Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ultimata Polenvapnet

Featured Replies

Publicerat

Jag förbereder mig för jakt i Polen och Slovenien framöver (något år) och vill ha åsikter av er vad ni skulle vilja hålla i handen när ni står på drevjakten. Custom eller ej spelar ingen roll. Optik och stock. Det funktionsmässigt ultimata. Ljuddämpare är icke tillåtet enligt kontaktperson.

Vapnet skall även användas i Sverige och här på åland som drevjaktsvapen :P så den blir ju gängad iallafall.

F.ö mitt 1000de inlägg!

• Svar 65
  • Visningar 8,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag är rätt trög men till ochmed jag förstod när han skrev med STORA bokstäver.

• Vill han inte ha Blaser så låt han slippa. Det råder religionsfrihet här i landet :-) /Markus

• Jag skulle säga... Sako black bear, toppad med en 1-6'a av valfritt tredjerike fabrikat.

Publicerat

Jag hade nog valt en Sauer 303 9,3x62 och 15g vulcan + en liten Helia 5.

Publicerat

Jag hade valt en bygel 45-70 med rödpunkt.

Publicerat

Jag har (och gör så när jag åker till polen) det vapen jag är van vid. Ska du köpa något för ärendet hade jag hoppat halvauto. Polacker avskyr halvauto och laddar du med fler än fyra skott blir det ett jäkla liv.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jag har bara en bänkskyttebössa och en stor tung M55 med Sporter GRS och ett Zeiss 72... Så man kan säga att jag söker en drevjaktsbössa. Och jag vill inte ha halvauto.

Publicerat

Ja där ser man. Har ingen aning om slovenien men för polenjakt rekommenderar jag en kikare framför rödpunkt. Normalt handlar det om skytte 15-100 meter med vissa pass per dag där möjlighet ges för skytte utåt 150-170. Snittavståndet till vilt skulle jag säga är 60 meter. Jag har haft 2,5-10 på mina fem polenturer och aldrig varit begränsad pga den. 1-5 eller 1,5-6 går garanterat också utmärkt.

Publicerat

En vanlig studsare i en normalgrov snabb kaliber som ofta lägger viltet på stället. T.ex en 300WM eller en 7mmRM med Accubond eller liknande kula som expanderar fort men ändå penetrerar skapligt. På denna skulle jag sätta en 1,5-6x42 eller liknande kikare.

Publicerat

Jag ska ner i höst och kommer att använda min sako 85 finnlight i cal .308, ser ingen anledning att byta. Sedan kommer jag ha ett schmidt bender zenith 1.1-4x24 med ett aimpoint som backup.

Hade jag varit i dina skor så hade jag skaffat mig ett vapen som du tycker om och känner dig bekväm med, samma gäller optik och kaliber. Du behöver ingen haubitskanon utan en .308 eller 8,57 räcker fint. Till optiken instämmer jag med pferp, kikare framför rödpunkt. Skulle du hamna på ett pass som är stort och öppet kan det bli knepigt med en rödpunkt. 1-4 eller 1,5-6 klarar du dig långt på.

Bössor, optik och kalibrar i all ära, det viktigaste av allt är att träna. Skjut så mycket du kan innan du åker så att du är så väl förberedd som möjligt när du packar väskorna och åker ner!

Hoppas du får en trevlig resa!

Publicerat
  • Författare

Jag har ett Swarre Habicht 1.5-6x42 redan men jag anser det lite tråkigt och skulle gärna satsa på ett nytt Helia 5 eller liknande. Jag gillar Csx skarpt också. En Sako 75 Finnlight använder jag också väldigt ofta men jag gillar inte formen på den vanliga stocken utan är ute efter något mer ergo. Gillar GRSens stuck för handen. Men när jag använder tumhålsstock sköt jag överlag snabbare och bättre på kortare avstånd vilket får mig att överväga en KKC tumhålsstock kanske eftersom priset för en GRS Hunter är ganska grovt och den är väldans tung. Jag skulle gärna hoppa av spåret lite och köra på en 300WM möjligtvis WSM eller något med en stor knallofall faktor. 8mm?? ;);) Det får gärna vara en fin laminatstock eller en mörkare träbit. INGEN Blaser...

