Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktetiken och sociala medier

Featured Replies

Publicerat

Bekymrad!

Har under en tid följt diverse facebookgrupper på nätet där jägare publicerar allehanda saker såsom fällt vilt, vakkojor, produkter osv.

Det som bekymrar mig är att jag hickar till titt som tätt. Tänker "men det där är ju inte OK"….blir därför oroad över utvecklingen som sociala medier för med sig då det kan bli ett antal fall där man accepterar det som skrivs och kanske till och med tar efter och gör likadant. Här följer några konkreta exempel…..

- En kille skjuter en kronspets i februari och lägger ut bilden med texten "en kronspets i backen". Mig veterligen kan man inte skjuta kronhjortar i februari. Får känslan direkt att killen inte tänkt på att jakttiden är slut. Ett misstag men tämligen allvarligt i min värld. Efter diverse kritik (men även otal "grattis") och frågor om den är skjuten i hägn svarar killen glatt, "klart den är". Efterhandskonstruktion? Bogskjuten kronspets i hägn i februari som man lägger ut med den texten tyder på något annat. Visst kan inte bevisas men ändå. Misstanken infinner sig där inte bara hos mig men flertal andra.

- En tjej skjuter sin första gris på åtel. Visar sig vara en större galt. Poserar glatt med en eftersökslampa monterad på bössan. Om det nu är första grisen och hon genomfört eftersök så kanske man inte går själv fram på en större galt….misstanken infinner sig att den är skjuten med otillåtet jaktmedel. Visst kan inte bevisas men återigen man blir konfunderad. Dessvärre verkar det ju vara mer regel än undantag med lampor på bössan vid åteljakt av alla bilder att döma.

- Ett stort internetföretag som säljer jaktprylar raljerar glatt om ett nytt mörkersikte på deras FB sida. Det kommer till Sverige inom kort och kostar bara 7000 kr. Man kan skjuta upp till 150 m i mörker och förstoringen är 5x. Man säljer produkten såsom att det är fullkomligt legalt att skjuta med otillåtna medel i mörker. Folk kanske köper glatt och ger sig ut?

- En kille publicerar en bild på en vakkoja som mera är som ett stort hus med stolar, bord och säng. Ett enormt bygge för att jaga ifrån.

Kanske är ute och misstänkliggör allt och alla men hickar till det gör jag…..är det någon annan som reagerar?

Publicerat

Det har nog alltid funnits där, men nu syns det bättre.

telefonskrivet

Publicerat

Angående oron så är det väl sunt att vara orolig när man ser sådant som kan skada något man tycker om.

Det finns lite olika taktiker för att motarbeta det: kväva, slå ner eller upplysa. Jag föredrar upplysa eftersom det kan vara ett ärligt misstag eller rent av jag som missuppfattat situationen (kanske hägn, eftersök eller kommunjägare tex). Dessutom tycker jag att det ser bättre ut att jägare står upp för jakten och vill att jägare gör rätt, än att det uppfattas som att "vi" vet om och godkänner lagbrott / moraliskt tveksam jakt bara det inte syns eller fördömer de okunniga / klantiga.

telefonskrivet

Publicerat

#Netiquette

Socialamedier är ett "nytt" påfund, och folk har inte förstått hur nätet fungerar.

Avarterna har nog alltid funnit där, men inte tydligt utalat, eller på bild. FB,mfl lockar inte fram det bästa hos folk.

Personligen så trappar jag ner aktiviteten på fb, eftersom att jag blir mer och mer medveten om hur det används av andra.

Passar mig för vad jag skriver både här och på facebook, och andra forum som jag är delaktig i. Man kan inte ha skiljda på åsikter på nätet och i verkligheten, för den bild man skapar om sig som person på tex FB, kommer man att måsta stå för även i sammhället. Första intrycket av en person, kommer idag ofta från FB, vid en anställningsintervju kan man mkt väl få frågan om man finns på FB, och om det är OK att firman kollar upp profilen. 

