Publicerat Februari 15, 201412 yr En vanlig studsare i en normalgrov snabb kaliber som ofta lägger viltet på stället. T.ex en 300WM eller en 7mmRM med Accubond eller liknande kula som expanderar fort men ändå penetrerar skapligt. På denna skulle jag sätta en 1,5-6x42 eller liknande kikare. E du seriös?
Publicerat Februari 15, 201412 yr Jag hade nog sneglat mer än en gång på 358 Win som drevjaktskaliber. Antingen gå på färdig bössa eller hitta donator att bygga om och själv bestämma pipa etc. Behöver inte bli dyrt heller, om man läser andras projekttrådar, men det vore en trevlig process.
Publicerat Februari 15, 201412 yr E du seriös? Borde jag inte vara det? Nu får du gärna förklara dig. Detta vapenval var för en ren passkytt på köpjakt. Inte som allroundpang då blir kalibervalet annorlunda.
Publicerat Februari 15, 201412 yr 8x57, kontrollerad matning, 3-lägessäkring, rejäla fasta järnsikten som plan C (1,5-6x42 + rödpunkt i hakmontage plan A och , KKC-kolv ev rekylbroms. /Markus
Publicerat Februari 15, 201412 yr Jag är inte helt efter och hävdar mig som någon bättre. Men en Blaser är i min värld en bössa av bra funktion till ett pris av en i bilmärken ferrari. Det är ett märke man hävdar sig genom. Inget illa mot blaserägare över huvudtaget! Men så pass mycket vet jag att till det priset får jag 10x bättre Köp en bössa som du trivs med. Kaliber, välj den du klarar av. Funkar med de mesta. Sikte, aimpoint verkar funka bra. Öva mycket, rörliga mål. Stillaståendemål klarar vilket spån som helst. Sen detta med blaser, finns en orsak varför folk rekommenderar den. Tänk på varför de rekommenderar den, istället för att visa din okunskap om den.
Publicerat Februari 15, 201412 yr Detta är en populär post. Vill han inte ha Blaser så låt han slippa. Det råder religionsfrihet här i landet :-) /Markus
Publicerat Februari 15, 201412 yr Borde jag inte vara det? Nu får du gärna förklara dig. Detta vapenval var för en ren passkytt på köpjakt. Inte som allroundpang då blir kalibervalet annorlunda. För att det är kalibrar som är avsedda att skjuta på längre avstånd med, sen att de petar sådana kalibrar i bösstyper avsedda för mer rörlig jakt får stå för tillverkarna. En sådan magnumkaliber torde lämna mer energi bakom djuret än i djuret.För drevjakt hade jag inte valt något annat än en 8x57 eller 308/358
Publicerat Februari 15, 201412 yr 300wm funkade skitbra på korta håll för mig, 308w och 8x57js som jag också har haft funkade inte ett dugg bättre. 358win som jag har nu funkar bra den med.
