Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Intersport slutar med naturpäls

Featured Replies

Publicerat

Noterar att Intersport slutar med naturpäls. Antar att det blir fuskmaterial istället. Känns inte alls som en bra väg att gå, bättre hade väl varit för Intersport att välja rätt pälsar istället för att skippa päls helt. Tänk om de började använda lite svenska fårskinn istället för okända djur i kanten på luvan de sålde! Bra för svensk fårskötsel, bra för landskapet och ett bra försäljningsargument! Eller varför inte räv? Tänk så många rävar som skjuts och vars skinn som går till spillo bara för att det inte finns en marknad.

Jag tycker det känns som kortsiktig populism från Intersports sida snarare än ansvarsfull hushållning med resurser.

http://lipoptena.blogspot.se/2014/01/intersport-valjer-plast-framfor.html

http://www.djurensratt.se/om-djurens-ratt/nyheter/intersport-ansluter-sig-till-djurens-ratts-palsfria-lista

Publicerat

De är väl rädda att få personalen misshandlad och butikerna nedbrända av "djurvännerna".

Kan förstå Intersport faktiskt, håller dock med om att det vore bättre att det blev som du skrev.

Publicerat

Deportera alla aktivistmuppar istället!

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

En svår fråga och situation. Jag personligen är för naturmaterial så långt det bara går och att det finns en moral och etik bakom. 

När stora märken till stora kedjor ska producera kläder med mängder av mellanhänder och till billiga priser så räcker det tyvärr inte om dom får in några rävskinn skjutna på etiskt sätt då och då. Inte heller kommer de lyckas producera kläderna till de priser de vill (eller rättare sagt till de priser de som köper kläderna vill) om man ska blanda in svensk fårnäring. För djuren i kinas bästa kan det nog vara så att det är bäst om de inte använder pälsen. Men plast (läs fuskpäls) är inte direkt miljövänligt heller.

Så - här kommer konsumentmakten in... Köp inte billiga plagg från stora lågprismärken oavsett om de har fuskpäls eller riktig päls. För många gånger mindre pengarna kan ni köpa begagnade kläder oftast gjorda i betydligt bättre kvalitet.

Jägarförbund, tidningar och andra har också ett ansvar. Jag har förut ställt mig mycket frågande till tävlingar likt "Den som skjuter flest rävar vinner". Men inte vinner man något som har med räven att göra. Hade man vunnit en hantverksmässigt gjord mössa som kommer från rävarna man själv skjutit så hade räven kommit till användning och man hade även fått ut i samhället vilka fantastiska material det är och att det går, om än med mycket möda och besvär, att få tag på kläder där produktionen faktiskt inte behöver betyda livslånga lidanden för djuren.

Jag är som sagt definitivt för naturmaterial. Lika mycket som jag är emot minkfarmare, levande flåning av pälsdjur och så vidare. Talesättet "Köper man billigt köper man dyrt" går även att använda här. Det är svåra frågor som kräver mycket tänkande. Alla vill vi ha tulpanrosen. Den som inte finns. Jackan gjord helt i Sverige med moraliska och naturliga sätt till ett pris som motsvarar en jacka från ett lågprismärke med produktionen i de billigaste delarna i Asien.

Blev lite av varje här och jag kanske blev otydlig. Man blir ju lite snurrig när man börjar tänka på sådant här. I alla fall rör det till ordentligt i min hjärna.

Mvh / Johannes

Publicerat

Finns pälsar att köpa till nästan alla jackor. Bara att leta runt lite. Gjorde så med min förra peak. Nu har jag dock en Boomerang helt utan päls istället.

Publicerat

bara dissa de som butikskedja i gengäld. De har inget som inte Xxl har

Publicerat

bara dissa de som butikskedja i gengäld. De har inget som inte Xxl har

Jo tyvärr...dom har en butik som inte ligger 18 mil härifrån...

/Peter

Publicerat

Jimbolo ? Menar du att Xxl allas märken är 100 % moraliska bakom sina artiklar där naturmaterial, som tex päls ingår ?

Arbetar dom som trådskaparen föreslår med svenska fårskinn ? 

Eller varför ska man dissa Intersport och hylla XXL i detta ämne ?

Mvh / Johannes

Publicerat

Jag kan ju på sätt och vis hålla med då jag inte gillar hur en del av dessa pälsar tas fram för när det i storindustrin skall bli så billigt som möjligt sätts etik och moral inte högt på dagordningen alltid.

Men om det vore beslutet främst riktat mot riktigt naturmaterial från skog och mark typ älgskinn, rävpäls osv så hade jag ju gärna gjort en jämförelse i vilket samhällsansvar man tar inte minst genom att föredra onaturliga onedbrytningsbara plastmaterial i sina kläder framför material med sluten livscykel.

Publicerat

Jimbolo ? Menar du att Xxl allas märken är 100 % moraliska bakom sina artiklar där naturmaterial, som tex päls ingår ?

Mvh / Johannes

Nämnde inget om att hylla!

Xxl var bara ett exempel på butiker som pysslar med både jakt och sport.

Bara dissa pga av deras ställningstagande ang naturpäls!

Läs inte som "Hinhåle" läser bibeln BARA för att skapa infekterade debatter.

Som jägare tycker jag det är fruktansvärt att pälsar ska behöva grävas ner för att göra plats åt syntetmaterial.

Vari detta ser man naturvårdande insatser?

Publicerat

Mvh / Johannes

Moraliskt är inget företag som jobbar med skinn. Hade alla bara varit smarta och arbetat tillsammans hade det inte funnits några problem. Hur många jägare tar tex tillvara på ett rävskinn, bäverskinn eller grävlingsskinn som vi skjutit pga viltvård? Det hade väll vara ett ypperligt för skinn företag att smälla upp annonser lite här och var. "Ring oss och sälj ditt skinn du annat hade kastat"

Publicerat

Jag tycker det är en intressant fråga, men jag var inte ute efter att infektera en debatt. Ber om ursäkt om detta har upplevts.. 

Visst är det förskräckligt att man gräver ned pälsar och använder syntetmaterial istället. Helt förkastligt. Men de djurfarmer avsedda för skinn och päls jag sett (både i verklighet och media) är inga ställen jag vill jobba på. Naturligtvis hoppas även jag att det finns mycket bra sådana ställen och att jag bara sett de dåliga exemplen. 

Så frågan blir då genast. Hur ska man få skinnen från jägare att hamna på kläder istället för både syntetmaterial och pälsar från pälsfarmer ? 

Mvh / Johannes

Publicerat
  • Författare

För ett par år sedan var det extremt populärt med mössor med svansar eller pälsbitar från farmad räv. Hade vi varit på alerten så hade det varit ett guldläge att få in lite rödräv på marknaden.

Hur skall man då göra? Jo kanske skall man i högre grad leta rätt på de som pysslar med skinnhantverk och erbjuda dem saltade eller torkade skinn. Kanske för en symbolisk summa kanske helt enkelt mot fraktkostnad. Det viktiga är väl att vi börjar med att arbeta för att det skall skapas en marknad och då måste ju alternativet fram och exponeras. Kan man skapa en efterfrågan först via hantverksköret så kanske den kan sprida sig upp till mode och design. Det säljs till exempel gott om svensktillverkade möbler med svenska fårskinn på, men tänk om det kunde börja efterfrågas fotpallar med grävlingskinn?

Jag har egentligen ingen aning. Jag tror inte heller att man som enskild kan göra skillnad. Men är vi flera som på olika håll som gör det så kanske vi kan skapa ett embryo till en efterfrågan på "rätt" skinn.