Det finns firmor som faktiskt kräver att man godkänner ett komplett utrag från just FB, där ALL historik granskas, för att sen göra en riskbedömmning. (snacka om att ge underlag för en psykutvärdering! #matlådor #träning #UngenÄrSnorig #FrunHarHittatNågonSomInteJagar)

Förr hade jag bekanta som just arbetade med "datamining", dvs plocka fram så mkt som möjligt om en person, både via offentliga register, socialamedier och annat som var relevant.

Och även om jag alltid varit medveten om hur det funkar, så blev jag ganska obekväm. Vissa inlägg som jag skrivit på nätet 1996, skulle jag ALDRIG ha skrivit nu.

Men förhoppningsvis, kommer folk att lära sig att kan inte vara två olika personer , beroende på nät eller verklighet.

Tänk om polisen fick rätt att använda datamining! (jag är för, btw!) Folk, dokumenterar jaktbrott, och lägger ut på nätet, posserar på fyllan med bössan på midsommar, köper sex i thailand (som är ett brott enligt svensk lag, även om du befinner dig i thailand...)skryter om svartjobb, och hotar folk kors och tvärs. ... (#1984, here we come!)

#MänsklighetenÄrInteRedoFörInternet

Publicerat

Om gemene man var så ärlig så den alltid stod för vad den sa och är den som de utger sig för och vara så skulle många nät kontra IRL bekymmer försvinna, tyvärr tror mång att det är helt ok och försköna sig på nätet då det ändå inte är på riktigt...

Finns många ställen man kan gräva fram gamla siter som inte finns längre och informationen på dem!

Publicerat
  • Författare

Håller helt med er. Problemet när man upplyser eller ställer frågor om händelsen/jakten så tar ju folk åt sig, en del med all rätt men många går ju i försvar och försöker hitta på allehanda anledningar till deras agerande och man får det kastat på sig….kan du inte glädjas med andras "jaktlycka". Märker framförallt att yngre jägare surnar till snabbt. Det finns otal inlägg där tveksamheten kan uppstå och lämpligen kan man ju, för att förekomma, skriva att hjorten skjuten i hägn osv för att förekomma ev. diskussioner.

Jag drar mig till minnes en kille som i februari i fjol sköt en kronspets i tron att det var en dovspets och lade ut en bild. Blev anmäld för jaktbrott och fälldes.

När man skriver på FB, i synnerhet, tror jag man inte har klart för sig genomslagskraften i det man skriver.

Publicerat

Ja många är dem texterna och bilderna där man ser diverse icke lagliga attiraljer och tillvägagångssätt att bedriva jakt med och på. Ta bara det här med jakt med ställande men även drivande hundar som ex.

Får rätt ofta läsa "vi åkte upp emot ståndet"..bara för att genskjuta så det inte går över vägen, eller var tvungen att avsluta för hunden annars slutar den aldrig att jaga. blir överkörd osv..detta under jakt ska tilläggas inte eftersök.

Men påpekas detta så är det självklart eftersök det handlat om och ingen jakt..då är man påkommen som trådskapare och måste ändra sitt uttalande..jag skrev fel osv. Ni förstår väl att jag bara retas osv undanflykterna är många lika så spekulationerna om hur det egentligen gick till..

Även det här med rena älghundar som plötsligt börjar jaga vildsvin..hunden har aldrig jagat det förr jag sköt i självförsvar brukar det heta om det jagas älg i feb ska tilläggas, och det är en gris hunden skäller på.

Sen det här med jakt av drivande hund..unghund 10mån som det är fällt runt 15vilt för på ca 1,5 mån tid..ja antingen måste det krylla av vilt och drevdjuren verkligen buktar bra och just på den marken knappt bry sig om mänsklig vittring billjud osv eller så är det husse/matte som ljuger bara för att försköna just sin hund för andra.

