Publicerat Februari 15, 201412 yr Författare Jag har förlorat ditt nummer för min telefon blev stulen! Annars skulle jag ringt dej några gånger för jag har varit sugen! Hur känner du för att plastbädda en m55 i en GRS då? Kan bjuda på en sista harjakt betalt och kaffe om du känner för det Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Februari 15, 201412 yr Författare Harjakt, betalt i pengar och kaffe* Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Februari 15, 201412 yr Min drevjaktskaliber är 260Rem med 140gr kulor. Svårt att komma längre ner ner i listan av klass1 kalibrar appropå hetsen mot större och snabbare Varför? Effekten i klass1 vilt har inte lämnat något övrigt att önska samt att jag får ett större användningsområde med lämplighet för vak/smygjakt samt skytte. Köper du en 300WM så glöm inte att träna...mycket...vilket kommer bli kostsamt och jobbigt /Mike Mikes slutkläm är ju bra, bulkskytte med 300wm....nja. Köp en 8x57js och välj kulan med omsorg om kött är sekundärt och vilt på plats är viktigare.
Publicerat Februari 15, 201412 yr Använder min Sako BB med ställbar kolvkam i .30-06 med en Helia 1,5-6x42 i snabbfästen samt järnsiktena till tajtare pass och vid hundföreriet. Vid öppnare pass och vak blir det min Sako 75S/GRS i .30-06 med en Swarovski z6i 2,5-15x56 som får förtroende. <br /> <br /> <br /> Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk<br /> <br />
Publicerat Februari 15, 201412 yr När jag tänker drevjakt så tänker jag snabb omladdning. Då är de en halvautomat. Eller en Sauer då dem har riktigt fin slutstycksgång. Kaliber, om repeter kort slutstycksgång. Typ 308 win Kula, BST,SST Eller SPCE Rör om ganska duktigt. Riktmedel Aimpoint då de oftast blir snabba skott och nära Gärna lite tyngd i grejerna. Tycker de är lättare att få stadig sving. Bara min tanke. S.
Publicerat Februari 15, 201412 yr ... kontrollerad matning, 3-lägessäkring, rejäla fasta järnsikten som plan C.... /Markus Fan - det är ju en Ruger 77 MKII
Publicerat Februari 15, 201412 yr Jag gillar 358w om man vill öva hårt med bössan. Nog för att jag får bra priser eftersom jag handlar stora kvantiteter men laddar subsonic för runt 2kr per smäll och kan skjuta ca 80 st i snabb takt innan dämpen blir för het. Bra med lågt slitage också. Effekten i vilt är enligt mig mycket bra och den låga rekylen gör att det bara är att sota och växla. Funkar hyffsat på längre håll om det skulle knipa.
Publicerat Februari 15, 201412 yr 358win, haft en själv den gångna säsongen och fällt en skaplig skara och väldigt blandad påse vilt. Bla. två tyska drevgrisar, borde alltså funka även till polska... Har även en 8*57JS på G in, sen ska jag bestämma mig, de är högst troligen väldigt lika med nån fördel för 8*57, jaktmatch och slippa handladda. / H.
Publicerat Februari 16, 201412 yr Det enda vapen man behöver är det som är inpassat och skjuter som en gud - sen spelar det föga roll vilket märke det är på prylarna. Jag har 9.6x62 med 325gr Oryx som min allround-kaliber om det är större djur än rådjur som står på schemat och för mig är det en väl fungerande kombo: tung kula med minimal köttförstöring - samtidigt som det likt ett godståg inte stannar för nästan någonting! Gris skjuter man med .308 win och uppåt utan problem så i slutändan handlar det mer om en rätt inpassad bössa och den kalibern som mentalt känns bäst. Tyckte mig läsa någonting om tumhålskolv någonstans? Det är ett stort no-no på nästan alla former av jakt eftersom man förlorar rätt mycket tid på att man inte kan göra en "perfekt" omladdning med en rörelse och då riskerar man ett trist eftersök när man med ett annat vapen hade fixat andraskottet, men det är min åsikt och efter utbildning på eftersök på björn så blev det rätt påtagligt hur viktigt det är att kunna ladda om snabbt utan att släppa djuret ur sikte! Satsa på en bra cylinderrepeter så har du en bössa för livet, alternativt om du mot förmodan skulle föredra en rakrepeterande sak. Skippa halvauto om du vill kunna åka omkring i Europa på diverse jakter eftersom det inte alltid är helt