Publicerat Februari 15, 201412 yr torrsaltar, 60g salt/kg kött i plastpåse max ett dygn. Sköljer av köttet, torkar det hjälpligt torrt. in i röken som har en röktemp på ca 60 grader. Tar ut det när det ser bra ut allt från 12 till 30 timmar. Har slutat med att ta tempen på köttet.
Publicerat Februari 16, 201412 yr Torrsaltar med grovsalt. Direkt från frysen och bra med salt över natten, så bröstet töar ordentligt. Se till så det är helt täckt, brukar gå åt nåt kg salt till 3 bröst i en vanlig ugnsform. Ta upp brösten, skölj av, torka med papper. Sen stoppar jag dom i en vanlig abu röklåda, 20- 30 min beroende på storlek. (Vitkind/and 20 min, grå 25 min, kanada 30 min) man får prova sig fram lite grann, dessa tider funkar bra i min låda, men jag har ingen koll på temperatur, eldar dock på som fasen så de är ordentligt varmrökta. Kan även rekommendera tjälknöl på gås, behåller lite mer av viltsmaken!
Publicerat Februari 16, 201412 yr Torrsaltar med grovsalt. Direkt från frysen och bra med salt över natten, så bröstet töar ordentligt. Se till så det är helt täckt, brukar gå åt nåt kg salt till 3 bröst i en vanlig ugnsform. Ta upp brösten, skölj av, torka med papper. Sen stoppar jag dom i en vanlig abu röklåda, 20- 30 min beroende på storlek. (Vitkind/and 20 min, grå 25 min, kanada 30 min) man får prova sig fram lite grann, dessa tider funkar bra i min låda, men jag har ingen koll på temperatur, eldar dock på som fasen så de är ordentligt varmrökta. Kan även rekommendera tjälknöl på gås, behåller lite mer av viltsmaken! får du in 3kg gås i en aburök?
Publicerat Februari 16, 201412 yr får du in 3kg gås i en aburök? Har jag aldrig provat.. Men 3 st bröst ( ca 1 kg?) går alldeles utmärkt..
Publicerat Mars 6, 201412 yr Författare Okej tacka för tipset. Tyvärr så hinner man inte röka själv så Ska lämna in två bröst nästa vecka på rökning hoppas det blir bra.
Publicerat Maj 3, 201411 yr hur blev det då? Jag rökte kandik bröst förra helgen men de hade en bismak som jag inte gillade alls.
Publicerat September 28, 201411 yr Författare Jag blev nöjd över mitt. Men hade tyvärr inte tid att röka så skickade iväg det några andra som rökte åt mig.
Publicerat December 16, 201411 yr Vi brukar alltid torrsalta köttet. Såg att någon rekommenderade 60g per kilo. Vi brukar använda ungefär 80. Gillar när köttet blir riktigt salt. Samtidigt drar saltet ut en del av vätskan i köttet. Efter ett dygn sköljer vi av allt salt och sedan hänger vid det för rökning under 15-20h. Brukar inte vela ha allt för stark röksmak. Ju längre det hänger desto mer smak...