Eller som en annan på nätet skrev, klart som fan man genskjuter drevet med bilen eller kikar på Astron för att hinna söka sig ett pass och låter passkyttarna förflytta sig i marken med hjälp av bilen...annars blir det aldrig skjutet för hunden, för så gör iaf jag. stod det på en sida som inte nämns så ingen blir klämd..suck! är det så vissa gör? nåja.

Sen vakjakten på vildsvin som är nämnt ex. eftersökslampa monterat på byssen..sköt första vildsvinet jätteglad för det..mja rörlig belysning är det ok på åtel? nej. Men hur många har inte just dessa lampor monterade och motiverar..kan inte montera av och på lampan hela tiden det går sönder då, fästen osv. sen jagade jag faktiskt på vallen/sädesfältet som det brukar heta ifall någon kommenterar detta och skriver aja baja..

Sen till sist och vad jag vet så är det bara ok ifall du jagar med hund. Men det handlade om åteljakt på vildsvin vid en skogskant nära en vall. Det var nått som lät och denna jägare..tände sin lampa en kort stund för att bara se vad det var..ja en grävling. Släcker och fäller majstjuven, okej? mja det vet jag inte.. själv är jag inte helt lusbeläst vad som gäller med jaktlagarna men lite kan jag och mkt av det jag radat upp är ju lite fel minst sagt ifall någon skulle få veta.. 

Publicerat
  • Författare

Skönt att det finns fler som reagerar, ett och annat inlägg kanske man inte skulle förvånas över att det antingen skrivs fel eller att de defacto är ute och följer reglementet (man har ju sällan hela storyn) men det är alldeles för många publiceringar, även av vad man tycker etablerade, som känns mycket konstiga.

Publicerat

JO, det barkar åt pipsvängen...

Är en bild i lokalblaskan idag ang en maskinmässa hos lantmännen.

Bilden föreställer en person som siktar rakt in i kameran med en hagelpang.

Personen som håller i bössan står i montern för ett känt vapenmärke.

För mig är det obehagligt... till o med att bara titta på bilden.

Jag har fått inpräntat sen 3 års åldern att man aldrig siktar på folk, oavsett om vapnet är laddat eller inte.

Ifall någon icke vapenkunnig gör så, må vara hänt men som representant för ett känt vapenmärke känns det helt jävla tokigt...

och bilden har definitivt inget med jakt eller jaktvapen att göra...

Som jag ser det gör en sådan bild att allmänheten får sin felaktiga bild av den farlige jägaren bekräftad...

Eller är det bara jag som är extra känslig för sånt... ?

Det sitter så djupt i mig att bösspipan ska befinna sig åt säkert håll oavsett vad som händer eller vad jag gör.

Nej det är inte bara du, och jag skulle inte kalla det "känslig" utan ett tecken på sunt förnuft. Det är samma för mig, jag är uppvuxen med jakt och vapen, började skjuta 22:a när jag var fem och farsan var väldigt noga med säker vapenhantering från dag 1. Det sitter i ryggraden, farsans ord finns alltid i bakhuvudet "behandla alltid vapnet som om det vore laddat, sikta aldrig på folk, inga fingrar i varbygeln" osv. osv. 

