Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur vanligt är det med tjuvjakt?

Featured Replies

Publicerat

Jag är nyfiken på hur omfattande det egentligen är med tjuvjakt, och då är jag ute efter den form av tjuvjakt jag tror är vanligast - den på matvilt. Därför har jag lagt upp en undersökning på min blogg. Man kan svara i kryssfrågorna i spalten till höger eller lämna en kommentar på nedanstående blogpost. Man kan även svara direkt här men eftersom jag lägger upp frågan på flera olika ställen räcker det med att ni svarar på ett ställe.

Det jag är nyfiken på är:
1/ Misstänker ni tjuvjakt där ni jagar det senaste året?
2/ Vad har ni för misstankar och vilka är spåren/indikationerna?
3/ Var i landet skedde detta (kommun)?
4/ Har ni polisanmält det hela?

När jag har fått in tillräckligt många svar och kommentarer så kommer jag att försöka göra en sammanställning och skriva något om det.

http://lipoptena.blogspot.se/2014/02/har-du-nagot-aktuellt-exempel-pa.html

Förtydligande: Jag är ute efter överlagda handlingar på annans mark

Publicerat

Fick reda på detta av min jägarexamen kursledare, för några år sen så märkte dom på sina marker att dom hittat bara innanmätet av ett flera djur runtom ett ställe, alltså inälvorna, och så klart så misstänkte dom tjuvjakt men det var ganska konstigt att dom inte hade hört något skott gå av, så en av killarna i jaktlaget hade varit ute hela dan och väntat, och när det kom till kvällningen såg han en bil köra in på skogsvägen upp till markerna, han följde efter såklart, och när främlingen hade stannat och han fick tag på honom, så var det en man från Polen eller liknande, som hade byggt sinn egna åtel med torn, och hans vapen var en pilbåge. Så dom ringde polisen o dom kom och vad hände sen vet jag ej!

Vad min kursledare hört detta från vet jag inte, men jag är ifrån mellersta Halland så jag antar att det hände här i krokarna!

Publicerat

Fick reda på detta av min jägarexamen kursledare, för några år sen så märkte dom på sina marker att dom hittat bara innanmätet av ett flera djur runtom ett ställe, alltså inälvorna, och så klart så misstänkte dom tjuvjakt men det var ganska konstigt att dom inte hade hört något skott gå av, så en av killarna i jaktlaget hade varit ute hela dan och väntat, och när det kom till kvällningen såg han en bil köra in på skogsvägen upp till markerna, han följde efter såklart, och när främlingen hade stannat och han fick tag på honom, så var det en man från Polen eller liknande, som hade byggt sinn egna åtel med torn, och hans vapen var en pilbåge. Så dom ringde polisen o dom kom och vad hände sen vet jag ej!

Vad min kursledare hört detta från vet jag inte, men jag är ifrån mellersta Halland så jag antar att det hände här i krokarna!

Vad jagade han på åteln med sin båge? Polen eller liknande, kanske från Hyltebruk då?

Publicerat

Jagade gris, möjligtvis

Publicerat

Benke- detta är ingen kommentar till din trovärdighet eller sanningstalan men typiskt sätt är en historia som din inte sann, men du kanske känner direkt den som var med i det hela och kan verifiera att det är sant.

Tjuvjägare agerar inte som ovan, totalt irrationellt beteende och därtill ett sätt vilket gör att man är dömd att åka fast, nu anser jag att bovar generellt sätt är rätt korkade, annars hade de sysselsatt sig med annat men den metod som framgår av din beskrivning är totalt bakvänd.

Tjuvjakt förekommer på olika sätt och med olika mål där den som vi har noterat mest hemma ikring handlar om att körs med bil och djur som är inom räckhåll från bilen skjuts, oaktat vad det är och för köttets skull, mycket skogsvägar runt ikring hemma vid. djurkroppen läggs hel i bilen och forslas bort.

Typiskt sätt är det någon gång på året som detta sker och jag är rätt säker på att det inte är lokala förmågor utan personer som iofs gör detta som livsnäring men som bor på annan ort, efter att man tagit ett gäng för flera år sedan på Marsvinsholm så var det lugnt länge därefter. Min tanke är att det är få aktörer men att de märks väldigt lätt i Skåne till skillnad från Norra Sverige.