Publicerat Februari 15, 201412 yr För att det är kalibrar som är avsedda att skjuta på längre avstånd med, sen att de petar sådana kalibrar i bösstyper avsedda för mer rörlig jakt får stå för tillverkarna. En sådan magnumkaliber torde lämna mer energi bakom djuret än i djuret. För drevjakt hade jag inte valt något annat än en 8x57 eller 308/358 Att en kaliber är "avsedd" för en typ av jaktform medför inte att den inte gör sig på en annan jaktform. Dessa snabba kalibrar penetrerar sällan längre än en lika grov kaliber i mer måttlig fart. Detta gäller med standardkulor. Dvs det mesta av energin stannar i djuret. Därav deras förmåga att ofta ge knall o fall. Nu var det dessutom inte snack om rörlig jakt utan jakt som passkytt o då är ett lite tyngre vapen med längre pipa bara bra.Jag har själv 8x57 som standardkaliber för den mesta av min jakt sedan 2 år. Det är en ypperlig kaliber för min typ av jakt. Hade jag stått mer på pass än jag går med hund hade jag dock valt en snabbare kaliber. Detta enbart för att oftast få djuret på plats eller iaf inom synhåll från passet. Med andra ord grisen dör lika bra med 308, 8x57 mfl kalibrar men de vet oftast om det lite fortare med t.ex 300WM Kort o gått allt funkar men jag vet vad jag helst står med på en köpjakt där man vill få mest vilt i backen
Publicerat Februari 15, 201412 yr Håller med om .300 WM. Helt suverän allround-patron. Måste jag välja en patron för blandad kuljakt i Europa så låg den väldigt bra till. Men rätt kula och laddning så kan man ganska enkelt anpassa den för olika ändamål. Enda nackdelen är piplivet. Eldar man på så går det fort. Men det finns nya pipor (Och nej - jag tycker inte att 30-06 är lämpligare)
Publicerat Februari 15, 201412 yr Författare Lite samma tänk hos mig där. Men det är kanske inte en klassisk drevjaktskaliber nej... Den skulle ju dock funka bra. Krävs mindre framförhållning som förmodligen skulle ge bättre resultat och vid avlivningsskott på längre håll krävs inte heller så mycket korrektion för vind och höjd. Fler förslag. Gillar fortfarande tänket runt 9.3x62 med en tung kula också. Blaser är uteslutet. Fyller säkert rätt funktion på ett bra sätt om man gillar dem. Sen vet jag inte varför det skulle vara okunskap att tycka något. Jag har både sett och känt på en R8... Så var det slutdiskuterat.. igen. Förutom det där är jag öppen för alla förslag! Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Februari 15, 201412 yr Att en kaliber är "avsedd" för en typ av jaktform medför inte att den inte gör sig på en annan jaktform. Dessa snabba kalibrar penetrerar sällan längre än en lika grov kaliber i mer måttlig fart. Detta gäller med standardkulor. Dvs det mesta av energin stannar i djuret. Därav deras förmåga att ofta ge knall o fall. Nu var det dessutom inte snack om rörlig jakt utan jakt som passkytt o då är ett lite tyngre vapen med längre pipa bara bra. Jag har själv 8x57 som standardkaliber för den mesta av min jakt sedan 2 år. Det är en ypperlig kaliber för min typ av jakt. Hade jag stått mer på pass än jag går med hund hade jag dock valt en snabbare kaliber. Detta enbart för att oftast få djuret på plats eller iaf inom synhåll från passet. Med andra ord grisen dör lika bra med 308, 8x57 mfl kalibrar men de vet oftast om det lite fortare med t.ex 300WM Kort o gått allt funkar men jag vet vad jag helst står med på en köpjakt där man vill få mest vilt i backen Just 7REM var populär när de kollade några av yrkesjägarnas val gällande just drevpang, så inte helt fel var det verkar även om det inte låter som ett första val för många.
Publicerat Februari 15, 201412 yr Är det i 1:a hand drev så är nog 9,3 eller 8X57 nära nog perfekta. .300 WM är allt från buskage till öken, men för större vilt på korta håll så är nog 9,3 att föredra. Vill du inte ha en Blaser - så köp ingen. Och det gäller alla andra fabrikat också. Blaser är bra standardvapen av bra kvalitet - varken mer eller mindre. Men de har marknadens bästa pipbytessystem om man känner att man vill ha det. Annars, välj något annat helt enkelt.