Publicerat

Ibland tänker jag att det stora hotet mot jakten inte kommer från värnarorganisationer eller andra jaktmotståndare utan inifrån jägarkåren själv. Generellt tror jag folk i gemen inte ger särskilt mycket för jaktmotsåndargrupperingar men det kan se jäkligt illa ut med en del bilder som publiceras där machoattityd strålar ut. Klart som tusan folk blir skeptiska och kan tänka sig inskränkningar då. Samma sak med bristande etik. Samtidigt finns nog också räddningen inom kåren själv. Det är väldigt många som idag jagar eller som skulle kunna tänka sig jaga och hos vilka etiken är hög, problemet är väl att de inte syns lika mycket utan fortsätter att göra sin grej ifred. Själv sålde jag mina vapen och slutade med jakt under mer än ett decennium, inte för att jakten var tråkig eller att jag ändrade värderingar, utan för att jaktlaget jag var i bestod av en massa machoidioter (otrevliga mot hundar, kvinnofientliga, jagar från bil, bakfulla eller nyfulla på jakt osv.). Och då tror jag mig ha en rätt hög tolerans med att folk är som de är. Men att vara rädd för att bli vådaskjuten kändes långt från ok. Nu jagar jag nästan uteslutande själv (med egen hund) eller med goda vänner på andra marker och helt plötsligt är jakten som jag tycker den ska vara. Så jag tror att vi jägare dels måste visa upp den mångfald som finns inom kåren och dels envetet hålla på etiken. 

Publicerat

spännande och mycket bra trådstart kalle!

jag är en av dom som i princip inte lägger ut jaktrelaterade bilder varken på fb eller instagram. anledningarna är många men eftertänksamhet är en av dom, en annan är att inte alla mina vänner delar mitt jaktintresse och således vinner jag inget på att trycka upp det i ansiktet på dessa. det är delvis därför jag uppskattar det här forumet, man kan "få ur sig" lite av jakten på ett ställe där alla är mer eller mindre jaktintresserade och förhoppningsvis uppskattar det man gör.

fb grupperna försöker jag hålla mig ifrån men sladdar då och då in i någon grupp genom någon uppdatering en vän kommenterat och man blir ibland mörkrädd när man läser vad folk skriver. vissa verkar sakna filter helt (vilket vi diskuterat pm kalle) och andra verkar inte bry sig ett dugg om de regler vi har. jag anser att vi har så få regleringar inom jakten så att dessa borde man väl för sjutton kunna följa men icke. testa slå #vildsvin eller #jakt på instagram vilken dag som helst så hittar man minst en tveksamhet. det är vilt som skjuts utanför jakttid och det är lampor på bössan.

etik och moral verkar ibland vara som bortblåst. senast igår såg jag en bild där en nybakad jägare (tveksamt om han ens har egen jägarexamen då det ett par veckor innan kom upp en bild där det skrivs om att 2014 års nyårslöfte är jägarexamen) där han sitter och siktar på en betebunke med ett gäng rådjur i med kommentaren "tur för dig att det inte är januari". vad är det för signaler vi sänder om nybörjarjägare tycker att det är ok att skjuta rådjur i betebunkar?!

Publicerat

Bra tråd även om den är tråkigt att behöva hantera,

jag ursäktar ingen men nya/juniora jägare har verkligen ingen aning om vad de sysslar med, i dag går det så fort att ha en jägarexamen utan någon egentlig jägarutbildning, de flesta här inne har vuxit upp med jakt och natur och det gör att vi är fostrade in i det på ett annat sätt.

Jag tror att det var så även förr, men att det helt enkelt inte syntes, exponerades lika mycket då. Vad P anför är således det som är det mest fördelaktiga, ett stort mått av eftertänksamhet är inte fel, omdöme är eftersträvansvärt och urskiljning något att föredra.

I övrigt håller jag med mycket som framgår av ovan. /Christian

Publicerat

Som jag alltid hävdat behövs det mer transperens i skogen. Sociala medier gör att dumskallarna själv visar sig, vilket är tråkigt för oss som är seriösa och det blir sämre rykte för jägarkåren men samtidigt är det bra för då kan en förändring ske. Så länge som felaktigheter sker i hemlighet i skogen kommer inget förändras.