Publicerat

Låter som du har ett sunt resonemang. Det beror ju helt på hur stor budget du har. På min 85a har jag höjt min kolvkam o klämt på en slutstycksknopp, den skjutet jag både bra och fort med. Jag tror att du ska försöka hitta ett vapen som du trivs med, oavsett om det är custom eller standard. Med en helia 5 eller csx har du goda förutsättningar för att putta omkull grisarna!

Publicerat

En custom .358 win med 1.5-6x42 :)

Eller en blaser R93 i 9.3x62 ;-)

Publicerat
  • Författare

En custom .358 win med 1.5-6x42 :)

Eller en blaser R93 i 9.3x62 ;-)

Första raden gjorde mig så glad. Andra raden gav mig kräkreflexer.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en Blaser om den hade ett icke rakrepeterande system. Och priset inte var överdrivet till 1000. Visst visst produktutveckling för att få fram ett säkert rakrepeterande system lägger lite på priset. Men inte så där mycket. OCH deras idé med läder på en kompositstock?! Nej nej ingen Blaser... NEJ. Och det här ska inte bli någon tråd om Blaser. Nu är det punkt slut.

Publicerat

Mauser m12 med ett aimpoint hunter i 93x62

Publicerat

Har KKC verkligen en tumhålskolv?  Låter konstigt att du kan skjuta snabbare med en tumhålsstock än med pistolgrepp, borde ju rimligen ta längre tid att ladda om? Jag gillar KKC kolvar, det är inget dumt val!! Lättare än GRS, men bara 200 gram......

Publicerat
  • Författare

Har KKC verkligen en tumhålskolv?  Låter konstigt att du kan skjuta snabbare med en tumhålsstock än med pistolgrepp, borde ju rimligen ta längre tid att ladda om? Jag gillar KKC kolvar, det är inget dumt val!! Lättare än GRS, men bara 200 gram......

Måste göra en rättelse där! Boyds*

Publicerat

Aha!

Publicerat

Jag är fan hur tråkig som helst men,

30-06 i blaser r93 proff. med en Zeiss Classic 2,5-10x50.

Skulle något hända finns det delar/ammunition att få tag omgående

Publicerat

Då de är Fri kapacitet där som jag förstått de!? så Benelli argo med 10 skott magasin och aimpoint 34s! i 3006 Med Norma BST.

Eller en Blaser R93 semi med aimpoint i 8x57 JS/308 win så man slipper bli blå slagen!

S.

Publicerat

Första raden gjorde mig så glad. Andra raden gav mig kräkreflexer.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en Blaser om den hade ett icke rakrepeterande system. Och priset inte var överdrivet till 1000. Visst visst produktutveckling för att få fram ett säkert rakrepeterande system lägger lite på priset. Men inte så där mycket. OCH deras idé med läder på en kompositstock?! Nej nej ingen Blaser... NEJ. Och det här ska inte bli någon tråd om Blaser. Nu är det punkt slut.

Du skulle få prova min så skulle du ändra uppfattning ;)

Publicerat

Fick jag välja utan ekonomiska begränsningar så skulle jag välja en välbalanserad dubbelstudsare stockad efter mig, kal 8x57JRSejektor, med hakmonterad Swarowski Z6i 1-6. Eller nån annan liknande optik......

Publicerat

En blaser toppad med aimpoint eller ett lågförstorande

Skickat från min LG-P875 via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jag är inte helt efter och hävdar mig som någon bättre. Men en Blaser är i min värld en bössa av bra funktion till ett pris av en i bilmärken ferrari. Det är ett märke man hävdar sig genom. Inget illa mot blaserägare över huvudtaget! Men så pass mycket vet jag att till det priset får jag 10x bättre

Publicerat

Hävda sig genom en blaser? De är ju inte dyrare än 10 vändor till Ica eller en hygglig Mazda.....