjden jag snåla och får knappt in bössorna. Och skulle man ha ljud dämpare skulle det inte gå. Hagelbössan för jag trixa in lite på snedden
Publicerat Januari 22, 201412 yr Grattis till examen! Jag gjorde själv misstaget och köpte ett sp66 men insåg snabbt att de var förlitet för mina tre bössor så ja fick köpa ett sp88 istället.
Publicerat Januari 22, 201412 yr jag slog på stort direkt och köpte ett norlyx HL 12 tog några år innan jag började snegla mot att skaffa ett till fast större skåp givetvis med kodlås
Publicerat Januari 22, 201412 yr har ett sp88 köpt från hylte, tänkte först köpa ett litet skitskåp, har aldrig varit så glad att ja köpte ett stort köp sp88
Publicerat Januari 23, 201412 yr Jag köpte ett Scandinavian Safe (ett svart, så att det matchar inredningen i lägenheten) på 152 kg och med kodlås. Eftersom jag bara har en studsare för närvarande så får jag plats med all möjlig annan bråte i skåpet
Publicerat Januari 23, 201412 yr Författare Stort tack tilla alla som lämnat rekommendationer & råd! Blev imponerat av så många svar! Det blir säkert minst sp88 om inte störe. Är det några jaktmässor planerade i Östergötland?
Publicerat April 7, 201412 yr Författare Sitter just nu och funderar om det blir SP88 eller Genzo Profsafe S 1500 sido super från Hylte. Dessutom undrar om det är värt att lägga ca 1200kr extra på kodlås eller ska jag spara lite och ta nyckel istället? Vad säger ni?
Publicerat April 7, 201412 yr Jag var snål och köpte utan kodlås. Ångrar mig idag. Skulle gärna slippa släpa på nyckeln som förutom att den är ganska stor dessutom är vass och pajar fickorna. Så har du pengarna, köp kodlås.
Publicerat April 7, 201412 yr Sitter just nu och funderar om det blir SP88 eller Genzo Profsafe S 1500 sido super från Hylte. Dessutom undrar om det är värt att lägga ca 1200kr extra på kodlås eller ska jag spara lite och ta nyckel istället? Vad säger ni? Är väl ingen i tråden som sagt att de föredrar nyckel framför kodlås än, så jag kan nog lugnt säga att kod är att föredra! ;-)
Publicerat April 7, 201412 yr Författare Tack för råd! Det blir S1500 med kod tror jag. Ska beställa skåpet idag :-)
Publicerat April 7, 201412 yr Är väl ingen i tråden som sagt att de föredrar nyckel framför kodlås än, så jag kan nog lugnt säga att kod är att föredra! ;-) Inte i denna tråd men i någon annan har jag skrivit att jag föredrar nyckel före kodlås... Vet hur mycket strul vi har med en del av kodlåsen på jobbet av olika modell och skulle inte vilja stå för notan all ggr då vi haft låssmeden inne för att låset gjort något. Senast för 2 veckor sen började låset att dra spärren på ett skåp precis när jag tog i handtaget. Låset bara började blinka och ställde sig i låst läge med öppen dörr så det är inte så kul alla ggr...
Publicerat April 7, 201412 yr Sköter man sina kodlås och byter batterier i tid så har jag aldrig hört talas om att de elektriska låsen strular. Däremot kan de mekaniska vara en smula kinkiga när det blir kallt eller dammigt. /T