Publicerat Februari 15, 201412 yr Min drevjaktskaliber är 260Rem med 140gr kulor. Svårt att komma längre ner ner i listan av klass1 kalibrar appropå hetsen mot större och snabbare Varför? Effekten i klass1 vilt har inte lämnat något övrigt att önska samt att jag får ett större användningsområde med lämplighet för vak/smygjakt samt skytte. Köper du en 300WM så glöm inte att träna...mycket...vilket kommer bli kostsamt och jobbigt /Mike
Publicerat Februari 15, 201412 yr Författare 260rem 140gr... hmm joo det skulle kunna vara ett alternativ! Jag är lite av en förespråkande av "flackskjutande" till allt. Och senast jag laddade för 9.3x62 märkte jag vilken potential den har. Rekyl är inte längre något som drabbar mig så mycket. Nog är 300WM en snärtig jäkel men verkligen inget problem. .308 är ju den kalibern jag skjutit bäst med. 104/120 poäng på pappälgen har jag kunnat åstadkomma med en standard M55a och ett gammalt "tikka" sikte men .308an tappar på hållet Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Februari 15, 201412 yr Bara min personliga tanke,, en beggad sako, tikka, browning, krico, manlicher i kaliber 30-06 eller 308,, kikare classic diavari 2,5-10-50 hörde att dom tog 6k på xxl nu,, och ett aimpoint micro eller docter rödpunkt,, så kör du snabbfästen på det.. som du kan variera med,, att jag inte rekomenderar större kaliber, är dels kostnaden, och kanske skjuta rådjur så smakskar det sönder rätt bra.. mvh john
Publicerat Februari 15, 201412 yr Författare 30-06 är inte "min" drevjaktskaliber. Det man får över .308an är inte tillräckligt för att jag ska se det som en bättre drevjaktskaliber. Men vill man nå lite längre med lite mer död så Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Februari 15, 201412 yr Blaser R8 med Aimpoint micro H1. Kaliber 9,3 Nä justja du var ju inte Blaserfrälst
Publicerat Februari 15, 201412 yr Men när jag använder tumhålsstock sköt jag överlag snabbare och bättre Nu är det lite oklart om den här tråden handlar om vad vi skulle vilja ha själva eller vad vi tycker du bör skaffa. Vad du "ska" ha kan jag inte säga, men jag tycker du ska överväga Sauer 202 Synchro XT. Vad den finns i för kalibrar kan du läsa här: http://www.sauer.de/en/weapons/s202/s-202-synchro-xt/ +:Ergonomi, avtryck, precision, pipbyte. -:Säkringen kanske. ?:Separata magasin.
Publicerat Februari 15, 201412 yr . Nog är 300WM en snärtig jäkel men verkligen inget problem. .308 är ju den kalibern jag skjutit bäst med. 104/120 poäng på pappälgen har jag kunnat åstadkomma med en standard M55a och ett gammalt "tikka" sikte men .308an tappar på hållet Jo men nu var det väl ingen långhållspang du skulle skaffa så hållen är väl inget tungt argument. Om vi spinner vidare på 300wm temat( eller alla kalibrar med stor krutvolym och klen kaliber) och drevjakt så hur lång pipa hade du tänkt? 55cm? 50? Du tappar prestanda ner mot 30-06,du får en vedervärdig mynningsknall och flamma vilket kan motverkas till viss del med handladdning av tunga kulor och rätt krut men återigen på bekostnad av prestanda,samt att oavsett hur rekylokänslig du är så kommer ditt vapen att generera minst 15J mer i rekylenergi kontra en 30-06,alla skjuter sämre med mer rekyl än mindre,alla kan träna sig att skjuta bättre med mer rekyl än mindre men till en större kostnad och tidsåtgång. Gör dig själv en tjänst,välj en kaliber som är lättskjuten och effektiv gentemot hur ditt vapen kommer se ut 358W är fan inget dumt val bland flera. /Mike
Publicerat Februari 15, 201412 yr Författare Nej 358an är inget dumt val. Ursäkta det här med om det är jag som ska ha eller vad ni vill ha :') blev så inne i att köpa nya vapen att jag fokuserade på vad jag vill ha... Såg heller inte helheten av tråden via telefon/tapatalk. Lätt hänt. Joo sauern har man hört bra saker om! Gillar deras reklam också ^^ Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Februari 15, 201412 yr "Allt kan säljas med mördande reklam", vet du... Det finns massor av bra vapen och roliga patroner, men som inte är med i Jaktias eller Jaguargruppens helsidor... Och sen är frågan om du tänker handladda? Om inte så är ju inte heller .358W så het... Då är väl 8X57 mer aktuell. Men jag förstår om du vill ha en ny bössa till en specifik jakt. Det är en stor del av nöjet när man planerar en utlandsjakt. Behov eller ej...
Publicerat Februari 15, 201412 yr Författare Jag handladdar nog till både bänskytte och långhållsskytte så drevjaktskytte ska väl funka Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk