Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Amerikansk högkvalitativ optik?

Featured Replies

Publicerat

Ska en tur över till USA inom kort, och funderar på vad som kan vara klokt att plocka med hem. Vad finns det för riktigt bra amerikansk optik, exempelvis? Som gammal fågelforskare kräver jag optisk toppkvalitet; kräks av att titta i dåliga kikare... Måste hålla motsvarande europeisk topsstandard, med andra ord.

Vi snackar kikare för jakt. Är dels i behov av något i stil med 1,5-6 eller 1-6, men det gissar jag i första hand är ett europeiskt intervall. Är dock även intresserat av ngt litet mer högförstorande... inget fläsktungt med extrem förstoring, utan snarare något för typ rörlig jakt i hyfsat ljus i öppna landskap.

Synpunkter från någon av er som jag vet håller koll på de amerikanska märkena?

Publicerat

Din rubik är mycket motsägelsefull :wink:

Publicerat

Du menar väl ändå vilka av toppmärkena som det lönar sig mest att köpa i staterna???

Eller har jag missat något...

Publicerat

Gluggarna från U.S. Optics skulle jag vilja testa närmare.

Dom är säkert bra på alla sätt, men helst inte till de priser som de hamnar på i Sverige.

Har aldrig hanterat någon i verkligheten ännu dock...

Publicerat

Om kravet är 100% all american made så tror jag att det bara finns U.S Optics.

Nightforce är ett annat kvalitetsmärke men dom köper sina linser från japan.

kanske denna faller herrn på läppen.

http://www.usoptics.com/optics/sr-8c.html

/Mike

Publicerat

Tvivlar på att du hittar motsvarande europeiska toppkikare, amerikanska kikare når helt enkelt inte helt upp dit när det gäller optisk kvalitet. Däremot finns stabila bra kikare som blir bra mycket billigare än i Sverige.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Publicerat

Leupold vx-6 har 6x växel och är prisvärd där på plats, men optiskt är det svårt att mäta sig med europeiska toppskiktet..

All optik du kan köpa i Sverige kan du ju även köpa i USA, oftast till bättre pris dessutom, så det är bara att välja och vraka :)

Trevlig resa!

Cris

Publicerat
  • Författare

Var möjligen oklar, och min syn på amerikansk optik överensstämmer väl med MKJ:s replik :wink: !

Dock- jag har noterat att flera kunniga forumister regelbundet diskuterar en del ickeeuropeiska märken som fullgoda konkurrenter. Åtminstone för en del applikationer... Jag bryr mig inte om var delarna kommer ifrån, utan är intresserad av att veta om det finns pengar att tjäna på att handla over there. Och vad som i så fall är värt besväret. Om det går att köpa en enuropeisk kikare billigare i USA så kan jag förstås jämföra priserna rakt av, men jag har alltså dålig koll på kvaliteten på sådant som inte är Zeiss, Swarovski eller S&B.

Publicerat

Riktigt bra optik som jag själv tittat i som inte är europeisk: (om vi då minns att detta är och förblir subjektivt)

Burris

Sighton

Nightforce

Marsh

Nikon

Sen har vi ju U.S Optics som enligt många är deras flaggskepp och det ofta förbisedda europeiska Valada IOR.

/Mike

Publicerat

Har ett Burris 1-4 som jag är mycket mycket nöjd med :)

Publicerat

Riktigt bra optik som jag själv tittat i som inte är europeisk: (om vi då minns att detta är och förblir subjektivt)

Burris

Sighton

Nightforce

Marsh

Nikon

Sen har vi ju U.S Optics som enligt många är deras flaggskepp och det ofta förbisedda europeiska Valada IOR.

/Mike

Jag antar att du inte rangordnar där utan bara räknar upp  :thumbsup: March brukar väl vissa bänkskyttarna och långhållsskyttar hävda som det absolut bästa, bättre än europeerna. Förutom min zeiss så kör jag med Burris och Nikon och är mer än nöjd. Tycker personligen att Nikon är lite vassare eller ger ett bättre intryck inte minst på mekaniken och handhavandet. Klicken är klockrena och kikarn trackar perfekt. Burrisen har en fantastiskt ljustransmission sett till det fatala priset men är ingen höjdare att klicka med tycker jag. Den vill ibland glida över så klicken är inte alls så distinkta. Gillar inte heller fokus ratten då den ibland släpper lite i justeringen, det är inte konstant motstånd menar jag. Kanske bara min tub? Men burrisen är skottfast och den har fått smaka på många 9,3x62 smällar och gått igenom otaligt mycket sly och tuff terräng och leverera fortfarande så jag kan inte annat än va nöjd. Har inte testat vortex än men de ska ju va bra vad man läst. 

Publicerat

Nej det var ingen rangording på varken glasbitarna eller mekanisk kvalitet :wink: dom funkar bra helt enkelt.

Sen kan man ju alltid diskutera mest optik per krona tex.

jag har idag både Sightron och Marsh,kan inte låta bli att tycka att Sightron är mer prisvärd än Marsh.

kan inte se att den brutalt dyrare Marshen ger mig exaktare klick eller distinktare klick eller skarpare parallax eller briljantare optik för drygt 20 000:- mer i inköpspris.