/Christian 

Publicerat

Om den är sanningsenlig kan jag inte svara på heller och jag vet att den kan låta lite "tillgjord" så jag kommer inte motargumentets det heller.

Publicerat
  • Författare

Jag fick fundera en stund men sedan kom jag ihåg en story som HallandsPosten skrev om för ett par år sedan:

En 42-årig man är misstänkt för brott mot jaktlagstiftningen sedan han har blivit ertappad med att jaga vildsvin med pil och båge.

Något som är förbjudet i Sverige, men kan bli tillåtet mot rådjur i slutet av året.

Det var jakträttsinnehavaren i trakten av Långaryd som gjorde upptäckten den 14 februari sedan han hade fattat misstankar mot en bil som han tyckte var ”konstig”.

Han blev nyfiken och påträffade en man – en 42-åring från Smålandsstenar.

–  När jakträttsinnehavaren konfronterade mannen erkände han att han hade varit ute för att jaga vildsvin, säger kriminalkommissarie Magnus Gedda vid Hyltepolisen som utreder fallet.

42-åringen hade gjort i ordning en skjutplats och röjt skottfält till en åtel.

I arsenalen fanns ett antal pilar med så kallad jaktspets, ett slags krysspetsar med eggar. På platsen låg också kniv och kamoflagekläder.

–  Han erkänner att han har varit i området för att jaga viltsvin. Han sade att han trodde att man fick jaga med pil och båge, fortsätter Gedda.

Jakt med pilbåge är förbjudet i Sverige, men tillåtet i andra länder som Danmark, Finland och på Åland. Svenska Bågjaktsförbundet, vars medlemmar jagar utomlands, har lämnat in en ansökan om att det ska bli lagligt också i Sverige.

Frågan är sedan länge under beredning på Naturvårdsverket.

Funderar på om det inte kan vara en variant på den storyn som din kursledare återberättade Benke, det finns ju onekligen likheter.

se även: http://lipoptena.blogspot.se/2012/02/vildsvinsjakt-med-pil-och-bage.html

Publicerat
  • Författare

Inga aktuella fall från era jaktmarker?

Publicerat

Inte där jag jagar, än.

Men på markägarens mark har det förekommit.

Vi har både hittat skadesjutna djur (.22a i huvet, men inte direkt dödande),  och ränta (3st, ute på åkern, under icke klövperiod). och i nått fall delvis styckat djur.(kronhind)

Katrineholm södermanland.

Under en period i höstas hade någon hält ut äpplen vid en gärdeskant, som var inom skjutavständ från vägen, med goda möjligheter att parkera obemärkt...

Vet ej om markägaren har anmält.

Publicerat

Mycket möjligt att det kan vara det, är ganska snarlika.

Publicerat

Här i min del av sörmland förekommer det sporadiskt men inte i nån stor skala vad jag vet, enstaka fall här o där. Hörde talas om några resturanger i sthlm som köpt upp viltkött svart och i några av de fallen är en person misstänkt för tjuvjakt. 

Publicerat

På senaste kretsmötet var det några som meddelade/varnade att de hade en misstänkt tjuvjägare på markerna. Han var enl. uppgift fångad på bild av en åtelkamera med pilbåge och kamoflaugekläder. Även ett reg.nr. på den misstänktes bil kunde anges och polisen skulle vara informerad. Dock, i avsaknad av bevis(!?), har polisen inte kunnat göra något...

Detta är i Västra Götaland.

Publicerat

Vad menar TS med tjuvjägare?

Är det i mer organiserad form? Eller tillfälligheter där folk väljer att "göra fel"? 

Tex om det finns en räv som rotar runt vid sommarstugan och stugägaren skjuter bort den utanför jakttid fast det inte är en årsunge eller kan hänvisas till skyddsjakt. Eller varför inte "störande" fåglar som dels kanske inte är jakttid på och att stug/tomtägaren inte har jakträtt på platsen....

Eller när en klövjägare missar gränsen och skjuter vilt en bit in på grannmarken och "chansar" och drar ut det till sin mark "för att slippa stök med grannen...".

Varför inte en toppjägare som fäller en tupp i topp men framme på plats så ligger det en höna.

Menar du jägaren som låter sitt barn panga trast/småfåglar med luftgevär?

Om det är det senare som avses så är jag rätt övertygad om att den typen av tjuvjakt förekommer lite nu och då på i princip alla marker. Utan att direkt kunna referera till några konkreta berättelser.....