Publicerat
  • Författare

Jag lärde mig själv bittert att inte lägga ut för mycket jaktbilder på min egen FB….de flesta var positiva till jakt men några blev mycket irriterade….och då var det inga blodiga bilder utan mig, bössan och det fällda viltet. Det är en sak som jag försöker vara restriktiv med. Är dock med i en del "privata" grupper där vi delar bilder men där känner jag de flesta. Sen har vi de officiella dvs JAKT, JÄGARE, JÄGARELIV osv….där ska man passa sig både vad man skriver och vad man lägger ut. Lärdomen för egen del är att INTE dela. Icke desto mindre reagerar jag på folk som delar och inte har rent mjöl i påsen eller presenterar ett inlägg där tveksamhet uppstår. Jag håller också med om att JAKTSIDAN är bland de trevligare forumen även om diskussionen blir vild emellanåt ;-)

Publicerat

Håller helt med er. Problemet när man upplyser eller ställer frågor om händelsen/jakten så tar ju folk åt sig, en del med all rätt men många går ju i försvar och försöker hitta på allehanda anledningar till deras agerande och man får det kastat på sig….kan du inte glädjas med andras "jaktlycka". Märker framförallt att yngre jägare surnar till snabbt. Det finns otal inlägg där tveksamheten kan uppstå och lämpligen kan man ju, för att förekomma, skriva att hjorten skjuten i hägn osv för att förekomma ev. diskussioner.

Jag drar mig till minnes en kille som i februari i fjol sköt en kronspets i tron att det var en dovspets och lade ut en bild. Blev anmäld för jaktbrott och fälldes.

När man skriver på FB, i synnerhet, tror jag man inte har klart för sig genomslagskraften i det man skriver.

Bara för att...det var en kronhind som lades ut i tro att det var en dovhind, 3st blev bötesfällda. Rätt saftigt oxå :-)

Men det var ju så korkat så det måste ha gjorts i tron att det var riktigt.

Såja.

Publicerat

Bra tråd. Och en nog så viktigt ämne att diskutera.

Jag vet inte riktigt hur stor skuld av allt detta man skall ge jaktbutikerna. De lever ju på att sälja grejer och det mesta de säljer har ju faktiskt en laglig användning. Även om man av bildflödet i fråga kan misstänka att det skjuts en del med lampa. För övrigt kan man se samma fenomen i jakttidningarna om man är lite uppmärksam på det... Och där tycker jag att redaktionen borde vara mer alert och ifrågasätta det som förekommer på bilderna, alternativt förklara i bildtexten...

De stora FB grupperna är rätt konstiga, där finns en jantelag samtidigt som det finns en slags inbyggt prestationskrav. INte minst i början av säsongen. Det är ju, precis som TS skriver, ofta som det dyker upp saker man kan misstänka är olagliga. Och utifrån diskussionerna verkar många inte ens veta att vissa saker är olagligt. Men hur skall man bete sig, skall man agera? Skall man strunta i det? Och varför är folk inte smartare än att de skruvar av lampan från byssen när bilden tas?

Är folk fullständigt blåögda vad gäller det de skriver på FB? Är förklaringen så enkel att de inte fattar att de visar bilder som kan tolkas som brottsliga? Är det bara jägare som är så korkade eller förekommer det över allt?

Publicerat

Jag tror att folk helt enkelt blir "fartblinda" i sin iver att vara delaktiga, att vara med i någon slags gemenskap (om man nu kan kalla Facebook gemenskap).

Det finns t.ex. YouTube-klipp som orsakat internationella förvecklingar Norge/Nya Zeeland, där några yngre norska förmågor gjorde bort sig å det grövsta genom att skjuta fel djur.

Raggarö

Publicerat

Idag på Instagram var/är det en kille som jag fram till nu har följt som la ut en bild, uppenbart jaktklädd sittande i en bil bakåtlutad med fötterna på instrumenteringen med hashtaggarna #rävjakt och #svåraspårattfölja (sista är jag inte 100 på, hakade upp mig på första).

Påpekade att det var olämpligt varpå killen verkar helt oförstående och tycker inte att det är fel.

Personligen känns det enormt fel, nåväl blockerade killen från att följa mig, ska inte förknippas med sådana!