populärt... Vill du ha en smidig bössa som skjuter som en dröm och har lite budget så råder jag dig att titta på en Sako 85 Kodiak. Bättre öppna riktmedel hittar man nog inte på en ny bössa i dag! Själv lurar jag på en sådan i 416 Rigby eller 450 Rigby framöver. Den skall skjuta kopparkulor och jag har då lika mycket, eller mer faktiskt, anslagsenergi än mina Oryx trots att jag är "miljövänlig". Som sagt, bästa vapnet är det som passar och fungar klanderfritt. Kaliber är av mindre vikt, men du skall orka skjuta ganska många skott med den utan att du blir sliten så hoppa magnumkalibrar är mitt tips. (och många med mig )
Publicerat Februari 16, 201412 yr Vill du ha en smidig bössa som skjuter som en dröm och har lite budget så råder jag dig att titta på en Sako 85 Kodiak. Bättre öppna riktmedel hittar man nog inte på en ny bössa i dag! Själv lurar jag på en sådan i 416 Rigby eller 450 Rigby framöver. Den skall skjuta kopparkulor och jag har då lika mycket, eller mer faktiskt, anslagsenergi än mina Oryx trots att jag är "miljövänlig". Det är nog Brown Bear du tänker på? Den ska ju komma med XL-låda. Är själv sugen på en i 500 Jeffery men inte blir det nån drevbössa primärt
Publicerat Februari 16, 201412 yr Men va FN. Han ska ju ha en Merkel Helix i 9,3X62 med ett helia5 1-5x24 p-dot! Kulval, hmm, drevjakt i polen blir 15 grams oryx, här hemma en NF eller Rhino i 16,2 gram! Det skulle jag välja och har gjort! ska bara hitta ner till Polen.
Publicerat Februari 16, 201412 yr Precis som många andra tycker jag att kalibern är av underordnad betydelse även om kaliber .30" är att föredra om man inte är en riktigt driven skytt på löpande vilt. Jag tror att kulvalet är av större vikt och en relativt lätt och snabbexpanderande kula är att föredra - typ BT eller SST. Magnumkalibrarna är bara att föredra om även jakt i frankrike står på agendan (militära kalibrar är otillåtna) - annars mest onödigt (detta var ju en av anledningarna till att Sauer kammrade sin 303 i 300WM med 55 eller om det t o m var 52cm pipa). För egen del lockar inte frankrike så jag hade valt en 308win eller 30-06 för enkelhetensskull. Min Ruger 77 i 308win passar mig väldigt bra - enda tillägget skulle bli en ställbar kolvkam för att få lite bättre anlägg. Kikarsiktet hade fått bli ett Zeiss Varipoint 1,5-6 eller 2,5-10 med riktmedel 0.
Publicerat Februari 18, 201412 yr Är själv sugen på en i 500 Jeffery men inte blir det nån drevbössa primärt Ja, du har ju dokumenterad förmåga att hantera rekyl bättre än de flesta... Annars kan nog en sådan pjäs upplevas som något besvärande.
Publicerat Februari 18, 201412 yr Skulle själv satsa på en gammal m55 i 308, som jag tryckte ner i en kkc kolv. Har själv en grs hunter, och tycker den känns lite "långsam". Krönt med ett 1-4, 1-5 el 1-6 samt ett 2,5-10 som backup, är det mitt optimala drevjaktsvapen. /Urban
Publicerat Februari 18, 201412 yr Det ända jag kan tycka när man ska iväg på något sådant är att du ska ha tränat tränat o åter tränat MED det vapnet OCH riktmedlet du tänkt ta med dig!!! Kaliber valet hade för mig landat på de vanliga 6,5x55, .270win, .308 Win, .30-06, 8x57IS, varför jo för att det finns jaktmatch och att de är enklare att få iväg ett snabbt andra skott med dessa än en magnum. Sen hade jag valt en vanlig traditionell blyspets, tex Hornady SST, Nosler BT, Norma Vulkan eller Sierra GK. Eftersom man vill få grisarna på stället och de ger tydliga skott tecken! Optiken hade blivit ett Aimpoint eller en 1-4x24 av bra kvalitet. Det blir inga långa skotthåll! Sedan själva studsaren för mig hade gärna fått ha lite vikt i sig och med en bra balans. Kolven skulle passa perfekt, likt en hagelbössa! Fick av en slump chansen att själv åka till Polen i höstas. Min beväpning blev Blaser R93 .308 Win med Helia CSX 2,5-10x50. Knappast optimalt sikte men det gick pga jag tränat med det en hel del på skjutbio. Har själv ett lång tids projekt igång, med just en drevstudsare som slutmål. Det kommer bli en R93 med en 60 cm lång semi pipa i 7x64 Brenneke. På denna kommer jag ha en Aimpoint Micro.