Publicerat

Är det i mer organiserad form? Eller tillfälligheter där folk väljer att "göra fel"?

Tex om det finns en räv som rotar runt vid sommarstugan och stugägaren skjuter bort den utanför jakttid fast det inte är en årsunge eller kan hänvisas till skyddsjakt. Eller varför inte "störande" fåglar som dels kanske inte är jakttid på och att stug/tomtägaren inte har jakträtt på platsen....

Eller när en klövjägare missar gränsen och skjuter vilt en bit in på grannmarken och "chansar" och drar ut det till sin mark "för att slippa stök med grannen...".

Varför inte en toppjägare som fäller en tupp i topp men framme på plats så ligger det en höna.

Om det är det senare som avses så är jag rätt övertygad om att den typen av tjuvjakt förekommer lite nu och då på i princip alla marker. Utan att direkt kunna referera till några konkreta berättelser.....

Tror han menar att man jagar "matvilt" alltså högvilt, med kännedom av det man gör är olagligt, alltså jaga på en annans mark när man vet om det.

Publicerat

Tror han menar att man jagar "matvilt" alltså högvilt, med kännedom av det man gör är olagligt, alltså jaga på en annans mark när man vet om det.

Jag ville väl på ett lite ironiskt sätt, peka på att jag tror inte att tjuvjakt på tex älg och ren är vanligare än den mer slumpmässiga tjuvjakten som sker mer av obetänksamhet....

Sen håller jag inte med dig om att endast högvilt är matvilt. Jag ser änder, skoghöns, harar även bäver som fullt ätbart vilt som jag jagar för att stoppa i frysen. Det finns nog några som också skjuter trast och nötskrikor och äter upp...

Räv, grävling, mås, kråka/skata, eg även björn och liknande arter. Ser jag som icke ätbart vilt och jagas endast i viltvårdande syfte.

Publicerat

Tänkte aldrig på fåglarna riktigt... Men egentligen så tror jag att tjuvjakt på även större vilt är vanligare än man tror. Själv vet jag om en riktigt skjutglad j"""l, vad jag vet skjuter han alla djur han ser när som, var som. Och det är inte mycket han gör som är lagligt.

Publicerat

svar på frågorna.

1 Inget sett i år men för två år sen

2 Spåren var: blodiga släpspår i snön från legor intill vägen. stor blodpöl på väg samt släpspår. Fysiskt vittne ser skjutning som sker från bil 23.15 februari. Alltså tre olika tillfällen. Samt hittad död hind med kulhål i halsen (sommaren innan)

post-10445-0-05777700-1391463899_thumb.j

3 Götene

4 Ja det är polisanmält

Publicerat
  • Författare

Jag är ute efter överlagda handlingar på annans mark.

Publicerat

KKjon, föredömlig rapport. +1000 /Christian

Publicerat

Idag med ljusförstärkare, effektiva ljuddämpare torde tjuvjägaren klara sig ganska lätt ute i skogen. Dessutom är det ingen som reagerar om det smäller på natten längre.

Publicerat

Tror det är ganska utbrett.

Här uppe är det väll en och en annan gubbe i byarna som kniper en jultjäder under jakttid utan jaktkort, inget jag skulle bry mig om.

Är värre när folk börjar skjuta på älg med 222 eller liknande kaliber.

/Baner

Publicerat

222:an slår garanterat ihjäl älgen om kulan sitter rätt och hållet är vettigt, därmed inte sagt att man ska prova :verymad:

Publicerat

Jepp men risken att misslyckas med att få till en snabb död är betydligt större. Speciellt här uppe där det bara finns räv, hare, orre, tjäder och sjöfågel att jaga med 222. Alltså har dom flesta helmantel eller varmint kulor i skåpet...

Publicerat

Är det en fördom att det är vanligare i norr? :o

Publicerat

Har sneglat på den här tråden ett par gånger nu. Skrivit ett par inlägg som ej postats. Jag vill inte skriva något som kan tolkas som att jag anklagar någon...

det handlar om strömsunds kommun. Fiskjusägg och ren. Ej polisanmält av olika anledningar. Äggen för att den som tog gärningsmannen på bar gärning har mer att förlora på en polisutredning än gärningsmannen. Åtminstone enligt egen utsago som mycket väl kan vara överdriven i avskräckande syfte... Renen vet jag inte.