Vortex är jag ingen större anhängare av pga kraftig tubeffekt och snävt synfält,dåliga motljusegenskaper också.

/Mike

Publicerat

Hade inte sightron en del problem med vissa kikare för några år sedan? Det är nått som gjort att jag aktat mig för dom iaf men jag kanske minns fel. Är sugen på en ny glugg och kanske skulle överväga sightron.

Publicerat

Inget jag känner till.

Det är inte Leupold du tänker på,inte alls samma kvalitet idag som för tio år sen,tom jänkarna överger det fabrikatet :wink:

På i princip alla amerikanska forum när Sightron kommer på tal så är folk överlag lyriska.

Om jag ska hitta någonting negativt på mina två så är det att parallaxratten går väldigt trögt så fort tempen faller under nollan,sannolikt går dom inte att rubba om det är kallare än minus 20.

I min ägo finns det kikarsikten från Zeiss,Swarovski,Schmidt&Bender,Marsh,Sightron och en liten Weaver.

Den enda kikaren som skiljer sig från mängden är den sistnämda,de övriga i princip likvärdiga optiskt.

/Mike

Publicerat

Tycker väl att trijicon även passar in.

Sen finns det väl Zeiss hd5 (conquest) om det är nåt, vet ej.

Bushnell elite serien brukar vara bra.

Publicerat

De Trijicon jag provat har inte imponerat på mig.

Bushnell Elite och Concuest platsar helt klart på listan.

Ett annat fabrikat som har riktigt trevlig optik är Steiner som borde gå att köpa till rätt kurs over there.

/Mike

Publicerat

Nu blev det jobbigt. Hittade Zeiss Conq 6.5-20x50 för 749$ samt 4.5-14x50 648$. Hade annars bestämt mig för Nikon monarch 3 i 4-16x50 för 399$. Lutar kanske ändå åt Monarchen då det känns som jag får mest optik för pengarna där (2700kr) hmm

Publicerat

Mike

På Modern Day Marine i Quantico visades en riktigt häftig 338 Lapua från Sako med ett riktigt trevligt Steiner sikte.

Gick få loss för vettig peng. Om man jobbade inom US military. Annars var det stopp...

Trijicon har väl enligt min mening sina styrkor bland de mest lågförstorande siktena.  

Publicerat

Samma i sverige,jag har skjutit med ett Steiner Military 5-25 här svedala men det var visst mer eller mindre omöjligt att köpa ett civilt.

Men deras civila kikarsikten är lika trevliga i optiken och kanske denna skulle kunna vara något för TS.

http://www.sako.se/p/steiner-kikarsikten_steiner-nighthunter-xtreme-1.6-8x42/126.product

Något som jag fastnade för var deras belysning då Steiners var knivskarp och klar till skillnad från många andras som jag upplever som diffusa.

/Mike

Publicerat

Vortex :)

Har ett Vortex Viper 1-4 pst, mkt nöjd.

Klar optik, robust.

Trivs man inte med det säljer man det härhemma efter en säsong med +/- noll :)

Publicerat

+ på Sightron SIII, instämmer i Mikes hyllningar. I mitt fall har jag jämfört med PM2 3-20 & funderar på att göra mig av med den till förmån för SIII.

Publicerat

Har bl a köpt en Swarre Z5 därborta, det uppfyller ju de nämnda kraven på bra optik och bra besparing - just den modellen har ju jobbats in på US marknaden och kan hittas till bra pris, i mitt fall drygt 5K billigare än här.

Edit: men skulle jag behöva optik nästa gång jag åker dit, så kommer jag också att titta närmare på Sightron...

• 1 month later...
Publicerat

Nej det var ingen rangording på varken glasbitarna eller mekanisk kvalitet :wink: dom funkar bra helt enkelt.

Sen kan man ju alltid diskutera mest optik per krona tex.

jag har idag både Sightron och Marsh,kan inte låta bli att tycka att Sightron är mer prisvärd än Marsh.

kan inte se att den brutalt dyrare Marshen ger mig exaktare klick eller distinktare klick eller skarpare parallax eller briljantare optik för drygt 20 000:- mer i inköpspris.

Vortex är jag ingen större anhängare av pga kraftig tubeffekt och snävt synfält,dåliga motljusegenskaper också.

/Mike

Är det SIII du har? Jag slog till på ett beg Sightron 4-16x42 SII BIG SKY för 500kr. Gillar verkligen både skärpa och mekanik i det än så länge. Det enda negativa är att paralaxen sitter på objektivet samt att det är 1/8 moa justering. Men vafan 500kr... mycket optik för pengarna. 

Publicerat

Japp det är två SIII jag har.

För en femhunka hade köpt en SII utan att blinka,troligen i princip omöjligt att hitta något mer prisvärt.

/Mike

Publicerat

Japp det är två SIII jag har.

För en femhunka hade köpt en SII utan att blinka,troligen i princip omöjligt att hitta något mer prisvärt.

/Mike

Ja antingen hade handlaren ingen koll eller så var han på jävulskt bra humör eller så är den trasig  :wink:  har gått igenom kikaren, paralax, klick, linser och allt ser bra ut. Ska ut och testskjuta imorn.