Publicerat Januari 24, 201412 yr Även skyddsjakten till domstol Foto i hägn: Olle Olsson Länsstyrelserna får inte besluta om skyddsjakt på stora rovdjur. Detta efter ett överklagande av föreningen Nordulv. Nordulv har överklagat Naturvårdsverkets beslut om överlämnande av rätt att besluta om skyddsjakt efter björn, varg, lo och järv till länsstyrelserna från och med den 1 februari i år. I och med överklagandet vinner Naturvårdsverkets beslutet inte laga kraft förrän förvaltningsrätten slutligt avgjort sitt mål, och deras beslut i sin tur vinner laga kraft. Det här innebär att det i nuläget inte går att säga när delegeringen kan genomföras, uppger Naturvårdsverket. Alla ansökningar om skyddsjakt efter stora djur ska därför tills vidare skickas till Naturvårdsverket för beslut. Naturvårdsverket kommer sedan i normalfallet att skicka ansökan på remiss till berörd länsstyrelse för yttrande. All rovdjursförvaltning stoppad Helt jävla sjukt i mina ögon att det kan hålla på på det här sättet! kan ju bara sluta på ett sätt! Illegal jakt
Publicerat Januari 24, 201412 yr Hoppas innerligt att dom en dag förlorar något dom håller kärt till en varg....
Publicerat Januari 24, 201412 yr Detta börjar likna en billig fars. Det går till överdrift allt detta.
Publicerat Januari 24, 201412 yr Jag är inte inne på det här så mycket. Men rent praktiskt kommer det alltså i fortsättningen gå till som det har gjort tidigare istället för att länsstyrelserna ska ta över som var en nyhet ? Mvh / Johannes
Publicerat Januari 24, 201412 yr Jag är inte inne på det här så mycket. Men rent praktiskt kommer det alltså i fortsättningen gå till som det har gjort tidigare istället för att länsstyrelserna ska ta över som var en nyhet ? Mvh / Johannes Menar du skjut o gräv?
Publicerat Januari 24, 201412 yr Nej, jag menar har man förut skickat in sin ansökan till naturvårdsverket precis som man nu i fortsättningen ska göra ? Detta med länsstyrelserna var väl en nyhet ? I sådana fall kommer det väl gå till på samma sätt som förut eller vad blir skillnaden ? Mvh / Johannes
Publicerat Januari 24, 201412 yr Fy fan allt är ett jävla skämt. Det ska va så omständigt allt när det handlar om rovdjur. Och det värsta av allt är att de som bestämmer vet inte ett skit och hur många rovdjur vi har. Om 5 år finns det inte en älg kvar i de län som har mycket varg om det inte blir någon ändring. Skjut och gräv är snart det som gäller. Tyvärr
Publicerat Januari 24, 201412 yr Detta är en populär post. Skulle nog tro att idiologerna på nordulv fått lite tips och råd nånstans ifrån, det är ju inte bara hjärnkiruger i den organisationen. Törs sätta ett par spänn på NVV faktiskt.
Publicerat Januari 24, 201412 yr Skulle nog tro att idiologerna på nordulv fått lite tips och råd nånstans ifrån, det är ju inte bara hjärnkiruger i den organisationen. Törs sätta ett par spänn på NVV faktiskt. Då är vi ( minst..) två som har den tanken.
Publicerat Januari 24, 201412 yr I ett längre perspektiv så tror jag det här gynnar oss. Det kommer att bli uppenbart för allt fler att vissa grupper inte har nån egen plan för att lösa vargfrågan utan bara har som mål att obstruera. Inte så kul för samerna däremot. Dom kommer att få känna av vargbyråkratin de närmaste åren. //
Publicerat Januari 25, 201412 yr Nej, jag menar har man förut skickat in sin ansökan till naturvårdsverket precis som man nu i fortsättningen ska göra ? Detta med länsstyrelserna var väl en nyhet ? I sådana fall kommer det väl gå till på samma sätt som förut eller vad blir skillnaden ? Mvh / Johannes LST Jämtland har under gångna år iaf haft hand om skyddsjaktärenden gällande varg bland renar iaf. Vid årsskiftet så gick den delegeringen ut. Nu ska ansökan in till NNV och dom sin sin tur begär yttrande från bla LST. Det som blir problem med den hanteringen är att det kommer att ta lång tid att handlägga ärendet. Dvs om en varg river renar på tex sommarbetet, då kommer inte skyddsjakt frågan vara klar innan renarna flyttats till vinterbete och behovet av skyddsjakt utgår.... Antar att det blir ung lika med en björn som river i soptunnor på gårdar under våren. Inte förens björnen gått i vinteride blir skyddsjaktfrågan klar...
Publicerat Januari 25, 201412 yr Det stora problemet med att ansöka till NVV om skyddsjakt är väl att alla överklaganden hamnar hos Förvaltningsrätten? Vi vet ju hur snabba dom är i sin handläggning...not. Effekten med skyddsjakt försvinner lätt när det tar ett år för rätten att behandla frågan. //
Publicerat Januari 29, 201412 yr Senaste uppdateringen jag kan hitta i frågan: http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/01/forvaltningsrattens-beslut-skyddsjakt-kan-inte-overklagas/ Ska inte ta ut något i förskott dock, Kammarrätten kanske medger prövningstillstånd. MVH Alias
Publicerat Januari 29, 201412 yr Det vore för bra om den här soppan med överklaganden kunde få ett stopp snart…..
Publicerat Januari 29, 201412 yr Har läst referatet av Förvaltningsrättens beslut, en sak kan noteras, de förstår i varje fall frågan om delegering och positiv rättskraft, tråkigt bara att den inte klarar den rättsliga materian kring jaktlagen och licensjakten i övrigt. Jag anser Förvaltningsrättens dom i frågan som korrekt. /Christian
Publicerat Januari 29, 201412 yr Borde vara självklart att överklagande organisation tar över kostnaderna för de skador som följer av överklagandet. Det borde ha en avkylande effekt på de här miljöterroristerna.